سرقت عجیب: بریدن در سالن کنسرت برای دزدیدن نقاشی بنکسی

بنکسی کیست؟

سرقت عجیب: بریدن در سالن کنسرت برای دزدیدن نقاشی بنکسی

در جمعه گذشته، مصادف با پنجم بهمن ماه، یکی از عجیب‌ترین سرقت‌های سال جاری میلادی روی داد؛ اثر هنری که توسط بنکسی در بزرگداشت قربانیان حمله تروریستی سال ۲۰۱۵ به سالن کنسرت بتکلان کشیده شده بود، در پاریس به سرقت رفت.

نکته عجیب این دزدی این است که بنکسی، هنرمند مرموز و نامدار بریتانیایی، این نقاشی را روی در خروج اضطراری سالن کنسرت موسیقی نقاشی کرده بود و سارقین نقاب‌پوش و مسلح قسمتی از در که نقاشی روی آن بود را با دستگاه برش سنگ بریده‌‌ و با کامیون محل را ترک کردند.

این اثر هنری بنکسی، یک دختر کم سن و سال را با حالتی عزادار روی درِ اضطراری سالن بتکلان در شهر پاریس نشان می‌داد. این تالار موسیقی همان جایی است که ۹۰ نفر در نوامبر سال ۲۰۱۵ در جریان حمله تروریستی به یک کنسرت موسیقی راک در آن کشته شدند.

مسئولان تالار موسیقی بتکلان در واکنش به این رویداد بیانیه‌ای منتشر کرد و از خشم عمیق نسبت به این رویداد نوشت: «نقاشی بنکسی نمادی برای یادآوری این رویداد و متعلق به همه بود؛ از مردم محلی و اهالی پاریس گرفته تا مردم سراسر جهان.»

تازه‌ترین اثر هنری بنسکی هنرمند مرموز انگلیسی
این نقاشی دیواری، در نمای نخست تصویر پسری در یک قسمت دیوار را نشان می‌دهد که ظاهرا برف روی سرش می‌بارد؛ اما در طرف دیگر دیوار، تصویری از آتش مشاهده می‌شود و این واقعیت را مشخص می‌کند که آنچه در ظاهر برف می‌نماید، در واقع خاکستر حاصل از دود است.

بنکسی کیست؟

بنکسی، هنرمند مرموز بریتانیایی، به خاطر آثار گرافیتی با مضمون سیاسی شهرت دارد. او موفق شده تا به امروز ناشناس بماند و کسی از هویت واقعی او خبر ندارد.

البته هویت بنکسی تا تقریبا سه سال پیش کاملا نامعلوم بود، تا اینکه پژوهشگران دانشگاه کویین‌ مری لندن با استفاده از تکنیک آماری «هویت‌یابی مبتنی بر مکان»، هویت این هنرمند ناشناس اما مشهور بریتانیایی را کشف کردند.

اثر هنری بنسکی هنرمند مرموز انگلیسی
کارهای بنکسی جهت‌گیری‌های مشخص سیاسی و اجتماعی دارد.

هنر خیابانی او طعنه‌آمیز و هجویه‌هایش خرابکارانه است. هنر او آمیزه‌ای از طنز سیاه و گرافیتی است.

او از آن دسته هنرمندان خیابانی است که در مکان‌های عمومی آثار هنری خلق می‌کنند. بنکسی سبک ویژه‌ای دارد که آثارش را از دیگران متمایز می‌کند.

هنر بنکسی آمیزه‌ای از طنز سیاه و گرافیتی است.

بنکسی از اوایل دهه ۱۹۹۰ در شهر بریستول شروع به کار کرد و از ابتدای سال ۲۰۰۰ کارش را در دیگر شهرهای بریتانیا و سپس جهان گسترش داد.

بنکسی در واکنش به موضوع شهرت شخصی، نظرش را چنین بیان کرده‌است:

«ما دیگه قهرمان لازم نداریم؛ چیزی که می خوایم کسیه که آشغالا رو بذاره دم در.»

بنکسی در توضیح تکنیک خود چنین می‌گوید:

«من هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهم. گاهی این فقط به این معناست که روی صورت دختری روی بیلبورد سبیل بکشم و گاهی لازم می‌شود روزها برای درآوردن جزئیات یک نقاشی پیچیده عرق بریزم. نکته اینجاست که کار تأثیرگذار باشد.»

کارهای بنکسی جهت‌گیری‌های مشخص سیاسی و اجتماعی دارد. درونمایه بسیاری از کارهای او را مفاهیم ضد جنگ، ضدسرمایه‌داری، ضد فاشیسم، ضد امپریالیسم، آنارشیسم، نهیلیسم و اگزیستانسیالیسم تشکیل می‌دهد.

این هنرمند گرافیتی و نقاش بریتانیایی، همچنین برخی خصوصیات انسانی را نیز به نقد می‌کشد؛ طمع، بی‌چیزی، دورویی، ملال، بیهودگی، ناامیدی و از خود بیگانگی.

در آخر هم بد نیست بدانید که بنکسی شخصا تعدادی کتاب منتشر کرده‌است که شامل تصاویر کارهایش در کشورهای مختلف جهان، تابلوها و نمایشگاه‌هایش به همراه نوشته‌هایی از خودش می‌شود:

  • Banksy, Banging Your Head Against a Brick Wall سال ۲۰۰۱
  • Banksy, Existencilism سال ۲۰۰۲
  • Banksy, Cut It Out سال ۲۰۰۴
  • Banksy, Wall and Piece سال ۲۰۰۵
  • Banksy, Pictures of Walls سال ۲۰۰۵

بنکسی که همواره دیدگاه‌های سیاسیش را در لفافه‌ای از طنز بیان می‌کند می‌گوید:

«گاهی وضع موجود جهان اونقدر حالمو بد می کنه که نمی تونم بقیه پای سیبمو بخورم.»

منبع: bbc ، wikipedia ، banksy
دیجیاتو
بدون نظر

ورود