۷ نشانه ای که می گویند در خوردن قهوه زیاده روی می کنید

۷ نشانه ای که می گویند در خوردن قهوه زیاده روی می کنید

قهوه یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی های دنیا است و افراد زیادی هستند که نمی توانند روزهای خود را بدون نوشیدن چندین فنجان از این نوشیدنی خوش طعم و خوشبو به شب برسانند. قهوه علاوه بر آنکه ما را سرحال می کند، فواید زیاد دیگری هم دارد که در تحقیقات علمی به اثبات رسیده، از کاهش ریسک ابتلا به سرطان و دیگر بیماری ها گرفته تا بهبود روحیه و تقویت حافظه. اما مانند هر چیز دیگری، زیاده روی در مصرف قهوه مضراتی دارد که نه تنها زندگی روزانه ی ما را مختل می کند بلکه سلامت ما را هم به خطر می اندازد. اما از کجا بفهمیم که در مصرف قهوه زیاده روی می کنیم؟ ۷ نشانه ای که در ادامه از آن ها صحبت خواهیم کرد، ثابت می کنند زیاد از حد قهوه می خورید.

۱- عصبی و مضطرب بودن

نشانه های زیاده روی در مصرف قهوه

اگر هر بار که به امتحان، جلسه ی کاری یا هر برنامه ی اضطراب آور دیگری که در پیش دارید فکر می کنید، هوس خوردن قهوه می کنید باید بدانید که کارشناسان به افرادی که از اضطراب و نگرانی رنج می برند توصیه می کنند از مصرف کافئین پرهیز کنند. مصرف بیش از اندازه قهوه می تواند وضعیت شما را بدتر کند، چون باعث می شود هم نتوانید خواب مناسبی داشته باشید و هم بدن وارد حالت جنگ یا گریز شود (واکنش جنگ یا گریز به عکس العمل اولیه و غریزی بدن در برابر یک تهدید یا حمله برای نجات جان ما اطلاق می شود).

۲- معده درد

شاید تصور کنید علت معده دردتان خوردن غذای فاسد یا چیز دیگری است، اما باید قهوه را هم به فهرست دلایل احتمالی معده دردتان اضافه کنید. دانشمندان اروپایی پی بردند بعضی از مواد موجود در قهوه با تأثیرگذاری روی سلول های معده، ترشح اسید معده را بیشتر می کنند. مصرف داروهای بدون نسخه می تواند اسید معده را برای مدت کوتاهی خنثی کند اما اگر مشکوک هستید که قهوه عامل معده دردتان است، در عادات قهوه خوردن تان تجدید نظر کنید.

۳- تپش قلب

تپش قلب تجربه ی واقعاً ترس آوری است و این احساس را می دهد که انگار قلب می خواهد از قفسه ی سینه بیرون بزند. یکی از عوارض رایج زیاده روی در مصرف قهوه و کافئین، نیکوتین و حتی الکل، تپش قلب است. در بعضی موارد، تپش قلب می تواند باعث سرگیجه و حتی غش کردن شود. متأسفانه تنها راه خلاص شدن از تپش قلب، ترک کامل کافئین است.

۴- اسهال

قهوه به دلیل خاصیت ملینی اش، می تواند به اجابت مزاج کمک کند. اما خوردن بیش از ۲ یا ۳ فنجان قهوه در روز می تواند منجر به اسهال شود. اگر مشکل اسهال تان حاد شده و دیگر قابل کنترل نیست، باید به تدریج مصرف کافئین را ترک کنید.

۵- بی خوابی

بی خوابی یکی از نشانه های آشکار مصرف بیش از اندازه قهوه است. حتی اگر هیچ نشانه ی دیگری هم نداشته باشید، این نوشیدنی خوش طعم می تواند چرخه ی خواب شما را مختل کند. قهوه تا ۱۴ ساعت درون سیستم بدن باقی می ماند، مسأله ای که باعث می شود در طول شب تعداد دفعات بیشتری از خواب بیدار شوید و در مجموع مدت زمان کمتری خواب باشید. برای حل این مشکل سعی کنید تنها تا ظهر قهوه بنوشید و بعد از آن دیگر سراغ قهوه نروید.

۶- عصبانی شدن

قهوه ما را هوشیارتر می کند اما مصرف بیش از اندازه ی آن گاهی این تأثیر مثبت آن را تبدیل به تأثیری منفی می کند، در نتیجه از کوره در می روید و عصبانی می شوید. کافئین به فعالیت دستگاه عصبی مرکزی بدن سرعت می دهد، مسأله ای که باعث بی قراری و حساس شدن شما می شود. با کم کردن مصرف قهوه از آرامش بیشتری برخوردار خواهید شد.

۷- سردرد

میزان متعادلی از کافئین به تأثیرگذاری بیشتر داروهای مسکن و در نتیجه، رفع سردرد کمک می کند. به همین دلیل است که از کافئین در تولید بسیاری از داروهای بدون نسخه ی مخصوص سردرد استفاده می شود. با این حال، اگر برای مدتی طولانی، بیش از حد قهوه بنوشید (مصرف روزانه ۵۰۰ میلی گرم کافئین که معادل ۵ فنجان قهوه است)، هر زمان که کافئین به بدن تان نرسد، دچار حالتی مانند ترک اعتیاد و در نتیجه، سردرد و خستگی خواهید شد. بنابراین، مصرف کافئین را به تدریج کنار بگذارید و برای این کار همه ی منابع کافئین را در نظر داشته باشید، از جمله: قهوه، داروهای مخصوص سردرد، چای، نوشابه، کاکائو و نوشیدنی های انرژی زا.

منبع: rd
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود