حقایقی خواندنی و قابل تأمل درباره اقتصاد «عربستان سعودی»

کشوری که سودآورترین شرکت دنیا را دارد و با بیکاری شدید درگیر است

حقایقی خواندنی و قابل تأمل درباره اقتصاد «عربستان سعودی»

پادشاهی عربستان رسماً در سال ۱۹۳۲ پایه گذاری شد و با گذشت حدود ۹ دهه از تأسیس آن، به یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا تبدیل شده است.

این مهم تقریباً تنها به لطف ذخایر نفتی و گازی این کشور میسر شده، گرچه عربستان سعودی در زمینه های دیگر اقتصادی، مثل تولیدات کشاورزی، هم فعالیت هایی داشته است.

با آنکه در سال های اخیر، اخبار مربوط به عربستان سعودی و خاندان سلطنتی حاکم بر آن، نیمه ی تاریک پادشاهی عربستان را برملا کرده، اما این کشور اخیراً پیشرفت اقتصادی قابل توجهی داشته.

در ادامه به چند حقیقت جالب توجه درباره ی اقتصاد عربستان خواهیم پرداخت.

۱- ذخایر طبیعی آن بیشتر از ۳۴ تریلیون دلار ارزش دارند

حقایقی درباره اقتصاد عربستان سعودی

عربستان سعودی بر روی تقریباً ۲۰ درصد از ذخایر نفتی شناخته شده ی کره زمین قرار گرفته. عمده ی ثروت طبیعی این کشور را همین نفت تشکیل می دهد. عربستان ذخایر قابل ملاحظه ای هم از مس، نقره، فسفات و چندین ماده ی دیگر دارد.

۲- سودآور ترین شرکت دنیا را در خود جای داده

شرکت «آرامکوی سعودی» با ۱۱۱ میلیارد دلار سود گزارش شده در سال ۲۰۱۸، سودآور ترین شرکت دنیا شناخته شده.

درآمد خالص این شرکت نفتی دولتی از شرکت های بزرگ و مشهور اپل، آمازون و آلفابت هم بیشتر بود.

۳- گرچه حالا نفت ۹۰ درصد اقتصاد آن را به خود اختصاص داده، اما تا سال ۱۹۳۸ هنوز نفتی در آنجا کشف نشده بود

گرچه عربستان سعودی روی ثروتی که آن را دومین ذخیره ی نفتی عظیم دنیا می دانند، قرار گرفته، اما تا قبل از سال ۱۹۳۸ هنوز نفتی در این کشور کشف نشده بود. سرانجام در سال ۱۹۳۸ بود که گروه اکتشاف نفت یک شرکت نفتی کالیفرنیایی، یکی از ذخایر نفتی عربستان را کشف کرد. مدیریت تولید نفت عربستان برعهده ی این شرکت کالیفرنیایی بود تا آنکه در سال ۱۹۸۰، خاندان سعودی خود این کار را به عهده گرفت. حالا بیشتر از ۹۰ درصد ثروت ملی عربستان از طریق تولید نفت تأمین می شود.

۴- جایگاه عربستان در فهرست سرانه ی تولید ناخالص ملی در خاورمیانه

عربستان سعودی گرچه در سطح جهانی، در جایگاه هجدهم فهرست تولید ناخالص ملی قرار دارد، اما در میان کشورهای خاورمیانه، از این نظر، جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است.

با آنکه اغلب تصور می شود عربستان سعودی ثروتمندترین کشور خاورمیانه است، اما در واقع عربستان از نظر سرانه ی ثروت در خاورمیانه، بعد از قطر، کویت و امارات متحده عربی در جایگاه چهارم قرار دارد. در قطر، سرانه ی درآمد به طور متوسط ۱۲۹،۷۰۰ دلار است، در حالی که این میزان در عربستان سعودی، ۵۴،۱۰۰ دلار است.

۵- از همه ی کشورهای دنیا جز یکی، بیشتر برای امور نظامی خرج می کند

فقط کشور عمان است که در مقایسه با پادشاهی عربستان، سهم بیشتری از تولید ناخالص ملی خود را به مخارج نظامی اختصاص می دهد. عربستان سعودی بیشتر از ۱۰ درصد بودجه ی سالیانه ی خود یعنی در سال حدود ۶۹ میلیارد دلار را صرف مخارج نظامی می کند. برای آنکه تصور دقیق تری پیدا کنید خوب است بدانید که ایالات متحده آمریکا سالانه حدود ۶۱۰ میلیارد دلار را صرف امور نظامی خود می کند، اما این میزان فقط ۳/۱ درصد از تولید ناخالص ملی آمریکا محسوب می شود.

۶- در میان بیست کشور صادرکننده ی اول دنیا نیست

در سال ۲۰۱۷، پادشاهی عربستان از نظر مجموع ارزش دلاری صادرات، در جایگاه بیست و دوم قرار گرفت. صادرات عربستان در این سال نزدیک به ۲۳۱/۳ میلیارد دلار بود. در این فهرست، هند با ۲۹۹/۳ میلیارد دلار صادرات و تایلند با ۲۲۸/۲ میلیارد دلار صادرات در جایگاه های قبلی و بعدی عربستان قرار داشتند.

۷- بزرگ ترین گاوداری دنیا را در خود جای داده

گاوداری «المراعی» در عربستان، بزرگترین مزرعه ی لبنیات سازی دنیا است. در این گاوداری از نزدیک به ۹۵ هزار گاو شیرده نگهداری و روزانه حدود یک میلیارد لیتر شیر تولید می شود.

۸- درآمد سالانه ی یک آمریکایی بیشتر از دو برابر درآمد سالانه ی یک عربستانی است

در سال ۲۰۱۷، درآمد سالیانه ی هر آمریکایی ۵۶،۱۶۰ دلار بود. در حالی که درآمد سالیانه ی هر عربستانی در همان سال ۲۰،۰۹۰ دلار بود که ۲/۹ برابر کمتر از نرخ درآمد سالیانه در آمریکا محسوب می شود.

۹- یکی از میادین نفتی آن به قدری نفت دارد که با آن می توان ۴/۷۷ میلیون استخر شنای مخصوص مسابقات المپیک را پر کرد

میدان نفتی «غوار» عربستان سعودی به اندازه ی حدود ۷۵ میلیارد بشکه، نفت در خود دارد که این میزان برای پر کردن بیشتر از ۴،۷۷۰،۸۹۰ استخر شنای مخصوص مسابقات المپیک کفایت می کند. برای اینکه تصور دقیق تری پیدا کنید خوب است بدانید که برای پر کردن این استخرها طبق محدودیت های تعیین شده در قوانین، از ۶۶۰،۲۵۳ گالن آب استفاده می شود.

۱۰- سی و سه میلیون نفر جمعیت دارد و حدود شش میلیون کارگر خارجی در آن کار می کنند

عمده ی کارگران صنایع نفت و گاز عربستان خارجی هستند. در واقع، حدود ۶ میلیون خارجی در استخدام پادشاهی عربستان هستند. این بدان معنی است که بیشتر از ۱۵ درصد کسانی که در این کشور زندگی می کنند، خارجی هستند.

۱۱- مشکل بیکاری شدید است

در حالی که میادین نفت و گاز و معادن عربستان مملوء از کارگران خارجی است، شهروندان این کشور با مشکل کمبود شغل مزمن دست و پنجه نرم می کنند. در سال ۲۰۱۸، نرخ بیکاری در این کشور به ۱۲/۹ درصد رسید و ۲ میلیون سعودی علیرغم ذخایر عظیم پولی ای که در کشورشان وجود دارد، بیکار بودند.

بیشتر بخوانید:

حقایقی درباره اقتصاد کره شمالی؛ از درآمدهای غیرقانونی تا صرف هزینه های نجومی برای مشروبات الکلی

۱۱ واقعیت جالب و باورنکردنی در مورد اقتصاد ایالات متحده، غول تجاری جهان

۱۱ واقعیت جالب و شنیدنی در مورد اقتصاد روسیه؛ از کاهش جمعیت تا وابستگی به نفت

حقایقی درباره اقتصاد فروپاشیده «ونزوئلا» که زمانی ثروتمندترین کشور آمریکای جنوبی بود

۱۱ واقعیت جالب و خواندنی در مورد اقتصاد چین که شاید نمی دانستید

۱۰ قدرت اقتصادی: ثروتمندترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۸ را بشناسید

نابرابری اقتصادی در جهان سوم بیشتر است یا کشورهای صنعتی؟ معیار چیست؟

منبع: businessinsider
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • یحیی تیر ۱۷, ۱۳۹۸

    در این گاوداری از نزدیک به ۹۵ هزار گاو شیرده نگهداری و روزانه حدود یک میلیارد لیتر شیر تولید می شود.
    این یعنی هر گاو باید روزانه ۱۰ هزار لیتر شیر داشته باشه که غیر ممکنه