تصاویری از محصولات غذایی داخلی که با «مواد تراریخته» تولید شده است

سخنگوی وزارت بهداشت: درج عبارت «تغییر ژنتیک یافته» الزامی است

تصاویری از محصولات غذایی داخلی که با «مواد تراریخته» تولید شده است

سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرده است که درج عبارت «اصلاح شده ژنتیکی» ارتباطی به ذرت‌های دامی ندارد. درج عنوان تراریخته بر روی بسته بندی مواد غذایی، حاوی مواد اولیه با منشأ تراریخته، الزامی است. درج عبارت  «تغییریافته ژنتیکی» رعایت ضوابط و اخلاق حرفه‌ای است و درج عبارت تراریخته هیچ ارتباطی با موضوع تولید اسنک های حجیم شده بر پایه غلات از ذرت دامی ندارد.

رییس انجمن ژنتیک ایران گفته است که ۵۵ درصد سبد غذایی کشور از واردات تامین می شود که از این میزان ۸۰ درصد آنها تراریخته است. ۸۰ درصد سبد غذایی وارداتی به کشور تراریخته است. رئیس انجمن ارگانیک ایران اضافه کرده بود که  توان مقابله با ذی‌نفعان تراریخته را نداریم. رتبه چهل و سوم محصولات ارگانیک ایران در رنکینگ جهانی  جالب نیست و ما نمی‌توانیم با بخش‌هایی مقابله کنیم که از این محصول حمایت می‌کنند و در دستگاه حاکمیتی رای‌شان از ما خوانا‌تر است.

محصولات تراریخته یا اصلاح ژنتیکی شده،(GMO) چیست ؟ 

محصولات غذای GMO به طور کلی طراحی شده اند تا به آفات و علف کش ها مقاوم باشند. برای مثال، پاپایا که در هاوائی رشد کرده است، به علت مقاومت در برابر ویروس حلقه زنی اصلاح ژنتیکی شده است. ذرت نیز از نظر ژنتیکی تغییر یافته است تا در برابر بسیاری از علف کش ها مقاومت کند. بحث های بسیاری در مورد غذاهای GMO وجود دارد. تقاضا برای مقررات سختگیرانه و برچسب زدن بر روی مواد غذایی GMO وجود دارد.

در بین عموم مردم این ذهنیت وجود دارد که غذای اصلاح شده ژنتیکی می تواند برای سلامت انسان مضر باشد. با این حال، هیچ گزارشی مبنی بر این وجود نداشته است و در میان دانشمندان یک نظر کلی وجود دارد که غذای GMO آسیب بیشتری نسبت به مواد غذایی معمولی ایجاد نمی کند.

به هیچ وجه گندم و برنج تراریخته وارد کشور نمی‌شود. دو مقوله در واردات تراریخته‌ها مهم است؛ اول اینکه آن محصول مجوز مصرف در اتحادیه اروپا را داشته باشد و دوم اینکه آن محصول در کشور مبدا نیز مصرف شود. از اول مردادماه ۱۳۹۷ لوگوی محصولات تراریخته باید برای هر محصول با منشا تراریخته قید شود. تصاویر زیر، مبین این موضوع است.

محصولات تراریخته
تصویری از محصول بیسکوییت که با مواد تراریخته در کشور تولید شده است
این بسته ذرت که دهم خرداد ماه سال ۹۷ در کشور تولید شده است و تا شهریور ماه سال ۹۸ هم تاریخ مصرف دارد، با روش تغییر ژنتیکی تولید شده است و عبارت: تغییر یافته ژنتیکی روی بارکد، درج شده است
این محصول روغن مخصوص سرخ کردن، از روغن سویا تراریخته تولید شده است و برچسب تراریخته روی آن درج شده است.
روغن سویا این محصول از مواد تغییر ژنتیک یافته تولید شده است
تصویر محصولی که روغن کلزا آن از مواد تغییر ژنتیک یافته تولید شده است
تولید پفک شرکت صنایع غذایی مینو با ذرت اصلاح شده ژنتیکی که عبارت مربوطه روی کالا درج شده است

توجه داشته باشید که کلیه محصولات غذایی تغییر ژنتیک یافته در بازار ایران، گواهی استاندارد و گواهی سازمان غذا و دارووزارت بهداشت داشته واثر سویی روی سلامتی انسان ندارد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود