آشنایی با روش های قیمت گذاری تبلیغات آنلاین: CPC, CPM و CPA

بهترین روش تبلیغات آنلاین کدام است؟

آشنایی با روش های قیمت گذاری تبلیغات آنلاین: CPC, CPM و CPA

تبلیغات آنلاین یکی از روش های کارآفرینی دیجیتالی محسوب می شود. راه اندازی سایتی به منظور نمایش آگهی تبلیغ کنندگان کالا و خدمات، یکی از روش های درآمد زایی اینترنتی است. سایت شما باید بازدید بالایی داشته باشد تا تبلیغ دهندگان و یا شرکت های نمایش گسترده تبلیغات آنلاین را به انتشار آگهی روی سایت شما ترغیب کند. اکنون با آنالیزورهای آنلاین، فهم این موضوع که سایت شما در روز و در ماه چقدر بازدید دارد، کار سختی نیست.

گاها، جایگاه سایت شما در رتبه بندی الکسا، تاثیر بسزایی در ترغیب آگهی دهندگان به انتشار آگهی در سایت شما دارد. اگر چه این، تنها ملاک نیست. گاها مشاهده می شود که سایت هایی با رتبه های ۳ یا ۴ رقمی در الکسا، توانسته اند از کمپانی های بزرگ، تبلیغات جذاب با سودهای شیرین دریافت کنند که نشان دهنده اصل دیجیتال مارکتینگ و رایزنی با مشتری برای ترغیب وی برای حضور انلاین در سایت ما است.

نمایش تبلیغات در سایت های اینترنتی، معمولا به ۳ روش عمده انجام می شود. البته رپرتاژ آگهی هم باید به روش ها اضافه کرد که از نظر بعضی ها، کارکرد به مراتب بهتر و تاثیرگذاری بلند مدت خوبی برای آگهی دهنده در سایت نمایش دهنده رپرتاژ خبری دارد. علت را باید در قدرت محتوا و تولید محتوا جستجو کرد که بنر، هیچ گاه چنین توانایی ندارد.

تبلیغات آنلاین

لذا اگر قصد تبلیغ کالا و خدمات خود در فضای مجازی دارید، حتما به موازات نمایش بنر در سایت های پربیننده، به تولید محتوا بر اساس اصول SEO در سایت های مطرح نیز تمرکز کنید که بازتاب های خوبی برای فعالان این عرصه داشته است.

نمایش دهندگانی که قصد نمایش دادن تبلیغات از بنر گرفته تا تبلیغات میانی (interstitial) و باز شونده ها (expandable)  را دارند مجبورند بین چند گزینه انتخاب کنند تا از این راه به درآمد زایی برسند. اگر شما به عنوان نمایش دهنده شانس این را داشته باشید که از تبلیغ دهنده ها سفارش همکاری بگیرید باید روش قیمت گذاری تبلیغی که نشان می دهید را انتخاب کنید.

۳ روش عمده تبلیغات آنلاین

  • CPM (قیمت بر اساس نمایش یا  Cost per Impression)
  • CPC (قیمت بر اساس کلیک)
  • CPA (قیمت بر اساس عمل خواسته شده از مخاطب)

روش CPM

طبق توافق CPM تبلیغ دهنده آگهی قبول می کند که به ازای هزار بار نمایش هر تبلیغ (بنر ما) مبلغ خاصی را به نمایش دهنده بپردازیم. این به معنی آن است که در چنین معامله ای نمایش دهنده برای هر تبلیغ نشان داده شده ما، درآمد زایی می کند. این روش عموما برای تبلیغ بدون شبکه های تبلیغاتی به کار برده می شود. معمولا برای کمپین های برندینگ، که در آن هدف افزایش آگاهی (awareness) نسبت به یک برند یا محصول است استفاده می شود. درآمد حاصل از آن قابل پیش بینی ترین مقدار درآمد برای نمایش دهنده آگهی است.

یکی از ایرادات این روش این است که وقتی شما یک بنر را به مدت طولانی در سایت های مختلف تبلیغ می کنید، جذابیت کلیک روی آگهی را کاهش می دهد. لذا، صرف نمایش یک آگهی در سایت های مختلف، منتهی به کلیک روی آگهی و ورود کاربران به سایت شما برای مشاهده خدمات و محصولات نیست. بنابراین اگر صرفا، نمایش بنر مدنظر نیست و هدف تر، قصد تبلیغ دارید، قیمت بر اساس کلیک به شما توصیه می شود.

روش CPC 

روش قیمت به ازای کلیک یا CPC به این معنی است که تبلیغ دهنده هر بار که روی یکی از تبلیغاتش کلیک بشود به نمایش دهنده مبلغی پرداخت می کند. به عبارت دیگر، تبلیغ دهنده پول کاربرانی را می دهد که از سایت نمایش دهنده به سایت خودش راهنمایی شده اند. درآمد حاصل از آن، ثبات روش CPM را ندارد. تبلیغ دهنده لازم نیست هیچ مبلغی به ازای تبلیغاتی که رویش کلیک نمی شود بپردازد و این به نفع او خواهد بود.

گستره ی دنیای تبلیغ دهندگان را بازتر می کند. خیلی از تبلیغ دهندگان-به خصوص در ایران- روش CPC را به CPM ترجیح می دهند. تبلیغ دهندگانی که کمپین های مستقیم دارند (direct response campaign روش هایی که انجام عمل خاصی را از مخاطب طلب می کند.) این روش را ترجیح می دهند.اغلب توسط شبکه های تبلیغات نظیر Google AdSense (سامانه ی نمایش دهندگان گوگل) استفاده می شود.

روش CPA

روش سومی هم برای قیمت گذاری تبلیغات هست که مسلزم کامل شدن مراحل بیشتری از سمت مخاطب است تا نمایش دهنده را به درآمد برساند. در روش CPA تبلیغ دهنده فقط برای کلیک هایی پول می دهد که مخاطب را به اعمال خاصی رهنمون می سازند. این اعمال می تواند از خرید یک محصول، دانلود یک فایل، تا عضو سایت شدن متغیر باشند.

در این روش تبلیغاتی نمایش دهنده به ازای فروش (یا هر عمل) مستقیمی که برای تبلیغ دهنده به ارمغان می آورد به درآمد می رسد. این روش برای تبلیغ دهنده از کمترین ریسک برخوردار است. نکته ی مهم این روش در این است که نمایش دهنده در مورد درآمدش دیگر شفافیتی ندارد.

از آن جا تبلیغ دهنده حاضر است مبلغ به نسبت بالایی به ازای هر تراکنش کامل (completed transaction) بپردازد، نمایش دهنده می تواند با یک بار تبلیغ کردن حتی به ۱۰۰ دلار هم برسد.

چیزی که دوباره باید به آن توجه ویژه داشت این است که، اگر مخاطبین یک سایت به موضوع یک تبلیغ مربوط هستند این روش می تواند خوب جواب بدهد. مثلا اگر شما یک بلاگ با موضوع شکار دارید احتمالا از تبلیغ رژ لب در آن نمی توانید با روش CPA پول خاصی در بیاورید.

کدام روش بهتر است؟

کدام روش بهتر است، در تبلیغات انلاین، بهترین روش نداریم. همه چیز به استراتژی شما باز می گردد. ترکیبی از همه این روش ها در کنار رپرتاژ خبری و حضور گسترده در شبکه های اجتماعی با تولید محتوای متنی، صوتی، تصویری و ویدیویی را توصیه می کنیم که برای برندینگ و توسعه کسب و کار شما تاثیر بسزایی دارد.

پادکست ها و وبلاگ ها و صفحات پربیننده اینستاگرام و کانال های یوتیوب را جدی بگیرید که ارزان ترین روش برای شکار کاربر به سمت سایت شما و نمایش و فروش محصولات و خدمات است. قدرت توریسم بلاگرها، فود بلاگرها و فشن بلاگرها و به طور کل، اینفلوئنسرها را دست کم نگیرید.

حتما ببینید:  اسامی و آی دی شاخ های اینستاگرام ایرانیان

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود