اصول پرورش و نگهداری اردک اهلی و نکات مصور برای پرورش دهندگان و کارآفرینان

اصول پرورش و نگهداری اردک اهلی و نکات مصور برای پرورش دهندگان و کارآفرینان

پرورش اردک اهلی مثل پرورش بوقلمون، شترمرغ و الاغ شیری و تاسیس گلخانه هیدروپونیک (کشاورزی بدون خاک)، از جمله روش های کارآفرینی در حوزه کشاورزی بوده که نیاز به دانش و سرمایه و فناوری خاصی نیست و می توان با سرمایه گذاری کم، سودآوری خوبی را از آن در میان مدت در انتظار داشت. گوشت و مرغ اردک اهلی در نقاط مختلف کشور به خصوص مناطق شمالی، خریدار خوبی دارد و به نظر می رسد می تواند یکی از گزینه اشتغال زا با رویکرد صادراتی در ایران عصر ۱۴۰۰ باشد.

در گزارش امروز سرویس دانستنی های روزیاتو، نگاهی داریم به اصول پرورش و نگهداری اردک اهلی و نکات مصور برای پرورش دهندگان. اگر تجربه ای دارید از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

تغذیه اردک کت در شیوه متراکم

نکته ای که درباره تغذیه اردک اهلی باید به آن توجه کرد، اقتصادی بودن آن است. اگر قصد پرورش اردک مادر داشته باشید، بایستی با اصول تغذیه صحیح، آشنا بوده و از مشاوره کارشناسان جهاد کشاورزی استان محل سکونت استفاده کنید. به منظور تغذیه اردک بالغ و تخم گذار،بایستی از ترکیب سبوس گندم، سبوس برنج، زیره گندم،آرد ذرت، پودر و بقایای ضایعات کشتارگاه های دام و طیور بهره برد .البته علوفه خرد شده و ضایعات سبزیجات نیز انتخاب خوب و کم هزینه ای برای تغذیه اردک اهلی گوشتی و تخم گذار است.

اردک اهلی از هفته هشتم به بعد، سبوس برنج و آدر ذرت و کنجاله و سنگ آهک خرد شده و نیم درصد پودر استخوان می توان باشد که درصد این مواد را باید از کارشناسان کشاورزی استعلام کرد.

به مواد غذایی اردک اهلی، بهتر است که مکمل ویتامینی و معدنی نیز اضافه کرد. البته به این معجون، باید شیر بدون چربی هم اضافه شود. غذای اردک تخم گذار و اردک مادر بایستی حدود پانزده درصد پروتئین و حدود دو هزار و ششصد کیلوکالری انرژی قابل هضم داشته باشد. در هر روش آزاد و چه متراکم، بایستی به منظورتغذیه، جوجه اردک ها در آشیانه گرم بوده و آب تمیز در اختیار آن ها قرار بگیرد. بهتر است غذاهای پوردی در دانه خوری های کم عمق باشد تا دسترسی به آن برای جوجه ها آسان باشد.

اردک حیوانی مقاوم و از طبیعت و صنعت امده است. پس چه بهتر که این پرنده بامزه را در دل طبیعت پرورش داد که مزیت هایی چون به دست آوردن خوراک خود کم هزینه یا بدون هزینه است که بسته به نوع و شرایط پرورش این میزان خوراک می تواند تا هفتاد و پنج درصد هم برسد و از سوی دیگر ،به دلیل تحرک زیاد اردک ها، این احتمال وجود دارد که پروار در طبیعت، سبب کاهش لطافت گوشت اردک شود. اما به خوش خوراکی آن افزوده می شود. در پروار در طبیعت، بایستی مراقب لجن خوری یا پرواز حیوان باشید. اگر بخواهیم اردک را در شرایط پر تراکم قفس نیز نگه داریم صرفه اقتصادیش حتی صرف نظر از خوراک پرنده در سیستم نیمه باز بسیار بیشتر و بهتر است.

با خیس بودن بستر ،اردک ها مجبورند برای پیدا کردن جای خشک روی همدیگر انباشته شوند که موجب کاهش اشتها و همین طور فلجی و خفگی اردک میشود
با قرار دادن یک آجر سطح ابخوری را بالا اورده تا فقط سر اردک ها به اب دسرسی داشته باش. این کار تا حد زیادی به خشک ماندن کف سالن کمک میکند.و همچنین از هدر رفتن آب و داروی محلول در اب جلوگیری میکند
بهترین کار برای ابخوری اردک، قرار گرفتن جوبی در وسط سالن است که سر ان را با سیم توری پوشانده تا فقط منقار اردک به داخل اب برود
جمع اوری کود سالن از بین بردن آمونیاک سالن را در پی دارد و هم چنین از خیسی بستر ، میکاهد که این امر سبب کاهش مرگ و میر و فلجی میشود. از تجمع قارچ ها و انگل ها نیز جلوگیری میکند

فضای لازم پرورش اردک

در مورد اردک ها چون همانند بلدرچین ،نیاز به نگهداری در سبد یا همان سالن اولیه ندارند مستقیمآ به قفس ها منتقل می شوند و یا نهایتآ تنها به مدت یک هفته بر روی تور های فلزی بر روی کف یا همان بستر نگه داری می شوند و علت این امر این است که به دلیل درست بودن جوجه های یک روزه اردک و رشد سریع آن ها جوجه اردک ها از لابه لای قفس خارج نمی شوند و نکته دیگر این که چون در بین انگشتانشان پرده ای گوشتی وجود دارد پای آن ها در لابه لای تور های فلزی گیر نمی کند و یا این که از بستر پوشال با ارتفاع ۵ الی ۱۵ سانتی متر برای سنین مختلف استفاده شود .

نکته مهم این که از هرگونه رول یا کفی به لحاظ شرایط خاص فیزیولوژیکی پرنده در بستر خودداری گردد . به هر حال جوجه های اردک را از یک روزگی تا کشتار می توان درون همان قفس ها نگه داری نمود.

فضای لازم برای پرورش و نگهداری اردک اهلی

  • فضای لازم برای پرورش اردک اهلی بستگی به وزن و اندازه اردک دارد.
  • هر شش اردک را می توان در یک متر مربع نگهداری کرد.
  • به ازای هر اردک، ۲ متر کفایت می کند.
  • برای ۸ قطعه اردک بالغ و ۱۰ قطعه جوجه اردک کوچکتر، قفسی در ابعاد ۱۱۰ سانتی متر و ۱۳۰ سانتی متر کفایت می کند.
  • آبخوری اردک اهلی ۴ سانتی متر است و برای سنین بالا، طول وعرض باید به گونه ای باشد که سر اردک به راحتی داخل آن فرو رفته و ۷ سانتی متر کفایت می کند.
  • دان خوری نیز معمولا ۳ تا ۵ سانتی متر فضا نیار دارد البته تا سن دو هفتگی. پس از آن، به ازای هر اردک، ۹سانتی متر فضا در نظر گرفته شود.

شیوه پرورشی که در عکس بالا مشاهده می کنید،  به دلایل اثرات سوء عصبی و روانی که در تولید پرنده به غیر گله های تخم گذار آن و در نتیجه مسائل اقتصادی آن یا سایر نکات دیگر چون خوراک و… به هیچ وجه مگر در شرایط استثنایی و کمبود فضا توصیه نمی شود.

دخل و خرج 

قیمت جوجه ۱۷۰۰ تومان است. برای رسیدن به وزن یک کیلو، دو و نیم کیلو دان مصرف میکن که حدود ۹ هزار تومان می شود. پانصد تومان هزینه دارو و دویست تومان هزینه اب و برق و ۳۰۰ تومان تلفات و متفرقه که مخارج در مجموع برای هر جوجه در ۶۰روز، حدود ۱۲ هزار تومان می شود. اگر جوجه ها را به مصرف کننده بفروشید، هر کدام حدود ۷ تا ۱۱ هزارتمن سود داشته و اگر به واسطه بفروشید، حدود سه تا چهار هزار تومن سود دهی دارد.

 

پرورش اردک
اردک
پرورش اردک اهلی

کتاب‌های مربوط به پرورش اردک

رورش اردک اهلی ناشر: انتشارات تحقیقات آموزش کشاورزی نویسنده: مازیار محیطی اصلی – محمد عباس نیا تعداد صفحه: ۳۰۱ شابک: ۹۷۸۶۰۰۸۲۴۸۸۰۵ سال انتشار: ۱۳۹۵ نوبت چاپ: اول

حتما ببینید: راهنمای پرورش الاغ شیری

اگر تجربه پرورش اردک دارید، دیدگاه های خود را از طریق بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • امیر حسین آبان ۱۱, ۱۳۹۸

    ما یه آشناها یبار اردک پرورش داد دوره اول سود خوبی کرد،برا همین دوره بعدی تعداد زیادی پرورش داد و این دفعه اصلا فروش نرفت و همه رو با کلی ضرر معدوم کرد،ماهم چندتا اردک ازش خریدیم شش ماه توی یخچال بود اخر دور ریختیم،وقتی مرغ به این خوبی هست چرا اردک بخوری