سقوطی دیگر در خاندان کیم؛ آیا خواهر جوان رهبر کره شمالی نیز از چشم او افتاده است؟

سقوطی دیگر در خاندان کیم؛ آیا خواهر جوان رهبر کره شمالی نیز از چشم او افتاده است؟

بر اساس گزارش ها، کیم یو جونگ، خواهر کیم جونگ اون، رهبر جوان کره شمالی، و زنی که گفته می شود قدرتمندترین زن کشورش به شمار می آید ظاهراً از چشم برادرش افتاده و از کمیته اجرایی حزب کمونیست حاکم در کشور اخراج شده است. بر اساس گزارش پایگاه خبری NK News که خبرگزاری رسمی کشور کره شمالی به شمار می آید، کیم یو جونگ در فهرست اعضای کمیته اجرایی حزب کارگر کره شمالی (WPK) که نهاد اصلی تصمیم گیر در کشور است حضور نداشته و در گردهمایی های بزرگ و مهم حزب در هفته گذشته شرکت نداشته است. هنوز معلوم نیست که او چرا و چگونه از این کمیته اخراج شده است. البته او در دیگر گردهمایی های حزبی حاضر بوده که نشان می دهد وی به طور کامل از صحنه سیاسی کشور محو نشده است.

خواهر رهبر کره شمالی

کیم وقتی که در سال ۲۰۱۷ به عنوان رییس سازمان تبلیغات حزب کارگر کره شمالی منصوب شد یک شبه به شهرت رسید و بعد از آن نیز به عضویت علی البدل کمیته اجرایی حزب درآمد. از او به طور عمده با عنوان «شاهدخت» یا «پرنسس» کره شمالی یاد می شود، لقبی که پدرش و رهبر سابق کره شمالی به او داده بود. کیم در چندین مراسم بین المللی در کنار برادرش حضور داشت، از جمله المپیک زمستانی ۲۰۱۸ در پیونگ چانگ در کره جنوبی در کنار مایک پنس، معاون رییس جمهور ایالات متحده و در دومین ملاقات کیم جونگ اون و دونالد ترامپ در ویتنام که همین فوریه گذشته انجام گرفت. در این نشست تصویری از کیم جو یونگ منتشر شد که او را در حال نگه داشتن یک جا سیگاری کریستالی نشان می داد و برادرش نیز سیگار به دست در یک صبح زود در کنار او دیده می شد. هنوز معلوم نیست که کیم در اولین نشست برادرش با ولادیمیر پویتن، رییس جمهور روسیه که هفته آینده برگزار می شود شرکت خواهد داشت یا خیر.

خواهر رهبر کره شمالی

به مانند برادرش و بسیاری از اعضای خانواده کیم، جزییات زیادی در مورد زندگی کیم یو جونگ قبل از رسیدن به جایگاه کنونی اش در دولت کره شمالی در دست نیست و نمی توان تاریخ تولد و سن دقیق او را بیان کرد اما بسیاری بر این باورند که خواهر رهبر کره شمالی بین ۲۹ تا ۳۱ سال سن دارد. او کوچک ترین فرزند کیم جونگ ایل و یکی از زنان او به نام کو یونگ هوی است که سابقاً رقصنده بوده است. او نیز بخشی از تحصیلاتش را در سوییس گذرانده و در همان مدرسه ای که کیم جونگ اون در آن درس خوانده تحصیل کرده است. اما کیم یو جونگ در سال ۲۰۰۰ و اتمام کلاس ششم خود به کره شمالی بازگشت. از همان دوران کودکی مشخص بود که این دختر برای شغل های مهم حکومتی ساخته شده است.

خواهر رهبر کره شمالی

کیم جونگ ایل در سال ۲۰۰۲ در صحبت با یکی از هم صحبت های خارجی خود گفته بود که دختر کوچکش به سیاست علاقه داشته و مشتاق است در دولت کره شمالی حضور داشته باشد. هیچ اطلاعاتی در مورد موقعیت و فعالیت های او بنی سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ وجود ندارد. در سال های گذشته او در پشت صحنه کمک های زیادی به پدر و برادر خود کرده است. پرنسس کره شمالی نقش بسیار مهمی در به قدرت رسیدن کیم جونگ اون داشت و با حمایت های او بود که اون توانست دیگر برادرانش را در این رقابت شکست دهد. اولین تصویری که از او در رسانه های عمومی کره شمالی منتشر شد در سال ۲۰۱۱ و در مراسم تدفین کیم جونگ ایل بود. در سال ۲۰۱۷ و بعد از این که توسط برادرش به عنوان رییس سازمان تبلیغات حزب کارگر کره شمالی منصوب شد، کیم یو جونگ بار دیگر در صدر اخبار داخلی و خارجی قرار گرفت.

خواهر رهبر کره شمالی

این منصب نه تنها یک پست مهم در ساختار حکومتی کره شمالی به شمار می آید بلکه باعث شد که وی نقش حیاتی در کنترل تصویر عمومی از برادرش داشته باشد. در انظار عمومی، کیم یو جونگ آزادی بسیاری بیشتری نسبت به دیگر افراد بلندپایه حکومت کره شمالی داشت و گاهی اوقات به تنهایی در برابر دوربین ها حاضر می شد بدون اینکه کیم جونگ اون در آن حوالی یا در عکس ها دیده شود. برخی بر این باورند که او تا حدودی به خاطر تداوم خاندان کیم جونگ اون در قدرت به این مقام مهم منصوب شده بود. در حالی که او در صف جانشینان برادرش قرار ندارد اما برخی کارشناسان بر این باورند که در صورت وقوع اتفاقی غیرمترقبه و ناگهانی برای رهبر جوان کشور و پیش از رسیدن فرزندان او به سن بلوغ، کیم یو جونگ می تواند رهبری کشور را بدست گیرد.

بیشتر بخوانید: وارثان تاج و تخت «کیم جونگ اون»؛ در مورد سه فرزند رهبر کره شمالی چه می‌دانیم؟

خواهر رهبر کره شمالی

البته این موضوع مسبوق به سابقه است زیرا در سال ۲۰۱۴ و در مدتی که کیم جونگ اون بیمار شده بود وی کنترل اوضاع در کشور را بدست گرفت و کسانی که در سال های گذشته از این کشور فرار کرده و خود را به کره جنوبی رسانده اند نیز این موضوع را تایید کرده اند. کیم یو جونگ در یک حرکت نادر و به نشانه دیپلماسی بین دو کره در فوریه سال ۲۰۱۸ به کره جنوبی سفر کرد تا در المپیک زمستانی پیونگ چانگ حضور داشته باشد. در شروع بازی ها همه چشم ها به این زن جوان دوخته شده بود و در یک اتفاق نادر تاریخی تصاویری از دست دادن او و با رییس جمهور کره جنوبی در حالی که هر دو لبخند می زدند منتشر شد. در افتتاحیه مراسم نیز او درست پشت سر مایک پنس، معاون رییس جمهوری ایالات متحده و همسر او و البته نخست وزیر ژاپن، شینزو آبه، نشسته بود. با این وجود، او و مایک پنس با هم صحبتی نداشتند.

خواهر رهبر کره شمالی

گفتگوها و خوش و بش های ظاهراً صمیمانه او با رییس جمهور کره جنوبی نمایشی از گرمی روابط دیپلماتیک دو کشور بود. با توجه به تجربه او در زمینه تبلیغات و پروپاگاندا، احتمالاً او به خوبی می دانست دارد چکار می کند و قصدش از انجام این حرکات نیز جلب توجه بود. در آوریل ۲۰۱۸، او نقش مهمی در گفتگوهای صلح بین دو کره داشت. رهبران دو کشور در منطقه غیرنظامی بین دو کره با هم دیدار کرده و کیم یو جونگ نیز تنها زن بلند مرتبه ای بود که دور میز گفتگوها دیده می شد. وقتی که برادرش و دونالد ترامپ توافقی مبنی بر تمایل رهبر کره شمالی برای خلع سلاح اتمی را امضا کردند، کیم یو جونگ نقش دست راست برادرش را بر عهده داشت.

خواهر رهبر کره شمالی

جالب تر این که هنگام امضای این توافقنامه، او خودکار از پیش تعیین شده برای رهبر کره شمالی را برداشته و با خودکار خود جایگزین کرد که بسیاری آن را یک واکنش امنیتی و عدم اعتماد به آن خودکار می دانند. همچنین در دیدار دوم کیم جونگ اون و دونالد ترامپ در هتل متروپول هانوی نیز در حال قایم شدن در پشت درختان حیاط هتل دیده شد. در طول سال های اخیر به خوبی مشخص شده بود که کیم یو جونگ یکی از مورد اعتمادترین افراد حلقه نزدیک به کیم جونگ اون بوده و قدرت او در رژیم کره شمالی نیز به طور مدت در حال افزایش بود.اما در یک رژیم منزوی که رهبری آن را کیم جونگ اون دمدمی مزاج بر عهده دارد، جایگاه هیچ کسی ایمن از خطر نخواهد بود. کیم جونگ اون به عنوان رهبری که همواره نظرش در مورد اعضای خانواده اش تغییر کرده و پس از اینکه از چشمش می افتند خیلی زود آن ها را کنار می گذارد. اکنون باید دید که آیا کیم یو سونگ نیز به همین سرنوشت دچار شده یا از این قاعده مستثنی است و غیبت های اخیرش دلیل دیگری داشته است.

بیشتر بخوانید: ۲۴ واقعیت باورنکردنی و عجیب در مورد کیم جونگ اون؛ رهبر جنجالی کره شمالی [قسمت دوم]

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • ابراهیم اردیبهشت ۷, ۱۳۹۸

    عجب حکومت منفوری دارن
    کره شمالی یکی از بدترین کشورهاست
    بنده خدا ها مَردمش …