زیردریایی بالستیک جدید کره شمالی؛ نسخه دستکاری شده آنتیک های ساخت شوروی

زیردریایی بالستیک جدید کره شمالی؛ نسخه دستکاری شده آنتیک های ساخت شوروی

کره شمالی در روزهای گذشته تصاویری از کیم جونگ اون، رهبر این کشور در حال بازدید از یک زیردریایی جدید را منتشر کرده است. این تصاویر، رهبر کره شمالی را در حال تماشا و بررسی یک زیردریایی در حال ساخت در اسکله خشک نشان می دهد. کارشناسان بر این باورند که این زیردریایی جدید توانایی حمل موشک های دارای کلاهک هسته ای را خواهد داشت که برای تهدید پایگاه های نظامی ایالات متحده در ژاپن و سراسر منطقه آسیا پاسیفیک به کار گرفته خواهد شد. این تصاویر که توسط آژانس خبری دولتی  KCNA منتشر شده، کیم و ملازمانش را در حال دیدار از یک زیردریایی در داخل یک کارخانه بسیار بزرگ نشان می دهد.

زیردریایی جدید کره شمالی؛ نسخه دستکاری شده نمونه های قدیمی خریداری شده از شوروی

این زیردریایی شبیه زیردریایی های دیگر کره شمالی به نظر می رسد اما با یک قطعه متفاوت و جدید. این زیردریایی ظاهراً یک باله دارد که لانچرهای پرتاب موشک های بالستیک  Pukgeukseong-1 روی آن نصب خواهد شد. بر اساس گزارش این شبکه خبری، کیم جونگ اون «از این زیردریایی تازه ساخته شده بازدید کرده و ویژگی های تاکتیکی عملیات این زیردریایی و سیستم های جنگی آن را تشریح کرد. [کیم] از طراحی و ساخت این زیردریایی بسیار رضایت داشتند زیرا این زیردریایی می تواند به بهترین شکل ممکن آمال استراتژیک نظامی حزب ما را در هر موقعیتی انجام دهد». این زیردریای در دریای ژاپن به کار گرفته خواهد شد.

زیردریایی جدید کره شمالی؛ نسخه دستکاری شده نمونه های قدیمی خریداری شده از شوروی

پروژه زیردریایی های الکتریکی دیزلی کلاس ۶۳۳ اتحاد جماهیر شوروی که توسط نیروهای ناتو با لقب «رومئو» (Romeo) شناخته می شد، در اواخر دهه ۱۹۵۰ آغاز شد. اتحاد جماهیر شوروی همراهبا دولت چین طرح هایی مشترک برای ساخت زیردریایی داشتند، کشوری که هفت فروند از این زیردریایی ها را در دهه ۱۹۷۰ به کره شمالی داده و قطعات ۱۳ فروند دیگر به شکل بسته های ویژه برای این کشور فراهم ساخت. اگر چه این زیردریایی ها در سال ۲۰۱۹ بسیار قدیمی و از رده خارج هستند اما زیردریایی های رومئو بخش قابل توجهی از ناوگان بزرگ زیردریایی های کره شمالی را تشکیل می دهند. در سال ۲۰۱۴، تصویری از کیم جونگ اون سوار بر یکی از این زیردریایی ها منتشر شد. در اواسط دهه ۱۹۹۰، کره شمالی تعداد زیادی از زیردریایی های قدیمی و تاریخ مصرف گذشته نیروی دریایی شوروی را دریافت کرد که بسیاری از آن ها در شرایط بسیار بدی قرار داشتند.

زیردریایی جدید کره شمالی؛ نسخه دستکاری شده نمونه های قدیمی خریداری شده از شوروی

این زیردریایی ها که ظاهراً برای اسقاط کردن خریداری شده بودند شامل تعداد اندکی زیردریایی پروژه ۶۲۹A با قابلیت حمل موشک های بالستیک بود که در ناتو با عنوان «کلاس گلف ۲» (Golf II class) شناخته می شدند بود. این کلاس از زیردریایی های نیز بر اساس همان زیردریایی های کلاس رومئو که در اختیار کره شمالی قرار داشت ساخته شده اما با ایجاد تغییراتی توانایی حمل سه لانچر پرتاب موشک در قسمت باله آن ایجاد شده بود. تشابه طراحی زیردریای گلف ۲ با زیردریای ساخته شده جدید توسط کره شمالی نشان می دهد که اگر چه کره شمالی هیچگاه نتوانست یک زیردریایی کلاس گلف ۲ کارآمد را وارد سرویس کند اما این زیردریایی جدید تکنولوژی به کار رفته در آن زیردریایی های قدیمی اتحاد جماهیر شوروی را داراست. زیردریایی جدید جانشین زیردریایی Gorae به معنای وال، در کلاس سینپو خواهد شد که یک موشک را در باله خود پنهان می کرد.

بیشتر بخوانید: غول «بلگورود»؛ بزرگ ترین زیردریایی هسته ای جهان توسط روس ها به آب انداخته شد

زیردریایی جدید کره شمالی؛ نسخه دستکاری شده نمونه های قدیمی خریداری شده از شوروی

اچ آی ساتن، کارشناس نبرد زیردریایی می گوید که این زیردریایی موشک انداز احتمالاً نسخه تغییر یافته یکی از زیردریایی های کلاس رومئو متعلق به کره شمالی است: «اگر چه این زیردریایی توسط رسانه های دولتی به عنوان یک زیردریایی جدید ساخت کره شمالی عرفی شده اما نشانه های خیلی واضحی وجود دارد که نشان می دهد این زیردریایی نسخه تغییر شکل داده زیردریایی های قبلی است. بدین ترتیب این زیردریایی دستکم ۲۰ سال پیش ساخته شده است». به عنوان یک آیتم پروپاگاندایی، این عکس ها می خواهند اندازه و بزرگی این زیردریایی را بدون نشان دادن جزییات بیش از حد به نمایش بگذارند. با این وجود، ساتن می گوید که متوجه چندین نکته جزئی و ظاهراً کم ارزش در مورد این زیردریایی شده که به دودمان این گروه از زیردریایی های قدیمی اشاره دارند.

زیردریایی جدید کره شمالی؛ نسخه دستکاری شده نمونه های قدیمی خریداری شده از شوروی

در تصاویری که ارائه شده، می توان دو پروانه پوشانده شده- که در زیردریایی های کلاس رومئو معمول بود- را دید که هر کدام در یک طرف بدنه قرار گرفته اند. در قسمت بالای آن نیز می توان باله ای شبیه آنچه که در زیردریایی کلاس رومئو وجود داشت را دید که کمی بزرگ تر شده است. این قسمت توسعه یافته بدون شک برای حمایت از یک باله بزرگ تر و پهن تر با لانچرهای پرتاب موشک در درون آن ساخته شده است. ساتن بر این باور است که زیردریایی جدید می تواند دو یا شاید سه موشک Pukgeukseong را حمل کند. این موشک که توسط سرویس های امنیتی ایالات متحده با نام KN-11 شناخته می شود اولین بار در سال ۲۰۱۶ مورد آزمایش قرار گرفته، گمان می رود بردی در حدود ۱.۲۰۰ کیلومتر داشته و دارای کلاهک هسته ای است. در صورتی که این موشک از دریای ژاپن شلیک شود می تواند اهدافی متعلق به ژاپن و ایالات متحده در در ریسک حمله هسته ای قرار دهد.

زیردریایی جدید کره شمالی؛ نسخه دستکاری شده نمونه های قدیمی خریداری شده از شوروی

این زیردریایی همچنین می تواند در آینده از موشک های حتی با برد بیشتری را حمل کرده و هدف ایده آل آن ها جزیره گوام است که یک پایگاه منطقه ای برای بمب افکن ها و زیردریایی های هسته ای ایالات متحده به شمار می آید. زیردریایی مجهز به موشک های دارای کلاهک هسته ای می تواند سلاحی غافلگیر کننده برای اولین موج حمله باشد که بدون کشف شدن به هدف خود نزدیک شده و سپس بارانی از موشک ها را به سمت آن شلیک می کند. با این وجود، اغلب قدرت های هسته ای از سلاح های هسته ای مستقر در زیردریایی های خود به عنوان یک ابزار کاملاً دفاعی برای جلوگیری از چنین حملات غافلگیر کننده ای استفاده می کنند. یک زیردریایی در حال گشت زنی می تواند از دید نیروهای دشمن مخفی مانده، از فضای خاکی کشورش که مورد حمله هسته ای قرار گرفته دور شده و موشک هایش را در پاسخ به حملات دشمن به سمت آن ها شلیک نماید.

زیردریایی جدید کره شمالی؛ نسخه دستکاری شده نمونه های قدیمی خریداری شده از شوروی

تبدیل زیردریایی های قدیمی کره شمالی به یک زیردریایی با قابلیت حمل موشک هسته ای با قربانی کردن بخشی از قابلیت های کاربردی آن صورت گرفته است. ساتن در این باره بر این باور است که لانچرهای پرتاب موشک ظاهراً در بخش باتری دوم زیردریایی جای گذاری شده اند. این می تواند بدین معنا باشد که زیردریایی جدید نسبت به نوع قبلی باتری های کمتری حمل می کند که باعث می شود نتواند برای مدت زیادی در زیر آب غوطه ور بماند. با استانداردهای امروزی، حتی این زیردریایی «جدید» کره شمالی نیز بسیار ابتدایی به نظر می رسد اما علیرغم قدیمی بودنش، به دلیل سلاح هایی که حمل می کند باید توسط نیروهای دریایی دیگر بسیار جدی گرفته شود.

بیشتر بخوانید: نگاه نزدیک به بی صداترین و پیشرفته ترین زیردریایی غیر هسته‌ای جهان ساخت ژاپن

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • ساموسل مرداد ۱۲, ۱۳۹۸

    پ ن پ. فکر کردین روسیه جدیدترین زیردریاییشو به کره شمالی میده
    حتی چین زیردریایی های قرن بوقشو نداد

  • A آذر ۱۰, ۱۴۰۱

    این زیر دریایی ها قابلیت شلیک حمله اتمی داره
    یعنی امکان استقرار موشک های بالستیک هسته ای و جابجایی فاصله های بسیار طولانی بیشتر از هزاران کیلومتر
    و چون از دید ماهواره ها و دشمن و رادار ها پنهانه از هر دریایی می‌تواند به آمریکا حمله اتمی داشته باشد
    بی دلیل نیست که مغرب از کره شمالی وحشت داره

  • دانیال آذر ۱۰, ۱۴۰۱

    کلاً ۴ تا موشک هسته ای هم برای نابودی امریکا کافی است
    نیویورک شیکاگو واشنگتن لس آنجلس

  • دانیال آذر ۱۰, ۱۴۰۱

    ایران هم باید۱۰۰ تا بمب اتم داشته باشه