راهنمای تحصیل در ۵۰ رشته کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت

آنچه که برای پذیرش رشته های ارشد پزشکی باید بدانید

راهنمای تحصیل در ۵۰ رشته کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت

کارشناسی ارشد وزارت بهداشت دارای آزمونی مجزا است که امکان ادامه تحصیل دانش آموختگان رشته های علوم پزشکی را به متقاضیان در داخل کشور می دهد. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد علوم پزشکی که آزمون آن توسط مرکز سنجش وزارت بهداشت انجام می شود، رشته های خاص با شرایط خاص وجود دارد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هر ساله جهت گزینش ورود دانشجویان به مقطع کارشناسی ارشد رشته های پزشکی، آزمون جداگانه ای برگزار می کند که ضوابط و شرایط آن با ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد وزارت علوم که از طریق سازمان سنجش آموزش کشور انجام می شود متفاوت است. اگر پس از بررسی این سوالات با پرسشی مواجه شدید، درخواست خود را به صورت اینترنتی در اختیار سرویس دانشگاهی روزیاتو قرار دهید.

در گزارش امروز ما همراه باشید.

حتما بخوانید:‌ راهنمای جامع ورود به رشته های پزشکی داخل کشور با مدرک کارشناسی

کارشناسی ارشد وزارت بهداشت
سایت مرکز سنجش اموزش پزشکی کشور : http://www.sanjeshp.ir

آیا منابع آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت با کارشناسی وزارت علوم در رشته های پزشکی و پیرا پزشکی متفاوت است؟

خیر. در بسیاری از موارد مشابه هستند. برای اطلاعات بیشتر به دفترچه اینترنتی کارشناسی ارشد وزارت بهداشت رجوع کنید. مثلا درس زبان در آزمون وزارت علوم، زبان تخصصی است و در آزمون وزارت بهداشت، آزمون عمومی زبان است  که سطح سوالات در حد تافل است که شامل لغت و درک مطلب است و گرامر ندارد.

طول دوره کارشناسی ارشد وزارت بهداشت چقدر است؟

۲ سال و نهایت تا ۳ سال قابل تمدید است.

فرق اساسی بین آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت با کارشناسی ارشد وزارت علوم در رشته های پزشکی و پیزا پزشکی چیست؟

شما با هر مدرک تحصیلی میتوانید در رشته های پزشکی /پیرا پزشکی آزمون کارشناسی ارشد وزارت علوم شرکت کنید. اما در آزمون وزارت بهداشت، باید اصل تجانس مدرک را رعایت کنید. مثلا تنها در صورتی میتوانید در آزمون کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی شرکت کنید که مدرک کارشناسی روانشناسی یا مشاوره داشته باشید.

چه رشته هایی از وزارت علوم به وزارت بهداشت منتقل شده است؟

از سال ۱۳۹۵ بر اساس ابلاغ رییس جمهور، ۲۴ رشته محل اختلاف وزارت علوم و وزارت بهداشت بررسی و ۱۵ رشته که به سلامت جامعه مرتبط می شود به وزارت بهداشت منتقل شد که از آن جمله رشته هایی که به وزارت بهداشت واگذار شد می توان به :‌ روانشناسی بالینی، روانشناسی سلامت، روانشناسی خانواده، علوم ورزشی، ورزش درمانی، خدمات سلامت و بهورزی، دارویاری، سلامت یاری، تغذیه ورزشی، مراقبت از زنان، مراقبت طبی از سالمندان، مشاوره ژنتیک، ماساژدرمانی، بهداشت روان و مشاوره ورزشی، کایروپراکتیک اشاره کرد. یعنی مسئول این رشته ها از این به بعد وزارت بهداشت است و نه وزارت علوم.

آیا پرستاری به مجموعه رشته های وزارت بهداشت منتقل شد؟

بله.

ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت چه زمانی انجام می شود؟

ثبت نام ارشد وزارت بهداشت ۹۸ احتمالا از اواخر بهمن ۹۸ آغاز و تا نیمه اول اسفند ادامه خواهد یافت.

چه کسانی میتوانند در آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت شرکت کنند؟

کلیه داوطلبانی که مدرک کارشناسی خود را در رشته های مورد پذیرش، تا ۳۱ شهریورسال بعد اخذ کنند و از لحاظ طرح نیروی انسانی مشکلی نداشته باشند، می توانند در آزمون شرکت کنند.

آیا برای ثبت نام کارشناسی ارشد وزارت بهداشت بایستی به سایت سازمان سنجش مراجعه کرد؟

خیر. برای ثبت نام می بایست به سایت مرکز سنجش وزارت بهداشت در نشانی: sanjeshp.ir مراجعه کنید و ثبت نام اینترنتی انجام دهید.

آیا به عنوان دانش اموخته رشته کارشناسی پرستاری میتوانم در رشته کارشناسی ارشد روانشناسی  وزارت بهداشت شرکت کنم؟

نکته مهم در آزمون کارشناسی ارشد رشته های پزشکی وزارت بهداشت این است که برای ثبت نام در هر رشته ابتدا باید به لیست رشته های مورد تایید برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد آن رشته توجه کرد . این موضوع بدین معنی است که تغییر رشته بصورت کلی مجاز نمی باشد و برای شرکت در آزمون هر رشته ای فقط فارغ التحصیلان رشته های خاصی حق ثبت نام دارند . برای همین موضوع قسمتی از دفترچه ثبت نام که مشخص کننده رشته های مجاز برای ثبت نام در هر رشته هستند را مشخص شده است و بررسی کنید.

من در آزمون سال گذشته کارشناسی ارشد وزارت بهداشت در دوره روزانه قبول شدم. آیا میتوانم دوباره ثبت نام کنم؟

خیر.

من درباره طرح اجباری در کارشناسی ارشد وزارت بهداشت شنیده ام. شامل چه مواردی می شود؟

طرح اجباری برای رشته های پزشکی خاصی انجام می شود. رشته های : پرستاری ، اتاق عمل ، هوشبری ، رادیولوژی ، علوم آزمایشگاهی ، فوریتهای پزشکی ، پرستاری دندانپزشکی و بهداشت دهان تنها یک بار یا در سال آخر دوران دانشجویی یا سال بعد از فارغ التحصیلی حق شرکت در آزمون را دارند . درضمن که قبلا یک بار در آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت شرکت کرده و پذیرفته نشده اند و در حال گذراندن طرح نیروی انسانی هستند تنها درصورتیکه تا ۳۱ شهریور (بستگی به سال تحصیلی انتخابی دارد) ترخیص شوند حق ثبت نام خواهند داشت .

زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت ۹۸ چه زمانی است؟

بر اساس روند هر ساله، این آزمون در روزهای ۲۲ و ۲۳ تیر ماه انجام می شود. کارت ورود به جلسه برای کسانی که ثبت نام اینترنتی کرده و کد رهگیری دریافت کرده اند، یک هفته قبل آماده دانلود از سایت است.

نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت چه زمانی اعلام می شود؟

کلید اولیه سوالات کارشناسی ارشد، معمولا یک هفته پس از برگزاری آزمون اعلام می شود و نتایج اولیه نیز در نیمه اول مرداد ماه در سایت مرکز سنجش آموزش وزارت بهداشت منتشر خواهد شد. از این زمان تا چند روز بعد نیز فرصت انتخاب رشته دارید که معمولا تمدید می شود نتایج نهایی انتخاب رشته کارشناسی ارشد وزارت بهداشت ، معمولا در نیمه دوم شهریور ماه هر سال اعلام می شود.

ظرفیت پذیرش آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت چگونه است؟

هر ساله، مرکز سنجش وزارت بهداشت دفترچه انتخاب دانشگاه آزمون کارشناسی ارشد پزشکی را اعلام می کند.

  • دانشگاههای علوم پزشکی (دولتی عادی) (پذیرش بر اساس ظرفیت)
  • دانشگاههای علوم پزشکی- ظرفیت مازاد(بین الملل سابق) (پذیرش بر اساس ظرفیت- با پرداخت شهریه)
  • دانشگاه آزاد اسلامی (پذیرش بر اساس ظرفیت- با پرداخت شهریه- پس از پذیرش تابع قوانین آن دانشگاه) دانشگاه علوم پزشکی ارتش (فقط نیروهای مسلح)
  • دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (فقط نیروهای مسلح)
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران – دوره مجازی (پذیرش بر اساس ظرفیت- با پرداخت شهریه)
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران – دوره شبانه (پذیرش بر اساس ظرفیت- با پرداخت شهریه)
  • موسسه غیر انتفاعی وارستگان مشهد (پذیرش بر اساس ظرفیت- با پرداخت شهریه)
  • دانشگاه شاهد (پذیرش بر اساس ظرفیت- تابع ضوابط اعلام شده از آن دانشگاه)
  • دانشگاه تربیت مدرس (پذیرش بر اساس ظرفیت- در دو حالت رایگان و پرداخت شهریه – تابع ضوابط اعلام شده از آن دانشگاه)

چرا ظرفیت پذیرش رشته های کارشناسی ارشد وزارت بهداشت کاهش یافته است؟

لازم بذکر است ظرفیت پذیرش سهمیه آزاد یا دولتی نسبت به سال قبل کاهش چشمگیری داشته است. البته در نگاه اول هرچند برای شرکت کنندگان امسال کمی ناخوشایند است ولی با تامل بیشتر در می یابیم با توجه به افزایش ظرفیت تصاعدی اکثر رشته ها در چند سال اخیر، خطر اشباع بازار کار فارغ التحصیلان مقطع ارشد و دکتری علوم پزشکی نیز همانند وزارت علوم و دانشگاه آزاد احساس می شد.

ولی هم اکنون با درایت تصمیم گیران حاضر وزارت بهداشت، کاهش ظرفیت در سالهای آتی مسلما به نفع کلیه فارغ التحصیلان مقطع تحصیلات تکمیلی رشته های علوم پزشکی بوده و بازار کار فارغ التحصیلان مثل همیشه امیدوار کننده خواهد بود.

رشته های آزمون کارشناسی ارشد ۹۸ کدام است؟

رشته هایی که میتوانید در آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت انتخاب کنید به شرح زیر است:

آمار زیستی/ آموزش پزشکی/ آموزش بهداشت/ آموزش جامعه نگر در نظام سلامت/ اپیدمیولوژی/ اخلاق پزشکی ارزیابی فناوری سلامت/ ارگونومی اقتصاد بهداشت/ اقتصاد سلامت/ اعضاء مصنوعی و وسایل کمکی/ اکولوژی انسانی /انفورماتیک پزشکی/ انگل شناسی /ایمنی شناسی /باکتری شناسی پزشکی /بهداشت باروری /بهداشت و ایمنی مواد غذایی/ بهداشت روان.

بینایی سنجی/ بیولوژی تولید مثل /بیوتکنولوژی پزشکی (زیست فناوری) بیوشیمی بالینی /پرستاری اورژانس/ پرستاری داخلی جراحی /پرستاری سالمندی/ پرستاری سلامت جامعه / پرستاری کودکان /پرستاری مراقبت های ویژه /پرستاری مراقبت های ویژه نوزادان/ پرستاری نظامی/ تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)/ تکنولوژی گردش خون.

پرفیوژن توکسین های میکروبی/ ترکیبات طبیعی دارویی و دریایی /حشره شناسی پزشکی /رادیوبیولوژی و حفاظت پرتویی/ رفاه اجتماعی/ روانشناسی بالینی/ روانشناسی نظامی ژنتیک پزشکی انسانی، سلامت سالمندی، سلامت و رسانه سم شناسی پزشکی، شیمی دارویی، شنوایی شناس،ی علوم تغذیه، علوم تغذیه در بحران و حوادث، علوم بهداشتی در تغذیه علوم و صنایع غذایی، علوم تشریح (آناتومی).

علوم داروهای پرتوزا فناوری اطلاعات سلامت فیزیوتراپی فیزیوتراپی ورزشی فیزیولوژی پزشکی فیزیک پزشکی قارچ شناسی پزشکی کاردرمانی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، کنترل مواد خوراکی و آشامیدنی، گفتار درمانی، مامایی مشاوره در مامایی،  مددکاری اجتماعی، مدیریت توانبخشی، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مدیریت دارو .

مدیریت سلامت ایمنی و محیط زیست مهندسی بهداشت حرفه ای مهندسی بهداشت محیط، مهندسی بیمارستان، مهندسی پزشکی بیوالکتریک، مهندسی پزشکی، بیومواد، میکروب شناسی پزشکی، میکروب شناسی مواد غذایی، نانوتکنولوژی پزشکی، نظارت بر امور دارویی، ویروس شناسی پزشکی و هماتولوژی (خون شناسی).

دنیای تحصیل و بورس در خارج از کشور را با سرویس دانشگاهی روزیاتو تجربه کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • زهره مرداد ۲۵, ۱۳۹۹

    آیا فارق التحصیلان سال ۹۳کارشناسی تربیت بدنی و علوم ورزشی جز وزارت بهداشتن یا وزارت علوم?

  • الهه احمدی آبان ۱۵, ۱۳۹۹

    آیا با مدرک کارشناسی روانشناسی عمومی هم میشود ثبت نام کرد؟

  • عاطفه تیر ۲۷, ۱۴۰۰

    سلام من دانشجو مقطع زیست شناسی سلولی و مولکولی هستم در چه رشته های از ازمون وزارت بهداشت میتونم شرکت کنم؟

  • رزم آرا مرداد ۳۰, ۱۴۰۲

    سلام من کنکور ارشد رشته اولم را مشاوره و رشته شناور را مددکاری زدم . به مشاوره خانواده و مددکاری هم به یه اندازه علاقه دارم و جفتش هیچ فرقی واسم نداره . میخوام بعد ارشد ، دوره های مهارت حرفه ای را هم بگزرونم که بتونم یا مرکز مشاوره خانواده یا مرکز خدمات مددکاری بزنم و جفتشم دوست دارم و فرقی نمیکنه چه مرکزی بزنم . فقط میخوام بدونم بعد از مدرک ارشد و جور کردن جواز تاسیس مرکز ، چه مرکزی بزنم ؟ الان مراکز مشاوره خانواده بیشتر کار میکنن یا مراکز مددکاری ؟ مراکز مشاوره الان در جامعه سرش شلوغ تره یا مراکز مددکاری ؟ لطفاً یه جواب کوتاه بدهید و مهم نیست در چه شهری هستم ، لطفاً به مراحل دریافت مجوز تاسیس مرکز هم ورود نکنید ، فقط کوتاه بگید الان مراکز مشاوره خانواده درآمد بیشتری دارن یا مراکز مددکاری ؟ الان در جامعه مردم بیشتر سراغ مراکز مشاوره خانواده میرن یا بیشتر سراغ مراکز خدمات مددکاری اجتماعی میرن ؟ مرسی و سپاس از پاسخ شما مشاور گرانقدر .