موهبت های دنیای استثنایی چپ دستی؛ ۶ برتری چپ دست ها به راست دست ها

موهبت های دنیای استثنایی چپ دستی؛ ۶ برتری چپ دست ها به راست دست ها

چپ دست بودن با مشکلات زیادی همراه است که همه ی چپ دست ها از ابتدای عمر با آن ها رو به رو هستند. از آنجایی که همه چیز باب میل راست دست ها طراحی می شود، آن ها هرگز دردسرهای چپ دست ها در سر و کار داشتن با دنیای اطراف خود را تجربه نمی کنند. بسیاری از وسایل از قیچی ها گرفته تا صندلی های تکی، به طور پیش فرض متناسب با ویژگی راست دستی ساخته می شوند، که البته احتمالاً عمده دلیل آن این است که فقط حدود ۱۰ درصد از انسان ها چپ دست هستند.

با این حال، بعضی از تأثیرگذارترین چهره های تاریخ از همین جمعیت محدود ۱۰ درصدی بوده اند. بیل گیتس، مدیر عامل مایکروسافت، اپرا وینفری، مجری تلویزیونی و باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، تنها تعدادی از چپ دست های معروف دوران معاصر هستند.

اما با وجود تمامی مشکلاتی که چپ دست ها در طول زندگی خود با آن ها مواجه هستند، تحقیقات علمی نشان داده این افراد در مقایسه با راست دست ها از برتری هایی برخوردارند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

۱- ممکن است راننده های بهتری باشند

برتری های چپ دست ها به راست دست ها

تحقیقی ۱۰ ساله بر روی ۱۵۰۰ راننده که از خدمات یک شرکت بیمه ی خودرو در آمریکا استفاده می کردند نشان داد، احتمال تصادف در راننده های چپ دست کمتر از راننده های راست دست بود. به گفته ی محققان، از آنجایی که خودروها به طور پیش فرض متناسب با ویژگی های افراد راست دست طراحی می شوند، راننده های چپ دست به طور کلی دقت و توجه بیشتری هنگام رانندگی دارند، به همین دلیل هم رانندگی بهتری دارند. جالب آنکه تحقیق مشابهی در بریتانیا (که در آنجا فرمان ماشین ها در سمت راست است) توسط یک شرکت بیمه ی خودروی دیگر نشان داد در این کشور میزان تصادف در میان راننده های چپ دست بیشتر بود.

۲- دستخط بهتری با دست غیر مسلط خود دارند

تحقیقی در استرالیا نشان داد چپ دست ها در مقایسه با راست دست ها، دستخط خواناتری با دست غیر مسلط خود داشتند. گرچه، بعد از ۱۰ روز متوالی تمرین برای نوشتن با دست غیر مسلط، راست دست ها نسبت به چپ دست ها، پیشرفت بیشتری در دستخط خود داشتند.

۳- در بعضی ورزش ها بهتر هستند

تحقیقات نشان داده، چپ دست ها ممکن است در بعضی رشته های ورزشی رقیب های قدرتری باشند. گرچه تنها حدود ۱۰ درصد از انسان ها چپ دست هستند، اما تحقیقات نشان داده ۳۰ درصد از پرتابگرهای برجسته چپ دست هستند. از قرار معلوم، در مواقعی که ورزشکار در مضیقه ی زمانی قرار داشته باشد، چپ دست بودن یک مزیت بزرگ محسوب می شود، به همین دلیل است که چپ دست در پینگ پونگ بهتر از تنیس هستند (در گذشته چپ دست ها در تنیس حرفه ای یک پای خود را بالا نگه می داشتند، اما از دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی این کار را کنار گذاشتند، احتمالاً به این دلیل که در حرکت بک هند مهارت بیشتری پیدا کرده اند). به عقیده ی محققان، هنگام بازی، در لحظاتی که فرصت زیادی برای عکس العمل نشان دادن وجود ندارد، برای راست دست ها سخت تر است که خود را با حرکات غیر قابل پیش بینی حریف مطابقت دهند.

۴- ممکن است بتوانند بعد از سکته های مغزی بهبود پیدا کنند

در تحقیقی از شرکت کننده ها خواسته شد در حالی که خواب آلوده بودند سعی کنند تشخیص دهند صداهایی که می شنوند از سمت راست می آیند یا از سمت چپ. راست دست ها اغلب، صداهایی که از سمت چپ می آمد را درست تشخیص نمی دادند اما مشابه این مسأله در چپ دست ها دیده نمی شد. علت این تفاوت احتمالاً به ویژگی های مغزی آن ها برمی گردد. در راست دست ها، بخشی از مغز که مسئولیت حفظ هوشیاری نسبت به دنیای اطراف را برعهده دارد، در نیمکره ی سمت راست واقع شده، اما در چپ دست ها این بخش یا در نیمکره ی سمت چپ قرار دارد یا در هر دو نیمکره. این نکته شاید در نگاه اول مسأله ی خاصی به نظر نرسد، اما محققان می گویند نتایج تحقیقات بیان می کند که ممکن است چپ دست ها بتوانند بعد از سکته های مغزی بهبود پیدا کنند. بعضی از قربانیان سکته های مغزی نمی توانند چیزهایی که در یک سمت آن ها قرار گرفته باشد را تشخیص دهند، اما ممکن است چپ دست ها بتوانند از آسیب های سکته ی مغزی بهتر در امان بمانند.

۵- در ریاضیات عملکرد بهتری دارند

برخی از جدیدترین تحقیقات صورت گرفته بیان می کند چپ دست ها در حل بعضی از مسائل ریاضی از عملکرد بهتری برخوردارند. در تحقیقی از بیش از ۲،۳۰۰ کودک ایتالیایی ۶ تا ۱۷ سال، تست ریاضی گرفته شد و محققان متوجه شدند دانش آموزان چپ دست بهترین عملکرد را در مسأله های پیچیده داشتند، گرچه در مورد مسأله های ساده هیچ برتری ای نسبت به راست دست ها نداشتند. در عین حال، راست دست های مطلق (کسانی که گفته بودند همیشه ترجیح می دهند کارهای خود را با دست راست انجام دهند و از دست چپ برای بعضی کارها استفاده نمی کنند) در هر نوع مسأله ای، به طور متوسط عملکرد ضعیف تری داشتند.

۶- عملکرد بهتری در کار با دست غیر مسلط دارند

در تحقیقی دانشمندان اسکاتلندی از شرکت کنندگان خواستند هر دو دست خود را به طرف دو هدف دراز کنند، سپس باید فوراً نزدیک ترین دست خود را به یک هدف جدید می رساندند. از طریق یک سیستم مخصوص، یکی از دست ها به لرزش درآورده می شد تا شرکت کننده متوجه شود که باید کدام دست خود را به طرف هدف کناری دراز کند، اما گاهی هم این لرزش ها شرکت کننده ها را فریب می دانند در حالی که هدف از کنار دست دیگر سردر می آورد. در چنین مواردی، چپ دست ها عملکرد بهتری در واکنش به لرزش های اشتباه و استفاده از دست درست داشتند. به عقیده ی محققان، مغز بعضی از چپ دست ها بیشتر شبیه به مغز راست دست ها است، مسأله ای که باعث می شود آن ها تعصب کمتری در مورد استفاده از دست غیر مسلط خود داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

«روز جهانی چپ دست ها» و ۱۳ نکته جالب در مورد آن ها که شاید تاکنون نمی دانستید

۱۰ واقعیت شگفت انگیزی که باید در مورد چپ دست بودن بدانید

این باورهای نادرست در مورد چپ دست ها را فراموش کنید

منبع: rd
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • Sana بهمن ۲۸, ۱۳۹۹

    من چپ دستم ممنون از اطلاعات