موضوعات جنسی، ۲۶ درصد جستجوی ایرانیان در ویکی‌پدیا

لیست تأمل برانگیز ویکی پدیا و جامعه‌ای درگیر بحران جنسی

موضوعات جنسی، ۲۶ درصد جستجوی ایرانیان در ویکی‌پدیا

اخیرا لیستی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان دهنده ۱۰۰ کلیدواژه پر جست وجوی ایرانیان در دائره  المعارف اینترنتی ویکی پدیا در سال ۲۰۱۸ میلادی است. این لیست نشان می دهد که اکثریت کاربران ایرانی استفاده کننده از این منبع غیر رسمی، به دنبال یافتن اطلاعات بر روی چه کلیدواژه هایی بودند و چند بار این کلیدواژه توسط کاربران ایرانی ویکی پدیا گرد، مورد استفاده قرار گرفته است.

همانطور که پیش بینی می شد [با عرض معذرت] و باورش هم خیلی در جامعه امروز ایران سخت نبود، بیست و شش مقاله پر بیننده ایرانیان در ویکی پدیا در سال ۲۰۱۸ میلادی از ۱۰۰ مقاله، مربوط به مسائل جنسی از خود ارضایی تا پورنوگرافی است و مشاهده مطالبی درباره سلبریتی های سینما و موسیقی و چهره های مطرح ایران و جهان در این عرصه از کیم کارداشیان (ملکه سلفی اینستاگرام) تا هومن سیدی، جایگاه بعد را به خود اختصاص داده اند.

قریب به ۲ میلیون بازدید ایرانیان در ویکی پدیا ۲۰۱۸ میلادی مربوط به کلید واژه آمیزش جنسی است. پنجاه درصد ۱۰ کلید واژه پربیننده ایرانیان در این سایت در سال میلادی قبل، مرتبط با مقولات جنسی بوده و این نشان می دهد که جذابیت دریافت اطلاعات از این رسانه که درگاهی تخصصی نیز در زمینه آموزش مسائل جنسی به شمار نمی رود، میان بخشی از کاربران ایرانی این درگاه بسیار است. اگر چه افراد آزاد هستند تا در اینترنت در هر موضوعی که علاقمند هستند در هر سایتی به دنبال اطلاعات بوده و از آن استفاده کنند و طبق قانون، نسبت به اشتراک گذاری آن اقدام کنند و مقوله ای شخصی است، اما از نگاه جامعه شناسی و روانشناسی و سایبر سایکولوژی، می توان از این آمارها، تحلیل های خوبی برداشت کرد که بحران جنسی، یکی از آنهاست.

با توجه به اینکه در فرهنگ خانواده‌های ایرانی محدودیت‌هایی برای مطرح کردن یا صحبت درباره مسائل جنسی وجود داشته، حالا شاهد نسلی هستیم که تشکیل خانواده داده و با توجه به اینکه مطرح کردن این مسائل در آن زمان برایش تابو بوده باید مسائل لازم در این زمینه را به فرزند خود نیز آموزش دهد. با این وجود خانواده‌ها چطور می‌توانند این فرهنگ را نهادینه کرده و مسائل جنسی را به فرزندانشان آموزش دهند؟
لیست ویکی پدیا
«مصادیق بحران جنسی در ایران را می‌توان در دگرباشی جنسی، انحرافات جنسی، عدم ارضاء جنسی افراد در بستر خانواده، تمایل به رابطه جنسی انتزاعی و فانتزی تحتِ تاثیر محیط سایبری و اینترنتی و… دید که در سال‌های اخیر به وجود آمده است.»

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد معتقد است که جامعه ما دارد به گونه‌ای تغییر می‌کند که الگوهای جدیدی از رفتار و رابطه در آن در حال ظهور بوده که اقتضای تغییرات جدید هستند. وقتی جامعه تغییر می‌کند، نمی‌توان توقع داشت که الگوهای پیشین رفتار در شکل جدید جامعه تداوم داشته باشند، بنابراین جامعه شروع به تغییرکردن کرده و شکل جدیدی از رفتارها به وجود می‌آیند.

جای سوال است که رفتارهایی که در حال افزایش پیدا کردن است نشانه بحران است یا ما با شکل جدیدی از جامعه و تعریف جدیدی از جامعه و روابط روبه‌رو هستیم که شکل غالب در آینده خواهد بود و یک چیز طبیعی بوده و در کل جامعه اتفاق خواهد افتاد؟ که متأسفانه پاسخ دقیقی برای آن نداریم.

مهدی نقویان، در آخرین ساخته‌اش «پول‌وپورن» از مدخل یک پرونده امنیتی به مساله روسپیگری سازمان‌یافته پرداخته است که به بحران جنسی دامن می زند

در حوزه مسائل جنسی با توجه به تابو بودن آنها، کارهای پژوهشی اساسی انجام نمی‌شود و در این زمینه با خلاء شناختی مواجه هستیم. با این وجود به نظر می‌رسد بسیاری از مسائلی که از آن‌ها تحت عنوان اختلال نام می‌بریم، الگوهای رفتاری آینده جامعه هستند، به همان شکلی که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دیگر وجود دارند. به عنوان مثال هم‌خانگی یا ازدواج سفید در بسیاری از کشورها وجود دارد و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد خانواده‌ها به این شکل زندگی می‌کنند و در جامعه نیز به عنوان یک شکل از خانوده پذیرفته شده است اما در آمارهای رسمی ذکر می‌شود.

لذا به نظر می‌رسد برخی از  موارد، روندهای طبیعی تغییرهای اجتماعی است که جامعه ما با آن مواجه است و جلو می‌رود، اما در حال حاضر و در وضعیت فعلی غیرطبیعی تلقی می‌شوند و ما پاره‌ای از آن‌ها را تحت عنوان نشانه‌های بحران جنسی در نظر می‌گیریم؛ اما برخی از این‌ها مانند مراجعه به سایت‌های غیراخلاقی، نشانه نوعی اختلالات مزمن شخصیتی و اجتماعی هستند. در آمارها داریم که میزان مراجعه ایرانی‌ها به این سایت‌ها بسیار بالاست و در تحقیقات ما نیز مشخص شد بیش از ۶۰ درصد جوانان به سایت‌های غیر اخلاقی مراجعه می‌کنند.

بسیاری از دانش‌آموزان نسل جدید (متولدین دهه ۸۰) با مفاهیم نو و تازه‌ای آشنا شدند که تا پیش‌ازاین نه در مدرسه و نه در خانه درباره آن صحبت نشده است. انتقال بیماری‌های مقاربتی به وسیله تعدد روابط و رابطه جنسی محافظت‌نشده، خشونت و سوءاستفاده جنسی و مواردی از این دست، دانش‌آموزان را در وضعیتی قرار داده که میان داده‌های دنیای مجازی با آنچه در دنیای واقعی مثل مدرسه و خانه می‌گذرد، دچار تعارض و دوگانگی و در نهایت، خودسانسوری شوند.

امروز دانش‌آموزانی که در مقاطع مختلف تحصیلی (به‌خصوص مقاطع اول و دوم متوسطه) تحصیل می‌کنند از خود می‌پرسند چه نیازی است وقتی همه چیز را می‌دانیم، به سراغ معلم، پدر و مادر برویم و از آنها بپرسیم که سلامت و بهداشت جنسی یعنی چه؟!

آنچه در شبکه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد، اعجاب‌برانگیز است. تا همین چند سال پیش، کسی تصورش را نمی‌کرد، فروش ابزارآلات جنسی در ایران به‌صورت زیرزمینی اتفاق بیفتد. حالا کانال‌هایی در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند که تفاوتی نمی‌کند مخاطبشان چه کسی باشد. زن خانه‌دار، کارمند ساده یک ارگان دولتی، خانم مدیرعامل یک شرکت موادغذایی یا دختر و پسر دانش‌آموز مقطع متوسطه.

وارد یکی از کانال‌ها که می‌شوید با کامنت‌هایی از این‌دست مواجه می‌شوید که مثلا این چیه گذاشتین؟ به چه دردی می‌خوره؟ اسباب بازیه یا چی؟! از بین این همه سؤال، یکی که عکس پروفایلش نشان می‌دهد، سن و سال زیادی ندارد، پرسیده است: «اینا رو تو فیلمای پورن استفاده می‌کنن؟» و بعد، بلافاصله فرد دیگری جواب داده است: «نه؛ اینها برای استفاده افراد معمولی که مشکلات جنسی دارند هم کاربرد دارد.»

بحران جنسی را باید به کلکسیون بحران‌هایی که ایرانیان در عصر ۱۴۰۰ با آن روبرو هستند اضافه کرد و برای آن باید فکر راهگشا کرد . . .فراموش نکنیم که بیش از هفتاد درصد طلاق ها در ایران به خاطر نارضایتی جنسی ناشی از عدم آشنایی زوجین به این موضوعات است که باید آموزش صحیح آن به عموم در دستور کار نهادهای مربوطه قرار بگیرد.

منبع: ایسنا ، ایرنا ، آنا
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • رضا نوری دی ۱۶, ۱۳۹۷

    الان اون دوست مان ارومیه میاد میگه دلتان خوشه تاریخ دارید خخخ! عین پانترکها که من خودمم اذری هستم ولی بگذریم وقتی جامعه را محدود کنند و خصوصا انسان از چیزی محروم و محدود شود قطعا به سمت ان چیز حرص ولع پیدا خواهد کرد!
    هرچند باز جای شکرش باقیه فقط ۲۶ درصد بوده و حدود ۸۰ درصد مابقی علمی و جامعه شناسی و تاریخی و سیاسی غیره بود. پاکستان و مصر و ترکیه در این زمینه حتی از ما هم پیشروتر هستند سرچ سایت های پورنو گرافی.