۱۳ کشوری که خیانت به همسر در آن ها مجازات سنگینی دارد

۱۳ کشوری که خیانت به همسر در آن ها مجازات سنگینی دارد

خیانت به شریک عاطفی یا زندگی خود نه تنها باعث جریحه دار شدن احساسات، بلکه از میان رفتن اعتماد هم می شود. این مسأله، بسته به نحوه ی واکنش طرفین رابطه، می تواند به یک رنجش عمیق و به دنبال آن، پایان رابطه عاطفی یا ازدواج منجر شود. اما در بعضی کشورها، کار تنها به اینجا ختم نمی شود و خیانت، عواقب قانونی ای مثل جریمه نقدی یا حتی زندان دارد. این مسأله تنها مختص به کشورهای اسلامی نیست و حتی در بعضی کشورهای غیر اسلامی و ایالت های آمریکا با فرد خیانتکار برخورد قانونی می شود. در ادامه به ۱۳ کشوری می پردازیم که خیانت به همسر در آن ها مجازات سنگینی دارد.

۱- فیلیپین

مجازات خیانت به همسر در کشورهای مختلف

در فیلیپین برقراری رابطه جنسی با کسی غیر از همسر خود، هم برای زنان و هم برای مردان، مجازات حبس دارد. این مجازات شامل فردی که در خیانت شراکت داشته هم می شود.

زنانی که معلوم شود به همسر خود خیانت کرده اند، ممکن است حداکثر ۶ سال به زندان بروند، اما این مجازات برای مردان حداکثر ۴ سال و نیم است. در فیلیپین، «خیانت» معادل داشتن رابطه جنسی است.

به علاوه، اگر مردی به همسرش خیانت کند، زنی که شریک خیانت او بوده هم به ۴ سال و نیم حبس محکوم می شود. اگر مردی با زن متأهلی رابطه جنسی داشته باشد، مجازات او ۶ سال زندان خواهد بود.

۲- اندونزی

در اندونزی طبق قوانین شریعت، رابطه جنسی نامشروع امری ممنوعه است. اگر معلوم شود کسی چنین رابطه ای دارد، حداکثر ۹ ماه به زندان خواهد رفت.

در قوانین دولتی اندونزی، قانونی در رابطه با خیانت وجود ندارد، اما بیشتر جمعیت این کشور مسلمان و تابع قوانین شریعت هستند.

برای مثال، در استان خودمختار آچه، دولت قانونی وضع کرده که بر اساس آن «تنها بودن با فردی از جنس مخالف که نه همسر شما است و نه نسبت خانوادگی با شما دارد و همینطور رابطه جنسی نامشروع، ممنوع است.»

۳- تایوان

در تایوان به ازای هر اقدام زناکارانه، ۴ ماه حبس در نظر گرفته شده. منتقدان این قانون را «منسوخ شده» می دانند.

تایوان و فیلیپین تنها کشورهایی در آسیای شرقی هستند که خیانت در آن ها هنوز جرم تلقی می شود.

قانون «۴ ماه حبس به ازای هر اقدام» در مورد آن مرد یا زن «دیگری» صدق می کند که نفر سوم یک رابطه عاطفی است. اما زن یا شوهری که به همسر خود خیانت کرده می تواند به یک سال حبس محکوم شود.

به گفته ی لونگ یینگ-تای، وزیر فرهنگ تایوان، او قصد دارد این قانون را لغو کند، اما نظرسنجی سال ۲۰۱۳ این وزارتخانه نشان داد ۸۲/۲ درصد از پاسخ دهندگان خواستار تداوم این قانون بودند.

۴- ایالت داکوتای جنوبی آمریکا

داکوتای جنوبی یکی از ۷ ایالت کشور آمریکا است که قوانین موسوم به «ایجاد گسست عاطفی» هنوز در آن پابرجا است و بر اساس آن، فرد متأهلی که خیانت دیده می تواند از زن یا مرد «دیگری» که با شریک زندگی اش رابطه دارد، شکایت کند.

این قانون که در قرن هفدهم وضع شد، بخشی از قوانین عرفی آن دوره بود، یعنی زمانی که زنان جزئی از مایملک مردان تلقی می شدند.

طبق قانون «ایجاد گسست عاطفی»، فرد شاکی ملزم نیست اثبات کند شریک زندگی اش با فرد دیگری رابطه جنسی داشته و اینکه همسرش در رابطه ی خارج از ازدواجی شرکت دارد که باعث شده نسبت به زمانی که این رابطه وجود نداشت، عشق و توجه کمتری دریافت کند، برای مجرم شناخته شدن کفایت می کند.

در سال ۲۰۰۲، داکوتای جنوبی تغییراتی در این قانون ایجاد کرد که از آن پس زنان هم قادرند از آن زن «دیگر» شکایت کنند. پیش از آن، فقط مردان اجازه ی شکایت از مردی را داشتند که با همسرشان رابطه داشت.

چنین شکایاتی می تواند به محکوم شدن فرد به پرداخت جریمه منتهی شود. برای مثال، در سال ۲۰۰۲، جراحی در داکوتای جنوبی مجبور شد به خاطر برقراری رابطه جنسی با یک زن متأهل، ۴۰۰ هزار دلار جریمه پرداخت کند.

۵- ایالت نیومکزیکوی آمریکا

قانون «ایجاد گسست عاطفی» در ایالت نیومکزیکو هم برقرار است.

از آنجایی که در بیشتر موارد اثبات وقوع خیانت دشوار است، فرد خیانتکار اغلب واقعاً مورد پیگرد قانونی قرار نمی گیرد.

آلن ام. مالت، قاضی دولت فدرال، در سال ۲۰۱۰ در مقاله ای درباره ی نواقص این قانون نوشت: «پذیرفته شد که یک جامعه ی آزاد و دموکراتیک باید برخی رفتارهای زننده و همینطور برخی رفتارهای آسیب پذیر یا انحرافی از نقطه نظر اخلاقی را تحمل کند و اعمال قانون در مورد وارد ساختن تعمدی رنج های عاطفی یا اعمال خشونت آمیز باید تنها به شرایط خاصی محدود شود.»

۶- ایالت میسیسیپی آمریکا

در میسیسیپی، از قانون «ایجاد گسست عاطفی» اغلب برای به دادگاه کشاندن یک همسر بی وفا استفاده می شود.

این قانون در سال ۱۹۲۶ در ایالت میسیسیپی وضع شد و هر زمان که همسری متوجه شود «به خاطر وجود فرد دیگری که آگاهانه در رابطه زناشویی او مداخله کرده، به ناحق از دریافت خدمات، همراهی و مشارکت همسر خود محروم شده»، با استناد به این قانون، می توان همسر بی وفا را به دادگاه احضار کرد.

در چنین مواردی، مانند دیگر ایالت های مشابه، اگر نفر سوم گناهکار شناخته شود، فرد به پرداخت جریمه محکوم می شود. در مورد مبلغ جریمه ای که فرد شاکی باید به منظور جبران خسارات وارد شده مثل فقدان محبت یا همراهی، دریافت کند، هیئت ژوری دادگاه تصمیم می گیرد.

۷- ایالت ایلینویز آمریکا

در ایالت ایلینویز، فردی که مجرم شناخته شود به یک سال حبس و پرداخت ۲،۵۰۰ دلار جریمه نقدی محکوم می شود، گرچه این قانون به ندرت اجرا می شود.

در این ایالت، خیانت یک جرم کلاس آ محسوب می شود که می تواند حداکثر یک سال حبس و/ یا حداکثر ۲،۵۰۰ دلار جریمه ی نقدی داشته باشد. با این حال، این قانون به ندرت به کار گرفته می شود.

ایالت ایلیونز هم قبلاً از قانون «ایجاد گسست عاطفی» تبعیت می کرد که اجازه ی مطالبه ی خسارت از فردی را می داد که متهم به نابودی رابطه ی زناشویی یک زوج شده بود. این قانون بخشی از قوانین ایلینویز موسوم به «مرهمی برای دل» بود، قوانینی که به منظور ایجاد اقدامی قانونی در خصوص کشمکش های زناشویی ای مثل زیر پا گذاشتن قرارداد ازدواج، به وجود آمده بودند.

اما تمامی قوانین «مرهمی برای دل»، از جمله بخشی که مربوط به خیانت بود، در سال ۲۰۱۶ لغو شد.

۸- ایالت هاوایی آمریکا

ایالت هاوایی هم قانونی دارد که بر اساس آن «ایجاد گسست عاطفی» جرم تلقی می شود.

با این حال، در چند سال اخیر، هیچ پرونده ای در این خصوص در دادگاه های هاوایی وجود نداشته.

۹- ایالت اکلاهامای آمریکا

طبق قوانین ایالت اکلاهاما، خیانت جرم محسوب می شود و ۵ سال حبس دارد.

در اکلاهاما فردی که خیانتکار شناخته شود، مجازات ارتکاع جرم برای او در نظر گرفته می شود. عواقب قانونی این جرم می تواند حداکثر ۵ سال حبس، پرداخت حداکثر ۵۰۰ دلار جریمه نقدی، یا هر دو مورد باشد.

طبق قوانین اکلاهاما، همخانه شدن با فردی دیگر ظرف ۳۰ روز بعد از طلاق یا ازدواج مجدد طی ۶ ماه بعد از طلاق، ممنوع است.

۱۰- ایالت کارولینای شمالی

قوانین ایالت کارولینای شمالی به همسران خیانت دیده امکان مطالبه ی خسارت مالی را می دهد.

مانند دیگر ایالت های این فهرست، کارولینای شمالی هم قانونی دارد که به شما اجازه می دهد بر اساس قوانین «ایجاد گسست عاطفی» از همسر بی وفای خود (و معشوق یا معشوقه اش) شکایت کنید.

فرد شاکی می تواند هم درخواست خسارت معادل زیان کند و هم خسارت تنبیهی. مثلاً در موردی، شریک خیانت یک زن ۸/۸ میلیون دلار جریمه شد و این مبلغ به عنوان خسارت به شوهر خیانت دیده ی زن تعلق گرفت. طبق تخمین ها، در ایالت کارولینای شمالی، هر ساله حدود ۲۰۰ شکایت در رابطه با قانون «ایجاد گسست عاطفی» ثبت می شود.

۱۱- برونئی

کشور برونئی که یک پادشاهی کوچک است، اخیراً خیانت را جرمی مستوجب مرگ اعلام کرده بود.

پادشاهی برونئی، که با حدود ۴۰۰ هزار نفر جمعیت، بر روی جزیره ی برونئو قرار گرفته، چند ماه قبل با وضع قانونی جنجالی در صدر اخبار قرار گرفت. بر اساس این قانون، از این پس، خیانت، مجازات مرگ دارد.

طبق قانون جدیدی که به قوانین کیفری برونئی اضافه شده و ریشه در قوانین اسلامی دارد، فرد متخلف باید در برابر شاهدان سنگسار و کشته شود.

پادشاهی برونئی مجازات همجنسگرایی را هم سنگسار اعلام کرد، اما بعد از آنکه انتشار خبر وضع این قوانین با خشم بین المللی رو به رو شد، سلطان برونئی اعلام کرد که بر اساس یک سنت دیرینه در این کشور که اجازه ی وضع مجازات مرگ را می دهد اما هرگز کسی در این جزیره ی کوچک اعدام نمی شود، قانون سنگسار هم اجرا نخواهد شد.

۱۲- نیجریه

در شمال نیجریه، خیانت، مجازات مرگ با سنگسار دارد.

در قوانین کیفری ایالت های شمالی کشور نیجریه، بر اساس شریعت، هر گونه رابطه جنسی خارج از ازدواج (که در دسته بندی گسترده ی زنا یا رابطه جنسی نامشروع قرار دارد و این دسته بندی تجاوز را هم شامل می شود) جرم تلقی می شود.

افراد خیانتکار، محکوم به مرگ با سنگسار می شوند. با این حال، از قرار معلوم، در اغلب موارد، این قانون اجرا نمی شود. آخرین اعدام ثبت شده در نیجریه مربوط به سرقت مسلحانه ی سه نفر در سال ۲۰۱۶ بود.

طبق گزارش نیویورک تایمز، دو مورد (هم مرد هم زن) در نیجریه وجود داشته که در آن فرد محکوم به خیانت و مرگ با سنگسار شده بود که در هر دو مورد در نهایت در رأی دادگاه تجدید نظر شد.

در جنوب نیجریه خیانت، جرم تلقی نمی شود.

۱۳- افغانستان

در افغانستان، یک حبس طولانی در انتظار افراد خیانتکار است.

طبق قوانین کیفری افغانستان، خیانتکاران به حبسی طولانی مدت محکوم می شوند. انتقاد فعالان حقوق بشر به این قانون این است که در آن تفاوتی بین جرم های جنسی گذاشته نشده، یعنی ممکن است فردی که به او تجاوز شده هم به خیانت محکوم شود.

گفته می شود در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲، در مناطق تحت کنترل طالبان در افغانستان، زنان مظنون به خیانت، اعدام می شدند.

۱۴- عربستان سعودی

در عربستان سعودی قاضی ها اختیارات زیادی در مورد تصمیم گیری درخصوص خیانت و محکوم کردن متهم به مرگ دارند.

در عربستان، خیانت یک جرم محسوب می شود که مجازات آن سنگسار است. طبق قوانین شریعت، یک شخص تنها در صورتی می تواند محکوم به خیانت شناخته شود که ۴ بار در برابر دادگاه به این کار اعتراف کند یا آنکه ۴ شاهد مرد مسلمان وقوع این جرم را تأیید کنند.

پادشاهی عربستان از قوانین شریعت پیروی می کند اما هیچ قوانین کیفری رسمی ای ندارد و همین مسأله اختیارات زیادی به قاضی ها داده.

برخلاف برخی از دیگر کشورهای این فهرست، قانون مجازات مرگ به طور مرتب در عربستان سعودی اجرا می شود. عربستان سومین کشور در دنیا است که بیشترین نرخ سالانه ی اعدام را دارد. در سال های اخیر در عربستان سعودی دست کم یک مورد ثبت شده اعدام به خاطر خیانت وجود داشته، گرچه عمده ی اعدام هایی که در این کشور رخ می دهد مربوط به قتل یا مواد مخدر است.

۱۵- پاکستان

پاکستان در سال ۲۰۰۶، قوانین مربوط به خیانت را اندکی تسهیل کرد.

از سال ۱۹۷۹، در پاکستان بر اساس «حدود الهی» و در راستای سنت های اسلامی، خیانت یک جرم تلقی می شد. اما در سال ۲۰۰۶، با استناد به «قانون حمایت از زنان» بخش هایی از قوانین مربوط به حدود الهی اصلاح شد. این اصلاحیات، دادگاه های محلی را ملزم ساخت هر گونه اتهام خیانت را پیگیری کنند و به موجب آن، بیش از هزار زن که به جرم خیانت زندانی شده بودند، به طور مشروط آزاد شدند.

۱۶- سودان

در سودان خیانت یک جرم مستوجب مرگ محسوب می شود. احتمال دستگیر شدن به خاطر این جرم برای زنان بیشتر است، اما در اغلب موارد، اعدامی به جرم خیانت رخ نمی دهد.

طبق قانون جزایی سال ۱۹۹۱ سودان، خیانت یک جرم مستوجب مرگ با سنگسار است. گزارشاتی وجود دارد که نشان می دهد در سودان مواردی از محکومیت زنان (از جمله زنان باردار) بر اساس همین قانون وجود داشته، اما هیچ مدرکی دال بر اجرای مجازات مرگ وجود ندارد.

تحقیقی در سال ۲۰۱۰ بر روی مسأله ی مجازات مرگ در سودان نشان داد گرچه در سال ۲۰۰۷ دو زن به جرم خیانت محکوم به مرگ با سنگسار شده بودند، اما حکم آن ها هرگز اجرا نشد. بررسی ها نشان می دهد گرچه عمده ی حکم های سنگسار برای زنان صادر می شود، اما در سطح جهانی، زنان به ندرت اعدام می شوند.

با این حال، در سودان افرادی که به جرم های دیگری مثل قتل محکوم شده اند اعدام می شوند.

۱۷- اوگاندا

طبق قوانین اوگاندا، اگر مردی به همسر خود خیانت کند، به ۱۲ ماه حبس و پرداخت جریمه نقدی از ۲۰۰ تا ۶۰۰ شیلینگ محکوم می شود.

در اوگاندا، اگر زنی مرتکب خیانت شود، ۶ ماه به زندان می رود.

در سال ۲۰۰۷، دولت اوگاندا، به تبعیت از رأی دادگاه قانون اساسی، قوانین مجازات برای خیانت را لغو کرد، با این حال، این قوانین هنوز از قانون اساسی اوگاندا حذف نشده اند یا با اعلامیه های موقتی برای لغو این قانون مواجه شده اند.

۱۸- رواندا

در رواندا اگر در دوران ازدواج، با فرد دیگری رابطه جنسی داشته باشید، به ۶ ماه تا یک سال حبس و شاید پرداخت جریمه نقدی محکوم خواهید شد.

این جریمه نقدی بین ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار فرانک رواندا خواهد بود که حدوداً معادل ۱۱۲ تا ۲۲۵ دلار آمریکا است.

به علاوه اگر معلوم شود که فرد خیانتکار با کسی که شریک خیانت او است زندگی می کند، مجازات سنگین تر خواهد شد، به طوری که مدت زمان حبس به ۲ سال افزایش می یابد.

۱۹- مصر

در مصر زنان به خاطر خیانت، به حداکثر ۲ سال زندان محکوم می شوند، اما حکم خیانت برای مردان ۶ ماه حبس است.

این قانون مصر برخلاف قوانین شریعت است که بیشتر جمعیت مسلمان این کشور تابع آن هستند. طبق قوانین شریعت، مجازات خیانت برای زنان و مردان متأهل یکسان است.

منبع: insider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۲ نظر

ورود

  • تارک تیر ۲۸, ۱۳۹۸

    و ۲۰؟

    • mr.saxobeat تیر ۲۹, ۱۳۹۸

      این چیزی که میگم صرفا منظورم شما نیستید و بیشتر منظورم به همه کسایی است که میخوان یجوری انگ بچسبونن. خیلی هم تند مینویسم اینو واقعا بعضی ها شورش رو در آوردن
      بیایم قبل از اینکه یه حرف مفتی رو بزنیم بریم تحقیق کنیم. اگر ادعا داریم خیلی میفهمیم با سند حرف بزنیم.
      خود مقاله ایسنایدر زده نوزده قانون خیانت در دنیا بعد یسری های با فهم یجوری باید گلوله نمک باشن.
      نکنید اینکارها رو من سنگ این جا رو به سینه نمیزنم برامم مهم نیست چی بعدش میگید ولی هرکاری میکنید قبلش فکر کنید و تحقیق کنید. اصلا اسم ایران توی مقاله ننوشته.

      • Nil مرداد ۹, ۱۳۹۹

        چون خدا رو شکر ما توی ایران صیغه اسلامی (سکس مدت دار اسلامی)داریم که خیانتو شرعی و قانونی میکنه لازم نیس کسی سرزنش بشه و مرد بدون اجازه زنش هر غلطی میکنه و چون قانونیه و درست ثبت نمیشه! زن بد بختم بعد چند سال میفهمه خیلی وقتا نمیتونه شکایت کنه سادس!
        از دید مردا هم اگه خیانتی صورت بگیره خودشون دست به میکشن مسئله کشیده میشه به قتل ناموسیو این چیزا نیازی به گزارش نیس بازم!
        این قانون وجود داشته باشه هم کارایی نداره تا فرهنگ خودمونو تصحیح نکنیم?

  • محمد تیر ۲۹, ۱۳۹۸

    ایران

  • امیر تیر ۲۹, ۱۳۹۸

    پس ایران چی؟

  • ES تیر ۳, ۱۳۹۹

    آدم خیانتکار باید به بدترین روش ممکن مجازات بشه
    فقط اونایی که خیانت کشیدن میدونن چی دارم میگم

    • Tsra آذر ۱۶, ۱۳۹۹

      تو ایران ثابت کردن خیانت خیلی سخته ،مگه اینکه دو سه نفر شاهد مذکر حین رابطه جنسی زنو بگیرن یا مردو بگیرن ،اونم که امکان نداره ،حتی با دوربین و ضبط صدا و آزمایش منی اینا هم امکان پذیر نیست ،اینجور چیزا فیلم و صدا و منی اینا همش برای حل کردن جرم قتل

  • حسین مهر ۱۲, ۱۳۹۹

    در ایران حکمش اعدامه
    قطعا بالاترین مجازات

  • رزیتا مهر ۱۵, ۱۳۹۹

    حالا چرا مجازات زن سنگین تر بوده، آیا قانون گذارا مرد بودند

  • رکسانا اسفند ۱۹, ۱۳۹۹

    چرا نام ایران که زنان در آن از نظر حقوق بشر و عدالت و برابری بدترین جایگاه را دارند از یاد بردید جایی که حق طلاق به زنان داده نمی شود در صورت خیانت بر طبق قوانین باید سنگسار شود در حالیکه برای مرد خیانتکار هیچ جرمی محسوب نمی شود خصوصا اگر صیغه کرده باشد که مجاز است ۴۰ تا صیغه کند چطور در عصری که زنان از توانمندی هوش استعداد کار اقتصادی و اجتماعی برخوردارند باید قوانین دوران انسان بادیه نشین با آنها برخورد کرد چندین بار شاهد بودیم کا زنان ورزشکار و قهرمان به دست همسرانشان ممنوع الخروج و از شرکت در دوره قهرمانی باز ماندند . در ایران متاسفانه زن متاهل از ارزش و حقوق انسانی بسیار پایین تری نسبت به زن مجرد برخوردار است. چرا حقوق دانان و مدافعین حقوق زنان گامی برای احقاق حقوق زنان بر نمی دارند می دانیم که بر طبق قوانین شریعت هم احکام ثانویه وجود دارد و بسیاری قوانبن بر طبق جامعه کنونی تغییر کرده ولی وقتی صحبت از حقوق زنان می شود می خواهند مانند زنان دوره بربریت با آنها رفتار کنند. ۸ مارس روز جهانی زن بر تمام زمان جهان خصوصا زنان و دخترانی که قربانی قدرت زور و خشونت مردان شده اند مبارک باد به امید برابری حقوق زن و مرد

    • ازنوکران حسین مرداد ۱۱, ۱۴۰۰

      به نظر من مجازات برای مرد وزن باید یکسان باشد وسنگسارراباید ازقانون برداریم ومجازات حبس راجایگزین کنیم

  • فهیمه بهمن ۸, ۱۴۰۱

    قانونگذاران همه جاهایی که توی این مقاله نوشتین خیلی اشتباه کردن این مجازات ها رو تعیین کردن این چیزها به خصوصیاتی که خدا برای بشر قرار داده مربوط میشه مثلا مرد رو اینطور آفریده که خواستار زنان بیشتری باشد پس مجازات برای قتل آنچه خدا در وجود مرد قرار داده کاملا بی معنی است اما در مورد زن موضوع فرق دارد زنی که بچه تربیت میخواهد بکند بایستی از آسیب مردان دیگر در امان باشد و نجابتش را حفظ کند