اعلام جرم دادسرای جنایی علیه «صدا و سیما» بخاطر نمایش چهره شهردار قاتل

نمایش بدون پوشش چهره متهم و آلت قتاله، جرم است

اعلام جرم دادسرای جنایی علیه «صدا و سیما» بخاطر نمایش چهره شهردار قاتل

داستان قتل محمد علی نجفی که جنجالی ترین قتل بهار نود و هشت است، همچنان ادامه دارد و جنبه های مختلف این جنایت، همچنان در هاله ای از ابهام می باشد. از میترا استاد، همسر دوم آقای شهردار اسبق که اکنون در بهشت سکینه کرج، آرام گرفته است تا مسعود استاد، برادر مقتول که می‌تواند شاه کلید پرونده شود و فعلا از او خبری نیست. با این حال، نمایش چهره محمد علی نجفی در صدا و سیما که متهم به قتل میترا استاد است، طبق قانون، مجاز نیست و گویا نباید نشان داده می شد. اگر چه نشان دادن یا نشان ندادنش، خیلی توفیری برای افکار عمومی نمی کرد.

با این حال، مطلع شدیم که سرپرست دادسرای امور جنایی تهران درباره پخش فیلم هایی از متهم قتل میترا استاد در روزهای اخیر اعلام کرد که بزودی علیه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به دلیل پخش غیرقانونی چهره متهم و نمایش چهره بدون پوشش و نمایش آلت قتاله بدون مجوز قضایی، اعلام جرم خواهد شد. در صورتی که این اعلام جرم ظرف روزهای آینده اتفاق افتد، این اولین بار است که دادسرای جنایی تهران، علیه رسانه ملی، اعلام جرم می کند.

پخش مجازی عکس‌های خصوصی محمد علی نجفی و فشار رسانه‌ای به او برای افشای اطلاعات متن و حاشیه این جنایت توسط خبرنگارانی  که امکان ملاقات وی را پیدا کردند، همه از نقض حریم خصوصی خبر می دهد. محمدعلی نجفی هم در دادسرا درباره انتشار این گزارش ها و تصاویر گفته است: «عکس‌های خود را بدون پوشش و به صورت مجله‌ای در روزنامه‌ها دیدم. من واقعاً راضی نیستم چرا که عکس‌های زیادی از من وجود دارد؛ چرا رسانه‌ها به دنبال تصاویری می‌روند که جنجالی است.

اینها همه برنامه‌ریزی‌شده است؛ عکس‌هایی که هیچ وقت دلم نمی‌خواست منتشر شود اما خیلی زود به سوژهای پربازدید فضای مجازی تبدیل شد.» او درباره فیلم منتشرشده‌اش در پلیس آگاهی هم گفت: «پس از اعترافات و معرفی خود به پلیس خبرنگار صداوسیما خواست که فیلم بگیرد اما من نمی‌خواستم در آن شرایط فیلم و عکسی گرفته شود اما با درخواست آنها موافقت کردم.»

جزییات قتل از زبان خبرنگار صدا و سیما !

خبرنگار صداوسیما اسلحه‌ای را مقابل دوربین گرفته و این‌گونه عنوان می‌کند که این اسلحه ارتکاب جرم است و در حالی که گلوله‌های آن را خالی می‌کند و می‌شمرد، درباره تعداد گلوله‌های شلیک‌شده به مقتول را توضیح می‌دهد.

او در برابر دوربین نشان می‌دهد و می‌گوید که در این کلت کمری ١٣ فشنگ باید وجود داشته باشد اما با شلیک ۵ گلوله تنها ٨ تیر در اسلحه به جا مانده است. با انتشار این فیلم‌ها واکنش‌ها و انتقادات بسیاری به این گزارش‌ها شده است که گفته می‌شود چرا آلت قتاله باید در دست خبرنگار صداوسیما باشد یا با آن اسلحه چرا جلوی دوربین آمده است؟ بسیاری دیگر نیز نشاندن محمدعلی نجفی در مقابل دوربین و در جایگاه متهم را بر خلاف قانون دانستند (نکته ای که دادسرای جنایی نیز غیرقانونی بودن آن را تایید کرده است).

آیا رسانه ملی غرض ورزی کرده است؟

سوال خیلی ساده است. چرا باید آلت قتاله متهم به قتل، در اختیار خبرنگار صدا و سیما باشد آن هم ساعتی پس از جنجالی که به راه افتاد. اینکه خبرنگار صدا و سیما، ساعتی پس از این واقعه، نتیجه گیری شخصی خود را درباره یک قتل روبروی دوربین تلویزیونی ارائه کند، خیلی سابقه نداشت. بعضی ها معتقدند که رسانه ملی در پوشش اخبار شهردار سابق، غرض ورزی کرده است و به نوعی، چهره اصلاح طلبی نجفی، بستر تخریب او را در رسانه ملی، فراهم کرد.

اصل ۱۷۵ قانون اساسی

در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور باید تأمین گردد.

به  هر حال داستان محمد علی نجفی را بعضی ها با داستان جلال الدین فارسی در دهه هفتاد مقایسه می کنند. باید منتظر ماند و دید که تکلیف رسانه ملی و محمد علی نجفی در تابستان داغ نود و هشت، چه خواهد شد. تابستانی که اعلام حکم دادسرای ویژه جرایم اقتصادی درباره ۳۰ متهم فساد در بانک سرمایه از جمله سیدمحمد امامی و سید محمدهادی رضوی (تهیه کنندگان شهرزاد)، اتفاقات جالبی را رقم خواهد زد

محمد علی نجفی

حتما ببینید: بازخوانی قتل از شلیک در حمام تا لبخندهای آقای شهردار

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود