نگاهی به بلندترین و شگفت انگیزترین آسمان خراش های دنیا؛ از عربستان تا امریکا

نگاهی به بلندترین و شگفت انگیزترین آسمان خراش های دنیا؛ از عربستان تا امریکا

آسمان خراش ها ثمره ی محقق شدن شگفت انگیزترین جنبه های معماری مدرن هستند. با ساخت هر آسمان خراش جدیدی، در تازه ای به دنیای طراحی و ساختمان سازی گشوده می شود که انجام آن، شاید تا پیش از این غیر ممکن می نمود. در ادامه به تعدادی از بلندترین و شگفت انگیزترین آسمان خراش های سراسر دنیا می پردازیم.

۱- مرکز تجارت جهانی یک- امریکا، نیویورک

بلندترین آسمان خراش های دنیا

این آسمان خراش که قبلاً به «برج آزادی» معروف بود، در تلاشی برای گرامیداشت یاد ساختمان اصلی «مرکز تجارت جهانی» ساخته شده که در جریان حمله ی تروریستی ۹ سپتامبر ۲۰۱۱ تخریب شد. کار ساخت مرکز تجارت جهانی یک در سال ۲۰۱۲ به اتمام رسید و این آسمان خراش که ۱،۷۷۶ فوت (حدود ۵۴۱ متر) ارتفاع دارد، حالا بلندترین ساختمان ایالات متحده ی امریکا به شمار می رود. ارتفاع این برج در واحد فوت، اشاره ای ظریف به سال تصویب اعلامیه ی استقلال ایالات متحده ی امریکا دارد.

۲- برج تکامل- روسیه، مسکو

این ساختمان با ۸۰۷ فوت ارتفاع (حدود ۲۴۶ متر) ، در سال ۲۰۱۵ با کسب رتبه ی دوم جایزه ی سالانه ی آسمان خراش امپوریس در میان فهرست بهترین آسمان خراش های دنیا قرار گرفت. فرم این ساختمان که به شکل مارپیچ دوگانه ی دی ان ای است، نمادی از گرد همایی آدم ها، خانواده ها و نسل ها است و به همین خاطر «تکامل» نام گرفته است.

۳- برج آگورا- تایوان، تایپه

این آسمان خراش که به دلیل ویژگی های سازگار با محیط زیستش به برج «آلودگی خوار» تایوان معروف شده، یکی از بزرگ ترین ساختمان های مسکونی و مشهور تایوان به شمار می رود. وینسنت کلبات، معمار طراح برج اگورا، به خاطر طراحی این ساختمان، در سال ۲۰۱۰ در یک مسابقه ی طراحی برنده ی جایزه شد. نمای سرسبز و پله پله ی این برج «برداشت پیشگامانه ای از ساختمان سازی سازگار با محیط زیست و پایدار» را به نمایش می گذارد. چرا که کاهش کربن دی اکسیدی که از فعالیت های انسانی تولید می شود، هدفی است که انسان سعی دارد در آینده به آن دست پیدا کند.

۴- لاختا سنتر- روسیه، سنت پترزبورگ

لاختا سنتر با ۱،۵۱۶ فوت ارتفاع (حدود ۴۶۲ متر)، بلندترین ساختمان در روسیه و قاره ی اروپا به شمار می رود. این برج بی همتا، شمالی ترین آسمان خراش دنیا است. بتن ریزی پی این ساختمان در کتاب رکوردهای گینس به عنوان عظیم ترین بتن ریزی پیوسته در دنیا ثبت شده است. این برج با الهام از طبیعت طراحی شده و شبیه به گل، شعله، فانوس دریایی و مناره است.

۵- برج W350– ژاپن، توکیو

با تکمیل کار ساخت برج W350 در سال ۲۰۴۱، این ساختمان به بلندترین آسمان خراش چوبی دنیا تبدیل خواهد شد. ساختمان این برج با در نظر داشتن طبیعت طراحی شده. بازدیدکنندگان می توانند در داخل برج هم از هوای تازه و نور خورشید بهره ببرند. طراحان این برج این هدف را داشتند که در یک محیط شهری، محلی برای استراحت فراهم کنند که همیشه هوای متعادلی داشته باشد.

۶- برج متحرک- امارات متحده ی عربی، دبی

هر طبقه از این ساختمان چرخان می تواند به همراه ساکنانش به گردش در بیاید، به همین دلیل این برج می تواند همیشه فرم ثابت و تکراری ای نداشته باشد. دیوید فیشر، معمار طراح این برج که پیش از آن هیچ آسمان خراشی نساخته بود، درباره ی این ساختمان می گوید: «این ساختمون رو زمان طراحی می کنه و زندگی بهش شکل میده. همین مسأله دید ما رو نسبت به اطرافمون، رو به یه زندگی جدید باز می کنه.»

۷- گرند لیسبوآ- چین، ماکائو

این آسمان خراش با الهام از نوعی سربند خاص برزیلی طراحی شده که تأثیر فرهنگ پرتغالی بر هر دو سرزمین چین و امریکای جنوبی را نشان می دهد. در نمایشگاه دائمی این هتل به نام «ستاره ی استنلی هو»، بزرگ ترین الماس بالشی شکل دنیا به نمایش در می آید.

۸- دانشگاه دولتی مسکو- روسیه، مسکو

این دانشگاه که بلندترین ساختمان آموزشی دنیا محسوب می شود، قدمت آن به سال ۱۷۵۵ میلادی برمی گردد که در آن زمان به دانشگاه لومونوسوف (نام پایه گذار دانشگاه) معروف بود. این دانشگاه که سابقه ی درخشانی در زمینه ی آکادمیک دارد، قدیمی ترین و معروف ترین دانشگاه روسیه به شمار می رود. تعدادی از دانشمندان مشهور و برندگان جوایز نوبل از فارغ التحصیلان این دانشگاه بودند.

۹- بیگ بند- امریکا، نیویورک (طرح ساخته نشده)

آسمان خراش کمانی بیگ بند با ۴ هزار متر ارتفاع، در صورت ساخته شدن، به بلندترین ساختمان دنیا تبدیل خواهد شد. ایوانیس اویکونومو، طراح این ساختمان، آن را در تلاش برای لغو محدودیت های مربوط به ارتفاع آسمان خراش ها در شهر منهتن طراحی کرد.

۱۰- برج النور- مراکش، کازابلانکا (طرح ساخته نشده)

این ساختمان که هنوز ساخته نشده و فقط در حد یک طرح است، در صورت ساخته شدن، مرتفع ترین ساختمان قاره ی افریقا خواهد بود. طرح این برج شبیه به سر یک خودنویس و نمادی از بازنویسی آینده ی افریقا به دست شیخ طارق بن لادن است. شیخ طارق بن لادن برادر اسامه بن لادن معروف و مالک شرکتی است که قرار است این برج را بسازد. طراح این ساختمان، امدی سانتالو است.

۱۱- برج جده- عربستان سعودی، جده (در دست ساخت)

برج جده که کار ساخت آن طبق تخمین ها در سال ۲۰۲۰ به پایان خواهد رسید، اولین ساختمان در دنیا خواهد بود که به ارتفاع یک کیلومتر می رسد. این برج با الهام از گیاهان در حال رویش طراحی شده که از زمین سر بر می آورند. به گفته ی سازندگان، برج جده در تلاش برای به نمایش گذاشتن رشد، شکوفایی و پیشرفت منطقه ای حکومت عربستان سعودی طراحی شده و نمادی از جایگاه اقتصادی و فرهنگی پادشاهی عربستان است.

۱۲- کینگدام سنتر- عربستان سعودی، ریاض

کینگدام سنتر یا همان مرکز پادشاهی، سومین ساختمان بلند حفره دار دنیا است. حفره ی بزرگ کینگدام سنتر شب ها با نورپردازی به رنگ های مختلفی در می آید. منحنی معکوسی که در بالای این ساختمان قرار دارد را «گردنبند» شهر ریاض توصیف کرده اند.

۱۳- برج Q1– استرالیا، گلد کوست

برج Q1 را به خاطر مهندسی چشمگیرش، یکی از نمادهای ایالت کوئینزلند استرالیا می دانند. این ساختمان ششمین برج مسکونی بلند در دنیا است و مرتفع ترین در استرالیا و نیمکره ی جنوبی زمین به شمار می رود. این برج با الهام از مشعل المپیک سال ۲۰۰۰ سیدنی طراحی شده است.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود