چگونه محترمانه و مودبانه از شغل خود استعفا دهیم؟

چگونه محترمانه و مودبانه از شغل خود استعفا دهیم؟

بدون شک هیچ‌کسی دوست ندارد هنگام ترک کار پل‌های پشت‌سرش را بشکند. به همین خاطر بسیار مهم است در نهایت ادب و احترام از شغل خود استعفا دهید.

وقتی احساس می‌کنید در یک کار بد گرفتار شده‌اید شاید در خیالات خود روزی که آنجا را ترک می‌کنید را بد و متشنج تصور کنید. اما واقعیت این طور نیست. شما بعد از ماه‌ها یا حتی سال‌ها قرار است افرادی را ترک کنید که هر روز با آنها معاشرت داشته‌اید، بنابراین درست این است که موقرانه با آنها خداحافظی کنید. حتی با فردی که عامل اصلی استعفای شما هست نیز باید رفتار مملو از احترام داشته باشید. چرا؟ در زیر دلایلش را برایتان توضیح داده‌ایم.

استعفای شما اولین مرحله از یافتن شغل جدید است.

شاید عجیب به نظر برسد اما نحوه استعفای شما از شغل کنونی در یافتن شغل بعدی تاثیر دارد زیرا مرجعی برای مشاغل آینده شماست.

به جای شکستن همه پل‌های پشت‌سر روش‌های حرفه‌ای‌تری برای استعفا دادن وجود دارد. برای آشنایی با این روش‌ها تا انتهای مطلب همراهمان باشید.

قبل از استعفا دادن

۱- روابط کاری خود را به‌روز نگه دارید

پیش از ترک شغل کنونی خود بهتر است ارتباط‌های کاری خود را به‌روزرسانی کنید و با افرادی که احتمال می‌دهید می‌توانید با آنها همکاری کنید در تماس باشید. به طور مثال، شبکه‌ اجتماعی لینکداین برای این منظور محل مناسبی است. وارد این شبکه شوید و شماره تماس، ایمیل و اطلاعات تماس همه افراد موردنظرتان را ذخیره کنید.

بهتر است این کار را نه تنها موقع استعفا دادن، بلکه همیشه انجام دهید و دفترچه تلفن و کانتکت ایمیل خود را همیشه و در هر شرایطی به‌روزرسانی کنید.

۲- اطلاعات و وسایل شخصی خود را بی‌سروصدا از محل کار خارج کنید

با اینکه بسیاری از شرکت‌ها از فرد مستعفی می‌خواهند که دست‌کم یک ماه دیگر بماند و کارهایش را تکمیل کند، اما هستند شرکت‌هایی که بنا به دلایل امنیتی ترجیح می‌دهند فرد را بلافاصله پس از استعفا از شرکت بیرون کنند. از این رو بهتر است پیش از اعلام استعفا، وسایل شخصی خود را در سکوت ببرید و اطلاعات شخصی را نیز از سیستم کامپیوتری حذف کنید.

۳- خونسرد باشید

شما نمی‌دانید پس از ترک شما دیگران چه احساسی خواهند داشت. ممکن است بعضی‌ها عصبانی شوند، بعضی‌ها شاید حسادت کنند. توصیه می‌کنیم واکنش افراد را چندان جدی نگیرید و اجازه ندهید حرف‌ها و رفتارهای آنها شما را از کوره به در ببرد. به این توجه داشته باشید که استعفای شما می‌تواند وظایف کاری بقیه همکارانتان را سنگین‌تر کند و همین ممکن است موجب خشم آنها شود.

چگونه محترمانه و مودبانه از شغل خود استعفا دهیم؟

در زمان استعفا …

۴- استعفای خود را کتبی بنویسید

روش حرفه‌ای استعفا این است که آن را مکتوب کنید. سعی کنید نامه استعفا کاملا ساده و مثبت باشد زیرا این نامه در بایگانی شرکت باقی خواهد ماند. از شغلی که به شما داده‌اند و اعتمادی که در طول این سال‌ها به شما داشته‌اند تشکر کنید و در آخر ذکر کنید که موقعیت جدیدی برایتان پیش آمده و قصد دارید همکاری خود را با آنها قطع کنید.

۵- دو هفته یا یک ماه قبل از تاریخ ترک استعفا دهید

برای اینکه استعفای شما کاملا حرفه‌ای باشد لازم است یک فرجه دو تا ۴ هفته‌ای به مدیر بدهید. اگر فرد دون‌پایه‌ای هستید و وظایفتان ساده است، از دو هفته قبل استعفایتان را اعلام کنید تا شرکت فرصت کافی برای یافتن نیروی جایگزین را داشته باشد. اما اگر مدیر یا مسئول بخشی هستید که نیروهای دیگری زیر دستتان مشغول کار هستند، بهتر است حداقل از یک ماه قبل استعفای خود را ارائه دهید. این فرجه برای این است که نیروی جدید جایگزین شما بشود و بتوانید آموزش‌های لازم را به او بدهید.

۶- هنگام ترک محل کار صادق باشید

روز خداحافظی را نباید به عنوان فرصتی برای سرزنش کردن دیگران متصور شوید یا ناامیدی‌های خود را به زبان بیاورید. اما زمان خوبی برای رک بودن است مخصوصا اگر از شما سوالی پرسیده شود. مثلا اگر همیشه به این فکر می‌کردید که بهتر بود مدیر جلسه‌های بیشتری با شما می‌گذاشت و از کم و کاست تیم شما مطلع می‌شد، این زمان فرصت خوبی برای مطرح کردن است.

پس از استعفا دادن

۷- رفتن خود را آسان کنید

تا جایی که می‌توانید پروژه‌های کاری را تکمیل کنید و دستورالعمل‌های لازم را برای جایگزین خود بنویسید. بلنداندیش باشید و به این فکر کنید که پس از رفتن شما تیمتان نباید آسیب ببیند. بنابراین به تدریج وظایف خود را تقسیم کنید.

۸- ارتباط خود را با همکارانتان حفظ کنید

پس از ترک محل کار برای همکاران خود پیام یا ایمیلی ارسال کنید و به آنها بگویید که از همکاری با آنها در سال‌های اخیر بسیار خرسند هستید. حتی می‌توانید پیام خود را با لینک، عکس یا ویدئویی که می‌دانید برای شخصِ آنها جالب است تکمیل کنید. این را بدانید که همکاران سابق شما بخشی از دایره آشنایان شما هستند. این دایره را پاره نکنید.

منبع: fastcompany
بدون نظر

ورود