سلبریتی هایی که نمی دانستید پناهنده هستند

سلبریتی هایی که نمی دانستید پناهنده هستند

چند روز قبل یعنی بیستم ژوئن، روز جهانی پناهندگان بود. از آنجایی که مسأله ی پناهندگان و پناهندگی همواره مورد توجه جامعه ی بین المللی بوده، خوب است کمی به موضوع توانایی های افراد پناهنده بپردازیم و نقش آن ها در جامعه بپردازیم.

پناهندگان افرادی هستند که جنگ، بلایای طبیعی یا ظلم و ستم، آن ها را مجبور به فرار از کشور خود کرده است. طبق اعلام سازمان ملل متحد، امروزه بیش تر از ۲۵ میلیون پناهنده در سراسر دنیا وجود دارد.

پناهندگان علیرغم مشکلات زیادی که با آن ها دست و پنجه نرم می کنند، توانسته اند نقش پررنگی در جامعه ی خود ایفا کنند. در ادامه به تعدادی از سلبریتی هایی می پردازیم که احتمالاً نمی دانستید پناهنده هستند.

۱- ریتا اورا- خواننده

سلبریتی های پناهنده

اورا در کشور یوگوسلاوی (کوزووی امروزی) و از پدر و مادری آلبانیایی متولد شد. فروپاشی یوگوسلاوی، آلبانیایی ها را درگیر ستم های قومی کرد. خانواده ی ریتا در حالی که او تنها یک سال داشت برای فرار از این ظلم و ستم، به لندن نقل مکان کردند و حالا او یک خواننده، بازیگر و مدل است.

۲- میلا کونیس- بازیگر

میلا کونیس در کنار همسرش، اشتون کوچر، بازیگر هالیوودی

کونیس در سال ۱۹۹۱، یعنی زمانی که ۷ سال داشت، به همراه خانواده اش با ویزای پناهندگی مذهبی از اوکراین به لس آنجلس آمد.

او در اینباره گفته: «بعد از ماجرای هولوکاست، تو روسیه هیچ کس اجازه نداشت مذهبی باشه. به خاطر همین پدر و مادرم طوری منو بزرگ کردن که بدونم یهودی هستم. شما خودتون در درون تون میدونین که کی هستین.»

۳- تام استاپارد- نویسنده

اگر اهل کتاب و تئاتر باشید تام استاپارد را احتمالاً می شناسید، نمایشنامه نویس بزرگ و مشهوری که چندین جایزه ی ادبی دریافت کرده و آثارش به زبان های مختلفی ترجمه شده است.

استاپارد در کشور چکسلواکی (کشورهای جمهوری چک و اسلواکی امروزی) متولد شد. او پیش از آنکه پای ارتش نازی به محل زندگی اش برسد، آنجا را ترک کرد.

روزی که نازی ها حمله به چکسلواکی را شروع کردند، استاپارد، نویسنده ی آینده، از جنگ و قتل عام دسته جمعی یهودی ها به دست ارتش نازی گریخت. پدر و مادر تام او را به سنگاپور بردند که یکی از کشورهایی بود که شرکت پدرش، کارکنان خود را به آنجا می فرستاد. هر چهار پدربزرگ و مادربزرگ تام که موفق به فرار نشده بودند، به دست نازی ها کشته شدند.

دو سال بعد، یعنی زمانی که ژاپنی ها به سنگاپور هجوم آوردند، خانواده ی استاپارد دوباره مجبور به فرار شدند. تام و برادرش به همراه مادرشان به شهر دارجلینگِ هند رفتند و پدر تام داوطلبانه به ارتش بریتانیا پیوست (او در سال ۱۹۴۲ در جنگ کشته شد). بعد از جنگ، استاپارد در لندن ساکن شد.

۴- مادلین آلبرایت- وزیر امور خارجه سابق آمریکا

مادلین آلبرایت در سال ۲۰۱۲، نشان افتخار آزادی رئیس‌ جمهوری را دریافت کرد.

مادلین آلبرایت کشورش چکسلواکی (کشورهای جمهوری چک و اسلواکی امروزی) را قبل از واقعه ی هولوکاست ترک کرد.

به دنبال فروپاشی چکسلواکی به دست آدولف هیتلر، خانواده ی آلبرایت مجبور به فرار از کشور خود شدند و به انگستان نقل مکان کردند. بعد از جنگ جهانی دوم، خانواده ی آلبرایت به چکسلواکی که دوباره سامان گرفته بود بازگشتند و تا پیش از آنکه یک حکومت کمونیستی کنترل کشور را به دست بگیرد به زندگی در آنجا ادامه دادند. بعد از آن، مادلین به نیویورک نقل مکان کرد و از آن به بعد دیگر در آمریکا ساکن شد.

در سال ۱۹۹۷، او به اولین زنی تبدیل شد که به عنوان وزیر امور خارجه ی آمریکا انتخاب شد. این بالاترین مقام سیاسی ای بود که یک زن توانسته بود در تاریخ آمریکا به آن دست پیدا کند. آلبرایت در کتاب خاطرات خود به نام Madame Secretary درباره ی اینکه چطور بعدها به یهودی بودنش پی برده بود و همینطور ماجرای فرار خانواده اش به خاطر پاکسازی قومی و ظلم های سیاسی، صحبت کرده است.

۵- ایمان- سوپر مدل

ایمان در کنار همسرش، دیوید بویی، خواننده ی مشهور

ایمان که اولین سوپر مدل سیاهپوست دنیا به شمار می رود، در کودکی به مدرسه ای شبانه روزی در مصر می رفت، اما بعد از آنکه دولت آن زمان سومالی با کودتا سرنگون شد، خانواده ی او مجبور به فرار از سومالی شدند. آن ها ابتدا در کنیا ساکن شدند و بعد از آن به نقاط دیگری از دنیا سفر کردند.

ایمان بعد از آنکه در دهه ی ۱۹۹۰ خود را از کار مدلینگ بازنشست کرد، به فعالیت های انسان دوستانه پرداخت و یک خط تولید لوازم آرایشی هم برای انواع رنگ پوست به راه انداخت.

بیشتر بخوانید:

با ثروتمندترین مهاجران امریکا آشنا شوید

منبع: insider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود