پرنده هیبریدی AW609 ؛ اولین هواپیما-هلیکوپتر غیرنظامی جهان که نیاز به فرودگاه ندارد

پرنده هیبریدی AW609 ؛ اولین هواپیما-هلیکوپتر غیرنظامی جهان که نیاز به فرودگاه ندارد

به آن ها هواپیماهای کج پروانه (tilt-rotor) گفته می شود. آن ها مانند هلی کوپتر از روی زمین بلند شده اما سریع تر پرواز کرده و برد آن ها نیز بسیار بیشتر از یک هلی کوپتر است، درست مانند هواپیماها. سال هاست که ارتش ایالات متحده از پرنده هایی هیبریدی با چنین قابلیت های خارق العاده ای استفاده می کند. اکنون اما برای اولین بار، یک نمونه نهایی از این نوع پرنده ساخته شده که این بار برای مصارف غیرنظامی مانند پروازهای پزشکی و درمانی اورژانسی، عملیات های جستجو و نجات و سفرهای اجرایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. مایکل بلومبرگ، میلیاردر معروف و شهردار سابق شهر نیویورک گفته است که وی یکی از اولین مشتریان این پرنده هیبریدی خواهد بود.

پرنده هیبریدی AW609

یک مدیر اجرایی مانند بلومبرگ می تواند در نزدیکی خانه اش سوار یک پرنده هیبریدی کج پروانه شده و با سرعتی بیش از ۳۰۰ مایل بر ساعت به یک جلسه کاری در هزاران مایل دورتر برود. حدود سه سعات بعد، او می تواند روی یک مرکز فرود در ساختمان محل برگزاری نشست فرود بیاید. برای نشستن چنین پرنده ای نیازی به فرودگاه نیست. پرنده های هیبریدی کج پروانه همچنین می توانند در فرآیند اهداء اعضای بدن بسیار حیاتی بوده و صرفه جویی قابل توجهی در زمان رسیدن این عضو به محل پیوند داشته باشند. برای مثال آن ها می توانند یک قلب اهدایی را از محل فرود روی یک بیمارستان برداشته و آن را با سرعت و مستقیماً به بیمارستان دیگری در فاصله ۱.۰۰۰ مایل برسانند بدون این که هیچ نیازی به استفاده از فرودگاه داشته باشند.

پرنده هیبریدی AW609

عملیات جستجو و نجات: یک هواپیمای جستجوی با قابلیت پرواز در ارتفاع پایین می تواند افراد گمشده روی زمین را به راحتی پیدا و شناسایی نماید اما آن افراد باید صبر کنند تا یک هلی کوپتر آن ها را به یک مکان امن برساند. پرنده های هیبریدی کج پروانه می توانند هم در زمان صرفه جویی کرده و هم جان بسیاری را نجات دهند و از این طریق می توانند مسافت های طولانی را در جستجوی افراد طی کرده و سپس در محل آن ها فرود آمده، آن ها را سوار کرده و به مکانی امن منتقل نماید.

پرنده هیبریدی AW609

اولین هواپیمای کج پروانه غیرنظامی جهان در ایالات متحده و توسط غول ایتالیایی صنایع هوافضا یعنی «Leonardo» ساخته خواهد شد. به گفته این کمپانی، ساخت اولین نمونه از این مدل با نام AW609 در کارخانه این کمپانی در فیلادلفیا آغاز شده است. اگر همه چیز طبق برنامه ریزی ها پیش برود، پرنده هیبریدی AW609 در پایان سال میلادی جاری مجوزهای سازمان هوانوردی فدرال ایالات متحده را اخذ کرده و در سال ۲۰۲۰ وارد سرویس خواهد شد. این هواپیما ظرفیت ۹ مسافر و دو خدمه را داشته و به کمک موتورهای پروانه دار توربوپراپ که در انتهای هر کدام از بال ها قرار گرفته پرواز خواهد کرد. هر موتور با استفاده از محور چرخشی خود به سمت بالا یا پایین چرخیده و این تغییرات به نوع عمل هواپیما در موقع بلند شدن، فرود آمدن، تیک آف کردن یا پرواز در آسمان بستگی خواهد داشت.

چیزی متفاوت از پرنده هیبریدی نظامی V-22 Osprey

پرنده هیبریدی AW609
V-22 Osprey

برخلاف پرنده نظامی V-22 Osprey، اولین هواپیمای هبیریدی کج پروانه غیرنظامی جهان یک کابین بسیار فشرده دارد که به آن امکان می دهد تا ارتفاع ۲۵.۰۰۰ پایی نیز بالا برود که در هر شرایط آب و هوایی باعث امنیت پرواز پرنده خواهد شد. همانند V-22 Osprey، توسعه پرنده هیبریدی AW609 نیز با تراژدی همراه بوده است. اعتبار Osprey پس از سقوط هایی مرگبار در سال ۱۹۹۲ و ۲۰۰۰ صدمه دید. در سال ۲۰۱۵ نیز یک نمونه اولیه از AW609 در طی یک پرواز آزمایشی سقوط کرده و باعث مرگ هر دو خلبان آن شد. از آنجایی که این هواپیما-هلی کوپتر اولین نمونه غیرنظامی در نوع خود است، این صنعت وارد یک قلمرو رگولاتوری (قوانین و استانداردهای پروازی) جدیدی می شود.

اولین نمونه در نوع خود با قیمتی سرسام آور

پرنده هیبریدی AW609

انتظار می رود که قیمت اولین نمونه های پرنده هیبریدی AW609 در حدود ۲۵ میلیون دلار باشد که تقریباً دو برابر قیمت یک هلی کوپتر مشابه معمولی است. امارات متحده عربی تاکنون سه نمونه از پرنده AW609 را برای عملیات جستجو و نجات سفارش داده است. اولین مشتری آمریکایی این پرنده جدید نیز کمپانی Era Group مستقر در پاریس خواهد بود که انتظار می رود سال آینده دو فروند از این پرنده را دریافت نماید. یکی دیگر از مشتریان بالقوه پرنده هیبریدی AW609 ممکن است ژاپن باشد که از آن برای خدمات پزشکی هوایی، پاسخگویی سریع به حوادث طبیعی و پوشش خبری استفاده خواهد کرد.

برنامه هایی برای ساخت نمونه های بزرگ تر

نمونه ای از AW609 برای جابجایی مسافر نیز وجود خواهد داشت که البته مدیرانی خواهند بود که می خواهند فرودگاه ها را دور زده و بصورت مستقیم از نقطه ای به نقطه دیگر بروند. نمونه های بزرگ تری از این هواپیما-هلی کوپتر نیز در دست طراحی است که می تواند تا ۲۵ مسافر را در خود جای دهد. این نمونه ممکن است در سال ۲۰۲۳ آماده اولین پرواز باشد اما بعد از سال ۲۰۳۰ به تولید انبوه خواهد رسید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود