چرا فقط ۵۶۰/۰۰۰ هموطن فهمیدند؟

استقبال چشمگیر ۱۲۰۰ میلیارد تومانی از غول آروماتیک جهان

چرا فقط ۵۶۰/۰۰۰ هموطن فهمیدند؟

یکی از شرکت هایی که به تازگی وارد بازار بورس ایران شده است، پتروشیمی نوری، غول آروماتیک خاورمیانه است. ۳۰۰ میلیون سهم از ۳ میلیارد سهم این شرکت پتروشیمی فعال کشور، با روش بوک بیلدینگ، ۲ هفته پیش عرضه اولیه شد و برای  نخستین بار در تاریخ عرضه اولیه سهام در بازار بورس ایران، ۵۶۰ هزار تن از هموطنان، در عرضه اولیه پتروشیمی نوری شرکت کردند.

طبق قوانین بورس، شرکتی که برای اولین بار در بورس حضور می یابد، باید کشف قیمت شده و تعداد مشخصی سهام در اختیار شرکت کنندگان در عرضه اولیه قرار می گیرد.

سال ۹۷ که پتروشیمی پارس، عرضه اولیه شد، کم تر از ۲۵۰ هزار تن از هموطنان در عرضه اولیه شرکت کردند. در عرضه اولیه پتروشیمی نوری، بیش از نیم میلیون تن از هموطنان حضور پیدا کردند که افزایش ۱۰۰ درصدی را نشان می دهد. استقبال از عرضه اولیه ها در بازار بورس ایران، سال به سال در حال افزایش است و علت نیز، فهمیدن شمار زیادی از مردم نسبت به سود شیرین قطعی این عرضه اولیه ها در بازه ۴ تا ۵ روز است.

در عرضه  اولیه ها، به شما به عنوان دارنده کد بورسی، تعداد سهم مشخص تعلق می گیرد. مثلا در عرضه اولیه پتروشیمی نوری ،‌به هر شرکت کننده، ۵۵۳ سهم تعلق گرفت با قیمت حدود ۳۲۰۰ تومان. سهم پس از روز عرضه اولیه، صف  خرید میلیونی شد و این صف، تا ۴ روز ادامه  یافت. طبق قانون بورس، هر سهم  می تواند هر روز، ۵ درصد بیش تر یا ۵ درصد کم تر از قیمت روز قبل باشد.

چون سهم شرکتی که به تازگی وارد بورس شده است، برای میلیون ها تن از فعالان بازار، جذاب است و مشتاقان خرید زیادی دارد، در صف خرید قرار میگیرد و به دلیل عرضه کم، این صف، میلیونی می شود. لذا به مدت چند روز، سهم، در صف  خرید باقی مانده و چند ۵ درصد به قیمت اولیه آن اضافه  می شود.

پتروشیمی نوری، ظرف ۴ روز، با افزایش قیمت ۲۰ درصدی مواجه شد و بیش از ۳۲۰ هزار  تومن سود به شرکت کنندگان در عرضه  اولیه رسید. در مجمع پتروشیمی نوری  که با حضور هزاران تن از شرکت کنندگان در عرضه اولیه همراه شده  بود، طبق مصوبه مجمع عمومی، به ازای هر سهم سهامداران، ۶۵۰۰ ریال سود نیز تعلق گرفت.

طبق اطلاعیه این شرکت، ۵۶۰ هزار تن از هموطنان  که در عرضه اولیه نوری شرکت کرده و تا روز مجمع، سهامدار بودند، به  ازای هر سهم، ۶۵۰ تومان سود به آن ها تعلق گرفته است  و از ۱۵ مرداد ۹۸ از طریق شعب بانک تجارت در سراسر کشور، قابل دریافت  است. . . .

سوال اینجاست که چرا در جامعه ای که  ۱۱ میلیون کد بورسی ثبت شده است، فقط ۵۴۰ هزار  نفر از این سود بهره  مند شدند؟

در بازار ارز و دلار و مسکن و طلا، خبر خاصی نیست و از سودهای شیرین سال ۹۵ تا مهر ۹۷،  خبری نیست. علت اینکه هنوز شاهد اقبال گسترده عمومی به بازار سرمایه نیستیم، ذهن فریبکار بخش اعظمی از جامعه ایران نسبت به فعالیت  در بازار بورس و فرابورس ایران است که ناشی از اطلاعات ضعیف و دانش محدود می باشد.

پتروشیمی  نوری ، پانصد و چهلمین شرکت پذیرفته شده در بازار بورس ایران است. بازاری که  بیش از ۵۰ سال سابقه  داشته و تنها ظرف ۱۲ ماه اخیر، ده ها هزار نفر را به جمع دارندگان سرمایه ۱۰  میلیارد ریال به بالا،‌ اضافه کرده  است.

شاخص کل در سال ۹۸،  بارها رکورد زنی کرده است و تحلیلگران  بورس، ورود شاخص کل ۲۵۰ هزار واحدی تیر ۹۸ به  کانال ۵۰۰ هزار واحدی تا سال ۱۴۰۰ را دور از انتظار نمی دانند.

اگر شما هم علاقمندید تا در عرضه اولیه های نیمه دوم  سال ۹۸ و به بعد شرکت کنید و به جمع دریافت کنندگان سود های نقدی تقسیمی بپیوندید، دریافت کدبورس و ثبت نام در سامانه سجام و گرفتن  دسترسی معاملات آنلاین از ۱۰۶ کارگزاری در ۳۱ استان کشور، اولین  اقدام شما خواهد بود. اگر سهامدار پتروشیمی نوری هستید، همچنان توصیه به سهامداری داریم.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود