۱۱ نشانه ای که می گویند باید به دندانپزشک مراجعه کنید

۱۱ نشانه ای که می گویند باید به دندانپزشک مراجعه کنید

با وجود آنکه این مسأله اهمیت بسیار زیادی دارد، بسیاری از مردم از مراجعه به دندانپزشک طفره می روند و این کار را آنقدر به تعویق می اندازند که مشکلات دندانی شان تبدیل به دردسری بزرگ و پر هزینه می شود. با این حال، بدن ما سعی می کند با نشانه هایی به ما بفهماند وقتش رسیده سری به دندانپزشک بزنیم و البته ممکن است ابتدا متوجه این علائم هشدار دهنده نشویم. در ادامه می خواهیم ببینیم از کجا بفهمیم که باید به دندانپزشک مراجعه کنیم.

۱- دندان هایتان به گرما، سرما یا شیرینی جات حساس شده اند

اگر متوجه شده اید که دندان هایتان به مواد غذایی گرم، سرد یا شیرین حساس شده اند، احتمالاً به این معنی است که یکی یا تعدادی از دندان هایتان پوسیده شده است. با این حال، چنین حساسیتی می تواند نشانه ی مشکل جدی تری هم باشد.

در بسیاری از موارد، علت حساسیت شدید دندان به گرما و سرما، بیرون آمدن ریشه ی دندان و تحلیل رفتن لثه است.

۲- دهان تان همیشه بوی بدی می دهد

اگر دهان تان همیشه بوی بدی می دهد شاید به خاطر آن نباشد که بهداشت دهان و دندان تان را چندان جدی نمی گیرید. این مسأله می تواند از نشانه های اولیه ی یک عفونت یا دیگر مشکلات دندانی ای باشد که تنها دندانپزشک قادر به تشخیص آن ها است.

۳- درون دهان، روی زبان یا گونه هایتان، یک برآمدگی احساس می کنید

مراجعه به دندانپزشک

اگر درون دهان تان یک برآمدگی، چیزی سفت یا یک بریدگی احساس می کنید که مدت ها است وجود دارد و خوب نمی شود، این مسأله می تواند نشانه ی بیماری اچ پی وی یا سرطان دهان باشد.

توجه داشته باشید که این مسأله فقط برای افراد سیگاری یا کسانی که درون دهان خود احساس درد می کنند نگران کننده محسوب نمی شود و هر کسی که چنین علائمی داشته باشد باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کند.

۴- دندان هایتان تغییر رنگ داده اند

تغییر رنگ یک دندان می تواند منجر به مشکلات زیادی در دهان شود. این مسأله معمولاٌ نشانه ی یک آسیب دندانی است و می تواند منجر به بروز عفونت شود.

۵- هنگام استفاده از مسواک یا نخ دندان، از لثه هایتان خون می آید

اگر هنگام مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان از لثه هایتان خون می آید، این مسأله می تواند نشانه ی بیماری لثه باشد.

پلاک های پیرادندانی ای که باعث بروز مشکلات دندانی درون دهان می شوند، از طریق سرخرگ ها به سراسر بدن منتقل می شوند و می توانند باعث مشکلات قلبی هم شوند. اگر جایی از بدن تان زخم شود و متوجه شوید که خون آن بند نمی آید حتماً نگران خواهید شد. خونریزی مداوم لثه ها هم همینقدر اهمیت دارد و هرگز نباید به آن بی توجه بود.

۶-  دندان ها، دهان و فک تان درد می کنند

احساس درد، اولین علامت هشداری است که بدن از طریق آن سعی می کند به ما بفهماند که دچار مشکل شده است. اگر در هر قسمتی از دهان تان احساس درد می کنید یا وقتی از خواب بیدار می شوید، فک تان بی وقفه درد می کند، این مسأله می تواند علامت واضحی باشد که وقتش رسیده به دندانپزشک مراجعه کنید. حتی کوچک ترین احساس دردی هم می تواند به مشکلات بزرگی منتهی شود.

ممکن است دندان تان پوسیده، لثه هایتان تحلیل رفته یا دندان تان شکسته باشد. فقط دندانپزشک است که می تواند علت اصلی این دردها را تشخیص دهد.

۷- فک تان درد می کند

درد فک می تواند علت های مختلف و زیادی داشته باشد. یکی از رایج ترین دلایل آن، فشار ناشی از دندان های عقل است، اما این مسأله می تواند دلیل مهم تری مثل وجود یک تومور در حال رشد یا سرطان در حال گسترش هم داشته باشد.

۸- دائماً سردرد دارید

دندان قروچه ی شبانه در خواب، فشار بسیار زیادی به دندان ها و عضلات فک به ویژه ماهیچه های جَوِشی و گیجگاهی وارد می کند و این مسأله می تواند باعث بروز سردرد شود.

۹- دندان هایتان کوتاه شده اند

یک علامت هشدار دهنده ی دیگر که نشانه ی دندان قروچه است، تغییری است که در اثر این کار در ظاهر دندان ها ایجاد می شود.

اگر با بررسی دندان هایتان متوجه شده اید که نسبت به قبل کوتاه شده اند، این مسأله می تواند در اثر دندان قروچه رخ داده باشد.

دندان قروچه منجر به از بین رفتن مینای دندان ها و آسیب پذیر شدن آن ها در برابر مشکلاتی مانند پوسیدگی، بیرون آمدن عصب دندان ها و غیره شود.

۱۰- دهان تان مزه ی بدی می دهد

اگر احساس می کنید دهان تان مزه ی بدی دارد، علت این مسأله می تواند آبسه کردن باشد. آبسه به توده های چرکینی اطلاق می شود که در اثر بروز عفونت، درون دهان ایجاد می شوند. در نتیجه، با ترشح چرک ها به درون دهان، مزه ی بدی را احساس می کنید.

۱۱- از آخرین باری که پیش دندانپزشک رفته اید مدت زیادی گذشته

اگر بیشتر از شش ماه است که به دندانپزشک مراجعه نکرده اید، خیلی زود برای وقت گرفتن از دندانپزشک دست به کار شوید و جلوی مشکلات شدید و پرهزینه ای که در آینده گریبانگیر سلامت دندان ها و تمام بدن تان خواهد شد را بگیرید.

منبع: thisisinsider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود