تمجید جهانی از شکار ۱۲۳ میلیون دلاری سپاه با موشک افسانه‌ای

جزییات حمله موشکی سپاه به تجاوز پهپاد پنهانکار آمریکایی

تمجید جهانی از شکار ۱۲۳ میلیون دلاری سپاه با موشک افسانه‌ای

شکار فوق پیشرفته ترین پهپاد جاسوسی پنهان کار جهان که رسانه ها رقم ساخت آن را بیش از ۱۲۳ میلیون دلار اعلام کرده اند، جهان را در حیرت فرو برد. در صدر حیرت کنندگان، تئوریسین ها و نخبگان نظامی ارتش ایالات متحده آمریکا هستند که در باورشان نمیگنجید که غول آهنی پنهان کار فوق پیشرفته، در ظلمات شب، در تور پدافند هوایی تیزبین نیروی هوافضا سپاه پاسداران قرار گرفته و با یک موشک سرنگون شود.

ارتش آمریکا، ساعاتی پیش از انتشار اطلاعیه سپاه، همچون رویه قبل که در شکار آر کیو ۱۷۰ واسکن ایگل هم دیده بودیم، با انتشار اطلاعات ضد و نقیض، قصد در انحراف افکار عمومی داشت. تا این که بالاخره با صدور بیانیه ای، سرنگونی این پرونده بدون سرنشین را اعلام و حتی فیلم زمان سرنگونی را منتشر کرد.

اسپوتنیک روسیه اعلام کرد که موشکی که این غول پنهان کار را شکار کرده است، احتمالا فوق سری ترین موشک جهان باشد که اکنون در اختیار سپاه ایران است و جزییاتی از آن در دسترس نیست. اسپوتنیک از این موشک، به عنوان موشک افسانه ای ایرانی ها یاد کرد.

سامانه پدافندی سوم خرداد، یک سامانه پدافند موشکی با قابلیت تحرک بالا است که در سال ۱۳۹۳ توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی شد. مقابله با هواپیماهای تاکتیکی و استراتژیک، بالگرد، موشک های کروز و پهپاد از جمله ماموریت‌های این سامانه است که می تواند در شرایط جنگ الکترونیک نیز به خوبی اهداف خود را سرنگون کند

طلا و نفت پس از این شکار شگفت انگیز افزایش یافت و ترامپ، رئیس جمهوری محافظه کار آمریکا که در نخستین روزهای کارزار انتخاباتی برای دور دوم به سر می برد، با توییتی آن را اشتباه بزرگ ایران خواند اما ساعاتی بعد، نشست او با اعضای کابینه درباره اتخاذ موضعی علیه ایران، بی نتیجه پایان یافت که با طنز کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی همراه شد.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که ، در نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه ۳۰ خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد. ارتش آمریکا هم چون گذشته، واکنش مبهم به این خبر داشت و بی بی سی این هواپیمای بدون سرنشین گران را تجسسی خطاب کرد. ساعاتی پس از انتشار این خبر، بازتاب جهانی پیدا کرد و موجی در توییتر به راه انداخت.

گلوبال هاوک (Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk) دور بردترین پهپاد عملیاتی جهان است. هواپیمای بدون سرنشینی است با دو بال بلند بدون پس‌گرایی شبیه به بال یک گلایدر، که برای سوار شدن روی هوا و کاهش مصرف سوخت در ارتفاع بالا کاربرد بسیار دارد. دارای دو دم وی(V) شکل بوده که در میان آن‌ها غلاف موتور توربوفن قرار دارد. این پهپاد قادر است با سرعت ۶۲۹ کیلومتر در ساعت حرکت کند.

هواپیما در قسمت جلوی بدنه(روی بدنه) دارای یک انتن بزرگ ارتباط ماهواره‌ای است که باعث برامدگی در قسمت جلوی بدنه شده‌است. دارای مخازن سوخت داخلی در درون بال و بدنه است و از یک موتور توربوفن رولز ریس ای ایی ۳۰۰۷ اچ بهره می برد که با نام اف ۱۳۷ نیز شناخته می‌شود و دارای توان ۷۰۵۰ پاوند می‌باشد. بدنه هواپیما آلومینیومی است.این هواپیما توان حمل یک محموله ۹۰۰ کیلوگرمی حاوی سنسورهای شناسایی را دارد. این مدل میتواند تا ارتفاع ۶۵ هزارپایی پرواز کند و ۴ خدمه آنرا کنترل میکنند.

حتما ببینید: کلکسیونی از پهپادهای امریکایی که سپاه شکار کرده است

گلوباک هاوک
ساخت این پهپاد غول پیکر، ده ها میلیون دلار هزینه در بر دارد
تصویری از غول پنهانکار ۱۲۳ میلیون دلار

یکی از مشاوران سپاه، چند هفته پیش گفته بود که ایران قادر است تا با یک سلاح فوق سری، ناوهای هواپیما بر آمریکا را با همه خدم و حشم غرق کند. شکار این غول پنهانکار با یک موشک سری، اهتمامی است بر اثبات این ادعا که اکنون، سنتکام آن را جدی گرفته است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳۶ نظر

ورود

  • حسین تیر ۱, ۱۳۹۸

    تمجید جهانی؟ غیر از اسپوتینگ روسیه هیچ کشوری از این کار تمجید نکرد.بعد از این کار خیلی از کشورها نسبت به ایران بی اعتماد شد.مثل ارسال ناو جنگی هند برای محافظت از کشتی های خود، تغییر مسیر خطوط هواپیمایی از مرز های هوایی ایران و…

    • علی زمانی تیر ۱, ۱۳۹۸

      حاج حسین
      کمتر بی بی سی فارسی ببین. فقط کافیه یه گشت ۲ دقیقه ای در گوگل بزنی. این تغیر مسیرها، موقتیه و اصل مساله چیز دیگه ایه. امنیت، هزینه داره رفیق. هزینه.

      • علیرضا تیر ۱, ۱۳۹۸

        هزینش رو چرا مردمی بدن که سفرشون هر روز کوچیکتر میشه چرا کسایی که از بغل شهدا به پست وزارت رسیدن نمیدن

      • ماده سبز تیر ۱, ۱۳۹۸

        اره خب داعشم برا امنیت خودش کلی هزینه کرد و مردم تحت حکومتشون به اسم مالیات اسلامی و غیره پولشو میدادن
        اونجام داعشیا میگفتن امنیت هزینه داره
        مشکل اینه شماها نمیفهمین کل این کارهاتون اشتباهه. از پرورش تروریست تو چچن گرفته تا صادرات اسلحه به تروریستای فلسطینی

        • علی زمانی تیر ۱, ۱۳۹۸

          شما تعدادی آدم گرسنه و بدون امکانات وحشی رو داری با یه کشور ۸۰ میلیونی و صاحب تجربه مستند طولانی ترین جنگ قرن بیستم و کلی امکانات نظامی سری مقایسه میکنی؟ 🙂 داعش کو؟ کل چه کاری اشتباهه؟ شما هر وقت تونستی به این سوال پاسخ بدی که نیروی دریایی ایالات متحده وسط خلیج فارس چی کار داره، به بقیه سوالات هم میتونی پاسخ شجاعانه و غیر احساساتی بدی

          • حسین تیر ۱, ۱۳۹۸

            آقا زمانی واقعا به نظرتون تجهیزات ایران توی جنگ قدیمی بود؟؟ دوسال قبلش شاه بهترین هواپیماها و تانک ها رو از آمریکا خرید بود و ایران جزو قویترین کشورهای دنیا بود. درضمن ایران و عراق توی جنگ عراق کاملا بازنده بود. همون جنگ باعث شد که کشورهای عراق و ایران حداقل ۲۰ سال از دنیا عقب بیفتن.

          • علی زمانی تیر ۱, ۱۳۹۸

            ممنونم

          • محمد تیر ۱, ۱۳۹۸

            اولا کی گفته که ایران تجهیزات بروز نداشت؟ تا دوسال قبل از جنگ همه کشورهای دنیا حسرت تجهیزات نظامی ایران رو میخوردن. دوما باز کی گفته که ایران توی جنگ برنده بود؟ این طوری که باشه عراق هم هیچ شهری رو از دست نداد. ایران و عراق با این جنگ کلی ضرر کردن. حالا خودمونیم درسته که آمریکا کار خیلی خیلی کثیف و بدی انجام داد که هواپیما مسافربری رو که اسنان های بیگناه توش بودن زد ولی همین کار باعث شد که ایران که اونموقع شعارش جنگ جنگ تا رفع فتنه از جهان بود کوتاه بیاد و نره به کشورهایی مثل اسراییل حمله کنه.

          • حسین تیر ۱۰, ۱۳۹۸

            کل حرف هاتون مضحکه! طولانی ترین جنگ قرن بیستم جنگ ویتنام بوده آقای زمانی! این دروغ های واضح رو برای همسو کردن افکار عمومی عمدا میگید.

          • علی زمانی تیر ۱۱, ۱۳۹۸

            تایید کامنت شما برای درج زیر این گفتار، به معنی پذیرش درستی و صحت اظهارات شما نیست. طوفانی ترین جنگ متعارف قرن بیستم، هم چنان جنگ ایران وعراق است. نبرد ویتنام، ۲۰ سال طول کشید و نبرد اعراب و اسرائیل که بیش از نبرد ایران و عراق و ویتنام و آمریکا بود. این که دلیل نمیشه. ضمنا چه فایده ای برای بنده، همسو کردن افکار عمومی دارد!؟!
            به هرحال از کامنت ممنونیم

    • آفرین خرداد ۳۱, ۱۳۹۹

      . هدف قراردادنِ یک پهباد در آبهایِ آزاد توسطِ یک موشکِ پدافندیِ مدرنِ کشورِ جنگ افروزِ روسیه در قبالِ فراموشیِ سرانِ رژیمِ ت در قبالِ بدهیِ پانصدمیلیارد دلاریِ روسیه کثیف در موردِ نیروگاه هایِ هسته ای که مسئولیتِ طراحی، ساخت، تأمینِ سوخت و بهرِبرداری از آنها به عهده یِ روسیه یِ تزاری میباشد که تا این لحظه هیچگونه عملکردِ مناسبی در موردِ تعهداتِشان صورت نگرفته و حاضر به عودتِ پولهایِ زبان بسته هم نیستند، برایِ تمامِ کشورهایِ منطقه و جهان کاملا” مشهود میباشد. موشکِ سِریِ پانصد میلیارد دلاری!!!!!!!

      • علی زمانی خرداد ۳۱, ۱۳۹۹

        آسمان و ریسمان های شما در عرضه نظامی، نشان از فقر اشراف اطلاعاتی دارد
        هدف قراردادن پهپاد ۲۲۰ میلیون دلاری فوق پیشرفته با سامانه موشکی داخلی که وارد آب های سرزمینی ایران شده بود، اقدامی فوق العاده بود.

  • نون تیر ۱, ۱۳۹۸

    بعد از اون نارنجی که زدنش زمین . بدجوری دارید تو زمین حکومت بازی می کنید.
    یا باید محبوب مردم باشی یا محبوب حکومت . لعنت به نرخ روز خوران بد مسلک

    • محمد تیر ۱, ۱۳۹۸

      لعنت به وطن فروش

    • علی تیر ۱, ۱۳۹۸

      محبوب مردم یا حکومت ؟؟؟؟ جوری مردم رو از حکومت جدا می دونی انگار ۸۰ میلیون نفر بیزار هستن از نظام !!! من ۵۰ میلیو ننفر رو اگه خواستی بهت اثبات می کنم که معیشتشون از همین دولت و حکومت میاد !! هذیان گویی تا کی ؟

      • سعید تیر ۲, ۱۳۹۸

        فقط تعدادی ایتقدر ۴۰ سال دشمن دشمن کردن براشون هنوز نفهمیدن که تموم این بدبختیها از کجا آب می خوره.

  • حسین تیر ۱, ۱۳۹۸

    پس می شه به هر کشوری رسید فقط باید اراده و غیرت و خودباوری داشته باشیم
    نه مثل صنعت خودرو که سی ساله داره پراید می زنه هر وقت سرصدا می شه می گه تحریم هستیم
    سرنوشت هر سرزمین رو آدم های اون سرزمین مشخص می کنند

  • ماده سبز تیر ۱, ۱۳۹۸

    اول ازهمه این پهپاد تو ابهای بین المللی بود
    نقشه رادارشو منتشر کردن
    یادتون باشه امریکا سر دستگیری نیروهاش به سازمان امنیت نرفت. سر پهپاد ارکیو نرفت سازمان امنیت سازمان ملل جلسه بزاره. اما الان با مدرک قوی رفت و داره جلسه برگزار میکنه. عکسهاشم همه منتشر شدن که تو ابهای بین المللی بود

    • علی زمانی تیر ۱, ۱۳۹۸

      این که در اب های بین المللی بود را شما میگی یا نقشه های سازمان نقشه برداری کشوری یا سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح؟
      عکس الکی و فانتزی منتشر کردن کاری نداره. پهپاد آرکیو هم اول تکذیب کردن،بعد فیلمش منتشر شد، تایید کردن. این پهپادهم اول اطلاعات ضد و نقیض دادن تا افکار عمومی جهان را بسنجند ، بعد بیانیه دادن که بله، با موشکی که نمیدونی چی هست و از کجا شلیک شده، ۱۲۳ میلیون دلار دود هوا شد. الانم شما هم فرمانده کل ارتش آمریکا بودی، تلاش میکردی اصل قضیه را منحرف کنی و بگی توی آب ههای بین المللی بود. به نظرم شما گه با یوزر و ایمیلی fake کامنت میدی، بهتره اعصابت رو درباره چیزی که مطلع نیستی، خورد نکنی

    • علی زمانی تیر ۱, ۱۳۹۸

      ?مدیریت کارتوگرافی و اطلس‌های ملی سازمان نقشه برداری کشور، بر اساس طول و عرض جغرافیایی اعلام شده از محل سقوط پهپاد گلوبال هاواک، این محل را بر روی آب‎های سرزمینی کشور شناسایی و نقشه آن را منتشر کرد.

  • کامیار تیر ۱, ۱۳۹۸

    نظرات رو بخونید. یه عده به چه درجه ای از حقارت و رذالت رسیدن؟ بخدا اگر یه سرباز خارجی میومد به ناموس طرف تجاوز میکرد اینقدر ناراحت نمیشد که از موفقیت کشورش ناراحته. یه عده هم نظر زیر پتویی میدن چون الان از ترس حمله امریکا دارن میلرزن.? امریکا تا صد سال دیگه حمله نمیکنه چون واقعا نتایج مرگباری براش خواهد داشت.

  • پارسا تیر ۱, ۱۳۹۸

    بیایم انقد الکی جو ندیم و بیخودی شلوغش نکنیم! انقد خود برتر بینی نداشته باشیم! حالا چیشده مگه؟ یه پهپاد زدیم دیگه! نمیخوام خیلی ارزش این کارو بیارم پایین، فقط دارم میگم عادی رفتار کنید، کار خیلی شاقی نکردیم که! بعدشم تا زمانی که وحشی رفتار کنیم اونا هم وحشی رفتار میکنن…

    • مجید تیر ۱, ۱۳۹۸

      برعکس کار خیلی شاقی هم بوده!
      ترامپی که تا چندماه پیش به لطف کارهای انجام شده دولت (نمونه اش برجام) اینقدر پر رو وقیح شده بود که هر روز تهدید جنگ میکرد، حالا برای خودش موش شده و همه ی زرت و پرت و حمله تلافی جویانه اش رو هم الکی شد و عقب نشینی کرد!
      با قدرت نظامی هست که امنیت به دست میاد نه با این اراجیف

    • محمد تیر ۱, ۱۳۹۸

      اتفاقا باید شلوغش کرد انقدر که صدای این شلوغی خوب به گوش بی شرفان وطن فروش و دشمان ایران برسد درسته سالهاست که با این حکومت و عقایدش مشکل دارم دلیل نمی شه به وطنم تجاوز بشه و من با یکسری وطن فروش فراری هم کلام بشم که بد جوری دارند می سوزن اگر قرار باشه قضاوت هم بشم ترسی ندارم که طرف مدافعان وطنم را بگیرم تا خائنان همیشگی که سراسر تاریخ به این کشور ضربه زدند…

    • علی تیر ۱, ۱۳۹۸

      در دنیا کدوم کشور جرعت زدن پهپاد امریکا رو داره !! این کار تیر خلاص به امریکاست . رهبری جهانی امریکا رو ساقط می کنه ! وقتی ایران بزنه چین و … هم می زنن . پوشالی بودن قدرت امریکا بیشتر نمیاین شد در جهان !! همیسن پهپاد قیمتش از اف ۳۵ هم بیشتره .

  • سالاری تیر ۱, ۱۳۹۸

    مگه این درون رادار گریز هست ؟ مگه سرعتش بالاست ؟ خیر ! تقریبا هر موشک زمین ب هوا یا هوا به هوایی میتونه این هدف اسان رو بزنه
    نمیدونم چرا انقدر سعی دارید مردم رو فریب بدید اقای زمانی شاید محترم

    • علی زمانی تیر ۲, ۱۳۹۸

      اصرار شما به تلقین های کودکانه به خودتان، جای شگفتی داره جناب سالاری. یعنی شما فکر میکنی پهپاد ۱۲۳ میلیون دلاری، اسباب بازیه؟!؟!؟! هر موشکی میتونه بزنه؟!؟! شما ۲ تا کورس دینامیک یا هوا فضا پاس کردی اینطوری داری بیانیه میدی؟!؟! ای بابا. کمی مطالعه کن .

      • حسین تیر ۲, ۱۳۹۸

        اکثر سایت ها و حتی سایت خودتون هیچ اشاره ای به رادار گریزی این پهپاد نکردید چون واقعا پهپاد رادار گریزی نبود! اون قسمت قوسی شکل رو هیچ هداپیما رادار گریزی نداره. پس با این اوصاف فکرنکنم زدن هواپیمای این چنینی کار افسانه ای باشه!!

    • میثم تیر ۲, ۱۳۹۸

      سلام
      سرعتش بالا نیست اما رادارگریزترین پهباد دنیاست که هسچ سیستم پدافندی امکان رصدشو نداره و صدها سنسور و جاذب رادار و سیستمهای جنگ الکترونیک و سیستم انحراف موشک داره که امکان زدنشو به صفر رسونده که قیمت بسیار بالاش، دلیل بر این ادعاست و باعث غرور ایرانی ها و ترس دشمنان و ذلیل شدن آمریکا شد
      اوباما چند سال پیش میگفت هیچ کشوری در امور نظامی به پای آمریکا نمیرسه، فرداش پهباد آرکیوش سقوط کرد و بودجه ساخت این پهباد جدید ساقط شده برابر با بودجه یکسال و نیم بودجه نظامی ایران است
      حفظ حریم کشور از نون شب واجب تره ، اگر موشک بخوره تو سرمون خیلی ها خواهند گفت ایران عرضه دفاع از خودش نداره،

      • علی زمانی تیر ۲, ۱۳۹۸

        احسنت به اطلاع دقیق شما آقا میثم. انشاله دوستانی که نظرات احساساتی درباره مقولات میلیتاریستی میدهند، کمی مطالعه کنند.

      • حسین تیر ۲, ۱۳۹۸

        داداش این آمار هارو از خودت درآوردی؟؟؟؟ رادار گریز ترین پهپاد دنیا؟؟ نکنه منظورت قدرتمند ترین پهپاد راداری دنیا هست؟؟؟ این دوتا باهم خیلی فرق میکنه.لطفا منبع بده

        • میثم تیر ۳, ۱۳۹۸

          سلام
          بزرگوار مجله WAR انتشار آمریکاست و مجلات تخصصی ادوات نظامی به صورت تحلیلی توضیحات داده و اینی که من گفتم تنها بخشی از تواناییهای این غول افسانه ای بود

          • علی زمانی تیر ۳, ۱۳۹۸

            ممنون از توضیحات شما. همیشه مرغ همسایه برای ایرانی ها، غاز بوده . . . . 🙂

  • ناشناس تیر ۵, ۱۳۹۸

    بنویسید”تروریست های سنتکام”پدرخوانده تمام تروریستهای عالم وآدم! بنیانگذارداعش که همون کشورمنفور(آمریکا)همکاسه وهابیهاوطراح حمله یازده سپتامبربه برج های دوقلوی نیویورک وگم و گورکردن اسناداین حمله توسط سازمان تروریست پروریعنی سی آی ای،یار سلطان بندرابن عبدالعزیز،مهره سازمان سی آی ای درخاورمیانه