اصول پرورش ماهی تیلاپیلا و نکات مصور در تولید و محاسبه سود

پرورش پرسود دومین ماهی پرورشی پرطرفدار جهان

اصول پرورش ماهی تیلاپیلا و نکات مصور در تولید و محاسبه سود

پرورش ماهی تیلاپیلا از جمله تولیدات پر سود آبزیان در کشور است که توسط مجری طرح تیلاپیلا سازمان شیلات وزارت جهاد کشاورزی، هدایت می شود. برنامه این مجوعه، تولید ماهی تیلاپیلا در مناطق مرکزی کشور در ایران عصر ۱۴۰۰ است. فرانسه، انگلیس و ایتالیا، از جمله وارد کنندگان عمده ماهی تیلا پیلا در اروپا بوده و به عنوان یک ماهی پرورشی سود ده محسوب می شود. تیلاپیا، دومین ماهی پرورشی جهان بعد از کپور ماهیان به شمار می رود.

شایعات درباره مضر بودن مصرف این ماهی، مطلقا صحیح نیست. جنس تیلاپیا از اعضای خانواده سیکلید واز راسته سوف ماهیان است که دارای بدنی مستطیلی شکل بافلس های ریز هستند

مهمترین مزایای ماهی تیلاپیا، رشد سریع، مقاومت بالا در برابر طیف وسیعی از شرایط زیست محیطی، مقاومت نسبت به بیماری ها، تحمل بالا در برابر کیفیت پایین آب و تغذیه از مواد غذایی کم ارزش است.

تیلاپیلا در ایران به صورت فیله منجمد وارد می شود و بازار خوبی دارد.در سال ۲۰۱۵ طبق اعلام فائو، بیش از  ۹ هزار تن فیله منجمد ماهی تیلاپیلا به کشور وارد شده و میلیون ها دلار ارز از ایران خارج شده است. همان طور که در بالا گفتیم، تیلاپیلا پس  از کپور، دومین ماهی پرورشی پرطرفدار جهان است که با ذائقه ملت ایران، همخوانی دارد.  این ماهی، به دلیل رشد سریع و پرورش آسان و راحت، به جوجه آبزی پروری هم  مشهور شده  است.

چین، بزرگ ترین تولید کننده تیلاپیلا جهان بوده و ۵۰  درصد تولید را بر عهده دارد.  تیلاپیلای نیل، از تیلاپیلای زیل که در خوزستان دیده شده، ارزش پرورشی بالایی  دارد و آفت محسوب نمی شود.

بیشترین خرید آموزش پرورش تیلاپیا به ترتیب از شهر های : کرمان، اهواز ، یزد، مشهد می باشد . با توجه به این آمار می توان فهمید علاقه مندان در شهر های گرمسیری به پرورش تیلاپیا بیشتر است که با توجه به گرمابی بودن این ماهی امری طبیعی می باشد. شهریور،   پایان دوره پرورش ماهی های گرمابی از جمله تیلاپیا است و خرید بچه ماهی و پرورش آن در این فصل چیزی جز اتلاف وقت و هزینه نخواهد داشت زیرا رشد بهینه این ماهی در دمای ۲۷ تا ۳۰ درجه می باشد و از آنجا که دمای هوا روبه کاهش می باشد تامین این دما دشوار خواهد بود.

تولید این ماهی، آب کمی نیاز دارد و این موضوع برای اقتصاد کشاورزی ایران که با چالش آب روبرو است، امکان پرورش ان را در مناطق مرکزی و کویری می دهد. اگر ساکن مناطق نزدیک خراسان جنوبی هستید، پرورش ماهی تیلا پیلا، سود خوبی داشته و ظرفیت های اقلیمی نیز اجازه می دهد. چرا که ماهی تیلا پیلا در آب های شور و لب شور که در خراسان جنوبی وجود دارد، قابلیت تولید انبوه دارد. ماهی تیلا پیلا، با صرفه ترین آبزی قابل پرورش در مناطق کویری ایران است. واردات ماهی تیلا پیلا از اسفند ۹۶ قطع شد.

تصویری از محوطه های پرورش ماهی تیلا پیلا در استان های کویری ایران

این ماهی قدرت رشد خوبی رادر انواع مختلف سیستم های پرورشی مانند استخر خاکی. تانک های بتونی و قفس ازخود نشان میدهد. با توجه به روند کاهشی دما در نیمه دوم سال، چند نشانه تاثیر سرما روی ماهی تیلاپیا، تغذیه نکردن ماهی و یا اشتهای کم نسبت به گذشته، کم شدن فعالیت کلی ماهی ها، رفتن به کف استخر یا تانک و ترسو شدن ماهی و ضعیف شدن ماهی ها و مرگ تدریجی آنها در دمای زیر ۸ درجه است. بچه ماهی ها نسبت به ماهی های بالغ حساس تر و مقاومت کمتری دارند.

مزیت های تیلاپیلا

  • غنی از ترکیبات مغذی مانند ویتامین ها و اسیدهای چرب غیر اشباع و مواد معدنی است.
  • توسط سازمان های فعال در امور سلامت مثل سازمان غذا و دارو آمریکا، به زنان باردار توصیه شده است.
  • مقاومت بالا در برابر طیف وسیعی از شرایط زیست محیطی است.
  • ماهی تیلاپیلا، دارای انواع پروتئین از قبیل کارئتنوئید است.
  • آنالیز اسیدهای چرب ماهی تیلاپیلا بر اساس پژوهش های مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب های شور  بافق در استان یزد نشان می دهد که نسبت اسیدهای چرب OMEGA 3 به OMEGA 6 در این آبزی، کم تر از ۲ است که نصف آستانه مجاز سازمان بهداشت جهانی است.
  • در ۲۸گرم گوشت تیلاپیلا، ۶۱ میلی گرم اسیدچرب  امگا ۳ و ۵۸ میلی گرم اسیدچرب امگا شش وجود دارد.
  • نیاز غذایی کم دارد.
  • در برابر بیماری های ویروسی، باکتریایی وانگلی، مقاوم است.
ماهی تیلا پیلا
پرورش ماهی تیلا پیلا در تانک

بچه ماهی های تیلاپیا بر اثر کم شدن دمای آب استخر تلف می شود. حداقل دمای آب برای تغذیه ماهی حدود بیست درجه است.

ماهی تیلاپیا مهمترین گونه در سیستم آکواپونیک است.  سیستم آکوآپونیک شامل یک مخزن پرورش ماهی است که آب از سطوح نزدیک به بستر آن به محیط کشت گیاهان پمپ می شود. آب حاوی مواد دفعی که از مخزن پرورش آبزی به محیط کشت گیاه وارد می شود
پرورش تیلا پیلا در یزد
بچه ماهی های تیلاپیلا
ماهی تیلاپیلا
استخرهای کوچک جهت نگهداری بچه ماهی همراه با پمپ هوا

 

خصوصیات فیزیکی و شیمایی ماهی تیلاپیلا

محاسبه سود تخمینی پرورش ماهی تیلاپیلا

اگر مجموعه حجم آب استخری، ۲۰۰ متر مکعب باشد و تزریق اکسیژن خالص نیر صورت بگیرد و قصد پرورش نژاد «نیل» داشته باشیم و نه «رد».، پروار ماهی تیلا پیلا تا وزن ۵۰۰ گرم، شرایط زیر را در پی خواهد داشت.

  • به ۱۵ هزار قطعه بچه ماهی تیلا پیلا نیاز داریم.
  • هزینه خرید بچه ماهی ها، حدود ۱۱ میلیون تومان و مقدار ماهی در زمان برداشت، حدود ۸ هزار کیلوگرم برآورد می شود.
  • درآمد فروش ماهی به ازای هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان، تقریبا ۱۱۳ میلیون تومان می شود.
  • حجم غذای مورد نیاز در طول مدت پروار، ۱۱ تن بوده و حدود ۳۴ میلیون تومان هزینه در بر دارد.
  • هزینه کارگر و برق و گاز نیز در مدت پروار، زیر ۱۰ میلیون تومان برآورد می شود.
  • ظرف ۹۰ روز، ماهی ها با وزن نیم کیلوگرم، اماده برداشت می شود و شما حدود ۶۰ میلیون تومان در این دوره، سود می کنید.

اگر بخواهیم ماهی تیلاپیلا به ۱ کیلوگرم رسیده و سپس آن را بفروشیم، به ۹۰ میلیون تومان غذا در طول پروار بندی نیاز داریم و هزینه های کارگری وبرق و گاز، به ۱۴ میلیون می رسد. ۶ ماه زمان نیاز است که بچه ماهی، به وزن ۱۰۰۰ گرم برسد. با این حساب، سود هر دوره پرورشی، به ۱۰۹ میلیون تومان بالغ می شود.

نامه سازمان دامپزشکی کشور درباره ماهی تیلاپیلا

برای پرورش ونگهداری ماهی تیلاپیلا بایستی به دنبال شرکت هایی جهت ساخت حوضچه و استخرهای پیش ساخته پرورش ماهی از جنس برزنت دولایه ضد آب و بدنه آهن باشید و سیستم های گرمایش و سرمایش محیط و آب استخر را نیز با چیلرمناسب، برای ماهی های سرد آبی و گرمایی، آماده کنید. آماده دریافت نظرات و دیدگاه های پرورش دهندگان و علاقمندان به پرورش ماهی تیلاپیلا هستیم.

حتما  ببینید: راهنمای پرورش پر سود شترمرغ  

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • شروین بهمن ۷, ۱۴۰۱

    وقت بخیر ،جای سوال هست کسی که هنوز اسم ماهی تیلاپیا رو نمیدونه و تیلاپیلا مینویسه چطور برای یک دوره پرورش نسخه میپیچه و برآورد میکنه؟ فرق شما با اون کسانیکه کرونایاب مستعان رو ساختند چیه؟