آموزش ماساژ آرامش بخش در خانه با رعایت ۵ نکته

آموزش ماساژ آرامش بخش در خانه با رعایت ۵ نکته

وقتی احساس کوفتگی و خستگی دارید چه چیزی می‌تواند بیشتر از یک ماساژ اساسی لذت‌بخش باشد؟ ماساژ آرامش بخشی که علاوه بر بیرون کردن خستگی‌های بدن، تنش و استرس و ناراحتی را نیز از بین ببرد.

مراکز ماساژ درمانی متعددی در ایران فعالیت می‌کنند اما اغلب هزینه‌های بالایی دارند و فارغ از بحث مالی، بسیاری از مردم فرصت ندارند چند ساعت از روز را برای رفت و آمد به این مراکز اختصاص دهند. به همین خاطر بد نیست با مشاهده ویدئوهای آموزشی، با اصول اولیه ماساژ در خانه آشنا شوید.

در ادامه این مطلب مراحل و کارهایی که برای ماساژ آرامش بخش در خانه مهم هستند را برایتان نوشته‌ایم که با رعایت آنها می‌توانید در انتهای یک روز سخت، در عرض چند دقیقه آرامش را به جسم و روح خود بازگردانید.

این را در نظر داشته باشید که برای اثربخشی هر چه بیشتر و بهتر ماساژ لازم است فضایی آرام با اکسیژن کافی را انتخاب کنید. دمای محیط نیز باید مناسب باشد. فردی که ماساژ می‌دهد بهتر است اتاق را با چند شمع یا حتی عود آماده کند. استفاده از عصاره‌های روغنی آرام‌بخش مانند اسطوخودوس تاثیر زیادی در ایجاد آرامش فرد دارد. ماساژ بدن برای کاهش دردهای ناشی از خشکی بدن، مقابله با استرس و حتی کاهش تجمع مایعات در بدن مفید است.

آموزش ماساژ آرامش بخش

۵- آماده کردن فضا برای ماساژ

هر عاملی که موجب حواس‌پرتی یا بر هم زدن سکوت می‌شود را از اتاق خارج کنید. موبایل را خاموش یا سایلنت کنید. شمع روشن کنید، حوله و روغن ماساژ را در کنار تخت بگذارید و یک ملحفه تمیز روی تخت پهن کنید. برای یک ماساژ حرفه‌ای شما به چند عدد حوله نیاز دارید تا مناطقی که ماساژ داده شده‌اند را با حوله بپوشانید.

۴- ماساژ را از پاها شروع کنید

آموزش ماساژ آرامش بخش

پاها محل انباشت خستگی‌ها و فشارهای روحی هستند، به همین خاطر بهتر است همه نقاط پشت و روی پاها را فشار دهید اما مراقب باشید که فشار شدید نباشد و درد ایجاد نکند.

پشت پا را به صورت دورانی ماساژ دهید اما با قوزک پا کاری نداشته باشید. از قسمت پایین به بالای پشت پا را آرام فشار داده و به آرامی بکشید. وقتی یک پا را ماساژ دادید، سراغ پای دوم بروید و همین کارها را تکرار کنید.

ماساژ انگشتان پا می‌تواند به کاهش سردردها کمک کند و می‌تواند تاثیر مثبت بر سلامت کلی مغز شما، از جمله افزایش تحریک مغزی داشته باشد. ماساژ ناحیه بین پاشنه و قوزک پای را برای بهبود هضم و یک روشی سالم تر امتحان کنید. این ممکن است برای کسانی که از گاز معده شدید یا سوء هاضمه رنج می برند، مفید باشد. برای کسانی که از سیاتیک و یا کمر درد مزمن رنج می‌برند، ماساژ پاشنه می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

۳- ماساژ کمر، گردن و شانه‌ها

آموزش ماساژ آرامش بخش

بعد از پاها به سراغ کمر بروید. اما مراقب باشید که روی کمر فشار زیادی وارد نکنید. به آرامی ماهیچه‌های کمر را از پایین به سمت بالا و در امتداد ستون فقرات ماساژ دهید. برای این منظور کف هر دو دست را به روغن آغشته کنید. دست‌ها را روی ستون فقرات قرار دهید و با حرکت دایره‌وار دست‌ها را روی شانه‌ها بچرخانید تا عضلات شانه و ستون فقرات ریلکس شوند.

با کمک انگشت شست و سرانگشتان دست عضلات پشت را به آهستگی به سمت بالا بکشید. این حرکت را دو تا سه بار برای هر عضله تکرار کنید و از شانه به سمت پهلوها حرکت کنید. این تکنیک را بر عضلات هر دو سوی ستون فقرات تکرار کنید.

آموزش ماساژ آرامش بخش

سپس، عضلات سرشانه و گردن را نیز با کمک سرانگشتان هر دو دست ماساژ دهید. مراقب باشید که فشار دست‌های‌تان کنترل شده باشد.

عضلات ذوزنقه‌ای شانه از دیگر نقاطی است که به تخلیه بار منفی و خستگی عضلات کمک می‌کند. برای ماساژ این نقاط کافی است عضلات شانه را با کمک انگشت شست و سرانگشتان‌تان با فشار ملایمی ماساژ دهید و سعی کنید تمام عضلات شانه را به خوبی ماساژ دهید. برای این کار کافی است بخشی از پوست و عضله را با کمک ۴ انگشت و انگشت شست بگیرید و به آرامی چند درجه بچرخانید. این ماساژ به بهبود جریان گردش خون در عروق این ناحیه کمک می‌کند.

۲- دست‌ها را نیز ماساژ دهید

آموزش ماساژ آرامش بخش

در حالی که فرد به شکم دراز کشیده، بازوهای او را به عقب برگردانید و با کمک کف دست‌ها و انگشتان دست، عضله‌های سرتاسر دست را فشار دهید اما مراقب باشید که فشار زیاد نباشد.

با سرانگشتان دست، کف‌ دست‌های او را ماساژ دهید. انگشتان دست را نیز یک به یک به آرامی بکشید تا خستگی انگشت‌ها از بین بروند. بد نیست بدانید، انگشت شست مسئول اضطراب و سردرد است. اگر سردرد عصبی دارید انگشت شست را ۵ دقیقه محکم بگیرید. فشار دادن انگشت میانی احساس عصبانیت و خستگی مفرط را رفع می‌کند.

۱- در مرحله آخر سراغ ماساژ سر بروید

آموزش ماساژ آرامش بخش

در آخرین مرحله ماساژ به سراغ سر بروید. برای این کار، انگشت‌های شست را به آرامی و به حالت دورانی روی پیشانی و کاسه سر حرکت دهید. هدف اصلی از ماساژ سر،  رها کردن انرژی‌های منفی است که منش انواع بیماری‌ها هستند.

ماساژ سر با تحریک مسیرهای غدد لنفاوی، از بدن سم‌زدایی می‌کند،  سردردهای میگرنی را از بین می‌برد، علایم کم خوابی، بی خوابی و بی قراری را کاهش می‌دهد، قدرت حافظه را بهبود می‌دهد، بدن را آرام و تنفس را بهتر می‌کند.

برای ماساژ دادن سر دست‌های خود را روی گوش‌های فرد بگذارید، انگشتان شست را در وسط پیشانی قرار داده و به حالت دورانی از وسط پیشانی به کناره‌های گوش حرکت کنید. مراقب باشید که فشار وارده زیاد نباشد.

ماساژ سر همچنین ضربان قلب و فشار خون را پایین می‌آورد، استرس و نوسانات هورمونی را کم و جریان خون را بهتر و به رشد مو نیز کمک می‌کند.

نکات مهم در مورد ماساژ دادن

آموزش ماساژ آرامش بخش

  • قبل از ماساژ دادن دست‌های خود را به روغن آغشته کنید. روغن را روی بدن فرد نریزید و فقط به دست‌های خود بمالید.
  • در بیشتر موارد از کف دست‌ها برای ماساژ استفاده کنید و فقط برای نقاط حساس از نوک انگشتان کمک بگیرید.
  • روی استخوان‌ها فشار وارد نکنید و فقط عضله و ماهیچه را هدف قرار دهید.
  • عجله نکنید.

منبع: brightside
مطالب مرتبط
دیجیاتو
یک نظر

ورود