چرا بعضی ها به شریک عاطفی و زندگی شان خیانت می کنند؟ ریشه شناسی یک معضل همه گیر

چرا بعضی ها به شریک عاطفی و زندگی شان خیانت می کنند؟ ریشه شناسی یک معضل همه گیر

تجربه ی خیانت به قدری تلخ و سنگین است که گاهی کسی که به او خیانت شده احساس می کند دنیا به آخر رسیده و ادامه ی زندگی برایش غیر ممکن است. فرقی ندارد چه مدت در رابطه باشید و آن شخص شریک زندگی تان باشد یا شریک عاطفی تان؛ اگر کسی که دوستش دارید به شما خیانت کند، تأثیری که این مسأله می تواند روی زندگی شما بگذارد فراتر از تصورتان خواهد بود. شاید مشکوک شوید که شریک عاطفی تان به شما خیانت می کند یا حتی مطمئن شوید که به شما دروغ می گوید، اما همیشه برایتان سؤال است که چرا شریک عاطفی تان تصمیم گرفته دست به چنین کار بی رحمانه ای بزند و شما هیچ وقت جوابی برای این سؤال پیدا نمی کنید. گرچه ممکن است هر کسی دلایل خودش را برای خیانت کردن داشته باشد اما عواملی وجود دارد که باعث می شود آدم ها به کسانی که آن ها را دوست دارند خیانت کنند. در ادامه می خواهیم ببینیم چرا بعضی ها به شریک عاطفی / زندگی خود خیانت می کنند و به رایج ترین علل این مسأله می پردازیم.

۱- پدر و/ یا مادر خیانتکاری داشتند

علت خیانت کردن افراد

محیط و عوامل محیطی تأثیر زیادی روی ما دارند. کارشناسان می گویند یکی از عواملی که باعث خیانتکار شدن آدم ها می شود، داشتن پدر و / یا مادری است که همین رفتار را از آن ها دیده اند.

اگر شما در خانه ای بزرگ شوید که خیانت در آن یک هنجار است، ممکن است شما هم همین طرز فکر را پیدا کنید. با این حال، بعضی از فرزندان چنین والدینی راه مخالف را در پیش می گیرند، یعنی ممکن است با خود عهد کنند که هرگز مثل پدر و/ یا مادر خیانتکار یا خانمان برانداز خود نباشند. البته این حالت کمتر اتفاق می افتد.

۲- مشکل از شخصیت آن ها است

بعضی از ویژگی های شخصیتی هم احتمال خیانتکار شدن افراد را بالا می برند.

به گفته ی کارشناسان، احتمال خیانتکاری در بعضی از تیپ های شخصیتی بیشتر است، مثلاً کسانی که دنبال ترس و هیجان هستند، افراد معتاد، کسانی که از بزرگ شدن و تعهدات و وظایف دوران بزرگسالی ترس دارند، سبک های دلبستگی اجتنابی، افراد خودشیفته و کسانی که به دروغگویی مزمن مبتلا هستند. اگر به دنبال یک رابطه ی عاطفی متعهدانه و بلند مدت هستید، از این دست آدم ها دوری کنید.

۳- وارد مرحله ی خاصی از زندگی یا رابطه ی عاطفی شان شده اند که برایشان خوشایند نیست

وقتی چیزهایی در زندگی شروع به تغییر می کند، ممکن است آدم ها عکس العملی به این تغییرات داشته باشند که برای اطرافیان شان ایده آل نباشد. بعضی ها ممکن است به مشروب خواری یا عیاشی روی بیاورند و بعضی هم خیانت می کنند.

در بعضی از مراحل زندگی یا رابطه ی عاطفی، احتمال خیانت بیشتر می شود، مثلا در دوران شروع رابطه ی عاطفی و سرکشی ای که به طور ناخودآگاه در برابر تعهد در این دوره اتفاق می افتد، در دوران بارداری همسر که بعضی از مردان دچار ترس از محبوس شدن (نداشتن آزادی) می شوند، و یا در دوران بازنشستگی که فرد سعی می خواهد ثابت کند هنوز برای دیگران جذابیت دارد.

۴- به دنبال ترس و هیجانی هستند که در این شرایط به وجود می آید

گاهی بعضی افراد به این دلیل خیانت می کنند که می خواهند ترسی که از رو شدن خیانتکاری شان به وجود می آید را حس کنند یا فقط به این خاطر که دنبال تجربه ی یک چیز جدید و «تر و تازه» در زندگی شان هستند.

این افراد از رابطه ی عاطفی و جنسی فعلی خود دلزده شده اند و همه چیز برایشان خسته کننده، قابل پیش بینی و عادی شده. آن ها با برقراری رابطه با یک آدم جدید سعی می کنند به زندگی خود تازگی و طراوت دهند. علاوه بر این، وقتی ریسک رو شدن دست شان وجود داشته باشد، هیجان آن ها بیشتر می شود. با این حال، بسیار مهم است که به خاطر داشته باشید رابطه با آن زن یا مرد جدید هیچ شباهتی به زندگی واقعی ندارد. در چنین رابطه ای خبری از قبض ها و وام هایی که نگران پرداخت کردن شان باشید، اضطراب های روزمره ی زندگی و سر و کله زدن با بچه ها نیست. بلکه این در واقع یک رابطه ی ایزوله است که از تمام آسیب پذیری های یک رابطه ی واقعی در امان است.

۵- احساس می کنند در رابطه ی فعلی شان نادیده گرفته می شوند

اگر شما آن شخصی باشید که به او خیانت شده، به راحتی می توانید تقصیر همه چیز را به گردن کسی که خیانت کرده بیندازید. البته خیانت هرگز قابل توجیه نیست اما به گفته ی کارشناسان، گاهی ممکن است افراد به این خاطر که در رابطه ی فعلی خود احساس عشق یا توجه نمی کنند مرتکب اشتباه شوند.

احساس بی توجهی یا قدرنشناسی از سمت شریک عاطفی، می تواند باعث خیانت شود. اگر شما در رابطه ی عاطفی خود راحت باشید ولی احساس دوست داشته شدن نکنید، خیانت بهترین راه برای گرفتن توجهی است که آرزویش را دارید.

با این حال، گاهی هر قدر هم که رابطه ای سرشار از عشق باشد، باز هم مانع از این نمی شود که شخص در جای دیگری به دنبال گرفتن توجه بیشتر برود.

۶- از نظر روانی ناایمن هستند

رابطه ی عاطفی با افراد ناایمن (از نظر روانشناختی) می تواند مشکلات زیادی به وجود آورد. این ویژگی باعث مشکلات مختلفی در رابطه می شود، از حسادت گرفته تا کنترل شریک عاطفی خود. به علاوه، رابطه ی عاطفی با چنین افرادی می تواند منجر به خیانت از سمت هر یک از طرفین رابطه شود.

این ویژگی می تواند منجر به ایجاد نیاز به اثبات خود از نظر جنسی شود. به دست آوردن دل کسی که شریک عاطفی تان نیست، ساده ترین راه برای این است که احساس خوبی نسبت به خودتان پیدا کنید.

۷- می خواهند همان احساسی که آن ها داشتند را شما هم تجربه کنید

اگر شما کسی باشید که به او خیانت شده، به سختی می توانید راهی برای کنار آمدن با این احساس عذاب آور پیدا کنید. حتی اگر تصمیم بگیرید که اجازه دهید آن شخص برگردد و رابطه ی خود را دوباره از سر بگیرید، بخشیدن و کنار آمدن با گذشته، گاهی اوقات می تواند غیر ممکن باشد. به همین دلیل، شاید راحت تر این باشد که شما هم همان کار را با شریک عاطفی خیانتکار خود کنید.

افراد زیادی هستند که برای انتقام گرفتن از شریک عاطفی خود به او خیانت می کنند. خیانت شریک عاطفی باعث می شود شما هم به همان شکل رفتار کنید یا بخواهید طعم خیانت را به شریک عاطفی تان هم بچشانند.

۸- معلوم نکرده اید که رابطه تان چقدر جدی است و به آن متعهد هستید

اگر مدت زیادی را با کسی می گذرانید، ممکن است تصور کنید که با او در رابطه ی عاطفی هستید، اما اگر با یکدیگر در اینباره صحبت نکنید که این رابطه چقدر برایتان جدی است و به آن متعهد هستید ، ممکن است روزی به خود بیایید و متوجه شوید که طرف مقابل تان چندان این رابطه را جدی نگرفته یا دید راحت تر و آزادانه تری به آن دارد.

وقتی رابطه ای به مرحله ی مشخصی می رسد، طرفین رابطه حتما باید باهم درباره ی میزان تعهدشان به یکدیگر صحبت کنید. مشکل از جایی شروع می شود که یکی از طرفین رابطه ی عاطفی به اندازه ی دیگری متعهد نیست یا درک نکرده که رابطه ی آن ها جدی است و باید به هم متعهد باشند.

۹- ترس از ترک شدن دارند

شاید به این فکر کنید که خیانت کردن از ترس ترک شدن، نتیجه ی معکوس دارد اما به گفته ی کارشناسان، این مسأله در حقیقت می تواند عامل محرک بسیار تأثیرگذاری باشد. ضربه های عاطفی نقش زیادی در این مسأله دارند.

طلاق، پدر یا مادری که خانواده را رها می کند و هرگز بازنمی گردد، و یا پدر یا مادر خشمگینی که پرخاش های ناگهانی و توهین آمیزی (به صورت فیزیکی یا کلامی) به فرزند خود دارد، از نمونه های چنین ضربه های عاطفی ای هستند.

۱۰- مهارت های لازم برای گفتگوی سالم را ندارند

گفتگو، سنگ بنای هر رابطه ی پایداری است و اگر مهارت آن را نداشته باشید این مسأله می تواند باعث خیانت شود.

هم در مردان و هم در زنان، نداشتن مهارت های لازم برای یک گفتگوی سالم می تواند منجر به خیانت شود. آن ها اگر بتوانند درباره ی مسائل و مشکلات نهفته ی رابطه ی عاطفی خود صحبت کرده و مستقیماً در مورد آن ها با یکدیگر بحث کنند، احتمالاً از خیانت پرهیز خواهند کرد.

منبع: thisisinsider
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • Mr. Nobody بهمن ۱۴, ۱۳۹۷

    دلم نمی خواست اینو بگم ولی گفتم شاید برای گفتن این بشه درس عبرت برای بعضی ها.
    نزدیک شش ماه نامزد داشتم قبلش با هیچ دختری در ارتباط نبودم . اما متاسفانه نامزدم خیلی بیش از اندازه روم حساس بود. مثلا مغازه همکارم منشی زن داشت مدام منو در مورد اون بنده خدا سین جین میکرد در صورتی که نهایت سخن ما با اوشوون سلام خداحافظ بود. یا مدام گوشیمو و کیفم رو جلوی خودم چک میکرد. منم با اینکه خیلی خیلی بهشون علاقه مند شدم مجبور شدم توی رابطه کم کم سرد بشم تا خیلی لطمه بهشون نخوره اما خب قلب اوشونم شکست.
    میخوام اینو بگم زندگی باید روی اعتماد استوار باشه. نمی خوام بگم کورکورانه با طرف باشید ولی حداقل یجوری اونو امتحان کنید که خودش نفهمه مثلا وقتی داره استراحت میکنه گوشیش رو چک کنید نه جلوی خودش. برای من یکی خیلی درد اوره که به دختری دل ببندم و اون از تو بترسه که بهش خیانت میکنی یا نه. یکی مثل من حاضره غید عشقش رو بزنه تا در اینده دچار مشکل نشه.
    فکر میکنم اصلی ترین اصل توی ازدواج اینه که از خود گذشتگی کنی غافل از اینکه ازدواج خیلی پیچیده تر از این حرفهاست که به یه اصل اکتفا کنی.

    • حامد مرداد ۱۴, ۱۴۰۲

      شما باید مشکلتون رو با مراجعه به مشاور حل میکردین نه که بیاین دربارش اینجا بنویسید و اطلاعات نادرست به افراد بدین!