با آکادمی اسپایر آشنا شوید؛ بزرگ‌ترین آموزشگاه فوتبال جهان

با آکادمی اسپایر آشنا شوید؛ بزرگ‌ترین آموزشگاه فوتبال جهان

آکادمی اسپایر (Aspire Academy) در سال ۲۰۰۴ میلادی با هدف تربیت و ارتقای کیفیت ورزش «مردان» جوان قطری ساخته شد. این آکادمی همچنین مدرسه دوم پسران دبیرستانی قطر نیز هست تا ورزش را با کیفیت بسیار بالا بیاموزند و برای سربلندی کشورشان افتخارآفرینی کنند.

این آکادمی ورزشی در ناحیه اسپایر در نزدیکی دوحه قطر واقع شده‌است.

اسپایر زون یا شهر ورزشی دوحه، یک مجموعه ورزشی به مساحت ۲۵۰ هکتار (۲.۵کیلومتر مربع) است. تاکنون باشگاه‌های ورزشی نام‌آوری در اسپایر بوده‌اند که از آن‌ جمله می‌توان به رئال‌مادرید، بارسلونا، پاری‌سن‌ژرمن و منچستر‌سیتی اشاره کرد.

فرن سوریانو، معاون باشگاه بارسلونا و مدیر اجرایی سابق باشگاه منچسترسیتی در کتاب «توپ شانسی گل نمی شود» از کمپ اسپایر به عنوان MIT دنیای فوتبال نام می برد. این تعریف چندان بی راه نیست چرا که تئوریسن ها و مربیان اسپایر با بهره گیری از ابزارهای تکنولوژیک و مدرن سالانه ۱۷ هزار تست و آزمون مختلف را پیاده سازی می کنند که حاصل تجزیه و تحلیل فلسفه فوتبال کشورهای صاحب سبک است.

به طور کلی باید گفت اسپایر در رشته‌های متعدد و غالبا تیمی به پرورش استعداد می‌پردازد اما این «فوتبال» بود که نام آکادمی قطری را سر زبان‌ها انداخت.

بخش عمده ای از بازیکنان تیم قطر که در جام ملت‌های ۲۰۱۹ قهرمان شدند در کمپ اسپایر پرورش یافته اند. سرمربی این تیم یعنی فلیکس سانچز ۱۰ سال در آکادمی بارسا موسوم به لاماسیا فعالیت داشت اما امکانات فوق‌العاده اسپایر او را متقاعد کرد که بارسا را رها کرده و راهی قطر شود.

سانچز از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ مشغول تربیت و پرورش استعدادهایی بود که از کشورهای مختلف و به ویژه آفریقایی بورسیه این کمپ را پیدا کرده بودند. نتیجه استفاده از تئوریسن های تراز اول فوتبال دنیا، سرمایه‌گذاری روی استعدادهای درخشان و کار پایه‌ای به قهرمانی قطری منجر شد که قبل از این نه تنها به جام جهانی راه پیدا نکرده بود، بلکه هرگز در جمع چهار تیم پایانی جام ملت‌های آسیا هم حضور نداشت.

با آکادمی اسپایر آشنا شوید؛ بزرگ‌ترین آموزشگاه فوتبال جهان
۷ زمین فوتبال در فضای باز در اسپایر وجود دارد

از آنجا که قطر کشوری کوچک و کم جمعیتی بشمار می‌رود برای دولتمردان آن بسیار مهم است تا استعدادهای برتر کشور را در همان سنین پایین کشف کنند و آنها را در درست‌ترین مسیر پرورش دهند. برای این منظور نیز چندین مرکز توسعه مهارت‌های چندگانه ورزشی وجود دارد تا جوانان مستعد و توانا پیش از رسیدن به سن مناسب برای حضور در این آکادمی تربیت و آماده شوند.

بد نیست اشاره کنیم قطر به لحاظ وسعت ۱۶۴ جهان و به لحاظ جمعیت ۱۴۲ جهان است.

با آکادمی اسپایر آشنا شوید؛ بزرگ‌ترین آموزشگاه فوتبال جهان
خوابگاه آکادمی اسپایر

برای ورزش پر طرفداری همچون فوتبال، آکادمی اسپایر در ورزشگاه‌ها و مدارس بدنبال کشف مردان جوانی می‌گردد که مستعد موفقیت در آینده هستند. آنها همچنین مراکز استعدادیابی مخصوص خود را نیز دارند و پس از یافتن جوانان مناسب، آنها را به گروه‌های Feeder می‌فرستند تا به صحیح‌ترین نحو ممکن پرورش پیدا کنند.

جالب است بدانید که فقط و فقط بهترین ورزشکاران و فوتبالیست‌های قطری شانس دریافت بورسیه تحصیل در Aspire را بدست می‌آورند و ورزشکاران با توانایی متوسط یا پایین نمی‌تواند به آنجا پا بگذارد.

بر اساس بیانیه رسمی آکادمی اسپایر که در وب سایت خود منتشر کرده، آنها چشم‌انداز بلند مدتی برای حضور ورزشکاران این کمپ در مسابقات جهانی فیفا ۲۰۲۲ نیز دارند تا فوتبالیست‌های قطر بار دیگر نام این کشور را در فهرست برترین‌های ورزش جهان قرار دهند.

در این رابطه باید بگوییم که روز جمعه گذشته تیم فوتبال قطر در لیگ ۲۰۱۹ جام ملت‌های آسیا برنده رقابت‌ها شد و توانست با نتیجه سه بر یک در مقابل ژاپن در صدر جام آسیایی AFC قرار بگیرد.

با آکادمی اسپایر آشنا شوید؛ بزرگ‌ترین آموزشگاه فوتبال جهان
زمین فوتبال سرپوشیده در آکادمی اسپایر در قطر

کمپ اسپایر برای متدها و برنامه‌های منحصربه‌فرد خود در راستای تعلیم و تربیت ورزشکاران جوان شهرت جهانی دارد و امکانات، تجهیزات و تکنولوژی‌های مورد استفاده در این آکادمی نیز بی‌نظیر و کاملا مدرن هستند. در حال حاضر در آکادمی اسپایر حدود ۳۰۰ ورزشکار حرفه‌ای از ۵۰ ملیت مختلف از سراسر جهان در محیطی پویا و حرفه‌ای مشغول کسب تجربه و یادگیری هستند.

نگاهی به امکانات آکادمی اسپایر در دوحه قطر

با آکادمی اسپایر آشنا شوید؛ بزرگ‌ترین آموزشگاه فوتبال جهان
سالن علوم ورزشی در اسپایر

اسپایر قطر، بزرگ‌ترین باشگاه ورزشی سرپوشیده و گنبدی دنیا با تجهیزات و برنامه‌های آموزشی کم‌سابقه در مقیاس جهانی است.

ورزشکارانی که شانس ورود به این آکادمی را پیدا می‌کنند شامل طیف گسترده‌ای از آموزش‎های ورزشی قرار می‌گیرند که از جمله می‌توان به فیزیولوژی، بیومکانیک، فیزیوتراپی، تغذیه، سوارکاری و روانشناسی ورزشی اشاره کرد.

با آکادمی اسپایر آشنا شوید؛ بزرگ‌ترین آموزشگاه فوتبال جهان

همه امکانات، تجهیزات، مربیان، معلمان، کارکنان و حتی دانشجویان ورزشی این آکادمی از بهترین و جدیدترین استانداردهای جهانی برخوردار هستند که نمونه آن را در دیگر نقاط دنیا کمتر می‌توان یافت.

فضای آموزشی آکادمی اسپایر

برای آشنایی با برخی از این امکانات بد نیست نگاهی به گزینه‌های زیر داشته باشید:

  • گنبد سرپوشیده اسپایر گنجایش برگزاری ۱۳ رویداد ورزشی متفاوت در شرایط آب‌وهوایی تحت کنترل را داراست.
  • دانشجویان ورزشی این آکادمی علاوه بر اینکه در رشته ورزشی مخصوص خود تحت بهترین تعالیم قرار می‌گیرند این فرصت و اجازه را دارند که از تعلیمات و امکانات دیگر ورزش‌های آکادمی نیز بهره‌مند شوند. بعلاوه، دانشجوها اجازه تمرین در زمین فوتبال را نیز دارند. بد نیست بدانید اسپایر ۷ زمین فوتبال در فضای باز (غیر مسقف) دارد.
  • در سرتاسر آکادمی تجهیزات علوم ورزشی گسترده است.
  • فضای آموزشی آکادمی اسپایر دارای سالن کنفرانس، آزمایشگاه علمی، کلاس درس ، آمفی‌تئاتر، کتابخانه، خوابگاه، مرکز درمانی و امکانات متعدد پرورش خلاقیت است .
با آکادمی اسپایر آشنا شوید؛ بزرگ‌ترین آموزشگاه فوتبال جهان
خوابگاه در کمپ اسپایر

با اینکه آکادمی Aspire در وسط بیابان ساخته شده است اما در حال حاضر به یکی از طرفیت‌های گردشگری کشور قطر بدل گشته که بازدیدکننده‌های متعددی از سراسر جهان دارد. این کمپ همچنین به کشف استعداد و پرورش نونهالان می‌پردازد و به آنها کمک می‌کند تا از حداکثر توان خود بهره بگیرند و موانع و محدودیت‌ها را پشت سر بگذارند.

گنبد اسپایر (Aspire Dome)

با آکادمی اسپایر آشنا شوید؛ بزرگ‌ترین آموزشگاه فوتبال جهان
چشم‌انداز هوایی آکادمی اسپایر

گنبد اسپایر شامل مراکز آموزشی، خوابگاه دانشجویان و مراکز بهداشت و درمان است. در این ساختمان دانشجویان ورزشی در محیطی پویا و مدرن تحت تعلیم قرار می‌گیرند. در اسپایر دُم امکان برگزاری ۱۳ رویداد مختلف به طور همزمان وجود دارد. هوای داخلی این بنای گنبدی با مدرن‌ترین تجهیزات تحت کنترل مسئولین قرار دارد و بزرگ‌ترین گنبد سرپوشیده و چندمنظوره جهان است.

با آکادمی اسپایر آشنا شوید؛ بزرگ‌ترین آموزشگاه فوتبال جهان
زمین دو

از امکانات موجود در بنای گنبدی اسپایر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زمین پیاده‌روی و دو سرپوشیده با اعتبارنامه رسمی از IAAF با زمین دوی ۲۰۰ متر و دیگر امکانات مربوط به پرش. این زمین دارای ۳,۶۵۰ صندلی برای تماشاگران و ۲۴۰ صندلی و اتاقک VIP است.
  • زمین فوتبال موردتایید FIFA – این زمین دارای ۵,۸۰۰ صندلی برای تماشاگران و ۲۳۰ صندلی و اتاقک VIP است.
  • استخر شنای ۵۰ متری المپیک و اسخر پرش المپیک با ۲۵۲ صندلی برای تماشاگران
  • سالن والیبال با ۱,۲۰۰ صندلی برای تماشاگران
  • سالن تنیس روی میز با ۱۵۰ صندلی برای تماشاگران
  • سالن ورزش‌های چندگانه برای بسکتبال / والیبال / هندبال / فوتسال با ۱,۲۰۰ صندلی برای تماشاگران
  • سالن ورزش‌های چندگانه برای هندبال / بسکتبال / فوتسال با ۴۱۰ صندلی برای تماشاگران
  • سالن ژیمناستیک با زمین مخصوص مینی ژیمناستیک
  • زمین‌ها اسکوآش با ۷ زمین اسکواش ASB  و یک زمین شیشه‌ای مرکزی و محلی برای نرمش و آماده شدن
  • لابراتوار علوم ورزشی
  • آزمایشگاه روانشناسی ورزشی
  • بخش اداری: سالن کنفرانس و سوئیت‌های VIP
با آکادمی اسپایر آشنا شوید؛ بزرگ‌ترین آموزشگاه فوتبال جهان
اسپایر همچنین دارای ۷ زمین فوتبال در فضای باز است.

منبع: aspire
بدون نظر

ورود