چالش عکس ۱۰ سال پیش ؛ از هنرمندان تا رهبران سیاسی جهان

چالش عکس ۱۰ سال پیش ؛ از هنرمندان تا رهبران سیاسی جهان

همانند بسیاری از مُدهای اینترنتی، سال ۲۰۱۹ میلادی نیز با یک چالش آغاز شد که البته موضوع چالش‌انگیزی در پشت آن پنهان نیست و صرفا نوعی سرگرمی و باب‌روز اینترنتی بشمار می‌رود.

به واسطه این چالش که «Year Challenge10-» نام دارد کاربران فضای مجازی عکسی از ۱۰ سال پیش خود و یک عکس کاملا جدید از خود را با فالوئرهایشان به اشتراک می‌گذارند.

این چالش در ظاهر کاملا عادی و سرگرم کننده به‌نظر می‌رسد و برای بسیاری از دوستان و اطرافیان جالب است که عکس‌هایی از ۱۰ سال پیش دوست یا همکارشان را ببینند. اما این طرح مخالفانی هم دارد و برخی کارشناسان معتقدند اهداف شیطانی در پشت آن نهان است.

چالش ۱۰ سال پیش و اکنون با اسامی زیر نیز یاد می‌شود:

  • ۲۰۰۹ vs. 2019 Challenge (چالش ۲۰۰۹ در مقابل ۲۰۱۹)
  • Glow Up Challenge (چالش تغییرات شگفت‌انگیز /تغییرات محسوس)
  •  How Hard Did Aging Hit You Challenge (چالش افزایش سن چه تغییری در تو ایجاد کرده است)

فارغ از اینکه این چالش چه نامی دارد شما ملزم به همرسانی عکسی از سال ۲۰۰۹ (معادل۱۳۸۷ خورشیدی) و عکسی از سال ۲۰۱۹ خود (معادل ۱۳۸۷ خورشیدی) در شبکه‌های اجتماعی هستید. برای کپشن عکس هم هر چه دوست دارید می‌توانید بنویسید.

این یادآوری خاطرات و بیرون کشیدن عکس‌های قدیمی از فولدرهای خاک خورده از شبکه اجتماعی فیس‌بوک آغاز شد و سپس به اینستاگرام و توئیتر نیز سرایت کرد.

هسته اصلی چالش ۱۰ سال پیش و اکنون به صورت کلی این است که کاربر به مخاطبان خود نشان دهد در طول این ۱۰ سال چه تغییراتی به لحاظ ظاهری داشته است و آیا طراوت، زیبایی و سلامت آن زمان را اکنون نیز دارد یا خیر. همچنین این عکس می‌تواند شرایط زندگی و سبک زندگی شما را هم مشخص کند. مثلا آیا ازدواج کرده‌اید یا پولدارتر شده‌اید!

البته ایده مقایسه عکس‌های قدیمی و جدید در فضای مجازی چندان هم جدید نیست. سال‌هاست که برخی از کاربران با بازسازی عکس‌های دوران کودکی خود سعی دارند با نمایش تغییرات محسوس ظاهری، خاطراتشان را مرور کنند.

اما خب، این چالش هم همانند دیگر Fadهای (مد روز) اینترنتی بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی را سرگرم کرده است. تب آن به هنرمندان داخلی و خارجی هم رسیده و شاهد به اشتراک‌گذاری تصاویر سلبریتی‌های حوزه‌های مختلف با این هشتگ هستیم.

اکنون با به راه افتادن چالش عکس جدید در شبکه‌های اجتماعی، این پرسش مطرح می‌شود که اساسا فضای مجازی تا چه حد ایمن است و آیا این حجم اطلاعات تصویری در فضای مجازی توجیه‌پذیر است؟

با تمام جذابیتی که این چالش دارد برخی آن را جاسوسی یا سرقت اطلاعات کاربران می‌دانند. به طور مثال، کیت اونیل نویسنده و پژوهشگر حوزه فناوری اعتقاد دارد بسیاری از تکنولوژی‌های تشخیص چهره برای پیشرفت خود به تصاویر افراد نیاز دارند. بنابراین سناریوهای مرتبط با چهره افراد برای این نوع فناوری‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

این در حالیست که عکس‌ پروفایل کاربران همیشه عمومی بوده و به راه‌اندازی چالش برای سرقت اطلاعاتشان نیازی نیست.

فیس‌بوک که در تیررس حملاتی انتقادی به چالش ۱۰ سال پیش قرار دارد در پاسخ برخی دلواپسان گفته: «این یک مفهوم تولید شده توسط کاربران است که خود به خود مشهور شده و فیسبوک آغاز گر این روند نبوده است. بعلاوه، این خود کاربر است که تصمیم می‌گیرد چنین چالشی را اجرا کند یا خیر.»

بدنبال چالش #۱۰YearChallenge افراد زیادی در آن شرکت کرده‌اند که از جمله می‌توان به قربانیان اسیدپاشی در دنیا هم اشاره کرد. نمونه بارز آن «کیتی پیپر» است؛ مدل مشهور و مجری سابق تلویزیون آمریکا که در سال ۲۰۰۸ میلادی نامزد سابق او به نام دانیل لینچ ۳۵ بر روی صورتش اسید پاشید.

این زن شجاع با همرسانی عکس‌های خود به دیگران انگیزه می‌دهد که هرگز در ناامیدی غرق نشوند و اجازه ندهند مشکلات زندگی باعث در جا زدن آنها بشود.

در جدیدترین اقدام اینستاگرامی خود نیز عکسی از سال ۲۰۰۹ وقتی ماسکی بر صورت دارد تا جراحات و زخم‌های ناشی از حمله اسیدی را بپوشاند و عکسی از چهره زیبای خود در سال۲۰۱۹ را در کنار هم و با هشتگ  #۱۰YearChallenge به اشتراک گذاشته است.

در کپشن عکس نوشته شده:

«اجازه ندهید این چالش باعث دلواپسی شما از افزایش سنتان بشود – این یک خوش‌شانسی مطلق است. عکس اول ۲۵ سالگی من در سال ۲۰۰۹ و در آشپزخانه خانه مادرم است و عکس دوم مرا در ۳۵ سالگی در سال ۲۰۱۹ و آشپزخانه خانه خودم نشان می‌دهد.»

چالش عکس ده سال پیش؛ رهبران جهان چقدر تغییر کرده‌اند؟

چالش عکس 10 سال پیش

بدنبال چالشی که این روزها در شبکه‌های اجتماعی محبوبیت زیادی بدست آورده، در زیر عکس‌های تعدادی از رهبران جهان که با تصاویر ۱۰ سال پیش آنها مقایسه شده است را مشاهده می‌کنید.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه

چالش عکس ده سال پیش1
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه

رئیس جمهوری روسیه از سال ۲۰۰۰ تاکنون به عنوان رئیس جمهور یا نخست وزیر در کشورش قدرت را در دست داشته است. او در سال ۲۰۰۹ میلادی سمت نخست وزیری را برعهده داشت. در آن زمان دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه بود.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان

چالش عکس ده سال پیش
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان

آنگلا مرکل از سال ۲۰۰۵ میلادی تاکنون صدراعظم آلمان است. او تاکنون با سه رئیس جمهوری آمریکا و چهار رئیس جمهوری فرانسه در عرصه جهانی همکاری کرده است.

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا

چالش عکس ده سال پیش
ترزا می، نخست وزیر بریتانیا

نخست وزیر کنونی بریتانیا در سال ۲۰۰۹ میلادی نمیانده مجلس عوام بود. او در آن زمان سمت دولتی نداشت اما یک سال بعد در دولت دیوید کامرون به وزارت کشور منصوب شد. نام نخست وزیر بریتانیا این روزها با برکسیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) گره خورده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا

چالش عکس ده سال پیش
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا

چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۹ وارد عرصه سیاست نشده بود. او در آن زمان یک فعال موفق در عرصه تجارت و ساخت و ساز در نیویورک بود.

آلکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان

چالش عکس ده سال پیش
آلکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان

نخست وزیر کنونی یونان در سال ۲۰۰۹ میلادی به رهبری حزب چپگرای سیریزا رسید. او در سال ۲۰۱۵ میلادی توانست به قدرت برسد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه

چالش عکس ده سال پیش
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه

رئیس جمهوری کنونی ترکیه در سال ۲۰۰۹ میلادی نخست وزیر کشورش بود. او در سال ۲۰۰۳ میلادی به سمت نخست وزیری رسید.

کیم جونگ اون، رهبر جمهوری دمکراتیک خلق کره (کره شمالی)

چالش عکس ده سال پیش
رهبر جمهوری دمکراتیک خلق کره (کره شمالی)

کیم جونگ اون، رهبر جمهوری دمکراتیک خلق کره (کره شمالی)، در زمانِ به قدرت رسیدن (۱۹ دسامبر ۲۰۱۱) با ۲۷ سال سن، جوان‌ترین رئیس کشور در جهان بود. کیم جونگ اون در سال ۲۰۰۹ با ری سل-جو ازدواج کرد.

منبع: vox ، Euronews
دیجیاتو
بدون نظر

ورود