راهنمای خرید خرما ؛ چگونه خرمای باکیفیت و تازه خریداری کنیم؟

راهنمای خرید خرما ؛ چگونه خرمای باکیفیت و تازه خریداری کنیم؟

خرما بهترین گزینه‌ای است که می‌توانید سر سفره افطار با آن روزه‌تان را باز کنید. وقتی سراغ خرید خرما بروید احتمالا اسم‌های مختلف گیجتان کند. اما نگران نباشید. در این گزارش انواع خرمایی که ممکن است در بازار ببینید را معرفی کرده‌ایم؛ این که هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند و با چه قیمتی در بازار عرضه می‌شوند.

برای آشنایی با نکاتی که باید درباره خرید خرما و نگهداری از آن بدانید همراهمان باشید.

نکاتی که باید درباره خرید خرما بدانید

اولین توصیه این است که اگر در این زمینه تازه‌کار هستید سراغ خرمای باز نروید. مگر اینکه کامل به فروشنده آن اطمینان داشته باشید. چراکه معلوم نیست این خرما‌ها در چه شرایطی کشت و حمل شده‌اند. برای همین بهتر است سراغ خرما‌های بسته بندی بروید. موقع خرید خرمای بسته‌بندی شده توجه داشته باشید که خرما‌ها پرس نشده و به هم نچسبیده باشند.

یکی از نشانه‌های کهنه بودن خرما، شکرک آن است. حواستان باشد شیره خرما شکرک نزده باشد.

همچنین توجه داشته باشید داخل بسته‌بندی اجسام دیپر مثل گیاه یا آشغال‌های ریز نباشد. این مورد درباره خرما‌هایی که به صورت غیرصنعتی بسته‌بندی شده باشند بسیار محتمل است.

راهنمای خرید خرما
انواع مختلف خرما حاوی ویتامین B6 است. این ویتامین به بدن کمک می‌کند سروتونین و نوراپى‌نفرین بیشتری تولید کند که سبب بهبود عملکرد مغز می‌شوند.

اگر به فکر خرید حرفه‌ای‌تر هستید، موقع خرید خرما به رنگ آن دقت کنید. درست است که هر نوع خرمارنگ خاص خودش را دارد، برای همین بهتر است هم نوع خرما را بشناسید و هم بدانید که این نوع خرما موقعی که می‌رسد باید چه رنگی داشته باشد.

  • خرمای پیارم: پوست نازک به رنگ قهوه‌ای تیره و ظاهری شکلاتی دارد.
  • خرمای استعمران: پوست ضخیم، از جمله ویژگی‌های این نوع خرما به شمار می‌رود.
  • خرمای شاهانی (شاوانی، شونی و خورک): بافت نرم و مرطوبی دارد و از آن برای تهیه انواع شیره خرما استفاده می‌شود.
  • خرمای مضافتی: طعم عالی و رنگ سیاه آن طرفدار زیادی را به خود جذب کرده.
  • خرمای زاهدی: طلایی و بیضی شکل است و دارای یک بافت نرم و طعم آجیلی است. خرمای زاهدی پوست ضخیمی دارد، نیمه خشک است و نسبت به سایر خرما‌ها شیرینی کم‌تری دارد.
  • خرمای کبکاب: خرمای کبکاب در بهبهان به دست می‌آید و پر شیره است و رنگ قهوه‌ای تیره دارد.
  • خرما ربی: ظاهری چروکیده و قدی کشیده دارد.
  • خرمای برهی: به رنگ کهربایی تا قهوه‌ای متمایل به قرمز است. این نوع خرما ترد است و تقریبا مزه‌ی کارامل و شکر قهوه‌ای را می‌دهد.
  • خرمای آل مهتری: رنگ آن زرد است و ظاهری کشیده دارد.
  • خرمای گنطار: گنطار یکی از مرغوب‌ترین خرما‌های صادراتی استان خوزستان است.
  • خرمای خضراوی: از جمله خرما‌های زودرس و نرم به شمار می‌رود و هسته بیضی شکل با رنگ قهوه‌ای کم رنگ، با میزان چسبندگی هسته به میوه کم دارد.
  • خرمای خاصویی: اندازه کوچکی دارد و ظاهر آن شبیه بامیه است.
  • خرمای شکر: خرمای شکر به نسبت بقیه انواع خرما، قند بیشتری دارد و شیرین‌تر است. رنگ این خرما در مراحل مختلف رسیدن به ترتیب سبز متمایل به زرد و قهوه‌ای است.
  • خرمای مرداسنگ: خرمایی معروف در استان کرمان که رنگ میوه زرد و کیفیت بالایی دارد.
راهنمای خرید خرما
مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، آهن، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیم، و روی در خرما یافت می‌شوند.

قیمت انواع خرما‌های موجود در بازار

قیمت خرما هر جا متفاوت است و نمی‌توان گفت: دقیقا چه قیمتی دارد. چرا که حتی ممکن است در سطح یک شهر قیمت خرما بسته به کیفیتی که دارد فرق داشته باشد.

با این حال، خرمای پیارم که گران‌ترین نوع خرماست، در بازار کیلویی حدود ۶۵ هزار تومان است و ممکن است قمیت‌هایی بالاتر از این هم به چشمتان بخورد.

خرمای بریمی بین ۳۸ تا ۴۲ هزار تومان پیدا می‌شود.

خرمای بیزو در بازار با قیمت کیلویی ۳۵ هزار تومان پیدا می‌شود.

رطب مضافتی که معروف‌ترین نوع خرما است، کیلویی ۳۲ تا ۳۸ هزار تومان قیمت دارد. خرمای ربی کیلویی ۳۳ هزار تومان فروخته می‌شود.

خرمای خاصویی در بازار حدود ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان فروخته می‌شود و خرمای زاهدی بسته به کیفیتی که دارد، در بازار بین هشت هزار تومان تا ۱۸ هزار تومان قیمت دارد.

اگر سراغ خرمای دشتستان را بگیرید، قیمت آن کیلویی ۲۱ هزار تومان است. خرما آلویی کیلویی ۳۰ هزار تومان است و در آخر، خرمای کبکاب در بازار که کمترین قیمت را بین انواع خرما دارد، با قیمت کیلویی ۱۵ هزار تومان تا ۲۸ هزار تومان فروخته می‌شود.

علاوه بر این چیپس خرما کیلویی ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. بعضا ممکن است با خرما‌های ترکیبی روبرو شوید. مثلا خرمای خاصوئی پارمی ریز در بازار کیلویی ۳۰ هزار تومان است.

منبع: فرارو
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود