با مناطق بکر سوادکوه برای یک آخر هفته هیجان‌انگیز آشنا شوید

کمپ کردن در دل جنگل

با مناطق بکر سوادکوه برای یک آخر هفته هیجان‌انگیز آشنا شوید

اگر بدنبال یافتن مکانی بکر در طبیعت هستید که دور از آلودگی‌های صوتی و آب‌وهوایی مناطق شهری، یک روز را در کنار دوستان خود به شادی و بازی و هیجان سپری کنید، جنگل‌های سرسبز سوادکوه یکی از بهترین گزینه‌ها هستند. از آلاشت، بهشت مه گرفته سوادکوه گرفته تا ورسک و پلنگ‌دره.

منطقه سواد‌‌کوه با دارا بودن بکرترین مناطق طبیعی، امکانات اسکان گردشگران، نزدیک‌ترین فاصله به پایتخت و دسترسی‌ آسان ریلی و جاده‌ای، دارای ظرفیت و بستر مناسب برای انواع گردشگری بشمار می‌رود.

برای آشنایی با این جاذبه‌های گردشگری و آگاهی از اینکه از چه مسیری می‌توان به این مقاصد رسید در ادامه با روزیاتو همراه باشید.

آلاشت 

آشنایی با مناطق بکر سوادکوه
آلاشت، بهشت مه گرفته سوادکوه

۳۹ کیلومتر مانده به سوادکوه مازندارن، آلاشت قرار گرفته، یکی از ییلاق‌های مه‌ گرفته شمال کشور که در بهار و تابستان به دلیل هوای خنکش خیلی‌ها آن را برای سفر انتخاب می‌کنند. این منطقه در ۲۳۷ کیلومتری تهران و در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته.

در ورودی آلاشت مازندارن یک دوراهی هست که یکی ازآنها به امام‌زاده حسن یا به قول محلی‌ها سرکوه می‌رسد و دیگری به داخل شهر و روستاهای سوادرودبارو هلی چال و چرات و …… جاده سرکوه، جاده‌ای جنگلی‌ست که هرچه بالاتر می‌روید قشنگی‌اش هم بیشتر می‌شود. این منطقه به پارک جنگلی هم معروف است و به دلیل بکر بودنش گردشگران، حداقل یک روز را آنجا می‌مانند.

از آنجایی که این منطقه، منطقه‌ای کوهستانی‌ست، بهترین فصل سفر به آن تابستان و به خصوص مردادماه است.

وسایل مورد نیاز برای سفر به آلاشت 

آشنایی با مناطق بکر سوادکوه

بستگی به این دارد که کجا را برای ماندن انتخاب کنید، اما به هرحال لباس گرم همراه داشته باشید که شب‌های اینجا سرد است. اگر می‌خواهید در ارتفاعات بمانید وسایل مورد نیاز کمپ کردن همراه داشته باشید. کفش کوهنوری، چادر مسافرتی، وسایل روشن کردن آتش، کیسه خواب و زیرانداز از ملزومات سفر است. خریدتان را میتوانید از روستا انجام دهید.

مسیر دسترسی به آلاشت 

آشنایی با مناطق بکر سوادکوه
بکر بودن طبیعت منطقه، رودخانه روآر،کوچه پس کوچه‌‌های باریک و سرسبز همراه با بوی ناب کاهگل، همچنین آداب و رسوم اهالی و غذاهای لذیذ سنتی همگی دست به دست می‌‌دهند تا مردم فرهنگ دوست و طبیعت دوست را به آلاشت بکشانند.

در جاده فیروزکوه بعد از شهر پل سفید به دو راهی آلاشت می‌رسید که در سمت چپ جاده قرار دارد. از این دو راهی تا خود آلاشت حدود ۳۷ کیلومتر را باید در جاده فرعی و پیچ و خم‌هایش برانید تا بعد از ۴۵ دقیقه به آلاشت برسید. از تهران تا این منطقه حدود ۴ ساعت راه است.

پلنگ دره

آشنایی با مناطق بکر سوادکوه
آبشار و جنگل پلنگ‌دره در فاصله ۱۳ کیلومتری شیرگاه قرار دارد. این منطقه با دارا بودن چشمه‌‌های متعدد و تنگه‌‌های عمیق و سرسبز از زیباترین اماکن برای گردشگری است.

اگر دنبال جایی هستید که جنگل و رودخانه و آبشار را با هم داشته باشد، پلنگ‌دره در شیرگاه استان مازندران یکی از بهترین گزینه‌هاست. البته برای رفتن به این منطقه باید خودتان را برای پیاده‌روی در جنگل و رودخانه و رانندگی در مسیر خاکی آماده کنید.

شیرگاه یکی از شهرهای سوادکوه است که در فاصله ۳ ساعته از تهران قرار گرفته. فاصله‌ تهران تا پلنگ‌دره هم ۲۴۱ کیلومتر است. از جاده‌ فیروزکوه که راه را شروع کنید، حدود چهار ساعت طول می‌کشد به جنگل و آبشار پلنگ‌دره برسید.

اینجا فقط جنگل نیست، رودخانه‌‌های کم‌عمق و چشمه‌های جوشانی سر راه‌تان می‌بینید. صخره‌ها از خزه پوشیده شده و همه جا سبز است.

بهترین فصل سفر از اول اردیبهشت تا آخر تابستان است.

مسیر دسترسی به پلنگ‌دره

آشنایی با مناطق بکر سوادکوه

از جاده‌ فیروزکوه راه بیفتید تا به شیرگاه برسید. چند کیلومتر بعد از ورودی شیرگاه و بعد از یک پل آهنی از جاده‌ اصلی خارج می‌شوید.

در ادامه از تابلوی سرمحیط‌بانی شیرگاه و از روستای نفار می‌گذرید. مسیر از اینجا خاکی می‌شود و به‌خصوص اگر نم بارانی هم زده باشد، احتمال گیر کردن ماشین وجود دارد. با فرض این‌که جاده خشک است و ماشین شما هم برای این مسیر مناسب است، ۱۳ کیلومتر دیگر رانندگی کنید.

حدود یک ساعت طول می‌کشد تا به اول مسیر پیاده‌روی برسید. ماشین را پارک کنید و بقیه‌ مسیر را از دل جنگل بروید. رودخانه را دنبال کنید تا به آبشار و حوضچه‌اش برسید.

پل ورسک

آشنایی با مناطق بکر سوادکوه

ورسک به خاطر ارتفاع ۱۱۰ متری‌اش، بلندترین پل خط راه آهن ایران به حساب می‌آید. ورسک در ۴۵ کیلومتری بخش جنوبی شهرستان زیراب و ۸۵ کیلومتری قائم شهر و در جاده فیروزکوه، روی دره ورسک یا عباس آباد احداث شده است.

چشم اندازهای طبیعی، کشتزارها و مراتع سرسبز، آب و هوای مطبوع، رودخانه‌‌های ورسک و گتو، آبشار زیبای رودخانه ورسک، پل تاریخی شاه عباسی و پل مشهور ورسک که برروی دره زیبای ورسک بنا شده، همچنین وجود چشمه‌‌های آب معدنی الف چال و سرخ او گوشه‌‌ای از جلوه‌‌های جذاب این منطقه هستند که گردشگران زیادی را مجاب به بازدید از این منطقه می‌کند.

از روستای ورسک تا زیر آبشار ورسک حدود ۳۰ دقیقه راه است که نیمی از آن از کنار آب رودخانه می‌گذرد. آب و هوای این منطقه معتدل، مرطوب و کوهستانی است. این رودخانه فصلی است و در فصل‌های مختلف حجم آب متفاوتی دارد.

آشنایی با مناطق بکر سوادکوه
آبشار بسیار زیبا و پرآب چشمه‌علی که همان آبشار فصلی ورسک است، به ارتفاع تقریبی بیست متر از این دره به سمت روستای ورسک جاری است.

مسیر دسترسی به پل ورسک

آشنایی با مناطق بکر سوادکوه

در مسیر تهران به مازندران، با عبور مسافتی حدود ۱۷ کیلومتری از میدان شهرستان فیروزکوه وارد فرعی می‌شوید که با ادامه دادن آن به چشمه آب گدوک، می‌رسید. حدود ۳ کیلومتر بعد از چمشه گدوک، به مسیری شیب‌دار به نام گردنه گدوک می‌رسید. در سمت راست مسیر، آبشار شورآب را ببینید.

در بالای این آبشار، ریل قطار و در آن طرف ریل، روستای شورآب را میتوان دید. بعد از این منطقه و در مسیر گردنه گدوک، در بخش پایین مسیر و در سمت راست و چپ، کوه‌هایی بزرگ و سنگی قرار دارد که تماشایی‌ست.

در دل کوه‌ها و در سمت راست‌شان می‌شود سه ریل که به صورت موازی از هم قرار گرفته‌اند را دید. این سه ریل موازی، همان سه خط طلای مشهور پل ورسک است. بعد از سه خط طلا و عبور از تونل، به ورسک می‌رسید.

آبشار گزو

آشنایی با مناطق بکر سوادکوه

یکی از بلندترین آبشارهای مازندران که در دل جنگل قرار گرفته، آبشار گزوست. مسیر رسیدن به این آبشار با این‌که طولانی‌ست، آنقدر باصفاست که احساس خستگی نمی‌کنید. این آبشار در حوزه‌ شهرستان سوادکوه و ۲۵ کیلومتری شهر زیرآب واقع شده است. در قلب منطقه‌ جنگلی لفور در سوادکوه شمالی. همان منطقه‌ای که یکی از علت‌های معروف شدنش سد زیبای لفور است.

نیمه‌ بهار تا نیمه‌ پاییز زمان مناسبی برای سفر به این منطقه است. البته در تابستان هوا خیلی گرم است.

مسیر دسترسی به آبشار گزو

آشنایی با مناطق بکر سوادکوه
آبشار گزو با ارتفاع تقریبی ۷۰ متر در فاصله ۱۵ کیلومتری بخش شیرگاه از توابع شهرستان سوادکوه و در جنگل‌های سرسبز و زیبای لفور و در کنار امام‌زاده‌ای معروف به «سه بزرگوار گزو» قرار دارد.

مسیر رسیدن به آبشار طولانی‌ست و باید خیلی پیاده روی کنید، حدود ۴۰ کیلومتر جاده خاکی را می‌توانید با ماشین بروید (ماشین مناسب) و به امامزاده گزو که رسیدید ماشین را در پارکینگش پارک کنید و بقیه مسیر را که نیم ساعت است پیاده بروید. ممکن است همه‌ مسیر رسیدن به آبشار را روی نقشه نبینید؛ بنابراین بهتر است آدمی که مسیر را بشناسد همراهتان باشد.

از تهران وارد جاده‌ فیروزکوه بشوید؛ بعد از فیروزکوه، پل سفید و زیرآب و پیش از رسیدن به قائم‌شهر، وارد جاده‌ فرعی شهر شیرگاه بشوید. از دو مسیر می‌توانید به آبشار گزو برسید.

از شیرگاه تابلوی جمشیدآباد را دنبال کنید تا چند صد متر جلوتر به جنگل برسید. کمی در جنگل پیاده روی کنید تا به تابلوهای امامزاده گزو برسید. به امامزاده گزو که رسیدید، با پیاده‌روی از یک سراشیبی طولانی، آبشار جلویتان است.

مسیر دوم رسیدن به آبشار اینطوریست که بعد از شیرگاه، مسیر را به‌سمت جاده‌ لفور ادامه بدهید. با پشت سر گذاشتن ۱۱ کیلومتر، به سه‌راهی شیردار کلا می‌رسید.  مسیر را تا منطقه‌ سد البرز و جاده‌ کارسنگ ادامه بدهید. از آن‌جا تابلوهای امامزاده گزو را دنبال کنید. از امامزاده تا آبشار حدود ۴۵ دقیقه پیاده‌روی در سطح شیب‌دار دارید.

آشنایی با مناطق بکر سوادکوه
آبشار گزو

وسایل موردنیاز برای سفر به مناطق بکر سوادکوه

کفش مناسب مهمترین چیزی است که باید همراه داشته باشید.

آب کافی، غذای سبک، ضد آفتاب، کلاه، عینک آفتابی، لباس اضافه، جعبه‌ کمک‌های اولیه، حوله و باتوم برای پیاده روی همراهتان باشد.

قبل از حرکت از وضعیت ماشین مطمئن شوید.

وضعیت هوا را حتما چک کنید. بارانی بودن هوا و خیس شدن زمین، ممکن است سفرتان را سخت کند.

منبع: اسنپ تریپ
۲ نظر

ورود

  • نیما تیر ۱۲, ۱۳۹۸

    ب عنوان یک شهروند ساکن گیلان، و یک زباله جمع کن سایرین از محیط زیست ازتون تقاضا دارم بیشتر ازینکه این مناطق زیبا رو معرفی کنید فرهنگ سازی طبیعت گردی کنید،رفتن تو طبیبعت بکر برای افراد شهرنشین خیلی جذابه ولی متاسفانه فرهنگ درستی ندارن، من تو عمق جنگل زباله جمع میکنم و این فاجعست، لطفا لطفا لطفا اینکار رو انجام بدید، طرح های پاکسازی رو معرفی کنید، روش های نگهداری از جنگل تو کشور های دیگه، چقدر خوب بود بجای عکس گرفتن و لوکیشن زدن واقعا اهل طبیعت بودن

    • فروغ بیداری تیر ۱۴, ۱۳۹۸

      ممنون از نظر شما. بله حتما این موارد رو هم آموزش خواهیم داد و سپاس از شما که برای حفظ محیط زیست تلاش می کنید.