۱۰ بیماری خطرناکی که در ساحل دریا در کمین سلامتی شما است

۱۰ بیماری خطرناکی که در ساحل دریا در کمین سلامتی شما است

بدون شک گردش در سواحل زیبا و شنا در دریاها از بهترین تفریحات تابستانی هستند. اما آفتاب سوختگی تنها خطر سواحل دریاها نیست، بلکه بیماری های خطرناکی هم در کمین سلامتی شما هستند که می توانند شیرینی سفر و گردش تان را به کام شما تلخ کنند. با این حال جای نگرانی نیست و با آگاهی از این بیماری ها و پیشگیری های لازم می توانید سلامتی خود را حفظ کنید.

۱- کریپتوزپوریدیوم

بیماری های ساحل دریا

انگل کریپتو که در سواحل و استخرها وجود دارد، باعث بروز اسهال آبکی، دردهای شکمی و استفراغ تا مدت ۲ هفته می شود. این انگل یک لایه ی بیرونی محافظ دارد که به او این امکان را می دهد تا بیرون از بدن موجودات زنده و روی سطوح مختلف یا درون آب زنده بماند. با شنا کردن یا بلعیدن اتفاقی آب آلوده ممکن است به این انگل مبتلا شوید.

۲- بیماری لژیونر

این بیماری نوعی عفونت شدید ریوی است که در اثر باکتری لژیونلا به وجود می آید. این باکتری در استخرها، اقیانوس یا دریاچه ها زندگی می کند. تنفس در مه یا ورود اتفاقی آب آلوده به بینی می تواند منجر به این عفونت شود. اگرچه خطر بروز این عفونت در بیشتر افراد وجود دارد، اما ریسک آن در افراد سیگاری و مبتلا به بیماری های ریوی بیشتر است.

۳- سودوموناس

این باکتری درون آب یا شن ها زندگی می کند و باعث بروز یک واکنش پوستی خفیف در بیشتر افراد می شود که معمولا به شکل لکه های پوستی، قرمزی پوست یا یک زخم باز است. با این حال، اگر این باکتری وارد جریان خون تان شود، عفونت ناشی از آن می تواند بسیار شدیدتر و با علائمی مانند تب، لرز و دردهای عضلانی همراه باشد.

۴- هپاتیت

عمده ترین دلیل ابتلا به هپاتیت آ مصرف غدای آلوده است اما خوردن غذاهای دریایی کم پخته و قرارگیری در معرض آب آلوده هم می تواند منجر به این بیماری شود. هپاتیت آب باعث مشکلات شکمی شدید می شود و علائم آن عبارتند از حالت تهوع، استفراغ، دردهای شکمی و حتی یرقان.

۵- بیماری خارش شناگران

بیماری خارش شناگران در اثر واکنش به برخی انگل ها به وجود می آید که روی بدن پرندگان و دیگر حیوانات زندگی می کنند. این انگل ها می توانند درون آب های شور یا شیرین زندگی کنند. این موجودات درون پوست لانه می کنند و باعث برآمدگی های قرمز رنگی روی آن می شوند که می توانند تبدیل به تاول شوند. بیماری خارش شناگران (یا درماتیت سرکری) حدود ۴۸ ساعت بعد از قرارگیری در معرض این انگل ها ظاهر می شود اما خوشبختانه تنها پوست را اذیت می کند و باعث بیماری شدیدی نمی شود.

۶- بیماری لایم

کنه ها فقط در مناطق جنگلی وجود ندارند و این موجودات در میان علف های سواحل هم یافت می شوند. به همین دلیل همیشه باید از تپه های شنی و علف های بلند سواحل دوری کرد. علاوه بر این، کنه ها ممکن است از روی بدن مرغ های دریایی روی شن ها بیفتند، بنابراین وقتی به ساحل می روید مواد دافع حشرات هم به همراه داشته باشید.

۷- عفونت گوش

اوتیتیس اکسترنا نوعی عفونت باکتریایی شایع است که در اثر قرارگیری دائم مجرای گوش خارجی در معرض آب به وجود می اید. علائم این عفونت عبارتند از خارش، درد و التهاب گوش خارجی. اگرچه این عفونت شدید نیست اما برای درمان آن نیاز به مصرف آنتی بیوتیک خواهید داشت.

۸- نورو ویروس

در صورت استفاده از سرویس های بهداشتی عمومی در سواحل حتما دست های خود را به خوبی بشویید. میکروب هایی مانند نورو ویروس قادرند روی سطوح مختلفی مثل دستشویی های فرنگی، دستگیره های در و روشویی ها زندگی کنند و باعث ناراحتی شدید معده می شوند. نورو ویروس عامل بیماری ای به نام آنفلوانزای معده است. شستن دست ها با آب و صابون برای از بین بردن این ویروس کافی است.

۹- کرم قلابدار

مدفوع سگ ها گاهی حاوی لاروهای کرم قلاب دار است و اگر تصادفا روی مدفوع آن ها که در ساحل باقی مانده پا بگذارید، این لاروها می توانند به درون پوست تان نفوذ کنند و آنقدر پیش بروند تا در نهایت تلف شوند. کرم قلاب دار می تواند باعث بروز ضایعات پوستی و خارش شدید شود.

۱۰- شکوفایی جلبکی

شکوفایی جلبکی به معنی رشد آنی یا انباشت جلبک ها در یک سیستم زیست آبی است. شکوفایی بعضی جلبک ها می تواند باعث بیماری های جدی مختلفی در شناگرها شود. این اورگانیسم ها کهه دینوفلاژلات نام دارند بیشتر در اقیانوس ها رشد می کنند و مواد سمی ای در هوا منتشر می کنند که می تواند منجر به تب، سردرد، ضایعات پوستی، سوزش چشم، ناراحتی های معده ای روده ای، خس خس سینه، بی حسی و حتی گیجی شود. در بیشتر سواحل دنیا با تابلوهای هشدار دهنده در مورد زمان شکوفایی جلبک ها اطلاع رسانی می شود.

در سواحل دریاها ایمنی و سلامت خود را چطور حفظ کنیم؟

نیازی نیست از ترس این بیماری ها برنامه ی گردش و سفرتان را تغییر دهید. با چند راهکار ساده می توانید در زمان حضور در سواحل و دریاها ایمنی و سلامت خود را حفظ کنید. در هنگام شنا، مراقب باشید که هرگز آبی نبلعید. در زیر آب هم دهان خود را بسته نگه دارید. علاوه بر کرم ضدآفتاب، از مواد دافع حشرات و ضدعفونی کننده های دست هم استفاده کنید.

منبع: rd
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود