وضعیت قطعات و هزینه نگهداری از برلیانس کراس در بازار ایران چگونه است؟

وضعیت قطعات و هزینه نگهداری از برلیانس کراس در بازار ایران چگونه است؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

برلیانس کراس تنها نماینده برلیانس در رده خودروهای کراس‎اور کوچک شهری محسوب می‌شود. این خودرو در سال ۹۶ وارد خط مونتاژ شرکت پارس‌خودرو شد و پس از مدت کوتاهی نیز به جمع رقبای هم‌رده خود در بازار ایران پیوست. رقبایی که با محبوبیت خود عرصه را بر برلیانس کراس تنگ می‌کردند. اما این خودرو با امکانات مناسب و طراحی تقریباً بهتری که داشت توانست از رقبایی مانند دانگ فنگ h30 کراس پیشی بگیرد. اما هنوز هم از رقیب فرانسوی خود، رنو استپ وی چند قدم عقب‌تر است. هرچند برلیانس کراس برتری‌های بسیاری نسبت به این رقیب به‌ظاهر فرانسوی تولید ایران دارد. اما آن‌طور که از آمارهای فروش پیداست، میزان خریدوفروش برلیانس کراس هنوز هم فاصله زیادی با رنو ساندرو استپ وی دارد.

درهرحال مزایایی در خرید برلیانس کراس وجود دارد که باعث شده افرادی که برای رفت‌وآمدهای درون‌شهری خود نیاز به یک خودرو کم‌مصرف شهری دارند، به آن روی بیاورند. اما چیزی که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت این است که آیا وضعیت قطعات و هزینه‌های نگهداری جزو عوامل محبوبیت این خودرو محسوب می‌شود یا خیر؟

ارزیابی هزینه‌های تعمیرات برلیانس کراس نسبت به قیمت آن

همان‌طور که می‌دانید این خودرو در ابتدای ورود خود به ایران، به‌عنوان یک خودرو اقتصادی و با قیمت حدود ۵۰ میلیون تومان وارد بازار شد. اما پس از گذشت تنها یک سال و شروع بحران‌های پیاپی در بازار خودرو حال قیمت برلیانس کراس به ۱۷۲ میلیون تومان رسیده است. بدیهی است که از آن زمان تاکنون قیمت قطعات و لوازم‌یدکی برلیانس کراس نیز افزایش چشمگیری داشته است. بنابراین هرچند دیگر نمی‌توان این خودرو را یک خودرو اقتصادی و مقرون به صرفه تلقی کرد، اما بازهم با توجه به قیمت‌های موجود در بازار این خودرو جزو میان رده‌های بازار ایران محسوب می‌شود. درنتیجه هزینه نگهداری از آن نیز نسبت به قیمت آن در سطح میانه قرار دارد.

در راستای همین مطلب بد نیست اشاره‌ای داشته باشیم به حدود قیمت قطعات و لوازم‌یدکی برلیانس کراس و میانگین هزینه‌های نگهداری از این خودرو را نیز تا حدودی برآورده کنیم. قیمت در برلیانس کراس در بازار فعلی حدود ۱ تا ۱.۵ میلیون تومان، قیمت سپرهای جلو و عقب هرکدام حدود ۷۰۰ تا ۱ میلیون تومان، در صندوق عقب این خودرو حدود ۷ میلیون تومان، هرکدام از لنت‌های جلو و عقب حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان، آینه‌های جانبی هرکدام حدود ۹۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان، چراغ جلو حدود ۹۵۰ هزار تا ۱ میلیون تومان، سنسور دمای آب حدود ۱۵۰ هزار تومان و واتر پمپ حدود ۴۵۰ هزار تومان می‌باشد. با توجه به این قیمت‌ها و دستمزد تعمیرکاران، اگر خودرو شما در یک تصادف از ناحیه سپر و چراغ‌ها دچار آسیب شود بیش از ۳ میلیون تومان باید هزینه پرداخت کنید. هرچند این رقم، رقم بالایی است اما با توجه به قیمت خودرو بازهم می‌توان آن را متعادل محسوب کرد.

هزینه نگهداری و سرویس‌های دوره‌ای برلیانس کراس

خودروهای برلیانس در ابتدای ورود خود خدمات پس از فروش خوبی نداشتند و قطعات یدکی آن‌ها به سختی در بازار یافت می‌شد. اما با گذشت زمان شرکت سایپا و پارس‌خودرو در پی استقبال مشتریان این خدمات را بهبود بخشیدند. بنابراین در هنگام ورود برلیانس کراس دیگر این مشکل وجود نداشت. و خریداران بدون تردید در این موضوع به سراغ خرید برلیانس کراس می‌رفتند. در حال حاضر نیز قطعات این خودرو به راحتی در بازار یافت می‌شود و نیازی به صرف وقت زیادی برای پیدا کردن آن‌ها نخواهید داشت.

هزینه نگهداری این خودرو تا حد زیادی به قیمت قطعات مصرفی و سرویس‌های دوره‌ای این خودرو بستگی دارد. خودروهای برلیانس برای اولین بار باید پس از ۶ ماه یا حداکثر ۵ هزار کیلومتر باید سرویس شوند. این سرویس شامل تعویض روغن موتور، فیلتر هوا، فیلتر روغن و تمیز کردن اجزا داخلی خودرو می‌شود. با توجه به این‌که  قیمت فیلترهای مصرفی برلیانس کراس هرکدام حدود ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان است و قیمت روغن موتور۱ لیتری آن نیز حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است، با احتساب هزینه‌های جانبی در هر سرویس باید حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان هزینه کنید. این رقم به نسبت قیمت ۱۷۲ میلیون تومانی خودرو به نظر معقول می‌آید.( البته اگر ارزش واقعی این خودرو را در نظر نگیریم!).

بنابراین با توجه به توضیحات و حدود قیمت‌هایی که ذکر شد، نمی‌توان گفت برلیانس کراس خودرو پرخرجی است. بلکه اگر در شرایط نرمال و با رعایت نکات رانندگی از این خودرو استفاده کنید، ممکن است به خودرویی کاملاً کم‌خرج و بی‌دردسر تبدیل شود.

منبع: ویرلن
بدون نظر

ورود