عجیب ترین ویژگی‌های هواپیمای شخصی رییس جمهور ایالات متحده [قسمت دوم]

عجیب ترین ویژگی‌های هواپیمای شخصی رییس جمهور ایالات متحده [قسمت دوم]

همه ما باید هر چند وقت یکبار به خود یادآور شویم که در صورت وقوع شرایط اضطراری بین المللی باید برای روبرو شدن با جنگ هسته ای، بیماری های همه گیر آخرالزمانی و یا حتی حمله موجودات فضایی آماده باشیم؛ چیزی شبیه آن چه که در سریال های آخرالزمانی مانند «مردگان متحرک» می بینیم. در چنین شرایطی اما رهبران جهان شرایط بهتری دارند و به طور ویژه رییس جمهور ایالات متحده در آسمان ها روی یک تختخواب بسیار گران قیمت استراحت می کند. هواپیمای خصوصی رییس جمهوران ایالات متحده (دو فروند) که از آن با نام «Air Force One» یاد می شود که در واقع یک هواپیمای بوئینگ VC-25 است و یک شاهکار تکنولوژیکی است که نه تنها طوری طراحی شده که رییس جمهور قدرتمندترین کشور جهان را از نقطه ای به نقطه دیگر ببرد بلکه به عنوان یک مرکز فرماندهی کامل در مواقع اضطراری نیز مورد استفاده قرار گیرد و در صورت لزوم کارهایی مانند کوتاه کردن موی سر یا جشن تولد برگزار کردن نیز در داخل آن در ساعات طولانی وضعیت اضطراری امکان پذیر باشد.

هواپیمای رییس جمهور ایالات متحده

جالب است بدانید که یک سال پیش برای تعویض دو یخچال موجود در این هواپیما مبلغ باور نکردنی ۲۴ میلیون دلار هزینه شد. هواپیمای Air Force One VC-25A همانطور که انتظار داریم مانند یک قلعه مستحکم است و اگر موجودات فضایی نیز حمله کنند آمریکایی ها این نگرانی را نخواهند داشت که رییس جمهورشان دستگیر شده و مورد بازجویی قرار گیرد. همچنین گفته می شود که بوئینگ در حال ساخت دو فروند دیگر هواپیمای ۷۴۷ مخصوص رییس جمهور است که هزینه ساخت آن ها بیش از ۴ میلیارد دلار برآورد می شود. اولین باری که هواپیمای Air Force One VC-25A در اختیار رییس جمهور ایالات متحده قرار گرفت سال ۱۹۵۳ و در دوران آیزنهاور بود. تئودور روزولت اولین رییس جمهور ایالات متحده بود که سوار هواپیما شد (البته پس از دوران ریاست جمهوری اش)، آن هم در سال ۱۹۱۰ و هواپیمایی که توسط برادران رایت ساخته شده بود.

هواپیمای رییس جمهور ایالات متحده

اولین رییس جمهوری که در دوران حضورش در این مقام سوار هواپیما شد فرانکلین روزولت بود که در سال ۱۹۴۳ این تجربه را کسب کرد و سوار هواپیمای بوئینگ ۳۱۴ خطوط هوایی پان آمریکن به منظور شرکت در یک کنفرانس در کازابلانکا، مراکش شد. البته قبل از این تاریخ نیز هواپیماهای خاصی برای سفرهای رییس جمهور ایالات متحده در نظر گرفته شده بود اما هیچ مدرکی دال بر این که آن ها سوار هواپیماهای خود شده باشند وجود ندارد. دوایت آیزنهاور نیز اولین رییس جمهور ایالات متحده بود که سفر با هواپیمای جت را در سال ۱۹۵۹ در پایان دور دوم ریاست جمهوری اش تجربه کرد. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ویژگی های حیرت انگیز هواپیمای مخصوص روسای جمهور ایالات متحده آشنا کنیم.

سرآشپزان مخصوص رییس جمهور خرید اقلام خوراکی را انجام می دهند

هواپیمای رییس جمهور ایالات متحده

در روزگاران قدیم برای کشتن پادشاهان معمولاً کمی قارچ سمی را وارد غذای او می کردند. این روش یک استراتژی ساده، از راه دور و بدون خونریزی برای خلاص شدن از دست پادشاه یا هر کس دیگری بود اما این روزها دیگر خبری در مورد این استراتژی ترور شنیده نمی شود زیرا انسان ها راه های دیگری را برای کشتن ساده و از راه دور مخالفان خود یافته اند. آن روزها خطر مسموم شدن با استفاده از غذای سمی آنقدر زیاد بود که پادشاهان معمولاً افرادی را برای تست غذایشان پیش از خوردن استخدام می کردند تا از بی خطر بودن غذایی که برای آن ها تهیه شده اطمینان حاصل نمایند. به نظر می رسد که این شغل هنوز هم وجود دارد اما به شکلی دیگر زیرا این روزها به دلایل اخلاقی نمی توان از چنین افرادی استفاده کرد. به همین دلیل سرآشپزان هواپیمای مخصوص رییس جمهور ایالات متحده خود خرید محصولات غذایی که قرار است توسط رییس جمهور خورده شوند را بر عهده می گیرند.

هواپیمای رییس جمهور به ۲۴۰ مایل سیم کشی تلفن نیاز دارد

هواپیمای رییس جمهور ایالات متحده

بر اساس گزارش ها، هواپیمای Air Force One به ۲۴۰ مایل (۳۸۴ کیلومتر) سیم کشی نیاز دارد زیرا بیش از ۸۵ خط تلفن در داخل آن وجود داشته و ممکن است همه این تلفن ها در آنِ واحد مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین در این هواپیما ۲۰ صفحه نمایش تعبیه شده که رییس جمهور می تواند به دلخواه اخبار را تماشا کند.

هواپیمای رییس جمهور ایالات متحده برای سوختگیری نیازی به فرود آمدن ندارد

هواپیمای رییس جمهور ایالات متحده

اگر فاجعه ای بزرگ در سطح جهانی رخ دهد، رییس جمهور ایالات متحده می تواند برای همیشه در هواپیمایش در آسمان بماند و دور دنیا چرخ بزند تا زمانی که فاجعه پایان یابد. هواپیمای Air Force One قابلیت سوختگیری در آسمان را دارد هر چند گفته می شود که نمونه های جدید این هواپیما به دلیل هزینه بالا از این ویژگی برخوردار نخواهند بود. با این وجود امکان پرواز مداوم این هواپیما تنها برای حداکثر ۶ سال متوالی وجود دارد.

هواپیمای رییس جمهور ایالات متحده دو پلکان قابل جمع شدن دارد

هواپیمای رییس جمهور ایالات متحده

از آنجایی که سرویس های امنیتی به هر تهدید بالقوه ای فکر کرده اند، هواپیمای Air Force One پله های قابل جمع شدن خاص خود را دارد. این پلکان ها در جلو و عقب هواپیما واقع شده اند تا رییس جمهور بتواند از هر کدام که خواست برای پیاده شدن از دو طرف هواپیما استفاده کند. بدین ترتیب رییس جمهور آمریکا لازم نیست که تمام طول هواپیما را از انتهای آن تا در ورود و خروج طی کند و به هر دری که نزدیک تر باشد از آن خارج خواهد شد. همچنین این مورد باعث می شود که دیگر نیازی به پلکان هایی که در فرودگاه ها استفاده می شوند نباشد که خطر خرابکاری در این پلکان ها و تلاش برای ترور رییس جمهور از طریق آن ها را به صفر برساند.

سرعت هواپیمای Air Force One کمی کمتر از سرعت صوت است

هواپیمای رییس جمهور ایالات متحده

هواپیمای مخصوص رییس جمهور ایالات متحده نه تنها بسیار امن است بلکه سرعتی بالایی نیز دارد زیرا مسلماً زمان ارزش زیادی برای رییس جمهور قدرتمندترین کشور جهان خواهد داشت. حداکثر سرعت هواپیمای Air Force One VC-25A حدود ۶۲۹ مایل بر ساعت در ارتفاع ۳۵.۰۰۰ پایی یا تقریباً ۳۰ مایل بر ساعت کمتر از سرعت صوت است. جالب این که سرعت متوسط هواپیماهای مسافربری معمول ۵۷۵ مایل بر ساعت است. همچنین ارتفاع پروازی این هواپیما در مقایسه با هواپیماهای مسافربری معمولی بسیار بیشتر است (۴۵.۰۰۰ پا در مقایسه با ۳۰.۰۰۰ پا). از این رو مسافران هواپیماهای مسافربری هیچ نگرانی از برخورد با هواپیمای رییس جمهور در آسمان نخواهند داشت.

ملازمان رییس جمهور از شناخته شده ترین و آموزش دیده ترین پرسنل ارتش هستند

هواپیمای رییس جمهور ایالات متحده

برنامه ریزی برای تعطیلات خانوادگی و یا چند روز خوشگذرانی دور از محل کار می تواند شبیه یک عملیات نظامی باشد اما وقتی که رییس جمهور ایالات متحده با هواپیمای خصوصی خود سفر می کند شرایط دقیقاً مانند یک عملیات بزرگ نظامی است. هر کسی که در این عملیات شرکت دارد از پرسنل ارتش است، از اشخاصی که هواپیما را پیش از پرواز بررسی کرده تا کارکنان آشپزخانه و کسی که دستشویی رییس جمهور را تمیز می کند. البته برای این که جزو این افراد باشید نیز با وسواس فراوان دستچین شده و باید سابقه کاری خارق العاده و تمیزی داشته باشید. سفر رییس جمهور ایالات متحده دقیقاً به همان پیچیدگی سفر پادشاهان و ملکه های قدیم است اما اینجا دیگر خبری از اسب نیست.

هواپیمای رییس جمهور ایالات متحده چتر نجات ندارد

هواپیمای رییس جمهور ایالات متحده

در فیلم «Air Force One» که در سال ۱۹۹۳ ساخته شد، تروریست ها موفق می شوند از تمامی این موانع امنیتی که در موارد گذشته به آن ها اشاره شد عبور می کنند و قصد جان رییس جمهور را دارند. رییس جمهور هریسون فورد نیز در خود را به یک محفظه اضطراری رسانده و از هواپیما خارج می شود. سپس برخی دیگر از مسافران نیز با استفاده از چتر نجات از هواپیما فرار می کنند. چنین گزاره هایی برای یک فیلم هالیوودی بسیار منطقی به نظر می رسد زیرا هواپیمای رییس چمهور باید یک محفظه اضطراری برای تخلیه داشته باشد. اما این موضوع صحت ندارد و در هواپیمای Air Force One هیچ خبری از چتر نجات نیست زیرا هواپیمایی به این بزرگی چنان جریانی از هوا را تولید می کند که به کار گرفتن رمپ پریدن با جتر نجات عملاً غیرممکن است و هیچ محفظه اضطراری برای فرارری نیز در کار نیست. از این رو اگر حادثه ای در هواپیما رخ دهد، رییس جمهور نیز مانند دیگر سرنشینان باید منتظر سقوط و مرگ باشد. دستکم در این یک مورد تفاوتی بین رییس جمهور و دیگر سرنشینان هواپیما وجود ندارد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود