دلار به ۸ هزار تومان می رسد یا ۵۰ هزار تومان؟ مساله این است!

تحلیل خودمانی از آینده اقتصاد ایران در آینه ارز و سهام

دلار به ۸ هزار تومان می رسد یا ۵۰ هزار تومان؟ مساله این است!

اگر اواخر سال ۹۶ کسی به شما می‌گفت که احتمالا دلار بالای ۱۲ هزار تومان خواهد رفت، حتما به او خرده می‌گرفتید! برای شما هم مهم نبود که این فرد، تحلیل‌گر اقتصادی است یا تکنیکالیست بورس است یا یک پیش‌گویی که با موکل و فال تاروت و قهوه، آینده ارز و سکه و طلا را روایت می‌کند یا دعانویس دروازه دولاب!

آن‌چه که از اردیبهشت ۹۷ رخ داد و با سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شهریور نود هفت ادامه یافت، روند شتابان قیمت دلار آمریکا در یک کانال صعودی از ۳۷۰۰ تومان تا ۱۹۲۰۰ بود. قیمتی که در تاریخ اقتصاد ایران، بی سابقه بود و بعضی  ها از آن به عنوان نوسان گیری دولت از ملت یاد کردند و بارها توسط رئیس کل سابق (سیف) و رئیس کل جدید (دکتر همتی)، رد شد. اما هم‌چنان باور عمومی بر این اساس شکل گرفته است که در دوران سخت تحریمی برای جبران نقدینگی، این اهرم  های مالی، به داد دولت می رسد. . . .

به هر حال، قیمت دلار آمریکا از ۱۹ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان برگشت و امروز نیز با وجود دور جدید تحریم های آمریکا و خروج از برجام و کاهش صادرات نفت، دلار در کانال ۱۳ هزار تومان، بالا پایین می شود. برخی از کارشناسان، این کاهش قیمت ارز را موقتی و مصنوعی دانسته و از آتش زیر خاکستر خبر می دهند. نمودار تکنیکالیست ها هم در بررسی رفتار قیمتی دلار در ۲۰  سال اخیر، خبر از تداوم روند قیمتی این  ارز پر طرفدار در یک کانال صعودی خبر می دهد که سقف ۵۰ هزار تومان را هدف گرفته است  و به نظر می رسد که پس از تثبیت در کانال ۱۶ هزار تومانی، بازی اصلی دلار، آغاز خواهد شد.

پیش بینی قیمت دلار
بررسی تحلیل تکنیکالی روند قیمت دلار را در عکس بالا مشاهده می کنید که روند قیمتی را در ماه های اخیر به نمایش می گذارد. دلار آمریکا در MACD، واگرایی مثبت را در پایان خرداد ماه ۹۸ به نمایش گذاشته و RSI از روند نزولی خارج شده است. شواهد، مبین این واقعیت است که روند نزولی دلار به اتمام رسیده و احتمالا شاهد روند صعودی در ماه های آینده باشیم
روند صعودی بلند مدت همراه با اصلاحهای موقت برای شاخص کل بورس ایران که سقف ۵۰۰ هزار واحدی را تا سال ۱۴۰۰ برای آن تصور می شود، مشاهده می شود. اخیرا مقاومت مهمی راشکسته در حال پولبک به ۲۳۴۰۰۰ واحد هست. اما ۵ تیر ۹۸، شاخص کل ارز مرز ۲۴۵ هزار واحد هم گذشت تا تاییدی باشد بر سناریوهای قبلی

اما چه زمانی دلار وارد کانال شانزده هزار تومان می شود و چه بازه زمانی برای رسیدن به قیمت ۵۰ هزار تومان می توان تصور کرد؟ پاسخ به این سوالات نامشخص است. تحلیل تکنیکال، هیچ زمان دقیقی را برای رسیدن قیمت ارز و سکه و طلا و سهام، اعلام نمی کند و تنها بر اساس تحلیل رفتار قیمتی گذشته، به بررسی و پیش بینی روند اقدام می کند.

بنابراین، نمی توان ادعا کرد که دلار، پیش از  سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ در بالای سقف قبلی (۱۹ هزار تومان) تثبیت می شود و به روند صعودی خود ادامه خواهد داد تا شهریور ۱۴۰۱ به  قیمت ۵۰ هزار تومان می رسد.

این پیش بینی ها که در سایت ها و کانال های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی باب شده است، تحلیل های غلطی است که پایه اقتصادی ندارد. اخیرا وزیر اقتصاد گفته است که اگر شرایط تحریمی کاهش یابد و اقتصاد رو به زوال، در شرایط تثبیت قرار بگیرد، رسیدن به دلار زیر ۸ هزار تومان در میان مدت، دور از انتظار نیست. اگر  چه این حرف درستی است، اما باید دید که آیا تا انتخابات ریاست جمهوری سال  ۲۰۲۰ آمریکا، هم چنان این نژاد پرست دست پاچه، سکانداری کاخ سفید را بر عهده دارد یا خیر و فرجام برجام و INSTEX و رویارویی نظامی آمریکا با ایران در  خلیج همیشه فارس، به کجا می انجامد.

بررسی تکنیکالی رفتار رشد دلار و شاخص کل بورس ایران از سال ۲۰۰۳ میلادی نشان می دهد که افزایش قیمت دلار، منجر به افزایش شاخص کل بورس شده است و این رویه همچنان ادامه دارد.

یک چیز که این وسط خیلی واضح است، تداوم تورم در اقتصاد ایران با وجود نشانه هایی از بهبود وضع اقتصادی و تراز تجاری در سال ۹۸ و ۹۹ است. این قضیه را می توان در رکورد زنی پیاپی شاخص کل بورس از فروردین ما ۹۸ احساس کرد. سودآوری شیرین صدها هزار تن از سهامداران فعال بازار بورس ایران از فروردین تا تیر ماه امسال، نشان می دهد که سرمایه گذاری در بورس، جذابیت بسیاری برای سرمایه گذاران به نسبت سرمابه گذاری در بازارهای راکد موازی که در نقطه اشباع هم  قرار گرفتند دارد و امیدواری ها به رونق بازار بورس در سال رونق تولید،‌ افزایش یافته است.

اگر قصد سرمایه گذاری در سال ۹۸ دارید، حتما و حتما، بخشی از سرمایه، وارد بازار بورس شود و پرتفو تشکیل دهید. به نظر می رسد تا سال ۱۴۰۰، باید با سهام زیر ۱۰۰۰ ریال در بازار بورس ایران خداحافظی کنید. آیا با ۱۰۰ تومان در اقتصاد امروز ایران، چیزی جز سهام می توان خرید؟ آیا خرید سهم ۴۰۰ ریالی، ترس دارد؟ ریسک دارد؟ سود سهم زیر صد تومان بیشتر خواهد بود یا نگهداری دلار در خانه به قصد سود چند درصدی؟!

با آزاد سازی سهام  عدالت، بیش از ۴۸ میلیون ایرانی، کدبورس می گیرند و با خصوصی سازی باشگاه استقلال و پرسپولیس و عرضه آن در بازار فرا بورس مثل «ایران مال»، باید شاهد روزهای طلایی شگفت انگیز برای شاخص  کل در سقف ۵۰۰ هزار واحد باشیم.

حتما ببینید: با ارزان ترین سهم بورس ایران آشنا شویم

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • سهیل تیر ۶, ۱۳۹۸

    فکر کنم همه ی رئیس جمهورهای آمریکا مثل ایران دو دوره رئیس جمهور بودند

  • Siavash تیر ۷, ۱۳۹۸

    فروش کلیه گروه خونیO+
    ۲۴سالمه