آمار معاملات روزانه بیت کوین، ریپل و اتریوم به ۵۰ میلیارد دلار رسید

بیت کوین به حدود ۱۱۰۰۰ دلار رسید

آمار معاملات روزانه بیت کوین، ریپل و اتریوم به ۵۰ میلیارد دلار رسید

حجم کل بازار معاملات ارزهای دیجیتال تا روز سه شنبه ۲۵ تیر ماه ۹۸، از ۲۹۰ میلیارد دلار گذشت. طی ۲۴ ساعت اخیر، بیش از ۷۰ میلیارد دلار ارز دیجیتالی در دنیا خرید و فروش شده است که سهم بیت کوین، پادشاه کریپتوکارنسی ها، ۶۶ درصد بوده است. اکثریت معاملات ارز دیجیتالی، به بیت کویت تعلق دارد. اکنون، بیش از ۲۳۰۰ ارز دیجیتال داریم که معروف ترین آن ها، بیت کوین، اتریوم، ریپل است.

بیت کوین در طی ۲۴ ساعت اخیر، حدود ۲۳ میلیارد دلار معامله داشت و قیمت آن به حدود ۱۰ هزار و ۸۰۰ دلار رسید که تقریبا ۱۳۰ میلیون تومان هر واحد بیت کوین، آب می خورد. ۱۷ میلیون و ۸۲۰ هزار واحد بیت کوین وجود دارد که ایرانیان، درصدی از معامله جهانی را در اختیار دارند. اتریوم، ارز دیجیتال محبوب دیگری است که ظرف بیست و چهار ساعت اخیر، بیش از ۸ میلیارد دلار خرید و فروش شده است.

قیمت هر واحد ETHEREUM حدود ۲۳۰ دلار است که افت قیمتی به نسبت ۴۵۰ دلار را تجربه کرده است. ۱۰۶ میلیون واحد ETE داریم. ریپل نیز در ۲۴ ساعت اخیر، ۱۳ میلیارد دلار معامله شده است و اکنون هر واحد ریپل، حدود ۳۰ سنت قیمت دارد. ۴۲ میلیارد و ۵۷۰ میلیون واحد ریپل داریم.

استخراج بیت کوین فعلا با این قیمت ارز و با این قیمت و تعرفه برق خانگی، صرف می کند. البته بانک مرکزی، خرید و فروش ارز دیجیتالی را ممنوع اعلام کرده است و پلیس، به شدت دنبال مزارع استخراج بیت کوین است و ظرف ۴ ماه اخیر، صدها ماینر را ضبط کرده است. به نظر می رسد در تابستان ۹۸، تکلیف استخراج قانونی بیت کوین مشخص شود و گویا برای هر کیلو وات ساعت، بیت کوین باز ها باید ۷ سنت پرداخت کنند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به نظر می رسد که حامی قضیه استخراج بیت کوین است او در آینده ای نه چندان دور، خبرهای خوبی برای جامعه بیت کوین بازهای ایرانی خواهد داشت.

ارزش بیت کوین

بیت‌کوین به تدریج از یک ایده اولیه که برخی درباره‌اش خیلی مشتاقانه سخن می‌گفتند درحال تبدیل ‏شدن به یک سرمایه دارای ارزش است. بیت‌کوین درواقع واحد پولی دیجیتال است که مشابه آن نیز ‏بسیار زیاد است. اخیرا ارزش بیت‌کوین به شکل مشهودی افزایش یافته است.

سوالی که در ابتدا باید ‏درباره بیت‌کوین مطرح شود این است که آیا این واحد پول دیجیتال با این هدف ایجاد شده تا تجارت ‏را تسهیل کند یا این‌که بیت‌کوین تنها کالایی است که ارزشی ذاتی دارد و این ارزش به نسبت عرضه و ‏تقاضا کم و زیاد می‌شود؟ ‏

یک واحد پول را می‌توان نوعی کالا محسوب کرد. واحد پول را می‌توان خرید و فروش کرد و با توجه ‏به بالا یا پایین رفتن ارزش در نسبت به دیگر واحدهای پولی سودی به دست آورد. اما هدف اصلی واحد ‏پول این است که تجارت را بین کشورها تسهیل کند و کشورها بتوانند بین خود تبادلات مالی داشته ‏باشند.

مکانیزم جایگزین برای این تبادل، تبادل پایاپای است. اما مشکلی که با این روش به‌وجود می‌آید ‏این است که بدون یک واحد پولی مشترک که ارزش هر کالا را مشخص می‌کند، روند تجارت از ‏سرمایه‌گذاری گرفته تا خرید غذا کند شده و عواقب زیادی برای اقتصاد دارد. از سوی ‏دیگر ارزش واحد پولی با ارزش استفاده آن متفاوت است. مثال برای این مسأله طلا است. ارزش استفاده ‏از طلا تا حدودی محدود است، اما وقتی قرار است طلا تبادل شود، ارزشش بیشتر می‌شود و همین ‏مسأله موجب شکل گرفتن تجارت حول محور طلا می‌شود. ‏

بیت کوین

ثبات نسبی ارزش واحد پول موضوعی بسیار مهم است. اگر نوسان قیمت واحد پول به‌طور مستمر زیاد ‏باشد، در تبادل‌ها ارزش کمتری خواهد داشت. قیمت‌ها همیشه بالا و پایین می‌شوند، اما این نوسان نباید ‏آنقدر زیاد باشد که خریداران و فروشندگان در قیمت‌گذاری بر روی کالا و خدماتی که قرار است با آن ‏ارزش پولی ارایه شود، دچار تردید شوند. البته پیش آمده است که ارزش یک واحد پولی ناگهان سقوط ‏کند که این اتفاقا معمولا باعث مشکلات اقتصادی یا سیاسی خواهد شد.

اهمیت رمزارزها

رمزارزها اکثراً در کلاس دارایی دسته‌بندی می‌شوند؛ ولی گاهی به دلیل ویژگی‌هایی که دارند، کارکرد واسطه تبادل نیز پیدا می‌کنند و شبیه پول یا ارز رفتار می‌نمایند. از این جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که ما آن را برای رمزارز بیت‌کوین بررسی می‌کنیم:

۱· تقسیم‌پذیری رمزارز بیت‌کوین (تا ۸ رقم اعشار تقسیم می‌شود)

۲· فسادناپذیری (چای و تنباکو روزگاری کارکرد پولی داشتند ولی فسادپذیر بودند)

۳· قابلیت حمل (نقطه‌ضعف طلا و نقره، انگیزه پیدایش اسکناس‌های با پشتوانه)

۴· یکسان بودن (در همه نقاط جهان یک گرم طلای خالص، یکسان است)

۵· صعب‌الجعل بودن (به‌سادگی قابل جعل نیستند)

۶· محدود بودن (هوا ارزش بیشتری برای بشر دارد ولی به علت فراوانی طلا ارزشمند است)

این ویژگی‌ها در بیت‌کوین بدون هرگونه کاستی و خللی مشاهده می‌شود و باعث شده این رمزارز در طول زمان به مأمنی برای حفظ ارزش دارایی و به نوع جدیدی از دارایی با قابلیت تبادل تبدیل شود.

گاهی بیان می‌شود که استخراج رمزارزها در همه حالتها بسیار سودآور است. برای بررسی صحت و دقت این جمله بایستی توجه داشت که محصول تولیدی صنعت استخراج از جنس رمزارز است و با توجه تغییرات قیمتی مستمر آن، نمی‌توان درآمد ثابتی برای آن در نظر گرفت.

خیلی‌ها بر این باورند که واحدهای پول امروزی که پشتوانه طلا ندارند، ارزش نگهداری هم ندارند. اما ‏واقعیت این است که ارزش واقعی واحد پول آن است که شما بتوانید با در دست داشتن آن به بازاری که ‏آن واحد پول در آن رواج دارد وارد شده و هر کالا و خدماتی که بخواهید خرید کنید. در واقع پشتوانه ‏واحد پولی این حقیقت است که قیمت آن به شکلی نسبی ثابت باشد و در مقایسه با قیمت دیگر واحدهای ‏پولی نوسان اندکی داشته باشد. ‏

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود