Altius-U؛ جدیدترین پهپاد دور پرواز روسیه با قابلیت جاسوسی و حمل بمب‌های هوشمند

Altius-U؛ جدیدترین پهپاد دور پرواز روسیه با قابلیت جاسوسی و حمل بمب‌های هوشمند

وزارت دفاع روسیه بالاخره طراحی و ساخت نمونه اولیه پهپاد Altius-U، که نسخه روسی پهپادهای آمریکایی RQ-4 Global Hawk و Predator به شمار می آید را به اتمام رسانده است. بعد از چندین تعویق ساخت و افزایش هزینه های تحقیق و توسعه و همچنین دستگیری الکساندر گومزین، مدیر کمپانی اصلی طرح اولیه این پهپاد در سال گذشته، پهپاد ۶ تنی Altius-U بالاخره هفته گذشته به پرواز درآمد. این نمونه اولیه در هنگام پرواز آزمایشی خود از سیستم های هوشمند، جاسوسی و جمع آوری اطلاعاتش استفاده کرده و در نهایت قرار است به بمب ها و موشک های نقطه زن و بسیار دقیق تا وزن بیش از یک تن نیز مجهز شود.

وزارت دفاع روسیه بالاخره طراحی و ساخت نمونه اولیه پهپاد Altius-U، که نسخه روسی پهپادهای آمریکایی RQ-4 Global Hawk و Predator به شمار می آید را به اتمام رسانده است

پهپاد روسی Altius-U در اولین پرواز آزمایشی خود که ۳۲ دقیقه به طول انجامید تا ارتفاع ۸۰۰ متری (۲.۶۰۰ پایی) بالا رفته اما به گفته مقامات وزارت دفاع روسیه، این نمونه و پهپاد پنهانکار جدید Okhotnik در نهایت قادر خواهند بود در ارتفاعات بسیار بالا پرواز کرده و از سیستم های دفاعی کشورهای دیگر عبور نمایند. به ادعای مقامات روس این پهپاد می تواند ۲۴ ساعت در آسمان باقی بماند که باعث می شود این پهپاد بردی بسیار فراتر از مرزهای روسیه داشته باشد. به گفته کارشناسان نظامی، روسیه قصد دارد خود را از وابستگی به تجهیزات نظامی خارجی رهانده و از نبردهایی که در سوریه داشته درس بگیرد و توسعه پهپادهای اخیر نشان می دهد که روسیه در سال های اخیر در این تکنولوژی نیز پیشرفت های قابل توجهی داشته است.

پهپاد جدید روس ها که یک هواپیمای دو موتوره توربوپراپ بدون سرنشین است عمدتاً یک پهپاد جاسوسی است اما همانطور که گفته شد توانایی حمل سلاح تا بیش از یک تن را نیز داراست. روسیه, علیرغم اینکه یک غول نظامی و از کشورهای پیشرو در زمینه تولید تجهیزات دفاعی و تهاجمی است اما در زمینه توسعه پرنده های بدون سرنشین از ایالات متحده عقب بوده است. اما با ساخت پهپادهای Altius-U که مشابه نمونه های آمریکایی Reaper  یا Predator است، این کشور نشان داده تکنولوژی ساخت هواپیماهای بدون سرنشینی که یک روز یا بیشتر روی سر هدف خود پرواز کرده، عملیات های شناسایی انجام داده و در نهایت در صورت لزوم با پرتابه های نقطه زن خود آن ها را نابود سازد داراست.

نمونه اولیه این پهپاد جاسوسی حدود ۱۱.۶ متر طول داشته که با طول پهپاد آمریکایی MQ-9 Reaper تقریباً یکسان است. با این وجود، طول بال های نمونه اولیه پهپاد روسی ۲۸.۵ متر با ۵ تا ۷ تن وزن هنگام بلند شدن و توان حمل بار به مقدار یک تا دو تن است که باعث می شود از این لحاظ به مقدار قابل توجهی از نمونه آمریکایی بزرگتر باشد. همچنین نهایت برد این هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین حدود ۱۰.۰۰۰ کیلومتر با سرعت پرواز ۱۵۰ تا ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت و سقف ارتفاع حداکثر ۱۲.۰۰۰ متر (۴۰.۰۰۰ پا) اعلام شده است.

بیشتر بخوانید: نگاهی از نزدیک به هواپیمای بدون سرنشین تجسسی گلوبال هاوک MQ-4 Triton

اگر چه نمونه های اولیه مختلفی از این پرنده جاسوسی ساخته شده اما نمونه ای که ویدیو مربوط به پرواز آن منتشر شده فاقد بسته سنسورهای مشخص به ویژه چشم الکترو-اپتیکی رو به پایین است که برای تعقیب و تحت نظر داشتن مداوم هدف روی زمین به کار گرفته می شود. چنین سنسورهایی معمولاً دارای دوربین های رنگی و عکس برداری با کیفیت بالا در داخل یک برجک چرخان است که به هواپیما اجازه می دهد به شکل دایره ای روی سر هدف پرواز کرده و در تمام این مدت حرکات آن را تحت نظر داشته باشد. پهپاد روسی Altius-U در ابتدا به عنوان یک پهپاد تهاجمی توسعه یافته بود و بعدها از آن به عنوان یک پهپاد دو منظوره (جاسوسی-تهاجمی) یاد شد اما اکنون از آن به عنوان پهپادی با تخصص در جمع آوری اطلاعات، پایش و جاسوسی یاد می شود.

وزارت دفاع روسیه بالاخره طراحی و ساخت نمونه اولیه پهپاد Altius-U، که نسخه روسی پهپادهای آمریکایی RQ-4 Global Hawk و Predator به شمار می آید را به اتمام رسانده است

غیرمسلح بودن برای یک پهپاد دور پرواز، با ارتفاع پرواز متوسط بسیار غیرمعمول است زیرا مسلح بودن تعداد و انواع پهپادهای لازم برای انجام عملیات هایی که شامل پایش و حمله به اهداف دشمن به شکل همزمان است را کاهش می دهد. این امکان وجود دارد که این پهپاد با توان باربری بسیار کمتری نسبت به آنچه که گفته شده و از قبل برنامه ریزی شده تولید شود. در سال ۲۰۱۵ گفته شده بود که این پهپاد از دو موتور Red A03  استفاده می کند که از آلمان خریداری شده و هر کدام ۵۰۰ اسب بخار نیرو تولید می کنند. این مقدار بیشتر از توان یک موتوری است که نیروی لازم برای پرواز پهپاد آمریکایی MQ-9 Reaper را تولید می کند اما باید دانست که Altius-U یک پرنده بدون سرنشین بسیار بزرگتر و با نیم تن وزن بیشتر نسبت به نسخه آمریکایی است. چیزی که در ویدیو منتشر شده کاملاً مشخص می باشد این است که Altius-U دارای دو نقطه سخت روی بال های خود است که به عنوان پلتفرمی خارجی برای حمل بار (به احتمال فراون موشک یا بمب) مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وزارت دفاع روسیه بالاخره طراحی و ساخت نمونه اولیه پهپاد Altius-U، که نسخه روسی پهپادهای آمریکایی RQ-4 Global Hawk و Predator به شمار می آید را به اتمام رسانده است

البته این بخش ها از بال ممکن است برای حمل سنسورها و به خصوص رادارهای منفذدار به منظور دیدن در آب و هوای بد برای داشتن تصویری واضح از اهداف روی زمین نیز به کار گرفته شود. هواپیمای بدون سرنشین جدید روس ها بدون جنجال نبوده است به طوری که در سال ۲۰۱۸، خبر رسید که الکساندر گومزین، مدیر و طراح ارشد تیم سازنده این پهپاد به اتهام «سوء استفاده از قدرت، حیف و میل بودجه اختصاصی و فساد اقتصادی» دستگیر شده است. برنامه ساخت این پهپاد در سال ۲۰۱۱ آغاز شده بود. تاکنون سه نمونه از این پهپاد جاسوسی ساخته شده که نمونه اولیه در سال ۲۰۱۴ با نام Altair، نمونه دوم در سال ۲۰۱۷ با نام Altius-M و نمونه اخیر نیز با نام Altius-U آزمایش شده که به نظر می رسد نمونه نهایی این پروژه نظامی باشد.

بیشتر بخوانید: «XQ-58A Valkyrie»؛ جدیدترین پهپاد جنگنده پنهانکار ایالات متحده برای حملات گروهی

منبع: popularmechanics
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود