ترفندهای جلب اعتماد دیگران؛ چطور فوراً خود را در دل دیگران جا کنیم!

ترفندهای جلب اعتماد دیگران؛ چطور فوراً خود را در دل دیگران جا کنیم!

اعتماد حس بسیار عجیبی است. مغز ما در کمتر از یک ثانیه درباره ی قابل اعتماد بودن یا نبودن دیگران تصمیم می گیرد. با این حال، حقیقت آن است که اگر همه ی این تصمیم ها درست بودند، هیچ طلاقی اتفاق نمی افتاد، هیچ رابطه ی دوستی ای به هم نمی خورد و هیچ خیانتی رخ نمی داد. به همین دلیل است که آدم ها همیشه نسبت به یکدیگر تردید دارند و به کسی که با او اشنا شده اند فوراً اعتماد نمی کنند. اما اگر می خواهید کاری کنید که کسی از شما خوشش بیاید، باید بدانید که روانشناسان روش های اثبات شده ای برای جلب اعتماد دیگران دارند. در ادامه به ترفندهایی کاملاً علمی می پردازیم که به شما کمک می کنند در دل دیگران جا باز کنید و اعتماد آن ها را به خود جلب کنید.

۱- نشان دهید که از او خوش تان می آید

ترفندهای جلب اعتماد دیگران

روانشناسان این کار را نوعی بده بستان می دانند. منظور از این بده بستان، گرایشی است که در آدم ها وجود دارد و باعث می شود کسانی را دوست بدارند که آن ها را دوست دارند. علت این پدیده آن است که ما به شخص مقابل خود حس صمیمت و حمایت می دهیم و در عوض متوجه می شویم که خودمان هم دوست داشتنی هستیم. بنابراین اگر یک روز خواستید توجه کسی را به خود جلب کنید، رفتار خوبی با او داشته باشید. در اینطورت احتمالاً همان میزان محبت را از سمت او دریافت خواهید کرد.

۲- اشتباه کنید

این توصیه حتماً برایتان عجیب و غیر منطقی به نظر می رسد چون هیچکسی دوست ندارد با اشتباه کردن ذهنیت بدی از خود بسازد. اما تحقیقات زیادی نشان داده است ما با نشان دادن آسیب پذیری خود می توانیم جذاب تر و قابل اعتمادتر به نظر برسیم.

اما دو نکته ی مهم را در مورد این روش باید در نظر داشته باشید. اول آنکه قبل از ریختن لیوان آب تان روی میز یا انداختن خودکارتان روی زمین (و اشتباهاتی از این دست) مطمئن شوید که شخص مقابل تان می داند که شما آدم توانمندی هستید و شما را قبول دارد. علاوه بر این، سعی نکنید طوری آسیب پذیری تان را نشان دهید که وجهه و اعتبارتان زیر سؤال برود. مثلاً یک کارمند بانک می تواند برای ایجاد اعتماد، لیوان آبش را روی میز بریزد و ادعا کند که همیشه با دست هایش مشکل داشته، اما یک جراح هرگز نباید چنین کاری بکند.

۳- زیاد معذرت خواهی کنید

یک راه مؤثر دیگر برای ایجاد اعتماد در دیگران، معذرت خواهی کردن است. دانشمندان خاطر نشان می کنند که این روش در موقعیت هایی کارساز است که برای دیگران واضح است شما تقصیری در آن نداشته اید. برای مثال با گفتن اینکه بابت بارش باران متأسفید می توانید همدردی و تأسف خود را از بابت مشکلاتی که بارش باران برای همه ی مردم ایجاد کرده ابراز کنید. با این کار نشان می دهید که درک می کنید آن ها تجربه ی ناخوشایندی داشته اند و این مسأله باعث می شود به میزان چشمگیری برای دیگران قابل اعتمادتر شوید.

۴- تقلید کنید

حالت های صورت، حرکات، الگوهای کلامی یا رفتار شخص مورد نظرتان را تقلید کنید. تأثیر این شیوه که به آن «بازتاب دادن» (Mirroring) می گویند اثبات شده است.

برای مثال، در تحقیقی مشاهده شد، پیشخدمت های رستوران وقتی رفتار مشتریان را تقلید می کردند، انعام بیشتری دریافت می کردند. پژوهش دیگری هم نشان داد در دیدارهای کوتاه، مردان بیشتر، زنانی را می پسندیدند که رفتارهای کلامی و غیر کلامی آن ها را تکرار می کردند. اگر قصد استفاده از این روش را دارید، به خاطر داشته باشید که باید فقط رفتارهای مثبت شخص مقابل تان را بازتاب دهید. بهتر است از تکرار حرکاتی مثل برگرداندن نگاه یا پشت کردن خودداری کنید.

۵- یکی از رازهایتان را با او در میان بگذارید

خودافشایی را شاید بتوان یکی از مؤثرترین روش ها برای اعتماد سازی در دیگران دانست. وقتی مسأله ی خصوصی ای درمورد خودمان را برای دیگران تعریف می کنیم، آن ها هم نگرانی های ما را حس می کنند و احساس نزدیکی بیشتری به ما می کنند. این بدان معنی است که آن ها هم احساس می کنند که می توانند بعضی از رازهایشان را با در میان بگذارند.

این یک حقیقت کاملاً علمی است. تحقیقات مؤسسات آموزشی مختلف نشان داد دانشجویانی که از یکدیگر سؤال های خصوصی پرسیده بودند، در مقایسه با آن هایی که هیچ اطلاعات خصوصی ای را با یکدیگر در میان نگذاشته بودند، رابطه ی صمیمانه تری بین شان شکل گرفته بود.

۶- با سرعت مناسب صحبت کنید

بعضی کارشناسان معتقدند سرعت صحبت کردن هم می تواند به ایجاد اعتماد در دیگران و از دست ندادن توجه آن ها کمک کند. اما همیشه نمی توان از یک سرعت یکسان استفاده کرد و هر موقعیتی به سرعت مناسب خود نیاز دارد. برای مثال، سریع صحبت کردن نشان دهنده ی نیاز شدید، هیجان، احساس و علاقه ی زیاد است، در حالی که آرام صحبت کردن به تمرکز روی اهمیت و جدیت یک نکته یا معرفی یک ایده ی جدید کمک می کند.

۷- از تماس های فیزیکی تصادفی استفاده کنید

تماس های فیزیکی تصادفی هم اعتماد ساز هستند. تحقیقات مختلفی در این زمینه انجام شده که تأثیرگذاری این روش را نشان داده است. با این حال، هنگام استفاده از این ترفند حتماً هنجارهای اجتماعی و فرهنگی را در نظر داشته باشید. بدیهی است که تماس فیزیکی ای که تجاوز به مرزهای شخصی دیگران باشد، کمکی به اعتماد سازی نخواهد کرد.

۸- در مورد او صحبت کنید

این ترفند احتمالاً سخت ترین روش برای ایجاد اعتماد در دیگران محسوب می شود. در این روش، شما باید به جای عقاید خودتان، روی نیازها، خواسته ها و طرز نگاه دیگران به واقعیت تمرکز کنید. در بیشتر مواقع، وقتی دو نفر با یکدیگر وارد گفتگو می شوند، هر یک از طرفین با صبوری منتظر می ماند تا طرف مقابلش حرف هایش را تمام کند. بعد از آن، شخص دیگر شروع به گفتن حرف های خودش می کند. صحبت های طرفین مکالمه معمولاً با موضوع مرتبطی ادامه پیدا می کند و در اغلب موارد، هر یک از آن ها تلاش می کنند صحبت های بهتر و جالب تری داشته باشند.

دفعه ی دیگری که با شخص جدیدی آشنا شدید، سعی کنید که روی خود و ماجراهای مربوط به خودتان تمرکز نکنید، بلکه از شخص مقابل تان سؤال کنید و به مسائل مربوط به او علاقه ی زیادی نشان دهید. از این روش حتماً نتیجه خواهید گرفت.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود