ادویه جات و سبزیجات معجزه گری که از خواص درمانی برخوردارند

ادویه جات و سبزیجات معجزه گری که از خواص درمانی برخوردارند

گرچه بعضی افراد فقط زمانی که بیماری به سراغ شان می آید از گیاهان دارویی و ادویه جات مفید برای درمان خود استفاده می کنند، اما هر چه می گذرد، استفاده از داروهای گیاهی برای درمان بیماری ها به جای داروهای شیمیایی طرفداران بیشتری در دنیا پیدا می کند. تحقیقات هم ثابت کرده داروهای گیاهی و طبیعی می توانند هم سلامت جسمی و هم سلامت روحی ما را افزایش دهند. گیاهان دارویی و ادویه جاتی هستند که در هر خانه ای پیدا می شوند و می توانند به درمان سرماخوردگی و فشار خون بالا کمک کنند و حتی از سرعت پیری بکاهند.

در ادامه با ۱۰ ادویه و گیاه دارویی ای آشنا خواهیم شد که از آن ها می توانیم برای مراقبت از بخش های مختلف بدن خود استفاده کنیم.

۱- سیر

ادویه جات و سبزیجات مفید

سیر برای مقابله با سرماخوردگی و آنفلوانزا بسیار مفید است. این ماده غذایی می تواند فشار خون را کاهش دهد و از ریسک ابتلا به بیماری های قلبی بکاهد. سیر حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به جلوگیری از آلزایمر و زوال عقل کمک می کنند.

سیر کاربرد زیادی در آشپزی دارد اما از آن به عنوان یک مکمل غذایی هم می توان استفاده کرد. سیر تازه را به صورت ریز شده و برش خورده مصرف کنید تا نهایت استفاده را از خواص آن ببرید.

۲- رزماری

رایحه ی رزماری می تواند حافظه، تمرکز، عملکرد و روحیه ی افراد را بهبود بخشد. این رایحه می تواند جلوی پیر شدن مغز را هم بگیرد.

برای برخورداری از خواص رزماری می توانید از برگ های آن به عنوان چاشنی در غذا استفاده کنید. رزماری به صورت عطر و روغن هم قابل استفاده است و می توانید به صورت روزانه از آن استفاده کنید.

۳- فلفل چیلی

موادی که عامل تندی مزه ی فلفل های چیلی هستند از خاصیت ضد پیری برخوردارند. از فلفل چیلی می توان به عنوان یک مسکن برای مشکلاتی مثل سوزش معده استفاده کرد. به علاوه اگر به دنبال کاهش وزن هستید، مصرف فلفل چیلی برای شما مفید است، چون این فلفل ها چربی سوزی بدن را افزایش می دهند.

فلفل چیلی را می توانید به صورت خرد شده یا برش خورده به هر غذایی اضافه کنید. این ماده ی غذایی را هم به صورت خام می توانید مصرف کنید و هم می توانید کباب کنید یا تفت دهید. شما باید دانه های فلفل را جدا کنید. این نکته را هم فراموش نکنید که ممکن است فلفل چیلی برای هر کسی مناسب نباشد، چون می تواند باعث احساس سوزش شود. به علاوه، فلفل چیلی را هرگز نباید به طور مرتب مصرف کنید.

۴- زنجبیل

زنجبیل گوارش را بهبود می بخشد و گاز معده و روده را کاهش می دهد. این ماده غذایی التهاب را کاهش می دهد، درد را از بین می برد و می تواند به درمان سرماخوردگی کمک کند.

زنجبیل را می توان به چای داغ یا سوپ اضافه کرد و به صورت روزانه آن را مصرف کرد. از زنجبیل تازه در تهیه ی شیرینی هم می توان استفاده کرد.

۵- جعفری

گیاه جعفری به درمان فشار خون بالا کمک می کند. به علاوه، به دلیل برخورداری از ویتامین K، با افزایش استحکام استخوان ها به حفظ سلامت آن ها کمک می کند.

از جعفری خشک برای طعم بخشی به غذاهای مختلف، از جمله سوپ می توان استفاده کرد. از جعفری تازه هم می توانید در تهیه ی چاشنی سالاد و غذا و غذاهای دریایی بهره ببرید.

۶- نعنا فلفلی

گیاه نعنا فلفلی به تسکین سردرد و میگرن کمک می کند. بخار چای نعنا فلفلی هم می تواند گرفتگی بینی را برطرف کند، بنابراین ممکن است به بهبود مشکلات تنفسی کمک کند.

برگ های نعنا فلفلی را می توانید به صورت خشک یا تازه در چای یا به عنوان طعم دهنده در غذا استفاده کنید. نعنا فلفلی به صورت روغن هم قابل استفاده است.

۷- دارچین

دارچین می تواند به مقابله با عفونت های بدن و ترمیم بافت های آسیب دیده کمک کند. این ماده غذایی از خاصیت ضد التهابی هم برخوردار است و می تواند شما را حتی از سرطان حفظ کند.

از چوب دارچین می توانید در چای و قهوه و از پودر آن می توانید در تهیه ی انواع دسر، اوت میل (ترکیب شیر و جو دو سر پرک شده)، اسموتی و پن کیک استفاده کنید. مصرف روزانه ی دارچین مانعی ندارد.

۸- بابونه

چای بابونه می تواند دردهای قاعدگی را کاهش دهد و از اضطراب زنان در این دوره بکاهد. این نوشیدنی سطح قند خون بدن را هم کاهش می دهد و به این ترتیب به کنترل بیماری دیابت کمک می کند.

این گیاه دارویی علاوه بر چای، در اوت میل (ترکیب شیر و جو دو سر پرک شده) هم به صورت روزانه قابل مصرف است. از شکوفه ها و برگ های بابونه ی تازه هم می توانید در سالاد استفاده کنید.

۹- پیاز کوهی

پیاز کوهی حاوی کولین است، ماده ای مغذی که به بهبود خواب کمک می کند. این ماده غذایی حاوی فولات هم هست و باعث تولید سروتونین می شود، نوعی انتقال دهنده ی عصبی که می تواند به کاهش افسردگی و افزایش روحیه کمک کند.

پیاز کوهی را باید با یک کارد تیز خرد کنید، به طوری که آسیبی به خود سبزی وارد نشود. از این ماده غذایی می توانید در سس، غذاهای پنیری، سوپ، سالاد و به همراه تخم مرغ استفاده کنید.

۱۰- اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس به ترمیم زخم ها و درمان نیش حشرات کمک می کند. اسطوخودوس به رفع اضطراب، بی خوابی و افسردگی هم کمک می کند. روغن این گیاه دارویی می تواند با عفونت هایی مقابله کند که در برابر داروهای ضد قارچ مقاوم هستند.

از اسطوخودوس بیشتر به شکل روغن استفاده می شود و شما می توانید از آن به عنوان مرطوب کننده ی پوست، روزی یک یا دو بار استفاده کنید. شما می توانید این روغن را با روغن نارگیل، نعنا فلفلی یا تامانو هم مخلوط کنید.

منبع: brightside
بدون نظر

ورود