بدون زنبورها نوع بشر از بین خواهد رفت؛ چرا زنبورها برای ما حیاتی هستند؟

بدون زنبورها نوع بشر از بین خواهد رفت؛ چرا زنبورها برای ما حیاتی هستند؟

جمعیت زنبورهای دنیا در خطر انقراض قرار دارد. استفاده ی بیش از اندازه و نامناسب از مواد ضد آفت در کشت محصولات کشاورزی، وجود انگل های خاصی که تکثیر غیر قابل کنترلی دارند، تغییرات آب و هوایی کره زمین و مداخله ی انسانی، عواملی هستند که جمعیت زنبورهای کره زمین را تا حد خطرناکی کاهش داده اند. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که در صورت تداوم این مشکل، نوع بشر از بین خواهد رفت. در ادامه به نتایج تحقیقی درباره اهمیت زنبورها در زندگی انسان ها خواهیم پرداخت.

۱- یک سوم گرده افشانی های دنیا به دست آن ها انجام می شود

اهمیت زنبورها برای بقای انسان

زنبورها اصلی ترین گرده افشان محصولات کشاورزی در دنیا به شمار می روند. طبق تخمین ها، تولید یک سوم از مواد غذایی ای که هر روز آن ها را می خوریم، به کار گرده افشانی بستگی دارد که عمده ی آن توسط زنبورها و همینطور دیگر حشرات، پرندگان و خفاش ها صورت می گیرد. بیشتر میوه ها و سبزیجات بومی یا وارداتی، حاصل گرده افشانی زنبورها هستند. انواع مرکبات، انواع ملون (انواعی از گیاهان شامل هندوانه، طالبی، خربزه و غیره)، هلو، کیوی، گیلاس، آلبالو، بلوبری، آووکادو، خیار، انواع کدو، کرفس، کلم بروکلی، دانه های سویا، کنجد و مارچوبه، تنها برخی از این مواد غذایی هستند.

۲- به گرده افشانی دیگر محصولات کشاورزی هم کمک می کنند

گرده افشانی نه فقط برای تولید مواد غذایی ای که مصرف هر روزه ی ما هستند اهمیت دارد، بلکه برای تولید دیگر محصولات کشاورزی مثل قهوه و پنبه هم امری ضروری به شمار می رود. حتی گرده افشانی خوراک دام ها مثل یونجه و شبدر هم به دست زنبورها انجام می شود. کار زنبورها اهمیت زیادی دارد چون به تأمین غذای بسیاری از دیگر حیوانات حاضر در زنجیره ی غذایی کمک می کند.

۳- نشان دهنده ی سلامت اکوسیستم هستند

گرده افشانی زنبورها باعث حفظ تنوع ژنتیکی گیاهان گلدار می شود. یعنی اگر در اکوسیستمی زنبورها حضور داشته باشند، همه چیز به طور طبیعی و بدون نیاز به دخالت انسان، اتفاق خواهد افتاد. البته این مسأله نه تنها به تولید گل ها، میوه ها و سبزیجات کمک می کند، بلکه گونه های حیوانی را هم حفظ می کند.

۴- خود نوعی نیروی اقتصادی هستند

طبق تخمین های انجمن زنبورداران بریتانیا، زنبورها سالانه نزدیک به ۱۸۵ میلیون دلار در اقتصاد نقش دارند و این رقم عظیم تنها مختص به کشور بریتانیا است. تولید بسیاری از مواد غذایی تجاری ای که از محصولات کشاورزی تهیه می شوند، به زنبورها بستگی دارد. محصولات کشاورزی یا به طور مستقیم نتیجه ی گرده افشانی زنبورها هستند و یا با حضور در محیطی که در آن گوناگونی زیستی وجود دارد، به طور غیر مستقیم از زنبورها نفع برده اند. طبق تخمین های دانشگاه مستقل ملی مکزیک، کار گرده افشانی به اندازه ی بیشتر از ۲ میلیارد دلار در تولیدات غذایی کشور مکزیک نقش دارد.

۵- یکی از سختکوش ترین موجودات کره زمین هستند

زنبورهای کارگر با دقت و به شکلی سازمان یافته به گروه های مختلفی تقسیم می شوند و هر کدام آن ها وظیفه ی مشخصی در کلونی خود برعهده دارند.

  • زنبورهای نظافتچی: مسئول نظافت کندو هستند.
  • زنبورهای عسل ساز: وظیفه ی تولید شاه انگبین را برعهده دارند.
  • زنبورهای کندو ساز: از غدد درون بدن خود برای درست کردن کندو استفاده می کنند.
  • زنبورهای غذا یاب: به دنبال غذا می روند و آن را به کندو انتقال می دهند.
  • زنبورهای نگهبان: از کندو مراقبت می کنند تا هیچ زنبور غریبه یا حشره ی دیگری نتواند وارد آن شود.
  • زنبورهای تهویه ساز: هوا را در کندو جریان می دهند تا رطوبت شهد گرفته شود.

طبق اطلاعات سازمان مردم نهاد Ecocolmena Spain، زنبورهای عسل اروپایی (Apis Mellifera) می توانند کلونی هایی با ۱۵ تا ۸۰ هزار عضو تشکیل دهند. این کلونی ها از یک تشکیلات کاملاً هماهنگ و همینطور یک سیستم تولید پیچیده و جمعی در خدمت کندو برخوردارند.

۶- مسئولیت زیباسازی کره زمین را برعهده دارند

بدون گرده افشانی، هیچ گلی هم وجود نخواهد داشت، به همین دلیل رنگ، بافت و عطر همه ی گل ها، بازتابی از فعالیت زنبورها محسوب می شود. چشم اندازهای زیبای طبیعی، پارک ها یا حتی همان طبیعت ساده ی روستایی را مدیون سفرهای سخت و طاقت فرسای این حشرات هستیم. هر گلی که در نتیجه ی کار گرده افشانی رشد می کند، تبدیل به یک زیستگاه امن و دلپذیر برای دیگر حشرات یا پرندگان می شود. حتی پژوهش های محققان بریتانیایی نشان داده خرزنبورها قادرند میدان مغناطیسی گل ها را احساس کنند، می توانند زمین هایی که از گل هایی با اشکال مختلف تشکیل شده اند را از یکدیگر تشخیص دهند و از این ویژگی ها استفاده می کنند تا متوجه شوند زنبور دیگری قبلاً از یک گل استفاده کرده است یا نه.

۷- یکی از مهم ترین حشرات دنیا هستند

طبق اعلام مؤسسه «دیده بان زمین» (EarthWatch)، زنبورها یکی از مهم ترین حشرات دنیا هستند. بعضی دانشمندان معتقدند تولید یک چهارم از یک میلیون گونه ی گل و گیاه به زنبورها بستگی دارد. بدون زنبورها ما دنیایی عاری از تنوع خواهیم داشت. ارزش اقتصادی گرده افشانی زنبورها حدود ۱۳۰ میلیارد یورو تخمین زده شده. این مسأله زیرساختی مهم برای تولیدات کشاورزی ایجاد می کند. دنیای بدون زنبور غیر قابل تصور است، اما متأسفانه این اتفاق در حال رخ دادن است.

۸- عسل تنها محصول آن ها نیست

موم زنبور عسل خالص ترین و طبیعی ترین ماده به شمار می رود. گرده، شهدآب، پروپولیس (ماده ی موم مانندی که زنبور با آن لانه ی خود را درز گیری می کند) و شاه انگبین (نوعی ماده غذایی که توسط زنبورهای عسل تهیه می ‌شود)، از دیگر تولیدات زنبورها هستند. همه ی این تولیدات، محصول یک فرآیند پرزحمت و وقت گیر هستند.

منبع: brightside
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • egg scrambler مرداد ۱۸, ۱۳۹۸

    حالا فهمیدین ما چرا به افغانستان عراق سوریه و لبنان نیاز داریم؟ خشکسالی نزدیکه. ما نیاز به منابع جدید برای اب و کشاورزی و تامین غذای مردم نیاز داریم