آنچه از لایحه بودجه حساس سال ۹۸ باید بدانیم: افزایش حقوق ۲۰ درصدی و دلار ۸ هزار تومانی

نوبخت: بودجه ۹۸ برای بدترین شرایط اقتصادی کشور تنظیم شد

آنچه از لایحه بودجه حساس سال ۹۸ باید بدانیم: افزایش حقوق ۲۰ درصدی و دلار ۸ هزار تومانی

لایحه بودجه سال ۹۸ بزودی پس از تصویب کامل در هیات دولت، به مجلس  شورای اسلامی برای بررسی  تقدیم خواهد شد. سال ۹۸ را سخت ترین سال برای مدیریت اقتصادی کشور می دانند که آغاز دور دوم تحریم های نفتی و بانکی یک جانبه ایالات متحده و همراهی ضمنی اروپایی ها با آن، کار را برای مدیریت کلان کشور سخت می کند. برای همین، بودجه سال  ۹۸ با در نظر گرفتن شرایط بسیار حساس کشور در سال ۹۸ تنظیم شده است و می تواند، تاثیر زیادی در معیشب و زندگی مردم داشته باشد. به خصوص جامعه کارگری که چشم امید آن ها به افزایش حقوق و دستمزدها است تا بخشی از مشکلات خود را حل کنند.

انتظار می رود حقوق و دستمزدهای کارکنان دولت و هم چنین کارگران در سال ۹۸، با افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی همراه شود. اگر چه جلسات شورای عالی کار با حضور نمایندگان دولت و کارفرمایان وکارگران، اواخر اسفند تشکیل می شود، اما بر اساس تجربه سال ۹۷ که تعیین حداقل حقوق تا فروردین به طول انجامید، به نظر می رسد برای سال آینده نیز جلسات در دقیقه  ۹۰ به نتیجه برسد.

شمارش معکوس ارائه لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ شروع شده و دولت مکلف است تا ۱۵ آذرماه لایحه بودجه سال بعد را به مجلس تقدیم کند. محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه هفته گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت عنوان کرد تبصره‌های لایحه بودجه در هیات دولت جمع‌بندی شده است. جزییات بیشتر لایحه بودجه را در سایت سازمان برنامه و بودجه دنبال کنید.

سایت سازمان برنامه و بودجه شما را با آخرین اطلاعات درباره لایحه بودجه سال ۹۸ و میزان و ضرایب افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی آشنا می کند

آمارهای رسمی نشان می‌دهد، سهم نفت از هزینه‌های جاری که طی سال‌های اخیر روند کاهشی داشته از سال ۹۶ به بعد با رشد همراه بوده و مجدد اتکا به درامد منابع بین النسلی و فسیلی افزایش یافته است.

بودجه سال ۹۸
جهت گیری ها و سیاست های بودجه ای در سال ۹۸

چه سیاستی برای سال آینده ترسیم شد؟

لایحه بودجه ۹۸ کل کشور جهت‌گیری‌ها و سیاست‌های خاصی را دنبال می‌کند که شامل:

  •  همگرایی اقدامات و ظرفیت‌های کشور در ارائه کالاها و خدمات عمومی،
  • اهتمام به انضباط مالی در بودجه و اصلاح نظام اداری در جهت افزایش کارایی و منطقی نمودن اندازه دولت،
  • توانمند سازی و افزایش بهره‌وری شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت
  •  تجهیز منابع عمومی غیرنفتی
  • ساماندهی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای
  •  بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد .

 رشد اقتصادی منفی اقتصاد برای سال آینده

از طرفی افزایش تورم ناشی از نوسانات ارزی، مشکلاتی مانند کمبود منابع و سرمایه درگردش برای تهیه مواد اولیه تولید را به وجود آورده است. طبق پیش‌بینی‌های نهادهای بین‌المللی و داخلی از جمله صندوق بین‌المللی پول و مرکز پژوهش‌های مجلس امسال و سال آینده شاهد رکود و رشد منفی در بخش‌های مختلف اقتصادی روبرو خواهیم بود. از طرفی می‌توان امیدوار بود که بتوان تا حدودی میزان درآمدهای مالیاتی را افزایش داد، اما نباید شرایط به‌گونه‌ای باشد که بخش واقعی و شفاف با فشار مالیاتی مضاعف روبه‌رو شوند.

رشد ۲۰ درصدی درآمدهای مالیاتی

برخی از کارشناسان معتقدند در لایحه بودجه حدود ۲۰ درصد رشد مالیاتی با توجه به نرخ تورم می‌توان پیش بینی کرد. افزایش تورم باعث می‌شود بتوان در بخش مالیات بر ارزش افزوده، درآمد خوبی وصولی کرد. با این حال نسبت این نوع مالیات به تولید ناخالص داخلی GDP پایین است.

 نرخ تسعیر در لایحه بودجه ۹۸

برخی از متغیرهای لایحه بودجه ۹۸ از سوی مسئولان مطرح شده، پیشتر رئیس‌جمهور در سفر آذربایجان غربی عنوان کرده بود نرخ تأمین کالاهای اساسی برای سال آینده ۴۲۰۰ تومان سال جاری ثابت باقی می‌ماند. نرخ تسعیر برای دیگر مصارف نیز با نظرات مختلفی روی کاغذ در حال بررسی است. یکی از پیشنهادها در نظر گرفتن نرخ میانگین ۴۲۰۰ تومان و نرخ نیمایی است. آخرین خبرها نشان می‌دهد، نرخ تسعیر ۸ هزار تومان تعیین شد.

مالیات راه چاره جبران درآمدها

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند جبران کمبود درآمدهای نفتی را می‌توان با عزمی راسخ از محل فرار مالیاتی و توسعه پایه‌های مالیاتی اعم از عایدی سرمایه‌،‌ حذف معافیت‌های مالیاتی و اجرای سایر قوانین موجود مرتفع کرد.

بر این اساس شواهد نشان می‌دهد هنوز میزان صادرات نفت، قیمت، نرخ تسعیر برای سایر مصارف، سهم صندوق توسعه ملی، میزان درآمدهای ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در تبصره ۱۴ لایحه بودجه جمع‌بندی نشده و به جلسات شنبه و یکشنبه موکول شده است.

 میزان صادرات نفت در شرایط تحریم

برخی پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد، حداکثر میزان صادرات نفت بین ۱ تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز با قیمت ۶۰ تا ۶۵ دلار مطرح است. قوی ترین گمانه از صادرات یک میلیون بشکه با نفت ۶۰ دلاری حکایت دارد. البته این ها در حد پیش بینی است و شرایط تحریم نفتی و بانکی سال ۲۰۱۹ میلادی به گونه ای است که احتمالا با وضعیت شدیدتری صادرات نفت ایران و بازگشت ارز حاصل از صادرات نفتی مواجه شویم. البته نوبخت گفته بود که برای این وضعیت، سناریوهایی داریم که چون تیمی از کارشناسان خبره آمریکایی در حال پایش رفتار سازمانی جمهوری اسلامی در مقابله تحریم های امریکا و دور زدن آن هستند، از ارائه جزییات خودداری کرد.

تصویر توییتر رسمی رییس سازمان برنامه و بودجه

جزییات بیشتر از لایحه بودجه اورژانسی سال ۹۸ دولت را در توییت هایی که محمد باقر نوبخت منتشر می کند دنبال کنید تا در جریان روند تاثیر این لایحه در قیمت ها باشید. این تغییرات برای فعالان بازار سرمایه نیز اهمیت دارد.

پیش بینی شما از قیمت ارز در سال آینده چیست؟

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • kia آذر ۱۱, ۱۳۹۷

    الان کار کردن دیگه نمیصرفه
    ساکن کرجم و برا کار میرفتم تهران الان اینقدر همه چی گرون شده بمونم خونه ضررش کمتره
    ولی جدای از شوخی من کارمو تو تهران ول کردم و دو ماهی دنبال کار گشتم همین کرج و یه کاری پیدا کردم با همون حقوق تهران
    دستمزدم کمتر از دو میلیون تو ماهه با وجودی که کارم تخصصیه. دارم حساب کتاب میکنم از کرج برم هشتگرد. مترو درست بشه میریم. اجاره اینقدر بالا رفته میخوام با دوستم یه جای مشترک بگیریم بلکه یه چندرغازی اخرش بمونه بتونیم بریزیم تو این شکم

    اخرش میگن ۲۰ درصد افزایش حقوق و همه باید بریم پاهاشونو ببوسیم و براشون سجده کنیم.
    تو ترکمنستان برق مجانیه چندسال پیش میخواستن برق رو پولی کنن مردم ریختن خیابون و تا الانم دولت حتی به پولی کردن برق اونجا فکر نمیکنه
    تو فرانسه بنزین رو شش سنت بردن بالا مردم ریختن خیابون. بنزین تو فرانسه یک و نیم یورو هست. هر یورو صد سنت هست. یعنی یه لیتر بنزین صد و پنجاه سنتی رو کردن صد و پنجاه و شش سنت مردمشون ریختن خیابون
    اینجا من کارمو از دست دادم. ماشینمو از دست دادم. خونمو از دست دادم. خدا شاهده به خاطر پول نتونستم برم دانشگاه با یه رتبه ی خیلی خوب و رفتم کاردانی. با دختری دوستم و روزی نبود بهم طعنه نزنه. ولش کردم. چندسال پیشا یه عشقی داشتم نتونستم برم خواستگاریش. مگه میشه عروسی کرد؟ حداقل بیست میلیون هزینش میشه
    و عجیبه چرا مثل ترکمنستان یا فرانسه نمیریزیم بیرون . به جا اینکه عصبانیتو رو مقصرش خالی کنیم داریم رو همسر و بچه و خانوادمون خالی میکنیم
    دوستم برادرشو کتک زد افتاد زندان چون بیکار شد زورش به صاحبکارش نمیرسید رفت خونه عقدشو رو برادرش خالی کرد.

    حرفم بزنی چندتا بسیجی میریزن سرت با چماق میزننت تف به شرف نداشتشون

    • Amin آذر ۱۲, ۱۳۹۷

      چرا مردم میریزن بیرون مغازه هارو آتیش میزنن؟ اینجا منافق زیاده بریزی بیرون فقط فرصت برای اونا مهیا کردی. همون فرانسه دیدی با معترض ها چیکار میکنه؟

      • دانشجو آذر ۱۲, ۱۳۹۷

        اونا برا شش سنت بنزین تظاهرات کردن انگار
        اینجا ما برا زنده موندن تظاهرات میکنیم
        همه چی سیاه سفید نیستش
        اگه به سیاه سفید باشه پس داعشم خیلی خوبه چون داره اسلامو اجرا میکنه مو به مو

  • خلیلی دی ۵, ۱۳۹۷

    اگر کسی در متن لایحه بودجه افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال ۹۸ را بیابد به من هم خبر دهد من که نیافتم در تبصره ۱۲ خبری از ۲۰ درصد نبود.

    • علی زمانی دی ۵, ۱۳۹۷

      ۲۰ درصد طبق گفته سخنگوی دولت قبل از ارائه لایحه بودجه در اوایل دی ماه ۹۷ است و گزارشی که شما استناد کردید در آذر منتشر شده بود. باید تا تصویب آن توسط مجلس صبر کرد تا میزان دقیق افزایش حقوق مشخص شود. حسن روحانی هم بر ۲۰ درصد تاکید کرده است. باید منتظر ماند

  • امیر ساجدی دی ۱۵, ۱۳۹۷

    این وضع مملکت اینم بودجش.چرا ممملکت ما به این روز نشست چون ما بزرگترامون چیزی بلد نبودن به ما یاد بدن که اولینش هم شجاعته.یه نفر از رجال سیاسی ما جرات نداره بگه چرا باید اینجوری زندگی کنیم چرا با امریکا دشمنی راه انداختیم مگر ما نبودیم که به سفارتش حمله کردیم تا پای امریکا رو قطع کنیم از این کشور حالا اینم نتیجش چرا دست دوستی به طرفش دراز نمیکنیم که بشیم ابر قدرت منطقه. با شرایط فعلی هر کشوری به ما حمله کنه بدبختیم چون هیچی نداریم نه نیروی دریایی نه زمینی نه هوایی مهمتر مردان شجاعی که بجنگن.