چرا عشق ما را احمق و غیر منطقی می کند؟

چرا عشق ما را احمق و غیر منطقی می کند؟

عشق پدیده ی حیرت انگیزی است. گرچه عشق اشکال مختلفی دارد -از عشق به دوستان گرفته تا اعضای خانواده و در کل، انسان ها- اما وقتی صحبت از عشق می شود اغلب مردم به یاد عشق رمانتیکی می افتند که میان دو جنس مخالف به وجود می آید. اگر تا به حال تجربه ی رابطه ی عاطفی را داشته باشید، می دانید که وقتی سر و کله ی عشق پیدا می شود، رفتار کاملاً متفاوتی پیدا می کنیم و در بسیاری از اوقات، مرتکب کارها و رفتارهای واقعاً احمقانه ای می شویم. در بعضی افراد، این حماقت چندان جدی نیست و آن ها مثلاً دائماً بی قرار هستند و از جایی به جایی دیگر می روند، بی ملاحظه می شوند و بی جهت قهقهه سر می دهند. اما بعضی افراد هم هستند که درایت یا توانایی قضاوت خود را از دست می دهند و بنابراین، رفتارهای احمقانه ای از آن ها سر می زند. اما اینکه چرا این اتفاق می افتد، سؤالی است که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد.

چرا عشق ما را احمق و غیر منطقی می کند

وقتی عاشق می شویم تغییراتی فیزیکی در بدن ما رخ می دهد

وقتی عشق به سراغ ما می آید، هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی ای در بدن ما تولید می شوند که حس خوبی به ما می دهند.

این فعل و انفعالات شیمیایی، عقل و منطق ما را از کار می اندازند. به همین دلیل ممکن است مرتکب کارهایی شویم که احتمالاً در حالت عادی از ما سر نمی زنند.

این تغییرات تأثیری مشابه مواد مخدر بر روی مغز ما دارند

اگر زمانی که در کنار عشق زندگی تان هستید، سر از پا نمی شناسید و احساس می کنید در ابرها هستید، این مسأله بی دلیل نیست. به گفته ی دانشمندان، در این شرایط، تغییرات شیمیایی و هورمونی ای مشابه اعتیاد، در مغز ما رخ می دهد.

همین مسأله است باعث می شود هر روز بیشتر و بیشتر شخص مورد علاقه تان را بخواهید و گاهی هم این خواستن بی انتها به نظر می رسد.

عاشقی توانایی شناختی ما را تحلیل می برد

تا به حال آنقدر عاشق کسی بوده اید که حتی لحظه ای از فکرش درنیامده باشید؟ احساس عاشق بودن، بخشی زیادی از فضای ذهن ما را اشغال می کند و حتی توانایی شناختی ما را -دست کم به طور موقت- تحلیل می برد.

این مسأله تأثیر منفی ای بر روی بینش یا قضاوت ما دارد.

گاهی شهوت را با عشق اشتباه می گیریم

گرچه ممکن است خودتان تصور کنید که عاشق شریک عاطفی تان شده اید، اما ممکن است احساس شما در واقع شهوت یا علاقه ای سطحی و گذرا باشد. در مراحل اولیه ی آشنایی با کسی که جذب او شده ایم، ممکن است به اشتباه تصور کنیم که عاشق آن شخص شده ایم.

شهوت باعث تولید هورمون های استروژن و تستوسترون می شود، وقتی جذب کسی می شویم، دوپامین، سروتونین و نورپینفرین در بدن ما تولید می شود و حس دلبستگی، تولید هورمون های اکسی توسین و وازوپرسین را به دنبال دارد.

گرچه این هورمون ها باهم متفاوت هستند اما همگی می توانند احساس مشابهی به ما دهند.

وقتی کم سن تر، خام و کم تجربه تر هستیم، احتمال اینکه در دوران عاشقی مرتکب رفتارهای احمقانه ای شویم بیشتر است

اگر اولین بارتان باشد که رابطه ی عاطفی را تجربه می کنید احتمال اینکه رفتارهای غیر منطقی ای داشته باشید بیشتر است. این مسأله در مورد جوان ترها و کسانی هم صدق می کند که تجربه ی کمی در عشق و عاشقی دارند یا در مجموع خام و کم تجربه هستند.  با این حال، هر کسی، با هر میزان تجربه ای، ممکن است هنگام عاشقی رفتارهای احمقانه ای مرتکب شود.

احتمال بروز رفتارهای احمقانه در ابتدای رابطه بیشتر است

در ابتدای رابطه که همه چیز تازگی دارد احتمال انجام کارهای احمقانه بیشتر است چون بیشترین فعل و انفعالات شیمیایی در مغز، در این مدت رخ می دهد.

بعد از گذر از این مرحله و رسیدن به یک وضعیت پایدارتر و باثبات تر است که یک رابطه می تواند ادامه پیدا کند. گذر از مرحله ی بعدی هم زمانی موفقیت آمیز خواهید بود که شما در رابطه ی خود احساس امنیت روانی و آرامش داشته باشید. در ابتدای رابطه به ندرت چنین احساسی وجود دارد.

بعضی از رفتارهای احمقانه ای که در دوران عاشقی از ما سر می زنند بی خطر هستند اما بعضی از آن ها هم می توانند واقعاً مخرب باشند

بسیاری از افراد زمانی که در رابطه ی عاطفی هستند، رفتارهای بسیار بد شریک عاطفی خود را صرفاً به خاطر علاقه ای که به او دارند تحمل می کنند.

مثلاً شخص نشانه های واضح خیانت شریک عاطفی اش را نادیده می گیرد و در عوض، داستان یا توجیهی که شریک عاطفی اش سر هم کرده را باور می کند. یپبعضی افراد هم پول زیادی را به خاطر علاقه به شریک عاطفی شان از دست می دهند.

نشانه های مشخصی وجود دارند که می گویند رفتارهای احمقانه ی ما از کنترل خارج شده اند

در بیشتر موارد، دیوانه وار عاشق کسی بودن چیز بدی نیست. اما استثنائاتی هم وجود دارد

نکته ی مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که این رفتارهای احمقانه نباید به شما صدمه بزنند یا شریک عاطفی تان نباید از شما سوء استفاده کند. یک مورد نگران کننده ی دیگر هم زمانی است که قبل از آنکه در رابطه ی خود به شناخت و شرایط پایدار و منطقی ای برسید، برای نامزدی یا ازدواج، به طور جدی پا پیش بگذارید.

با این حال می توانیم خود را تا حدودی از حماقت دوران عاشقی حفظ کنیم

روش هایی وجود دارد که به کمک آن ها می توانیم خودمان را از اثرات حماقتی که در این دوران دچارش می شویم، در امان نگه داریم. یک راه این است که در این دوران، رابطه ی نزدیک خود را با دوستان و خانواده ی خود حفظ کنید و به نظرات آن ها درباره ی رفتارها و رابطه ی عاطفی تان گوش دهید.

اگر آن ها معتقدند که دست به کارهای احمقانه ای می زنید، به جای آنکه گارد بگیرید و از رفتارهایتان دفاع کنید، مدتی با خود خلوت کنید و به حرف های آن ها خوب فکر کنید. آن ها تحت تأثیر عشقی که شما درگیرش شده اید نیستند و بنابراین رفتارها و رابطه ی شما را طور دیگری می بینند.

منبع: insider
دیجیاتو
بدون نظر

ورود