هیولاهای پرهزینه؛ ۶ مورد از گرانقیمت ترین پرنده های نظامی ارتش ایالات متحده

هیولاهای پرهزینه؛ ۶ مورد از گرانقیمت ترین پرنده های نظامی ارتش ایالات متحده

از زمان آغاز پروژه ساخت جنگنده پیشرفته و پنهانکار F-35 Lighting II و افزایش دائمی هزینه های آن که می توان از عبارت «پول ریزی» برای آن استفاده کرد، بسیاری هزینه مالی و زمانی این پروژه را به نقد کشیده اند. اما F-35 تنها یکی از پروژه های نظامی پرهزینه پنتاگون در تاریخ صنعت نظامی ایالات متحده بوده است. به لطف اینترنت و دسترسی آزاد و عمومی مردم به اطلاعات بود که پروژه ساخت F-35 و هزینه های سرسام آور چنین خبرساز شده است وگرنه پیش از آن نیز پروژه هایی با هزینه های باور نکردنی صورت گرفته بود. در حالی که بمب افکن B-21 Raider به زودی وارد مرحله تولید انبوه می شود، ایده خوبی است که به گذشته نگاه کنیم و پرهزینه ترین پروژه های ساخت پرنده های نظامی در نیروی هوایی ایالات متحده را بررسی کنیم.

پرنده های گرانقیمت نیروی هوایی ایالات متحده

برای درک بهتر این هزینه ها باید بدانید که توسعه و تولید هواپیمای F-35 بیش از ۱.۵ تریلیون دلار بوده و برای ساخت هر فروند از این جنگنده پیشرفته بیش از ۱۱۵ میلیون دلار هزینه شده است. لازم به ذکر است که هواپیماهای مخصوص رییس جمهور ایالات متحده که عموماً از آن ها با عنوان Air Force One یاد می شود در این فهرست جایی ندارند. هر یک از این هواپیماها بیش از ۶۰۰ میلیون دلار هزینه داشته و به همین دلیل می توانستند در رتبه دوم فهرست گرانقیمت ترین پرنده های ارتش ایالات متحده قرار گیرند اما به دلیل این که هواپیماهایی خاص بوده و تنها دو فروند از آن ها در سرویس قرار دارد تصمیم گرفتیم که آن ها را مد نظر قرار ندهیم.

۱- E-2D Hawkeye

پرنده های گرانقیمت نیروی هوایی ایالات متحده

هواپیمای هشدار سریع تاکتیکی E-2D Hawkeye ساخت کمپانی نورثروپ گرومان از دهه ۱۹۶۰ تاکنون در خدمت نیروی دریایی ایالات متحده بوده است. نمونه های مدرن E-2D Hawkeye برای همان ماموریت های اولیه به پرواز در می آیند اما یا سیستم های آویونیک،ارتباطی و سنسورهای بسیار پیشرفته. قیمت هر فروند از نسخه های مدرن این هواپیمای تجسسی ۲۳۲ میلیون دلار برآورد شده است.

۲- VH-71 Kestrel

پرنده های گرانقیمت نیروی هوایی ایالات متحده

هلیکوپتر VH-71 Kestrel تنها هلیکوپتر این فهرست است که البته دیگر در سرویس قرار ندارد. هزینه ساخت هر فروند از این پرنده ۲۴۱ میلیون دلار بوده و قرار بود جایگزین هلیکوپتر Marine One برای مسافرت های کوتاه رییس جمهور و دیگر ماموریت ها شود اما هزینه توسعه آن از کنترل خارج شده و به همین دلیل ادامه توسعه آن لغو شد. تمامی مدل های این هلیکوپتر به کانادا فروخته شد تا از قطعات آن استفاده شود.

بیشتر بخوانید: حماسه اف ۳۵؛ مسیر پرفراز و نشیب دو دهه ای جنگنده چند منظوره و نسل پنجمی ایالات متحده

۳- P8-A Poseidon

پرنده های گرانقیمت نیروی هوایی ایالات متحده

هواپیمای ضد زیردریایی P8-A Poseidon تنها ۱۰ سال عمر دارد و از سیستم های هشدار سریع و نبردهای سطحی نیز برخوردار است و در صورت نیاز می تواند برای دفاع از خود با جنگنده های دشمن نیز وارد نبرد شود. تمامی این قابلیت ها با هزینه ای ۳۲۶ میلیون دلاری برای هر فروند میسر شده است.

۴- C-17 Globemaster III

پرنده های گرانقیمت نیروی هوایی ایالات متحده

هواپیمای نظامی باری C-17 Globemaster III متعلق به کمپانی بوئینگ یک شاهکار واقعی است که حدود ۲۵ سال از ساخت آن گذشته و هیچ هواپیمای باری دیگری در ارتش ایالات متحده قابلیت های آن را ندارد. هزینه ساخت و نگهداری از یک فروند هواپیمای باری C-17 Globemaster III حدود ۳۳۸ میلیون دلار برآورد شده است.

۵- F-22 Raptor

پرنده های گرانقیمت نیروی هوایی ایالات متحده

جنگنده F-22 Raptor که از لحاظ پیشرفته بودن تکنولوژی تنها بعد از برادر جوانترش F-35 قرار می گیرد هنوز هم در بسیاری از معیارها می تواند رقیب سرسختی برای Lightning II باشد از جمله در زمینه هزینه ساخت. هر فروند از این جنگنده ۳۵۰ میلیون دلار هزینه دارد و بسیاری بر این باورند که نه تنها نباید تولید آن متوقف شود بلکه به دلیل قدرت و کارآمدی اش، پنتاگون باید تولید آن را از سر گیرد.

۶- B-2 Spirit

پرنده های گرانقیمت نیروی هوایی ایالات متحده

در هنگام تولید، برآورد شده بود که هزینه ساخت هر فروند بمب افکن رادارگریز و پنهانکار B-2 Spirit حدود ۷۳۷ میلیون دلار است که آن را به گرانقیمت ترین پرنده نظامی که تاکنون ساخته شده تبدیل می کند. اما با توجه به روزآمدسازی های متعدد و تغییراتی که در سال های اخیر روی آن صورت گرفته می توان گفت که هزینه ساخت هر فروند بمب افکن B-2 Spirit به رقم باور نکردنی ۲.۱ میلیارد دلار می رسد.

بیشتر بخوانید: قوی ترین ناوهای هواپیمابر هسته ای جهان: شارل دوگل، نیمیتز و جرالد آر فورد

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۶ نظر

ورود

  • Alizu خرداد ۳۱, ۱۳۹۸

    میبینم که هیولاهاتون هم تو خلیج فارس قیمه قیمه شدن!
    روزیاتو ، میشناسیم تو رو ! اینقدر خودتو از اینی که هستی پست تر به ملت ات نکن!

    • علی خرداد ۳۱, ۱۳۹۸

      من به هیچ وجه نمیخوام از آمریکا طرفداری کنم.ولی اگر یه سرچ ساده به زبان انگلیسی یا حتی فارسی کنید میبینید که این پهپاد یه پهپاد پیشرفته بود که با رادار قدرتمندش قدرت بالایی در نقشه برداری داشت.و این رو هم میتونید توی سرچ ببینید که برخلاف بعضی از سایت ها تا که بعد از این ماجرا تازه ویژگی های این پهپاد رو بیان کردن این پهپاد به هیچ وجه پهپاد رادار گریزی نبود.هیچ هواپیما رادار گریزی همچین چیز گنبدی شکلی روی بدنش نداره چون کاملا اون رو لو میده. البته من فاز بعضی هارو درک نمیکنم.شاید به ظاهر این کار غرور آمیزی بود ولی ایران رو در خطر حمله ۱۰۰ درصدی آمریکا و متحدانش قرار داد.

      • کامیار تیر ۱, ۱۳۹۸

        ???? من به هیچ وجه نمیخام از امریکا طرفداری کنما ولی کشورم اگر یه b2 رو هم بزنه بازم کشورم رو له میکنم و میگم حتما شانسی بوده. بعضیا چقدر حقیر و از نسل حقیر هستن.

        • علی تیر ۱, ۱۳۹۸

          واقعا انسان های بی منطق و…. هستیم. شما به خودت اجازه یه تحقیق ساده رو ندادی و الان از روی شکم میای حرف میزنی. اصلا گور بابای آمریکا و غرب. اگه آمریکا حمله هم میکرد همینو میگفتی؟ فکر نکنم کسی ‌‌شک داشته باشه که جنگ با آمریکا ایران رو ۵۰ سال دیگه عقب میندازه.

          • AliK مرداد ۱۸, ۱۴۰۰

            جنگ ناگزیر و ناگریز هست اما به نفع ایران خاتمه خواهد یافت

      • Unknown تیر ۴, ۱۳۹۸

        من در این مورد تحقیقات زیادی کردم و به این نتیجه رسیدم که این پهپاد یک مدل rq4 برای نیروی دریایی بوده…که بعدها با mq4c triton جایگزین شده ولی این مدل توی خلیج فارس استفاده می شده در حقیقت این مدل برای گشت دریایی بوده است یعنی دارای یک رادار ۳۶۰ درجه و سنسورهای مختلف برای کشف زیردریایی ها و شناورهای دشمن و اصلا برای نفوذ به عمق خاک دشمن ساخته نشده است ولی مدل rq4global hawk برای نیروی هوایی ساخته شده و برای جاسوسی ساخته شده این مدل دارای سیستم های جمر(جنگ الکترونیک) برای جمینگ و اخلال در رادارها و سیستم های پدافندی دشمن است و اینکه در نهایت این مدل یک رادار نقشه بردار SAR برای نقشه برداری سه بعدی از زمین است که صدها کیلومتر برد دارد…و اصلا نیازی به نزدیک شدن به ایران ندارد زیرا می تواند با پرواز در ارتفاع بالا در دریا تا صدها کیلومتر از خاک ایران را نقشه برداری کند…

    • green mater تیر ۱, ۱۳۹۸

      مشکل شماها با دنیا چیه؟
      دنیا نمیخواد مسلمونب شه زوره؟ این دنیا همونی بود تو سوریه داعشو زد و الان تو و امثال شما رو میزنه
      خوبه هند حمله کنه تو رو بکشه چون داری گاوهاشون رو میخوری و به مقدساتشون توهین میکنی؟

      • علی تیر ۱, ۱۳۹۸

        کی خواست دنیا رو مسلمون کنه ؟؟ قضیه امریکا مثل نون وایی هستش که تو پول میدی نون میخری و شاتر می خواد یه سیلی هم به تو بزنه !! اگه همین هند و امریکا و …. تولید علم و … دارن ، در ازای در اختیار گذاشتنشون بین تمام جهان ، پول می گیرن ، مفت نمی دن که !! یه کسی هم پول میده و جنس تولید شده رو می خره ! ولی مرض امریکا اینه که می خواد همراه با گرفتن پول و … یه سیلی هم بزنه .ما با اون سیلی و زور گویی مشکل داریم . چرا پاسکتان بمب اتم داشته باشه ولی ما موشک نداشته باشیم ، به کسی ربطی نداره که ما چه کار می کنیم ، !! بشینن سرجاشون ، بشینیم سرجامون ، وگرنه مثل ۲ روز قبل خودمون میشونیمشون سرجاشون .

        • علی مهر ۲۴, ۱۳۹۹

          خداروشکر اتم نداریم والا با یک اشتباه کشور رونابود میکردیم چون به خودی زدن سابقه داریم

      • صادقی تیر ۴, ۱۳۹۸

        ایران داره با زورگویی خودشو میکشه اول صف و میخواد نون بگیره. برا همین شاتر میاد یه سیلی ابدار میکشه تا دیگه از این غلطا نکنه و دفعه بعد مثل بچه ادم تو صف واسته و نظم صف و نونوایی رو بهم نریزه

        تو همین فلسطین بیا ببین چی میگن. شما وقتی میگی فلسطین به تروریستای حماس گوش نکن که حتی فلسطینیها قبولش ندارن. برو به فتح گوش کن که رای ۴.۵ میلیون فلسطینی رو داره. کل فلسطین ۵ میلیونه. فتح میگه اگه ایران و دخالتهای ایران نباشه ما کشورمون رو درست میکنیم و میسازیم. بارها اعلانیه داده ایران از حمایت تروریستای حماس دست بردارن. حماس گروهیه که با زور اسلحه ریخته غزه رو گرفته. اگه نمیدونی بدون

        • علی تیر ۴, ۱۳۹۸

          خخخخخ کل تاریخ میدانی رو تحریف کردی !! ۸ میلیارد ادم در این زمین زندگی می کنن و هر کسی یه دهنی داره و بدون انداختن کنتور هذیان گویی می کنه !! مهم اینه که در میدان های عمل چه کار کنی !! سیلی ابدار ؟؟؟ کلا تو تعطیلی ! سیلی ابدار رو که ما همین چند روز پیش زدیم ! انقدر پینوکیو معبانه هستی که میگی حماس غزه رو گرفته !!!! غزه و کل فلسطین از لحاظ خود قانون سازمان ملل برای فلسطینی هاست !! حال حماس هم یه گروه فلسطینی هستش !! تا اخر عمرت یا بیشتر حتی هزاران سال هذیان بگو !! به جایی برنمی خوره گفته های امثال تو چون اگه می خورد تا الان خورده بود !! مهم اینه که ما در میدان عمل چه کار کردیم /.

    • Hamed تیر ۴, ۱۳۹۸

      چقدر حقیرید شما..

  • حسین تیر ۱, ۱۳۹۸

    مثل اینکه یک مقدار از هزینه ها رو هم‌برای روزیاتو کردن

  • ناشناس اردیبهشت ۳, ۱۳۹۹

    هواپیما های خوبین ولی فقط ب درد امریکا میخوره کلا نصف چیزایی ک امریکا میسازه بیشتر بدرد خودش میخورن چون هزینه بالایی دارن منظورم این نیست ک بدرد نمیخورن منظورم این ک خیلی خیلی پیشرفته هستن جوری ک هزینه ی بار پروازشون برای کشوری ک اقتصاد بودجه نضامی خوبی ندارن مشکل میشه