معرفی وب‌سایت WWOOF ؛ سفرهای خارجی دایمی به واسطه کشاورزی

معرفی وب‌سایت‌های مناسب برای سفرهای داوطلبانه

معرفی وب‌سایت WWOOF ؛ سفرهای خارجی دایمی به واسطه کشاورزی

سال ۱۳۹۸ در راه است و اگر بدنبال یک تغییر و تحول بزرگ در زندگی هستید و از سفر کردن‌های مداوم هم لذت می‌برید مطالعه این مطلب حتما برایتان مفید خواهد بود.

در این جا قصد داریم سازمان‌هایی را به شما معرفی کنیم که پل ارتباطی مهمان‌ها و میزبان‌های کار داوطلبانه هستند. سفر برای کار داوطلبانه یکی از گرایشات انسان نسل جدید است که برای دوری از تکرار و در یک جا ماندن، اقدام به سفر می‌کند و در این راه برای کاهش هزینه‌های خود در کشورهای مختلف جهان به انجام کار داوطلبانه می‌پردازد؛ کاری که دستمزد آن جای خواب و سه وعده غذاست.

در کار داوطلبانه شما پولی به عنوان حقوق دریافت نمی‌کنید، بلکه برای ۴ تا ۶ ساعت کار روزانه به شما جای خواب داده می‌شود و غذا.

این روش سفر کردن بسیار به‌صرفه به نظر می‌رسد زیرا می‌توان با یک سرمایه اولیه اندک و انجام کارهای آنلاین، هزینه‌های رفت و آمد و گردش و تفریح را بدست آورد و برای مدت طولانی این سبک از زندگی را سرلوحه خود قرار داد.

برای آشنایی بیشتر با این تیپ سفر از شما دعوت می‌کنیم تا به مصاحبه روزیاتو با ملیکای ۲۰ ساله نگاهی بیندازید و صحبت‌های این گردشگر جسور را بشنوید.

برای انجام کار داوطلبانه در سفر می‌توانید از وب‌سایت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند کمک بگیرید. برای این منظور، این سایت‌ها را در زیر معرفی کرده‌ایم که هر کدام به سلایق و علایق شما نزدیک‌تر بود برگزینید و مسیر زندگی خود را تغییر دهید. همراهمان باشید.

کدام سازمان برای انجام کار داوطلبانه بهتر است؟ مروری بر HelpX، Workaway، HippoHelp، WWOOF

سازمان‌های بین‌المللی متنوعی در دنیا وجود دارند که مسافرت‌های داوطلبانه را به مقصدهای گوناگون هدایت و برنامه‌ریزی می‌کنند و در حقیقت تا حدود بسیاری راه را برای گردشگرانی هموار می‌سازند که به قصد مشارکت در فعالیت‌های داوطلبانه سفر می‌کنند.

کاربران (مهمان یا میزبان) می‌توانند با عضو شدن در این وب‌سایت‌ها با هم در ارتباط باشند.

وب‌سایتی همچون HippoHelp رایگان است و هیچ حق عضویتی ندارد. اما سایت‌های دیگر همچون Workaway یا HelpX از کسی که آماده خدمت‌رسانی کار داوطلبانه است (مهمان) هزینه سالیانه اندکی به عنوان حق عضویت دریافت می‌کنند. اما ثبت نام میزبان کاملا رایگان صورت می‌گیرد.

در ادامه تعدادی از سایت‌های فعال در این حوزه را معرفی می‌کنیم اما توصیه‌مان این است که در بیشتر از یک سایت عضو شوید تا گزینه‌های بیشتری برای انتخاب داشته باشید. همان طور که می‌دانید امنیت در سفر یکی از مهم‌ترین جوانب آن است که باید همیشه مدنظر داشته باشید. به همین خاطر بسیار مهم است در انتخاب میزبان‌های خود دقت‌نظر داشته باشید و کسانی را برگزینید که نظرات مثبت زیادی در موردشان در سایت وجود دارد.

معرفی وب‌سایت‌های مناسب برای سفرهای داوطلبانه

سایتی که برای کار داوطلبانه انتخاب می‌کنید به اهداف سفر، تحصیلات و شیوه زندگی شما بستگی دارد. به طور مثال اگر در کنار علاقه به گردشگری و دیدن فرهنگ‌های مختلف جهان، دغدغه محیط زیستی هم دارید، بهتر است داوطلب حفظ منابع طبیعی و محیط زیست شوید. حفظ محل زندگی لاک‌پشت‌های دریایی، ساختن مسیرهای طبیعت‌گردی و حتی چمن‌کاری در باغچه‌های عمومی از این نوع تجربه‌هاست. سازمان‌های محیط زیستی زیادی داوطلب جذب می‌کنند که از جمله می‌توان به Sierra Club، Earthwatch Institute، American Hiking Society اشاره کرد.

یا مثلا سازمان دیگری به نام Gap Adventures به داوطلبان پیشنهاد کار حفاظت از گونه‌های در خطر در چین، کاستاریکا و دیگر جاهای دنیا را می‌دهد.

معرفی وب‌سایت‌های مناسب برای سفرهای داوطلبانه

اگر ساخت‌وساز دوست دارید باید بدانید که سازمان Habitat for Humanity معروف‌ترین سازمان ساخت و ساز است که افراد را به کنیا، نیوزیلند و برزیل می‌فرستد. این پروژه‌ها شامل ساخت مکان زندگی برای افراد است و بعضی از آنها غذا، جای خواب و هزینه‌ی سفر داوطلبان را تماما پرداخت می‌کنند.

معرفی وب‌سایت‌های مناسب برای سفرهای داوطلبانه

اگر باستان شناسی دوست دارید می‌توانید سراغ سایت‌هایی بروید که در این زمینه فعال هستند و شما می‌توانید در کنار باستان‌شناسان حرفه‌ای و با حفاری و کندن سایت‌ها به اکتشاف تاریخ بپردازید. این نوع پروژه‌ها اغلب در رومانی، پرو و مناطقی با تاریخ پرقدمت انجام می‌گیرند.

بسیاری از جوامع برای ادامه‌ی زندگی به کشاورزی وابسته هستند، پس موقعیت‌های داوطلبانه‌ی زیادی برای کار کشاورزی در آنها وجود دارد. بسیاری از کشاورزی‌ها، ارگانیک و دوستدار محیط زیست هستند. اما اگر اگر کشاورزی دوست ندارید، سایت WWOOF برای شما مناسب نیست. با این وجود، این سایت، اصلی‌ترین شبکه کار داوطلبانه است. به همین خاطر معرفی سازمان‌ها را از این سایت آغاز خواهیم کرد.

آشنایی با WWOOF

معرفی وب‌سایت‌های مناسب برای سفرهای داوطلبانه

WWOOF (ووف) جنبش و نهادی بین‌المللی است که بین مزرعه‌داران سراسر دنیا و عاشقان سفر و مزرعه‌داری پیوند و ارتباط برقرار می‌کند.

با مثالی ساده به شما کمک می‌کنیم که بیشتر با WWOOF آشنا شوید. فرض کنید دوست دارید به آفریقای جنوبی سفر کنید اما پول زیادی برای سفر ندارید. رفتن به آفریقای جنوبی برایتان آرزو شده و از طرف دیگر عاشق کشاورزی و زندگی در کنار مردم عادی این کشور نیز هستید. WWOOF این امکان را با شما می‌دهد که با پول کمی به آفریقای جنوبی سفر کنید و نگران محل اقامتتان هم نباشید.

WWOOF به طور رسمی شبکه اصلی ایجاد فرصت‌های جهانی کار داوطلبانه برای مزارع ارگانیک است. ضمن اینکه از چندین بخش در سراسر جهان تشکیل شده که همه آنها قوانین و حق عضویت خود را دارند. شما به عنوان یک wwoofer لازم نیست که فقط کارهای کشاورزی انجام دهید، بلکه در خلال کار کردن می‌توانید با میزبان تبادل فرهنگی نیز انجام دهید و بر دانش خود بیفزایید.

با عضویت در ووف باید کشاورزی و مزرعه‌داری کنید. صاحب مزرعه به شما جای خواب و غذا می‌دهد و در عوض ۴ تا ۶ ساعت در روز کار می‌کنید. به نظر منصفانه می‌آید. اگر بدانید که اشخاص زیادی با کمک WWOOF سفر می‌کنند یا در اصطلاح WWOOFING می‌کنند، شاید مشتاق شوید که برای یک‌بار هم که شده این چنین سفری را تجربه کنید.

WWOOFers (کسانی که با ووف سفر می‌کنند) معتقدند که فقط یک بار زندگی می‌کنند و نباید منتظر ماند تا اتفاقات خوب به سراغشان بیاید. خودشان به سراغ اتفاقات خوب می‌روند. همینکه در کنار صاحب مزرعه تجربه کسب می‌کنند، زندگی می‌کنند و با راه و رسم مزرعه‌داری آشنا می‌شوند برایشان کافی است.

هزینه عضویت در ووف متغیر است و اشتراک یک ساله ۷۲ دلار (۵۶ €) است.

از کجا شروع کنم؟

اولین قدم انتخاب کشور مورد نظرتان است. بیشتر از ۱۰۰ کشور در سایت ووف هستند که متناسب با علایقتان می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب کنید. استرالیا یا آرژانتین، کره یا کنیا شاید هم ایران.

کشورهایی که با رنگ سبز مشخص شده‌اند با WWOOF قرارداد دارند.

بعد از انتخاب کشور مورد نظرتان، درمزرعه‌های ارگانیک همان کشور جستجو کنید. در بخش توضیحات هر مزرعه می‌توانید با صاحب مزرعه و محصولاتش آشنا شوید. اطلاعات جانبی و مهمی هم در این بخش می‌توانید بخوانید. مثلا مزرعه‌دار به دنبال چه اشخاصی است یا از چه زمانی می‌توانید با آن‌ها همکاری کنید.

معرفی وب‌سایت‌های مناسب برای سفرهای داوطلبانه

تصمیمتان را گرفتید؟ حالا به قسمت become a volunteer/sign up بروید و فرم ثبت‌نامی را پر کنید. البته در این بخش شما باید مبلغی به عنوان حق عضویت بپردازید.

معرفی وب‌سایت‌های مناسب برای سفرهای داوطلبانه
مشخصاتی مثل پیشینه‌ی میزبان و مزرعه، زبانی که صحبت می‌کنند و نوع محصولات تولیدی در این بخش نوشته شده.

بعد از پر کردن فرم ثبت‌نام وقتش رسیده که مستقیما با مزرعه‌دار ارتباط برقرار کنید و با او درباره‌ی شرایط کار، زمان و نوع فعالیتتان صحبت کنید.

نکته: اگر شما می‌خواهید به بیشتر از یک کشور WWOOFING کنید باید در سازمان ووف هر کشوری ثبت‌نام کنید مثل WWOOF in Portugal join که باید به سایتش مراجعه کنید.

البته بعضی از کشورها سایت جداگانه‌ای برای ووف ندارند و شما می‌توانید به سایت جهانی ووف مراجعه کنید و بر روی هر یک از کشورها کلیک کنید تا اطلاعات مربوط به آن را بخوانید.

معرفی وب‌سایت‌های مناسب برای سفرهای داوطلبانه
مراحل ثبت‌نام را به دقت بخوانید.

چه ویزایی احتیاج دارم؟

از آنجایی که ویزای هر کشوری متفاوت است شما باید با سازمان ووف همان کشور هماهنگ باشید. به طور کلی مدت زمان ویزا به داوطلب یا همان WWOOFer بستگی دارد که برای چه مدتی می‌خواهد در مزرعه کار کند و میزبانش چه شرایطی را برایش فراهم می‌کند.

سن و سال مهم است؟

بیشتر میزبان‌ها شرط سنی ۱۸ سال را برای داوطلبان در نظر می‌گیرند. در بیشتر کشورها افراد زیر ۱۸ سال به عنوان نیروی کار شناخته نمی‌شوند و از نظر قانونی کودک محسوب می‌شوند. به همین دلیل میزبان‌ها ترجیح می‌دهند که خودشان را درگیر مسائل مربوط به قانون کار نکنند.

با این حال بعضی کشورها این قانون را ندارند. مثلا در پرتقال شرط سنی ۱۷ سال است و در ترکیه ۲۰ سال. اما در سوئیس همه چیز بستگی به نظر مزرعه‌دار و میزبان دارد. شرایط جسمانی‌تان هم باید به گونه‌ای باشد که بتوانید ۴ تا ۶ ساعت در روز کار کنید. محدودیت بالای سنی برای این کار وجود ندارد. حتی بعضی از مزرعه‌ها از اشخاصی که سن بالاتری دارند بیشتر استقبال می‌کنند. به هر حال شما باید از قبل با میزبانتان درباره‌ی شرایط جسمانی‌تان صحبت کنید.

معرفی وب‌سایت‌های مناسب برای سفرهای داوطلبانه
مراحل ثبت‌نام به عنوان یک WWOOFer

چقدر باید پول خرج کنم؟

ووف هر کشور و مزرعه‌ای مخصوص به خودش است و بنابراین نمی‌توانیم قیمت واحدی را به شما بگوییم. اما در سازمان ووف هر کشوری قیمتی به شما ارائه می‌دهد که ممکن است دلاری نپردازید و یا تا ۷۲ دلار پرداخت کنید.

چه مدت می‌توانم در مزرعه بمانم؟

معمولا مدت زمانی که می‌توانید در مزرعه کار کنید و بمانید بستگی به قرار شما با میزبانتان دارد. زمان مشخصی وجود ندارد. ممکن است چند روز باشد یا چند ماه. مزرعه‌داری ترجیح می‌دهد مدت طولانی در کنارش باشید اما مزرعه‌دار دیگری با شما قرار می‌گذارد چند هفته آزمایشی کار کنید و اگر قبول شدید بیشتر بمانید.

با فرزندانم می‌توانم در WWOOF باشم؟

باز هم بستگی به میزبانتان دارد. بعضی از آن‌ها دوست دارند اما بعضی دیگر، نه.

آیا میزبان من مورد اطمینان است؟

قبل از اینکه بخواهید به کشور مورد نظر سفر کنید از WWOOF group آن کشور بخواهید که مزرعه را چک کنند. همچنین بازخوردهای مزرعه را می‌توانید بخوانید. اگر میزبانی نتواند شرایط لازم برای WWOOFER را فراهم کند و شخص از آن‌ها شکایت کند، مزرعه از لیست WWOOFing خارج می‌شود.

آیا به بیمه احتیاج دارم؟

البته که احتیاج دارید. بیمه‌ی سفر یادتان نرود که شامل بیماری و دزدی هم می‌شود. به سایت Worldnomads هم مراجعه کنید تا با بیمه‌ی داوطلبان WWOOFers بیشتر آشنا شوید.

در قسمت‌های بعدی دیگر سایت‌های کار داوطلبانه را معرفی خواهیم کرد.

منبع: wwoof ، دالاهو ، گردالی
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • تارک اسفند ۱۳, ۱۳۹۷

    واقعا جالبه.برای کسایی که این سبک زندگی رو دوست دارند از جمله خودم ، میتونه تجربه جالبی باشه.
    اما مطمئنا نمیتونه هدف و محوریت واحد زندگی باشه چون هزینه داره و باید پشتوانه مالی حداقلی داشته باشین.ولی اگه بشه که از همین سفر کردن هم درآمدزایی کرد ، اوضاع جالب تر هم میشه.