مزایای تحصیل در رشته‌های پزشکی مجارستان

راهنمای اخذ پذیرش رشته های پزشکی مجارستان

مزایای تحصیل در رشته‌های پزشکی مجارستان

تحصیل پزشکی و دندان‌پزشکی در مجارستان یکی از روش های تحصیل در حوزه طبابت است. برخی از دانشگاه های این کشور مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران قرار دارد. بر خلاف هندوستان و فیلپین و اوکراین که هیچ دانشگاهی در فهرست تایید شده وزارت بهداشت برای تحصیل پزشکی دانشجویان نیست.

دانشگاه سِمِل‌وایز، به مجاری (Semmelweis Egyetem) قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین دانشگاه علوم پزشکی در کشور مجارستان است که همواره دانشگاه با کیفیتی نشان داده و هم اکنون در رتبه ۵۰۰-۴۰۱ فهرست ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارد. بوداپست، پایتخت مجارستان، ترکیبی هیجان انگیز از معماری نوو(‌Nouveau) یا متجدد، حمام ترکی، مغازه‌ها و رستوران‌های مدرن در قلب آن قرار دارند و رود زیبای دانوب از میان خیابان‌های شهر می‌گذرد.

 تحصیل در رشته‌های پزشکی مجارستان
ایندکس سایت دانشگاه مجارستان

قدیمی‌ترین دانشگاه علوم پزشکی مجارستان، دانشگاه سمل‌وایز (Semmelweis) است که سمل‌ویس نیز نوشته می‌شود و دارای ۲۵۰ سال تجربه در آموزش پزشکان و متخصصان پزشکی و حرفه‌ای در کار خود است. در گزارش امروز سرویس دانشگاهی روزیاتو، به آن چه برای تحصیل پزشکی و کار و کاریابی در این کشور نیاز دارید اشاره کردیم.

با ما همراه باشید.

درباره پزشکی مجارستان

پزشکی در مجارستان، دندانپزشکی در مجارستان، داروسازی در مجارستان، جزء پر طرفدارترین حوزه های تحصیلی در اروپا میباشند. برخلاف بیشتر کشورهای اروپایی که در آنها ورود برای تحصیل در دوره های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی به زبان انگلیسی بسیار مشکل و گاها غیر ممکن است، دوره های پزشکی در مجارستان مسیر ساده تری برای ورود دارند.

برای ورود به دوره های پزشکی در مجارستان، متقاضی باید در آزمون ورودی دانشگاه ها شرکت کند. این آزمون ها سالی یکبار و در دانشگاه هایی که دوره های پزشکی ارائه میکنند برگزار شده و شانس قبولی متقاضیان بستگی به دانش تحصیلی و سطح زبان انگلیسی آنها دارد.

داشتن نمره مهارت زبانی نیز برای ورود به دانشگاه های مجارستان در دوره های پزشکی الزامی است. طول دوره پزشکی در مجارستان ۶ سال میباشد که دو سال اول آن دروس پزشکی عمومی و از سال سوم تخصصی خواهد بود و دانشجو دوره پزشکی ملزم به گذراندن دوره های کلینیکال و گذراندن طرح خواهد شد و در سال آخر دانشجو باید ٣٧ هفته طرح خود را بگذراند و در بیمارستان ها شیفت بدهد.

در پایان دوره تحصیل مجارستان در دوره های پزشکی، مدرک Doctor of Medicine که معادل پزشکی در ایران هست به او اعطا میشود.

 تحصیل در رشته‌های پزشکی مجارستان
تحصیل پزشکی در مجارستان، ارزان تر از تحصیل در انگلستان و کانادا است

مزایای تحصیل پزشکی در مجارستان

درحال حاضر مجارستان یکی از پرطرفدارترین کشورهای اتحادیه اروپا برای ادامه تحصیل بخصوص در رشته های گروه پزشکی میباشد.

  • تحصیل به زبان انگلیسی در همه رشته های تحصیلی در مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا (رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، مهندسی، اقتصاد، رشته های علوم انسانی و …..)
  • هزینه بسیار پایین تحصیل به خصوص در رشته های داروسازی، علوم انسانی و فنی و مهندسی
  • هزینه بسیار پایین زندگی در مجارستان و شهر زیبای بوداپست در مقایسه با شهر هایی همچون مسکو، سن پترزبورگ، زوریخ و وین
  • امکان اخذ پذیرش از دانشگاهها و کالج های مجارستان بدون مدرک زبان انگلیسی
  • برخورداری از بهترین امکانات خوابگاههای دانشجویی با امنیت بسیار بالا به خصوص برای دانشجویان خارجی
  • دانشگاههای مجارستان مورد تأیید همه کشورهای دنیا به خصوص ایران هستند
  • عدم محدودیت سنی برای تحصیل در همه رشته های تحصیلی
  • ورود به کالج های پزشکی مجارستان بدون آزمون ورودی
  • اخذ اقامت شینگن برای تحصیل پزشکی در مجارستان
  • امکان کار دانشجویی ضمن تحصیل در مجارستان برای دانشجویان همه مقاطع تحصیلی
  • امکان اخذ اقامت دائم از طریق ویزای تحصیلی

دانشگاه های پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت ایران در مجارستان

Semmelweis University Budapest

۲. University Debrecen

۳. University Szeged

۴. University of Pecs

شرایط کاری در مجارستان

اگر شهروند یکی از کشورهای اتحادیه اروپا می باشید یا ساکن کشور مجارستان هستید، نیاز به ویزا یا اجازه کار نخواهید داشت ولی در صورتیکه از شهروندان اتحادیه اروپا نباشید، نیازمند اخذ ویزای کار کشور مجارستان یا اجازه کار در این کشور می باشید. این برنامه از طریق اداره مهاجرت مجارستان انجام می گیرد و با یک قرارداد کار معتبر بین متقاضی و یک شرکت مجارستانی شروع شده و روشی بسیار پیچیده و وقت گیر است .

شما بایستی دعوتنامه ای از جانب یک کارفرما از کشور مجارستان جهت کار در مجارستان دریافت کنید. جهت دریافت این دعوت نامه بایستی ۳ ماه در این کشور آگهی با شرایط جذب نیروی کار درج گردد و در صورتیکه، شخصی متقاضی شغل مورد نظر نبود بار دیگر این آگهی به مدت سه ماه در اتحادیه اروپا درج گردد، حال اگر کسی متقاضی دریافت این شغل نبود دعوت نامه برای شما ارسال می گردد که امری غیر ممکن به نظر می رسد.

در ضمن شما برای دریافت کار در کشور مجارستان نیازمند دانش زبان مجاری نیز هستید. حال شما با حضور در این کشور و اجازه کار پاره وقت، نیمه وقت یا کار دانشجویی ۲۰ ساعت در هفته بواسطه تحصیل دارید، که می توانید با جستجو در آگهی های اعلام شده یا در اداره کار ثبت شده به کار مورد نیاز خود دست یابید و ویزای خود را تبدیل نمایید.

شایان ذکر است هزینه های زندگی در کشور مجارستان برای یک نفر مجرد حدودا ماهی ۶۰۰ تا ۷۰۰ یورو می باشد. که این هزینه ها شامل موارد آب، برق، اینترنت، خوراک و … است. هزینه اجاره خانه و آپارتمان در کشور مجارستان پایین تر از کشور ایران است ولی بصورت کلی هزینه های زندگی ده درصد از کشورمان بیشتر است.

⁣سایت های کاریابی در مجارستان 

  • monster.hu
  • topjob.hu
  • workania.hu
  • profession.hu

⁣آخرین تاریخ ورود به کشور مجارستان و ثبت نام چه وقت میباشد؟ 

در دو ترم مهر ماه و دی ماه دانشجویان فرصت ورود به کشور مجارستان را دارند و حداقل باید یک ماه قبل از این تاریخ اقدام نمایند.

⁣❓آیا پس از این تاریخ ها میشود وارد مجارستان شد؟ 

خیر

⁣بهترین کالجهای مجارستان برای دوره زبان انگلیسی یا پیش دانشگاهی کدامند؟ 

مسلما دانشگاههایی که امکانات خوب آموزشی داشته باشند و کالج بین المللی بوداپست و کالج اوسینا و کالج مک دنیل برای پیش دانشگاهی علوم پزشکی و زبان انگلیسی و دانشگاه فنی بوداپست برای پیش دانشگاهی فنی و مهندسی توصیه می گردند.

⁣بطور میانگین شهریه دانشگاههای مجارستان چه میزان است؟ 

⁣ ۱۶۰۰۰-۷۵۰۰ دلار شامل شهریه آموزش ، ثبت نام

⁣آیا دانشجو میتواند سال اول خانه اجاره کند؟

بلی میتواند و توصیه می گردد دانشجویان در طی سال اول بدلیل نا آشنا بودن به زبان انگلیسی و عدم شناخت محیط هر دو نفر با هم یک خانه اجاره کنند و این امر از نظر اقتصادی نیز مقرون بصرفه خواهد بود.

⁣امتیازات یک خانه خوب چیست؟

نزدیکی به مرکز شهر و مترو، امکانات خوب دانشجوئی ، نظافت و تمیزی ، فاصله کم محل آموزش تا محل خانه ، حداقل امکانات مانند کمد و میز مطالعه و یخچال و آشپزخانه

⁣آیا نظافت داخل اتاقها و خانه بعهده دانشجو میباشد؟

بلی

⁣در صورت عدم نظافت و کثیفی آیا مشکل خاصی نیز بوجود خواهد آمد؟

بلی در صورتیکه دانشجو اتاق و وسائل تحویلی را کثیف نگهداری نماید و یا موجب تخریب اموال خانه گردد و اگر بطور عمد سرویس بهداشتی و حمام را با ریختن فضولات کثیف کند در پایان مالک از دانشجو خسارت خواهد گرفت.

⁣انشگاههای ارزانتری نیز برای دوره زبان در مجارستان وجود دارد ، نظر شما در مورد آنها چیست؟

توصیه نمیشود زیرا کمترین مشکل آنها عدم شناخت و کیفیت بد آموزشی است بطوریکه دانشجو مجبور خواهد بود در اواسط دوره کالج خود را تعویض نماید و متحمل هزینه گردد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود