۱۰ باور غلط و خطرناکی که به واسطه فیلم های سینمایی به وجود آمده

۱۰ باور غلط و خطرناکی که به واسطه فیلم های سینمایی به وجود آمده

سینمای دنیا مملوء از فیلم هایی است درباره ی کسانی که در طبیعت گم شدند یا در مخمصه ی بدی گرفتار شدند اما با ترفندهایی موفق شدند این شرایط دشوار را دوام بیاورند و دست آخر نجات پیدا کردند. با این حال، حقیقت آن است که بسیاری از این ترفندها در زندگی واقعی نه تنها کارساز نیستند بلکه بسیار خطرناک هستند و می توانند ما را به کشتن دهند. در ادامه با تعدادی از باورهای غلط و خطرناکی آشنا خواهیم شد که به واسطه ی فیلم های سینمایی به وجود آمده اند.

۱- غار بهترین جا برای روشن کردن آتش است

باورهای غلط ناشی از فیلم های سینمایی

روشن کردن آتش در غار شاید رومانتیک و بی خطر به نظر برسد، اما حقیقت آن است که آتش و دمای بالا باعث داغ شدن سنگ ها می شود. این سنگ ها وقتی در معرض حرارت قرار می گیرند منبسط می شوند و این مسأله می تواند سقوط سنگ ها را به دنبال داشته باشد. تنها جایی که می توانید آتش به پا کنید، فضای باز و گسترده ای در محیط بیرون است.

۲- ماهی ای که از آب گرفته اید را می توانید خام بخورید. به هر حال، سوشی هم به همین صورت خورده می شود

چیزی که در فیلم ها هیچوقت نشان داده نمی شود بیماری های گوارشی ای است که در اثر باکتری ها و میکرو ارگانیسم ها به وجود می آیند. در طبیعت خبری از جعبه ی کمک های اولیه یا آمبولانس نیست، بنابراین ریسک نکنید و هر ماهی ای که صید کرده اید را روی آتش بپزید. این مسأله در مورد حیوانات دیگر هم صدق می کند.

۳- یک نارنجک را می توانید بدون هیچ سر و صدایی پرت کنید

در واقعیت، بعد از فعال کردن نارنجک، میله ای که درون آن وجود دارد آتش می گیرد و صدا می دهد. به همین دلیل است که دقیقاً بعد از فعال کردن نارنجک باید آن را پرتاب کرد، اما نه فقط به خاطر انفجار نارنجک، بلکه به خاطر این میله، چون آتش گرفتن همین میله هم می تواند به دست شما صدمه وارد کند. تا به حال حتی در یک فیلم هم این نکته نشان داده نشده، در حالی که دقیقاً همین ویژگی است که باعث می شود انفجار اصلی سه تا چهار ثانیه به تعویق بیفتد.

۴- با شریان بند می توانید جلوی خونریزی زخم تان را بگیرید و دست و پایتان را حفظ کنید

اگر برای آنکه جلوی خونریزی را بگیرید، آنقدر شریان بند را محکم گره بزنید که خون در دست یا پایتان گردش نکند، در نهایت چاره ای جز قطع کردن دست یا پایتان نخواهد بود. به علاوه، این کار در بعضی موارد می تواند منجر به حمله ی قلبی شود. شما باید سعی کنید با قرار دادن بدن خود در یک حالت مناسب و فشار آوردن به رگ در قسمت صدمه دیده، جلوی خونریزی را بگیرید.

از شریان بند فقط زمانی استفاده می شود که سرعت خونریزی بسیار زیاد باشد و دیگر پای نجات جان شخص در میان باشد نه نجات دست یا پای او.

۵- با تماشای برنامه های تلویزیونی ای که درباره ی نجات در شرایط دشوار هستند می توانید خود را برای یک موقعیت واقعی آماده کنید

این برنامه ها با حضور کسانی مثل گروه های امداد و نجات ساخته می شوند که تجربه ی حضور در برابر دوربین را ندارند. اما این برنامه ها کارگردان و تدوینگری هم دارند که سعی می کنند با ویرایش تصاویر فیلمبرداری شده، همه چیز را زیباتر و جذاب تر کنند. در حالی که واقعیت چیز دیگری است.

واقعیت امر بسیار خشن و خطرناک است: در چنین موقعیتی شما باید همه ی تلاش تان را برای زنده ماندن و پیدا کردن دیگران بکنید و خبری از دوربین و عکس و نظرات مردم در شبکه های اجتماعی نیست.

۶- آب جوشیده کاملاً سالم است و خوردن آن هیچ خطری ندارد

جوشیدن آب فقط باعث از بین رفتن میکروب ها و باکتری های درون آن می شود اما آب را از عناصر مضر درونش پاک نمی کند. برای مثال، آب گل آلود را هر چقدر هم که بجوشانید هرگز قابل خوردن نمی شود. بنابراین، قبل از جوشاندن آب، باید آن را با یک پارچه ی تمیز (مثل حوله یا پیراهن) تصفیه کنید و صبر کنید تا گل و لای آن ته نشین شود.

۷- اگر گم شدید باید مسیر رودخانه را دنبال کنید، در اینصورت دیر یا زود به آبادی می رسید و کسی را پیدا می کنید

همین «دیر یا زود» نکته ی کلیدی ای است که باید به آن توجه داشته باشید. درست است که انسان ها به خاطر نیازشان به آب، در نزدیکی رودخانه ها ساکن می شوند اما ممکن است هفته ها طول بکشد تا به یک آبادی برسید (با نگاهی به نقشه ی سیبری و خاور دور می توانید این نکته را به خوبی درک کنید). به علاوه شما باید در این مدت خود را از سرما و خطرات احتمالی در امان نگه دارید.

به همین دلیل قانون شماره ی یک این است که اگر گم شدید، همانجایی که هستید بمانید. اولین جایی که گروه نجات به دنبال تان می گردد همانجا خواهد بود.

۸- خیس بودن لباس در هر صورت بهتر از نداشتن لباس است

همیشه اینطور نیست. برای مثال، اگر دمای هوا زیر صفر باشد و لباس های گرمی به تن داشته باشید و بعد به دلیلی خیس شوید، حتماً سردتان خواهد شد. چون مدت زیادی طول می کشد و به انرژی زیادی نیاز است تا آب گرم شود. به همین دلیل است که شهرهای نزدیک به دریا یا اقیانوس، گرمای هوای شهرهای وسط خشکی را ندارند.

در چنین شرایطی انرژی بدن به جای آنکه صرف گرم کردن اندام های داخلی خود شود، به خاطر گرم کردن آب درون لباس های خیس شده، به هدر می رود.

۹- اولین کاری که در بیابان باید انجام دهید پیدا کردن آب است

اینطور نیست. به جای آنکه ذخیره ی آب درون بدن تان را هدر دهید باید اول از همه یک سایه پیدا کنید و تا غروب آفتاب صبر کنید. سعی کنید یک تخته سنگ بزرگ پیدا کنید و زیر سایه ی آن بنشینید. از نشستن روی زمین داغ خودداری کنید. بهتر است روی یک درخت بنشینید یا چیزی زیر خودتان بگذارید. با تاریک شدن هوا، می توانید شروع به پیدا کردن آب، راه و دیگران کنید.

۱۰- باید مقداری آب برای بعداً نگه دارید

اگر احساس تشنگی می کنید باید خود را خنک کنید، در سایه بنشینید و آب بنوشید. قرار گرفتن در معرض آفتاب و سرکوب نیازتان به آب، می تواند منجر به گرمازدگی و بیهوش شدن شما شود. در حالی که هنوز آب دارید اما دیگر قادر به خوردنش نیستید.

منبع: brightside
یک نظر

ورود