۱۸ حقیقت جالب درباره دنیا که شاید چیزی از آن ها نشنیده باشید

۱۸ حقیقت جالب درباره دنیا که شاید چیزی از آن ها نشنیده باشید

چیزهای زیادی برای دانستن در دنیا وجود دارد و این حقایق گاهی چنان عجیب و غریب هستند که ما را به حیرت وا می دارند. همه ی این اطلاعات دید جدید و دیگری از دنیا به ما می دهند. اگر کنجکاو و علاقمند به یادگیری هستید، با حقایقی جالب و شگفت انگیز درباره ی دنیا همراه باشید.

۱- نمک مزه ی آناناس را شیرین تر می کند

حقایق جالب و شگفت انگیز درباره دنیا

اگر مقداری نمک روی آناناس بپاشید، خواهید دید که شیرینی مزه ی آن را بیشتر می کند. اما این خود آناناس نیست که شیرین تر می شود، بلکه نحوه ی پردازش طعم ها است که با این کار دستخوش تغییر می شود. نمک خوراکی می تواند از تلخی مزه ی مواد غذایی کم کند، به همین دلیل وقتی آن را روی آناناس بپاشیم، تلخی این میوه را کم می کند. وقتی مزه ی تلخی سرکوب شود و سیگنالی مبنی بر تلخ بودن مزه به مغز ارسال نشود، مزه ی شیرینی دیگر سرکوب نمی شود و مغز درک بیشتری از مزه ی شیرینی پیدا می کند. به این ترتیب مزه ی آناناس شیرین تر به نظر می رسد.

۲- انسان ها در خواب عطسه نمی کنند

مغز در هنگام خواب رفلکس عطسه کردن را غیر فعال می کند. اگر در محیط خواب شما عوامل عطسه آوری مثل گرد و غبار، پر یا موی حیوانات خانگی وجود داشته باشند، بعد از بیدار شدن عطسه خواهید کرد.

۳- بستنی یخی بر حسب تصادف و توسط یک کودک ۱۱ ساله اختراع شد

فرانک اپرسون، اهل ایالت سانفرانسیسکوی آمریکا، مقداری جوش شیرین قند دار را با آب مخلوط کرد و یک شب تا صبح آن را بیرون خانه شان رها کرد. سرمای شب باعث یخ بستن این مخلوط شد و این اتفاق ایده ی تولید بستنی یخی را در ذهن اپرسون ایجاد کرد.

۴- گاوها هم لهجه های مختلفی دارند

محل تولد یا زندگی آدم ها را از روی لهجه ی صحبت کردن شان می توان تشخیص داد، اما از قرار معلوم این مسأله در مورد گاوها و پرنده ها هم صدق می کند. گاودارهای شهرستان سامرستِ انگلستان متوجه شده اند گاوهای آن ها، بسته به محل تولدشان، با صداهای نسبتاً مختلفی مو می کنند.

۵- یک مسابقه ی ورزشی به نام کشتی با انگشتان پا وجود دارد

کشتی با انگشتان پا یک رقابت سالیانه است که در لندن برگزار می شود. دو شرکت کننده ی این مسابقه تلاش می کنند پای یکدیگر را حداقل به مدت ۳ ثانیه زمین بزنند.

۶- احتمال برنده شدن در قرعه کشی کمتر از احتمال مرگ بر اثر شهاب سنگ است

احتمال برنده شدن در قرعه کشی ۱ در ۱۹۵ میلیون است، در حالی که احتمال مرگ بر اثر شهاب سنگ، سیارک یا شهاب، ۱ در ۱،۶۰۰،۰۰۰ است. احتمال مرگ بر اثر برخورد یک سیارک یا شهاب با کره ی زمین هم ۱ در ۷۵۰۰۰ است.

۷- یخ های رستوران های فست فود ممکن است از آب توالت کثیف تر باشد

یخ هایی که در نوشیدنی های رستوران های فست فود استفاده می شوند گاهی در مقایسه با آب توالت این رستوران ها باکتری بیشتری در خود دارند. احتمالاً علت این مسأله آن است که توالت ها مرتب تمیز می شوند اما دستگاه های یخ ساز نه.

۸- تعداد حرکات ممکن برای بازی شطرنج از تعداد اتم های کل جهان هستی بیشتر است

به تعداد حرکات ممکن برای یک بازی شطرنج «عدد شانون» گفته می شود که مقدار آن بین ۱۰ به توان ۱۱۱  و ۱۰ به توان ۱۲۳ تخمین زده شده. برای اینکه تصور دقیق تری از بزرگی این رقم پیدا کنید، خوب است بدانید که کل جهان شناخته شده از ۱۰ به توان ۸۱ اتم تشکیل شده.

۹- بخشی از پارازیت هایی که روی شبکه های تلویزیونی قطع شده می بینیم بقایای تشعشعات «بیگ بنگ» است

به گفته ی دانشمندان، پارازیت هایی که گاهی روی شبکه های تلویزیونی قطع شده ظاهر می شود، پستاب های واقعه ی «بیگ بنگ» هستند. این مسأله در مورد شبکه های رادیویی هم صدق می کند یعنی همان صدایی که هنگام تغییر دادن شبکه ها می شنویم که به آن «نویز سفید» گفته می شود. دانشمندان معتقدند بخشی از این پارازیت ها و نویزهای سفید به خاطر بقایای تشعشعات واقعه ی بیگ بنگ به وجود می آیند که حدوداً ۱۳/۷ میلیارد سال قبل رخ داده.

۱۰- غروب مریخ آبی رنگ است

به گفته ی دانشمندان ناسا، در اتمسفر مریخ غبار بسیار ریزی وجود دارد که نور آبی را در مقایسه با رنگ هایی مثل زرد، نارنجی و قرمز که طول موج بلندتری دارند، بهتر از خود عبور می دهد.

۱۱- آمریکایی ها زمانی از چوب ذرت به عنوان دستمال توالت استفاده می کردند

قبل از عرضه شدن دستمال توالت در آمریکا، آمریکایی ها از چوب ذرت برای پاک کردن خودشان در دستشویی استفاده می کردند چون در دسترس، نرم و انعطاف پذیر بود. البته بعد از آنکه دانه های ذرت را از چوب جدا می کردند، از آن برای این کار استفاده می کردند.

۱۲- شصت درصد از دی ان ای موز و انسان مشترک است

این حقیقت که ۹۶ درصد از دی ان ای ما انسان ها با شامپانزه ها یکسان است، شاید چندان عجیب نباشد، اما اینکه نزدیک به ۶۰ درصد از دی ان ای ما با مگس میوه، مرغ و موز مشترک است نکته ی واقعاً حیرت انگیزی محسوب می شود.

۱۳- بیشتر از یک ماه طول کشید تا مخترع مکعب روبیک بتواند ساخته ی خودش را حل کند

ارنو روبیک استاد رشته ی معماری قصد داشت یک ابزار آموزشی بسازد و با اختراع مکعب روبیک به هدفش رسید. تا ژوئن سال ۲۰۱۸ رکورد جهانی حل مکعب روبیک در کمترین زمان ۴/۲۲ ثانیه بوده، اما وقتی ارنو روبیک مکعب روبیک را اختراع کرد، بیشتر از یک ماه طول کشید تا خود او بتواند اختراعش را حل کند.

۱۴- طولانی ترین فاصله ی زمانی میان به دنیا آمدن یک دوقلو ۸۷ روز بوده

کیتی و امی جونز-الیوت، دوقلوهای ایرلندی با ۸۷ روز فاصله از هم به دنیا آمدند. در سال ۲۰۱۲، مادر آن ها، ماریا، ۴ ماه زودتر از موعد، زایمان کرد و امی را به دنیا آورد، اما کیتی توانست ۳ ماه بیشتر در رحم مادرش بماند.

۱۵- بلندترین آبشار دنیا زیر آب قرار دارد

در تنگه دانمارک، آب سرد دریاهای شمال اروپا نسبت به آب گرم دریای ایرمینگر، غلظت بیشتری دارد، در نتیجه بعد از برخورد با آب رقیق تر پیرامون خود، با سرعت زیادی به سمت پایین سقوط می کند. آبشار زیر آبی تنگه دانمارک ۳/۲ کیلومتر ارتفاع دارد.

۱۶- «کتاب رکوردهای جهانی گینس» رکورد بیشترین دفعات دزدیده شدن از کتابخانه های عمومی را دارد

گرچه کتاب های هاروکی موراکامی از جمله کتاب هایی هستند که اغلب از کتابخانه های عمومی دزدیده می شوند، اما کتابی که بیشتر از همه از کتابخانه های عمومی دزدیده شده، کتاب رکوردهای جهانی گینس است.

۱۷- آروغ زدن در فضا امکان پذیر نیست

هوا از جامد و مایع سبک تر است، به همین دلیل است که از درون معده بیرون می آید و به شکل آروغ از بدن خارج می شود. اما در فضا به دلیل نبود نیروی جاذبه، معده ی فضانوردان نمی تواند مواد غذایی بلعیده شده را از هم تفکیک کند، به همین دلیل آروغ زدن در واقع منجر به استفراغ می شود.

۱۸- بیشتر رژ لب ها حاوی فلس ماهی هستند

بعضی رژ لب ها حاوی «عصاره مروارید» هستند، ماده ای براق که در فلس ماهی وجود دارد. این ماده که در اصل از شاه ماهی به دست می آید، از آن در بسیاری از رژ لب ها، لاک های ناخن و دیگر محصولات آرایشی استفاده می شود. با این حال امروزه بیشتر مواد آرایشی حاوی نوع مصنوعی عصاره مروارید هستند.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • Nila تیر ۸, ۱۴۰۲

    من همیشه منتظرم قرعه کشی دیجی کالا رو ببرم نمیشه
    هی امتیاز خرج شانس قرعه کشی میکنم…..