آنتن فروشی کلان صدا و سیما به برخی از پزشکان

معاون وزیر بهداشت: پزشکان صدا و سیما، سطح متوسط هستند

آنتن فروشی کلان صدا و سیما به برخی از پزشکان

درآمدهای صدا و سیما در سال های اخیر به شدت کاهش یافته است و ضعف کادر مدیریتی و فقدان برنامه ریزی راهبردی برای جذب مخاطب و برنامه سازی شاد و جذاب و همراهی با فعالان صنعتی و خدماتی سراسر کشور سبب شده تا این سازمان عریض و طویل رسانه ای، برای جبران هزینه های خود، از راه های مختلفی برای کسب درآمد اقدام کند.

خواه فروختن آنتن زنده به مدرسان کنکور برای تبلیغ کتاب های میکرو طبقه بندی یا نمایش سس مایونز و پوشک و صابون و کرم صورت با حضور بانوان جوان و یا تبلیغ کالاهایی که اصالت آن ها، جای تردید است یا پول گرفتن از مهمانان الکی دعوتی برای تبلیغ خود که در برنامه های مختلفی در شبکه ها شاهد هستیم و از  بیان نام و مصداق، معذوریم.

تبلیغ پزشکان معمولی و سطح  متوسط در رسانه  ملی، اخیرا صدای معاون وزیر بهداشت را در اورد. ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت گفت: برخی مردم تصور می کنند حتما پزشکی که در رسانه ملی در خصوص موضوع پزشکی صحبت می کند قطعا پزشک حاذق و برجسته ای است و بر مبنای همین تصور مراجعات بیماران به مطب پزشک مذکور به شدت افزایش پیدا می کند در حالیکه اکثر پزشکانی که در برنامه های صدا و سیما حضور پیدا می کنند در سطح متوسط هستند.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در گفتگوی زنده با شبکه رادیویی گفتگو در خصوص تبلیغات خارج از عرف پزشکان در فضای مجازی با اشاره به اینکه در حال حاضر اکثر تبلیغاتی که در امور پزشکی و دارویی در فضای مجازی انجام می شوند، غیر قانونی هستند، گفت: طبق ماده ۷ آیین نامه بند ب ماده ۳ قانون نظام پزشکی، تبلیغ دارو و ذکر خواص درمانی در رسانه های عمومی که مخاطب آنها عموم مردم هستند، ممنوع است.

آنتن فروشی
گزارش ایسنا از آنتن فروشی رسانه ملی به برخی از پزشکان

حتما بخوانید: جایگاه زنان در تبلیغات صدا و سیما از پودر تا پوشک

 بطور مثال، وزارت بهداشت مجوزی را به محصول تقویت مو می دهد اما ذینفعان آن محصول، به طور اغراق آمیز و غیر واقعی اثربخشی آن محصول را با ذکر داشتن مجوز وزارت بهداشت تبلیغ می کنند در حالی که وزارت بهداشت مجوز را برای تقویت موهای موجود داده است و نه بیشتر.

دبیر کمیسیون اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی  با اشاره به مباحثی که تحت عنوان آنتن‌فروشی صدا و سیما به پزشکان مطرح می‌شود، گفته بود که تا جایی که ما مطلع هستیم و از سوی برخی همکاران‌مان گفته شده چنین مسائلی وجود داشته است، اما صدا و سیما باید در این باره توضیح دهد.

صدا و سیما با عدم شفاف‌سازی مشکلات را در این حزوه مضاعف می‌کند … صدا و سیما باید توضیح دهد که قراردادهایی که در این باره مطرح می‌شود یا مسائلی که ما از همکاران‌مان می‌شنویم مبنی بر اینکه پزشکی به صدا و سیما پول می‌دهد و به عنوان کارشناس روی آنتن می‌رود، حقیقت است یا خیر؟. اگر این مسائل حقیقت دارد، باید توضیح دهند و به سرعت این روال را متوقف کند؛ چراکه این روال به اعتماد عمومی لطمه زده و به ضرر مردم و خود صدا و سیما است.

من به عنوان دبیر کمیسیون تخصصی اخلاق پزشکی می‌گویم که حضور  تبلیغاتی در رسانه بدون اخذ مجوز سازمان نظام پزشکی یک خطای اخلاقی است. طبق راهنمای اخلاق پزشکی، اگر کسی می‌خواهد با حضور در صدا و سیما تبلیغات کند، باید مجوز دریافت کند. در غیر این صورت کاری غیر اخلاقی و غیرحرفه‌ای انجام داده که هم خلاف اخلاق رسانه است و هم خلاف اخلاق  پزشکی. حال با افرادی که دانسته خطا می‌کنند، باید برخورد شود.

تبلیغات پزشکی به روایت قانون

باید توجه کرد که طبق ماده ۵۸ راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای پزشکی، «شاغلان حِرَف پزشکی و وابسته مکلف هستند از جذب بیمار با روش‌هایی که نیازمند تبلیغات گمراه کننده، ارائه اطلاعات خلاف واقع یا اغراق شده و یا به هر شکلی مخالف شئون حرفه‌ای باشد، خودداری کنند». همچنین در ماده ۵۹ راهنمای عمومی اخلاق پزشکی نیز آمده است که «شاغلان حرف پزشکی و وابسته موظف هستند انجام هر نوع تبلیغ از طرق مختلف از جمله انتشار در رسانه‌های جمعی و نصب آگهی در اماکن و معابر را پس از کسب مجوزهای لازم از نظام پزشکی و با رعایت مفاد آئین‌نامه‌های مربوط به آن انجام دهند»

نشان دادن بدن بیمار در تبلیغات؛ آری یا خیر؟

در عین حال باید توجه کرد که بحث تبلیغات پزشکی جنبه دیگری هم دارد و آن نشان دادن بدن بیمار برای تبلیغ نتیجه کار یک پزشک است که عمدتا در فضای مجازی دیده می‌شود. باید پرسید آیا در تبلیغات پزشکی می‌توان بدن بیماران را نشان داد؟. طبق گفته وزارت بهداشتی‌ها در هیچ کشوری نمی‌بینیم‌ که در فضای مجازی برای تبلیغ پزشکی بدن بیماری که مورد جراحی قرار گرفته، نشان داده شود. طبق آیین نامه بند «ب» ماده ۳ قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی نشان دادن قسمتی از بدن بیمار حتی با رضایت بیمار نیز درست نیست و تبلیغات با استفاده از اعضای بدن بیمار، خلاف اخلاق و غیر قانونی است.

پزشکانی که برای حضور در سیما پول می‌دهند

از سوی دیگر اخیرا هم موضوعی تحت عنوان آنتن‌فروشی صدا و سیما به پزشکان مطرح شد که به سرعت اظهارات ضد و نقیضی را به دنبال داشت. به‌طوری که از یک سو صدا و سیمایی‌ها وجود چنین پدیده‌ای را در سازمان‌شان تکذیب کرده‌اند، اما از سوی دیگر هم برخی مسئولان وزارت بهداشت و نظام پزشکی از قراردادهایی گفتند که بین برخی پزشکان و تهیه‌کنندگان صدا و سیما بسته می‌شود.

قراردادهایی که به ازای دریافت پول‌های گزاف از پزشکان، آنها را به عنوان کارشناس در برنامه معرفی کرده و به نوعی هم برای پزشک مذکور تبلیغ می‌شود و هم تهیه‌کنندگان نان برنامه‌سازی‌شان را درمی‌آورند. به‌طوری‌که دکتر ایرج حریرچی- معاون کل وزارت بهداشت در این باره، گفت: طبق بند ب ماده ۳ قانون تشکیل نظام پزشکی اختیار تبلیغات پزشکی با این سازمان است. در عین حال بر اساس آیین نامه این سازمان، هر گونه تبلیغ دارو و خدمات پزشکی در فضای عمومی ممنوع و کاملا غیرقانونی است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • کیارش خرداد ۲۳, ۱۳۹۸

    تو امریکا مهد کاپیتالیسم دنیا هیچ پزشکی حق تبلیغ نداره.
    تنها قشر تو صنعت پزشکی و سلامت حق تبلیغ دارن خود بیمارستان یا کلینیک هستن نه یه پزشک
    حالا هی مرگ بر امریکا بدین چون اینطوریه
    قرار بود منابع سرف رفاه و برابری و سلامت و زدودن فقر بشه اما الان مملکت و سیستم اجتماعی طوری شده که کشور امریکا در مقابلش بهشته
    تو امریکا اشنا داریم کارش مکانیکیه. تو امریکا شعبه های زنجیره ایی مکانیکی هست و این اشنامون تو یکی از همینا کار میکنه. اما تو همین مکانیکی ماهی صد دلار از حقوقش میره برا بیمه و همه چی رو پوشش میده. یه بار به سرش زد و سه هفته نرفت سر کار چون از نظر روحی خراب بود تو همین سه هفته ده بار رفت پیش روانپزشک و تا یک سال مرتب میرفت و حقوق این سه هفته رو میگرفت. اما من با فوق لیسانس مکانیک و استخدام یه شرکت قطعه ساز اونقدر اوضاع روحیم خرابه چندبار رفتم رو پل میخواستم بپرم. اما دریغ از بیمه. میگن بیست درصد میدیم باقیشو خودت بده. رفتم روانپزشک برا جلسه اول که اصلا خود دکتر نمیاد و یه دانشجویی که تازه فارغ شده ویزیت کرد و شد هفتاد و خورده ایی.
    جلسه دوم خود دکتر وقت میداد و ۱۴۰ هزار تومن هزینش بود و نرفتم. به قولی به لقایش بخشیدم
    خودکشی بهتره انگار