۱۴ چیزی که هرگز نباید در زندگی تان از آن ها خجالت بکشید

۱۴ چیزی که هرگز نباید در زندگی تان از آن ها خجالت بکشید

ما آدم ها گاهی خود را به خاطر شیوه ی زندگی کردن مان سرزنش می کنیم چون آنطور که مایلیم کامل و بی نقص نیست. وقتی با دوستان خود صحبت می کنیم یا در شبکه های اجتماعی گشت می زنیم، شروع به مقایسه کردن خودمان با دیگران می کنیم و زندگی مان برایمان بی ارزش جلوه می کند. ما در مورد چیزهایی احساس گناه می کنیم که نباید از آن ها شرمنده باشیم. اما وقتش رسیده که دیگر خودمان را بپذیریم و از خجالت کشیدن برای چنین چیزهایی دست برداریم. در ادامه به ۱۴ چیزی می پردازیم که هرگز نباید در زندگی خود به خاطر آن ها احساس شرمندگی کنید.

۱- شغل خود

سرزنش کردن خود

وقتی پای انتخاب شغل در میان باشد، هر چه شغلی نامتعارف تر و حقوق کمتری داشته باشد، احتمال اینکه به خاطر انتخاب تان خجالت بکشید بیشتر می شود. در چنین شرایطی بیشتر شک می کنید که اگر توانایی های لازم برای یک شغل ثابت تر با حقوق بهتری را دارید پس چرا شغل متفاوتی را در پیش گرفتید. این فشار به ویژه زمانی بیشتر می شود که شما پیشرفت شغلی دوستان خود را می بینید. با این حال، اگر با کار خود احساس شادی می کنید، باید به شغلی که دارید، هر چه که هست، افتخار کنید.

۲- ناتوانی ها یا کم توانی های خود

ممکن است به خاطر ناتوانی ها یا کم توانی هایی که در بعضی کارها دارید؛ احساس حقارت کنید، اما شما نباید به خاطر این مسأله خجالت بکشید. هر کسی نقاط قوت و ضعفی دارد، بنابراین اگر در کاری ماهر نیستید این بدان معنی نیست که شما آدم بی عرضه ای هستید. تنها معنای یک ناتوانی یا کم توانی این است که شما در کار دیگری توانمند هستید.

۳- وقت گذاشتن برای خود

در دنیای برونگرای امروز، گاهی سخت است که خود را توجیه کنیم می توانیم زمانی را هم فقط به خودمان اختصاص دهیم. اگر مادر باشید، شاید حتی احساس گناه بیشتری هم کنید که بخواهید قبل از اینکه فرزندتان سراغ شما بیاید مدتی در اتاق با خودتان خلوت کنید. اما حقیقت آن است که همه ی ما لیاقت آن را داریم که زمانی را هم به خودمان اختصاص دهیم و بدون اینکه نگران دیگران باشیم، مدت کوتاهی فقط به خودمان فکر کنیم. بنابراین نفس راحتی بکشید و دیگر در این مورد احساس گناه نکنید.

۴- دوستان و شریک عاطفی خود

ممکن است در زندگی تان دوستان یا شریک عاطفی ای داشته باشید که دیگران معتقد باشند لیاقت شما را ندارند. اما اگر دوست یا شریک عاطفی تان رفتار درستی با شما دارد، نباید اهمیتی داشته باشد که او به اندازه ی کافی «جالب» یا خوب به نظر نمی رسد. شما باید خوشحال باشید که آدم هایی مانند آن ها در این دنیا وجود دارد که به شما اهمیت می دهند.

۵- گذشته ی خود

اگر از گذشته ی خود خجالت بکشید، بعید است که بتوانید قدر زندگی حال را بدانید و به سمت آینده قدم بردارید. شما باید گذشته ی خود را قبول کنید و بپذیرید که همین گذشته شمای امروزی را ساخته. این یکی از کارهایی است که کمک می کند بتوانید خودتان را دوست داشته باشید. اگر جایی که از آن آمده اید، مثل خانواده، محیطی که در آن بزرگ شده اید و هر چه که مربوط به گذشته می شود، شرایط بدی داشته، اجازه دهید این مسأله به شما یادآوری کند که حالا به آدم بهتری تبدیل شده اید و یا می توانید تبدیل شوید.

۶- غذاهایی که می خورید

ممکن است بعضی دوستان تان که اهمیت زیادی به سلامتی می دهند دائماً سعی کنند از خوردن خوراکی های خوشمزه و مورد علاقه ی خود، احساس گناه کنید. اما تا زمانی که مراقب سلامتی خود باشید، نباید از پرخوری کردن تان خجالت بکشید. غذا خوردن یکی از بزرگ ترین لذت های زندگی است و اگر شما استطاعتش را دارید، باید از آن بهره ببرید.

۷- وضعیت تأهل خود

ممکن است ترجیح دهید مجرد یا تنها باشید یا احساس کنید برایتان بهتر است که از شریک زندگی یا عاطفی خود جدا شوید. حتی اگر دیگران هم با شما مخالف باشند، شما نباید از رابطه نداشتن با کسی خجالت بکشید. درست است که داشتن رابطه ی عاطفی یا ازدواج کردن ممکن است اتفاق عالی ای به نظر برسد، اما اگر احساس می کنید که باید مجرد یا تنها باشید، نباید در مورد آن احساس گناه کنید.

۸- متفاوت بودن

در اقلیت بودن به خودی خود کار سختی است، بنابراین اگر خود شما هم به خاطر متفاوت بودن تان احساس بدی به خودتان دهید، این کار هیچ کمکی نمی کند. به جای آنکه سعی کنید خودتان را تغییر دهید و جزئی از اکثریت شوید، باید منحصر به فرد بودن خودتان را بپذیرید و از آن درست استفاده کنید.

۹- چیزهایی که استطاعت خرید آن ها را دارید و ندارید

در دنیای مادی گرای امروز، عجیب نیست که از اینکه استطاعت خرید اجناس برند و جدیدترین مدهای روز را ندارید، احساس خجالت کنید. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که این برندها نیستند که به شما هویت می دهند. بنابراین، به اندازه ی توانایی تان خرج کنید و از داشته های خود راضی باشید.

۱۰- وزن، سایز یا فرم بدن خود

شاید بعضی وزن ها، سایزها یا اندام های مشخص بیشتر مورد پسند رسانه ها باشند، اما این دلیل نمی شود که از خودتان خجالت بکشید. سلامتی بدن تان باید بیشتر از ظاهر آن برایتان اهمیت داشته باشد، بنابراین اگر آن ویژگی های ظاهری را ندارید، هرگز نباید از بدن خود خجالت بکشید. جلوی آینه بایستید و به خودتان بگویید که زیبا هستید چون حقیقت هم همین است.

۱۱- علائق خود

حتی تفریحات و سرگرمی های ما هم جایگاه های متفاوتی در نگاه جامعه دارند. اما اگر واقعاً از خواندن کتاب، جمع کردن تمبر یا بافتنی بافتن لذت می برید و یا اصلاً هیچ تفریح و سرگرمی خاصی ندارید، باید به آن افتخار کنید. تا زمانی که ضرری برای دیگران نداشته باشد، شما آزاد هستید که هر علاقه ای که مایل هستید داشته باشید.

۱۲- احساساتی بودن

وقتی پا به دوران بزرگسالی می گذاریم، گاهی از ما این انتظار می رود که زیاد از حد احساس به خرج ندهیم. با این حال، شما ربات نیستید و باید امکان ابراز احساسات تان را داشته باشید. بنابراین هر زمان که دل تان شکست یا حتی زمانی که در حال تماشای فیلم هستید، اجازه دهید که اشک هایتان سرازیر شوند. شما نباید از اینکه احساس تان را ابراز می کنید و وقتی چیزی واقعاً شما را تحت تأثیر قرار می دهد، نمی توانید احساسات تان را کنترل کنید، خجالت بکشید.

۱۳- نحوه ی لباس پوشیدن خود

شاید جامعه در مورد اینکه چطور باید لباس بپوشید عقاید خاصی داشته باشد، اما شما نباید خودتان هم به آن کسانی بپیوندید که شما را به خاطر نحوه ی لباس پوشین تان خجالت زده می کنند. شما باید به پوشیدن هر لباسی با آن راحت هستید افتخار کنید. تصمیم در مورد لباسی که می پوشید باید با شما باشد، بنابراین با اعتماد به نفس آن را انتخاب کنید.

۱۴- تجربه ی سقط جنین یا ناباروری

در مورد این مسأله شاید به اندازه ی کافی صحبت نشده باشد. سقط جنین و نابارور بودن مشکلات شایعی هستند، اما زنان معمولاً خود را به خاطر آن سرزنش می کنند و از بابت آن خجالت می کشند. حقیقت آن است که معمولاً شما تقصیری در این مسائل ندارید. شما باید دائماً به خودتان یادآوری کنید که مشکل از شما نیست.

منبع: brightside
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود