با شایع ترین انواع کمبود ویتامین و راه های رفع این کمبودها آشنا شوید

با شایع ترین انواع کمبود ویتامین و راه های رفع این کمبودها آشنا شوید

حتی کسانی که سبک زندگی سالمی دارند یعنی به طور منظم ورزش می کنند و سعی می کنند رژیم غذایی متعادلی داشته باشند هم ممکن است دچار کمبود بعضی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری شوند، به ویژه انواعی از کمبودها که شایع تر از بقیه هستند. برای اینکه بدانید کمبود چه ویتامین هایی را دارید کافی است یک آزمایش خون بدهید. در ادامه به تعدادی از شایع ترین انواع کمبود ویتامین می پردازیم و می خواهیم ببینیم چطور می توان این کمبودها را از طریق رژیم غذایی برطرف کرد.

۱- کمبود آهن

شایع ترین انواع کمبود ویتامین

آهن برای شکل گیری گلبول های قرمز خون ضروری است. کمبود این ماده در میان زنان باردار و همینطور زنانی که پریود می شوند بسیار شایع است. کمبود این ماده ی معدنی باعث بیماری کم خونی ناشی از فقر آهن می شود. احساس خستگی، رنگ پریدگی پوست، تنگی نفس و تپش قلب از نشانه های این بیماری هستند.

برای آنکه آهن بیشتری دریافت کنید، مواد غذایی ای مانند گوشت قرمز، زرده ی تخم مرغ، انواع لوبیا، عدس و ماهی ساردین بخورید.

۲- کمبود ویتامین دی

نشانه های کمبود ویتامین دی عبارتند از خستگی، ضعف، پوکی استخوان، شکستگی های استخوانی، ضعف سیستم ایمنی و افسردگی. نور خورشید مهم ترین منبع این ویتامین است و کارشناسان می گویند در مجموع روزانه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه حضور در آفتاب بدون کرم ضد آفتاب، ویتامین دی مورد نیاز ما را تأمین می کند. اما از منابع غذایی این ویتامین می توان به روغن جگر ماهی کاد (معروف به روغن ماهی)، ماهی های پرچرب (مثل سالمون و ماکرل)، زرده ی تخم مرغ و قارچ اشاره کرد.

۳- کمبود ویتامین ب ۱۲

این ویتامین برای شکل گیری گلبول های قرمز خون و برخورداری از یک سیستم ایمنی سالم ضروری است. برای آنکه به اندازه ی کافی ویتامین ب ۱۲ دریافت کنید، مواد غذایی ای مثل گوشت، جگر، تخم مرغ و شیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

۴- کمبود منیزیم

منیزیم نوعی مسکن طبیعی برای عضلات و عصب ها است. کمبود این ماده می تواند ریسک ابتلا به دیابت نوع دو، گرفتگی های عضلانی، بی قراری پاها، احساس خستگی، بروز بیماری فیبرومیالژی و سکته ی مغزی را بالا ببرد. غذاهای دریایی، کلم بروکلی، کلم، جوانه ی گندم، آجیل و کاکائو، بهترین منابع غذایی ماده ی منیزیم هستند.

۵- کمبود فولات

ماده ی فولات برای ساخت سلول های جدید ضروری است و به علاوه، این ماده به تنظیم شدن غلظت اسید آمینه ای با نام هوموسیستئین در بدن کمک می کند. برای آنکه فولات بیشتری از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنید، سالادهایی که حاوی سبزیجات برگ دار باشند، تخم مرغ، نخود، انواع لوبیا و عدس بیشتر بخورید.

۶- کمبود ویتامین ب ۲ (ریبوفلاوین)

کمبود ویتامین ب ۲ (ریبوفلاوین) شایع تر از چیزی است که تصورش را کنید. نشانه های کمبود ریبوفلاوین عبارتند از گلو درد، التهاب و دردناک نشدن زبان و دهان و خشکی و ترک خوردگی لب ها. برای دریافت به اندازه ی این ماده، مواد غذایی ای مثل شیر، تخم مرغ، گوشت، ماهی، سبزیجات سبز رنگ و نان مصرف کنید.

۷- کمبود ویتامین کا ۲

ویتامین کا ۲ که به مناکینون هم معروف است، برای زنان بالای چهل سال ماده ای ضروری است.

اضطراب زیاد و تغییرات هورمونی می تواند برای سلامت استخوان ها بسیار مضر باشد. گرچه ریسک بروز کمبود این ویتامین در افراد جوان تر هم وجود دارد، اما بیشتر موارد ابتلا به استئوپنی (بیماری پیشگام پوکی استخوان) و پوکی استخوان مربوط به زنان بالای ۴۰ سال می شود.

۸- کمبود کلسیم

کلسیم یک ماده ی معدنی ضروری است که به رشد عصب ها، استخوان ها و اندام های بدن کمک می کند. مصرف روزانه سه وعده فرآورده های لبنی می تواند کلسیم مورد نیاز بدن شما را تأمین کند.

۹- کمبود پتاسیم

پتاسیم برای پمپاژ قلب، سیگنال دهی عصب ها، تنظیم فشار خون و تعادل سطح مایعات بدن ضروری است. منابع غذایی پتاسیم عبارتند از سیب زمینی های شیرین، پسته، عدس، لوبیا سفید، موز و ماهی هالیبوت.

بیشتر بخوانید:

نشانه های کمبود ویتامین در بدن که در صورت شما ظاهر خواهند شد

راهنمای جامع مصرف ویتامین های مفید برای بدن انسان

۱۲ اشتباهی که در مصرف ویتامین ها و مکمل ها مرتکب می‎شویم

همه چیز درباره ویتامین D ؛ از منابع و نشانه های کمبود تا مکمل های آن

با ۱۱ نشانه کمبود ویتامین سی در بدن آشنا شوید

نشانه های خاموشِ عدم وجود «ویتامین بی ۱۲» کافی در بدن

با نشانه های کمبود آهن در بدن آشنا شوید؛ از خستگی و رنگ پریدگی تا سردرد و شکم درد

اگر همیشه هوس شیرینی می‌کنید احتمالا کمبود منیزیم دارید

کمبود «منیزیم» به عنوان ماده معدنی پایه، چه خطراتی را برای سلامت به همراه دارد؟

با نشانه های اصلی کمبود کلسیم در بدن آشنا شوید

با ۷ نشانه اصلی کمبود زینک در بدن آشنا شوید

نشانه های کمبود پروتئین در بدن را بشناسید

منبع: thisisinsider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • Amirkia آبان ۲۹, ۱۳۹۸

    واو، ازین به بعد بیشتر تخم مرغ بخورم