۶ نشانه که می گویند قند خون تان بالا است حتی اگر دیابت ندارید

۶ نشانه که می گویند قند خون تان بالا است حتی اگر دیابت ندارید

چطور بفهمیم قند خونمان بالاست؟ قند خون بالا چه نشانه هایی دارد؟ وقتی صحبت از قند خون بالا می شود، احتمالاً به یاد افراد دیابتی می افتید که برای حفظ تعادل بدن شان به انسولین نیاز دارند. اما قند خون بالا یا هایپرگلیسیمی مشکلی مختص به دیابتی ها نیست و هر کسی ممکن است به آن دچار شود. این مشکل اگر درمان نشود، می تواند منجر به آسیب دیدن عصب ها، کلیه ها، چشم ها یا بروز بیماری قلبی شود.

مشکل قند خون بالا زمانی رخ می دهد که بدن فرد به مقدار کافی هورمون انسولین تولید نمی کند یا به درستی از این هورمون استفاده نمی کند (انسولین کمک می کند مواد غذایی ای که می خوریم به انرژی قابل استفاده در بدن تبدیل شوند). در نتیجه، ممکن است فرد تمام وقت احساس خستگی کند، دائماً تشنه باشد، دچار تاری دید شود یا درگیر علائم دیگری شود. این نشانه ها بلافاصله بروز پیدا نمی کنند و با تداوم روند افزایش قند خون، ممکن است روزها یا هفته ها طول بکشد تا علائم پدیدار شوند.

علاوه بر دیابت های نوع یک و دو، ابتلا به عفونت، نداشتن فعالیت بدنی، تحت فشار و اضطراب بودن و زیاده روی در مصرف کربوهیدرات می تواند منجر به بالا رفتن قند خون شود. افراد مبتلا به فیبروز کیستی و کسانی که داروهای بلوک کننده بتا مصرف می کنند هم ریسک بالا رفتن قند خون در آن ها زیاد است.

برای تشخیص میزان قند خون تنها به یک آزمایش خون نیاز است تا معلوم شود که سطح گلوکز خون بالا است یا نه. اگر هر یک از نشانه های زیر را در خود می بینید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

۱- همیشه احساس خستگی می کنید

علائم قند خون بالا

صحبت از قند خون بالا شاید بالا بودن انرژی را در ذهن تداعی کند، اما در واقع این مشکل باعث بی حالی و خستگی دائمی می شود.

علت این مسأله آن است که در این حالت، سلول های بدن نمی توانند تشخیص دهند که چطور باید از گلوکز یا همان قند موجود در خون تان برای تولید انرژی ای استفاده کنند که برای انجام فعالیت های روزانه و عملکرد درست اندام های بدن، به آن نیاز دارید.

۲- دچار تاری دید شده اید

یکی دیگر از نشانه های قند خون بالا، تاری دید است، چون بالا بودن سطح گلوکز در بدن می تواند عدسی چشم ها را ملتهب و فوکوس کردن روی یک نقطه را دشوار کند. این مشکل اگر برطرف نشود، می تواند به نابینایی منجر شود.

برای درمان این مسأله باید به پزشک مراجعه کنید و به توصیه های او عمل کنید تا قند خون تان به حالت عادی برگردد.

۳- دچار تکرر ادرار شده اید

هر چه قند بیشتری در خون انباشته شود، کلیه ها هم فعالیت خود را بیشتر می کنند تا خون را از قند اضافه ای پاک کند که بدن از آن برای تولید انرژی استفاده نمی کند.

این قند اضافه از طریق ادرار از بدن خارج می شود، بنابراین هر چه گلوکز بیشتری در بدن وجود داشته باشد، بیشتر ادرار خواهید کرد.

۴- دائماً احساس تشنگی می کنید

تکرر ادرار می تواند تشنگی را هم بیشتر کند. وقتی زیاد ادرار کنید، مایعات درون بافت های بدن هم به همراه گلوکز از بدن دفع می شوند، مسأله ای که باعث می شود بدن به سرعت آب خود را از دست دهد و شما زودتر از معمول احساس تشنگی کنید.

۵- زخم هایتان خوب نمی شوند

قند خون بالا می تواند سرعت گردش خون را کاهش دهد، مسأله ای که باعث مختل شدن توانایی بدن در التیام دادن خودش می شود.

در نتیجه، مدت بیشتری طول می کشد تا هر گونه زخمی، به ویژه در پاها، بهبود پیدا کند. همچنین به خاطر پایین بودن سرعت گردش خون، ممکن است آسیب پذیری بیشتری در برابر عفونت های مثانه و قارچی واژن پیدا کنید.

۶- سردردهای مزمن دارید

قند خون بالا می تواند روی هورمون هایی که در عملکرد مغز نقش دارند تأثیر بگذارید، به همین دلیل ممکن است فرد اغلب دچار سردرد شود.

به ویژه هورمون هایی اپینفرین و نورپینفرین باعث منقبض و منبسط شدن عروق خونی مغز می شوند. بالا بودن قند خون در گردش طبیعی خون اختلال ایجاد می کند و تا زمانی که وضعیت خون شما به تعادل برسد، می تواند باعث سردرد شود.

منبع: insider
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • سوسن دارابی مهر ۱۲, ۱۴۰۰

    از مطلبی که نوشته بودین خوشم اومد امیدوارم این اینترنت رو از ما نگیرن. من خودم به شخصه همه کارام رو اینترنتی انجام میدم. اینجا هر چیزی که میخوایم پیدا میشه و کسایی مثل شما با ارائه مطلبای بدردبخور دارن بهمون کمک میکنن که کارمون سریع تر راه بیفته. حتی دیدم واسه لوله بازکنی برچسب دیگه نیازی نمیشه و با دوتا کلیک ساده میشه چاه بازکن پیدا کرد! دم همگی شما صاحبای سایت های مختلف گرم که اینطوری کارمون رو راحت کردین.