با فواید و مضرات مصرف «گیلاس و آلبالو» آشنا شوید

با فواید و مضرات مصرف «گیلاس و آلبالو» آشنا شوید

با گرم تر شدن هوا و فرا رسیدن تابستان، سر و کله ی میوه های خوش طعم و زیبای گیلاس و آلبالو هم پیدا شده. این دو میوه ی خوش رنگ و لعاب که محبوبیت زیادی هم دارند، از خواص و فواید اثبات شده ی زیادی هم برخوردارند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. دقت داشته باشید که آلبالو نوعی گیلاس به شمار می رود، به همین دلیل در این مطلب از خواص هر دوی این میوه ها صحبت شده. با فواید و مضرات مصرف گیلاس و آلبالو آشنا شوید.

فواید و مضرات گیلاس و آلبالو

۱- سرشار از ویتامین و مواد مغذی

گیلاس حاوی ویتامین C و در مقادیر کمتری، ویتامین های A، B و E است. این میوه همچنین از مواد معدنی ای مثل کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن و بیش از همه، پتاسیم، برخوردار است.

گیلاس سرشار از فیبر و همچنین آنتی اکسیدان است، مواد ضروری ای که از ابتلا به بسیاری از بیماری ها و مشکلات جلوگیری می کنند.

۲- خواص ضد پیری

تحقیقات نشان داده گیلاس با داشتن آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین سی، کارتنوئیدها و فلاونوئیدها، تأثیر زیادی در خنثی سازی رادیکال های آزاد دارد و از ما در برابر بیماری ها و مشکلات ناشی از افزایش سن محافظت می کند. این آنتی اکسیدان ها همچنین جلوی تأثیرات منفی پدیده ی اکسیداسیون را می گیرند، از جمله تضعیف قلب و دستگاه عصبی، کاهش بینایی، تباهی لکه زرد، ریزش مو، چروک شدن پوست، کاهش میل جنسی و همینطور سرطان های روده ی بزرگ و پروستات.

۳- تقویت سیستم ایمنی

آنتی اکسیدان های گیلاس علاوه بر مقابله با رادیکال های آزاد، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از ما در برابر عفونت های باکتریایی، ویروسی و قارچی، محافظت می کنند به ویژه عفونت هایی که روده ها، مجرای ادرار و دستگاه دفع فضولات را درگیر می کنند.

این میوه همچنین در مقابله با آنفلوانزا، تب و نقرس بسیار مؤثر است.

۴- کاهش التهاب

آنتی اکسیدان ها برای سلامت ما ضروری هستند، چون از سلول های بدن در برابر صدمه ی ناشی از اکسیدان ها یا همان رادیکال های آزاد مراقبت می کنند. گیلاس حاوی انواع مختلفی از آنتی اکسیدان است که ممکن است تأثیر ضد التهابی داشته باشند و تحقیقات اولیه نشان داده این آنتی اکسیدان ها می توانند برای درمان بیماری های التهابی ای مثل آرتریت (ورم مفاصل) مفید باشند.

۵- حفظ سلامت چشم ها

آنتی آکسیدان های موجود در گیلاس می توانند نقش قابل توجهی در حفظ سلامت چشم ها داشته باشند. این مواد می توانند از چشم ها در برابر صدمه ی ناشی از رادیکال های آزاد و افزایش سن، از جمله کاهش بینایی، تباهی لکه زرد و خشکی چشم، مقابله کنند. این مواد همچنین به تسکین چشم ها، کاهش التهاب و تنظیم فشار چشم کمک می کنند.

۶- تقویت عملکرد مغز

فلاونوئیدها و کارتنوئیدهای موجود در گیلاس، فیتونوترینت ها یا همان مواد گیامغذی ای هستند که کارایی مغز را افزایش می دهند و حافظه و عملکرد شناختی را تقویت می کنند. رادیکال های آزاد و افزایش سن، تأثیری منفی بر این موارد دارند. آنتی اکسیدان های این میوه همچنین ممکن است از دستگاه عصبی در برابر بیماری های ناشی از افزایش سن محافظت کنند. بنابراین، این مواد ممکن است به تسکین بیماری های عصبی، افسردگی، تشویش و اضطراب مزمن کمک کنند.

۷- درمان یبوست و کمک به گوارش

فیبر موجود در گیلاس به رفع یبوست و همچنین اسیدهای درون آن به گوارش کمک می کند. آنتی اکسیدان های گیلاس، دستگاه گوارش را تنظیم نگه می دارند. فلاونوئیدهای درون این میوه، با افزایش اسید معده، به تجزیه ی تکه های و ذرات مواد غذایی و در نتیجه، تجزیه ی چربی ها و ویتامین های محلول در چربی کمک می کنند و به این ترتیب، مواد بهتر جذب بدن می شوند.

۸- کاهش بیماری های قلبی

ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی موجود در گیلاس مثل فسفر، از قلب در برابر صدمه ی ناشی از پدیده ی اکسیداسیون محافظت می کنند. این مواد کمک می کنند ضربان قلب نرمال باقی بماند، جلوی سخت و سفت شدن عروق خونی (تصلب شرایین) را می گیرند، کلسترول و فشار خون را کاهش می دهند و در نتیجه، از ریسک حمله های قلبی می کاهند. این مواد همچنین می توانند ماهیچه های قلب را قوی کنند.

۹- بهبود کیفیت خواب

آلبالو حاوی مقادیر زیادی ملاتونین است، هورمونی که به تنظیم چرخه ی خواب کمک می کند و از غده ی صنوبری درون مغز ترشح می شود. تحقیقات نشان داده مصرف آلبالو هم برای کیفیت خواب و هم مدت زمان آن مفید است و ممکن است به کسانی که شب ها از خواب بیدار می شوند و اصطلاحاً از مشکل مقطع بودن خواب رنج می برند، هم کمک کند.

۱۰- مناسب برای دیابتی ها

گیلاس در مقایسه با بسیاری از میوه ها شاخص گلوکز پایینی دارد، یعنی باعث افزایش ناگهانی قند خون و میزان انسولین نمی شود. همین ویژگی باعث شده این میوه هم برای جلوگیری از دیابت مناسب باشد و هم برای افرادی که مبتلا به این بیماری هستند.

این میوه گرچه قند و کربوهیدرات بالاتری نسبت به میوه های دیگر دارد، اما فیبر زیاد موجود در آن به بدن کمک می کند قند این میوه را آهسته تر هضم کند.

۱۱- کاهش بدن درد بعد از ورزش

آلبالو از شدت دردهای بدنی بعد از ورزش کم می کند. این میوه همچنین با فرسایش سلولی ناشی از ورزش کردن مقابله کرده و به ترمیم عضلات کمک می کند. به همین دلیل است که آلبالو در بین ورزشکاران حرفه ای میوه ای پرطرفدار به شمار می رود.

مضرات مصرف گیلاس و آلبالو

مصرف زیاد گیلاس و آلبالو باعث معده درد و اسهال می شود.

فیبر موجود در این میوه ها خیلی زیاد نیست اما اگر رژیم غذایی شما فیبر بالایی داشته باشد، مصرف این دو میوه می تواند منجر به نفخ و شکم درد شود.

به علاوه، تحقیقات نشان داده، بعضی افراد (حدود ۵ درصد از جمعیت دنیا) به این میوه آلرژی دارند. حس خفقان در حلق، تنگی نفس و کهیر، علائم رایج این آلرژی غذایی هستند.

بدون نظر

ورود