پاسخ به سوالات متداول درباره کاریابی ایرانیان در سوئد

کانال های تلگرام ایرانیان و لینکدین، راهنمای کارجویان ایرانی

پاسخ به سوالات متداول درباره کاریابی ایرانیان در سوئد

کار در سوئد برای ایرانیان در همه رشته ها وجود دارد. برای کار در سوئد، الزامی به تسلط به زبان سوئدی نیست. اما اگر شما قصد فعالیت در صنعت بهداشت و درمان دارید یا روانشناس بالینی یا پرستار هستید یا قصد فعالیت در حوزه جوشکاری یا فرز یا آموزش دارید، دانستن زبان سوئدی در حد محاوره، الزامی است.

ظرف ۶ ماه هم در هر نقطه ای از ایران باشید از طریق بسترهای آموزش مجازی یا آموزشگاه ها یا ایرانیان دانش اموخته سوئد در ایران، قابلیت یادگیری دارد. زبان سوئدی، زبان سختی نیست و تشابه زبادی به زبان آلمانی و انگلیسی و فرانسه دارد. البته جمع بستن در آن، کمی سخت است که آن هم خیلی مهم نیست.

برای پیدا کردن کار در سوئد، از ده ها سایت کاریابی با هزاران اعلام شغلی استفاده کنید. در این گفتار، پاسخی کلی به سوالات متداول عزیزان را ارائه کردیم.

کار در سوئد
برای افزایش شانس خود جهت پیدا کردن کار در سوئد، از کانال های تلگرام ایرانیان سوئد استفاده کنید

برای پیدا کردن کار در سوئد باید حتما زبان سوئدی بدانیم؟

خیر. اما برای ورود به بازار کار و جامعه، دانستن زبان سوئدی، یک برگ برنده است. اگر چه بسیاری از شهروندان سوئدی به خصوص کارفرمایان، به زبان انگلیسی مسلط بوده و مشکلی برای زندگی در این کشور با زبان انگلیسی، پیش روی شما نخواهد بود.

آیا با ویزای تحصیلی سوئد می توان کار کرد و اقامت گرفت؟

با ویزای تحصیلی سوئد می توان مدت زمان محدودی در ماه کار کرد. اما برای دریافت  ویزای کار سوئد، باید ویزای تحصیلی شما تغیر کند اگر  چه نیازی به ترک سوئد نیست.

آیا وزارت کار، اعزام نیروی کار به سوئد دارد؟

وزارت کار فعلا برنامه  اعزام نیروی کار به آلمان و کرواسی دارد. اما شما می توانید از طریق شرکت های کاریابی مجاز زیر نظر معاونت کارآفرینی  وزارت  تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نسبت به پیدا کردن فرصت شغلی در این کشور  اقدام کنید.

سایت های کاریابی سوئد را چگونه  پیدا کنیم؟

در گفتاری در سرویس دانستنی های روزیاتو، ۱۰ سایت کاریابی معروف سوئد برای پیدا کردن کار ایرانیان در این کشور را معرفی کردیم .مثلا سایت monster.se یکی  از سایت های مطرح  است.

درآمد ماهانه در سوئد چقدر است؟

همه چیز بستگی به توانایی شما و تجارب شما و رزومه شما و سطح کارفرما دارد. حداقل حقوق در این کشور ۱۴ هزار کرون است  که  برای یک زندگی عادی یک  یا دو نفره، کفایت می کند.

آیا برای کار در سوئد باید شماره ملی داشت؟

داشتن person nummer سوئدی که شماره ۱۰ رقمی است برای اشتغال در سوئد و افتتاح  حساب بانکی و استفاده  از بسیاری از مزایای بهداشتی و خدماتی و درمانی و تحصیلی، الزامی است.

چه کارهایی در سوئد، فرصت های شغلی خوبی دارد؟

سوئد، کشور صادرات  محور و اقتصاد دانش بنیان دارد. یعنی هر کاری که مربوط به  صادرات و تولید ارزش افزوده باشد،  دراین کشور، جای کار دارد. از گلخانه هیدروپونیک گرفته تا رباتیک و نانوفناوری و صنایع مربوط به ساختمان سازی و تولید خودرو و امثالهم. این  بستگی  به اشراف  اطلاعاتی شما به بازار کار این کشور داشته که از طریق سایت های کاریابی در دسترس است.

چگونه با ایرانیان متخصص شاغل در سوئد ارتباط برقرار کنم؟

در linkedin.com پروفایل تشکیل داده و وارد گروه ها و انجمن های کاری شده و با ایرانیان شاغل در این کشور در حوزه  های مختلف آشنا شوید.

کار و زندگی در سوئد
سایت اداره مهاجرت، اولین قدم برای دریافت وقت مصاحبه سفارت سوئد در تهران و هم چنین آشنایی با قوانین مهاجرتی و اقامتی در این کشور است

گذرنامه من ۸ ماه دیگر به اتمام می‌رسد. آیا بایستی نسبت به تمدید آن اقدام کرد؟

بله. شما می‌توانید پیش از  تاریخ انقضا گذرنامه (EXPIRY DATE) نسبت  به تمدید گذرنامه  اقدام و اسکن پاس جدید را به کارفرما سوئدی ارسال کنید تا بر اساس شماره گذرنامه جدید، نسبت به صدور دعوت‌نامه اقدام کند.

آیا با هر حقوقی می‌توان ویزای اقامت کاری سوئد را کسب کرد؟

توجه کنید که پیشنهاد کاری شما برای اشتغال در سوئد باید حداقل ۲ شرط اساسی را داشته باشد. یکی ‌آن‌که کار قانونی باشد و در سوئد به عنوان کسب‌و‌کار قانونی پذیرفته باشد در ثانی این کار باید حقوقی که اداره کار و مهاجرت سوئد را توجیه کند به شما متعهد به پرداخت باشد. مثلا استخدام در شرکت سوئدی که ۲ ساعت در روز به شما کار داده و ماهانه ۳ هزار کرون حقوق داشته باشید، شروط اصلی اقامت کاری را نقش کرده است.

آیا کارفرما باید دعوت‌نامه را به شخص بنده ارسال کند یا اداره مهاجرت؟

هر دو نیاز  است.

چه مدارکی برای درخواست ویزا کار سوئد نیاز است؟

برای درخواست ویزا کاری سوئد، می‌بایست کپی گذرنامه به همراه ترجمه رسمی‌شناسنامه و مدارک‌هویتی و بانکی به همراه پیشنهاد رسمی کار که شماره ثبت شرکت و هم‌چنین اطلاعات  کامل کارفرما روی آن درج شده باشد، به همراه رسید پرداخت هزینه درخواست ویزای کار سوئد (بین ۱۰۰۰ کرون  تا ۲۰۰۰ کرون متغیر) به سفارت سوئد در تهران تسلیم شود.

آیا ویزای کار در گام اول امکان صدور بیش از ۲ سال را دارد؟

خیر.

هزینه درخواست ویزای کار برای همراهان چقدر است؟

هر سال هزینه درخواست ویزای کار برای اعضای خانواده کارگری که برای  کار به سوئد پیشنهاد کاری دریافت کرده است تعیین می‌شود که در سال‌های اخیر برای بزرگسالان، ۱  هزار کرون و دیگر اعضای خانواده ۵۰۰ کرون بوده است.

آیا برای ویزای کار سوئد باید مدرک آیلتس یا مدرک تافل داشت؟

خیر.  الزامی  وجود ندارد.

آیا با داشتن مدرک آزمون تسلط به زبان سوئدی که توسط سازمان سنجش کشور برگزار می‌شود، شانس پیدا کردن کار در سوئد افزایش خواهد یافت؟

الزاما خیر. اما داشتن چنین مدرکی، می‌تواند کارفرمایان سوئدی را برای ارتباط با شما و تسریع در فرآیند بررسی مدارک، ترغیب کند. اطلاعات بیش‌تر درباره این آزمون را در سایت سازمان سنجش پیدا کنید.

بنده سال آخر دوره کارشناسی‌ مهندسی‌مکانیک هستم و قصد دارم به سوئد بروم.  چه باید کرد؟

اگر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد مکانیک در سوئد را دارید،‌ دانشگاه چالمرش  گوتنبرگ و دانشگاه سلطنتی استکهلم را که بهترین دانشگاه‌های سوئد است را به شما توصیه می‌کنیم که البته حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار کرون شهریه دارند. اگر قصد تحصیل رایگان دارید، بهتر است در مقطع دکترا اقدام کنید که حقوق ماهانه نیز دریافت کنید. اما اگر قصد پیدا کردن شغل در این حوزه  را دارید، بایستی مشکل گذرنامه و نظام‌وظیفه  را حل  کنید.

آیا کارفرمای سوئدی برای واجدان شرایط جهت ارسال دعوت‌نامه شغلی، کلاس یادگیری زبان سوئدی برگزار  خواهند کرد؟

این موضوع به کارفرما بستگی دارد و شرط لازم یا شرط کافی برای دریافت ویزا کار محسوب نخواهد شد.

مدرک کاردانی هم برای پیدا کردن شغل در سوئد اعتبار دارد؟

توجه داشته باشید که برای پیدا کردن شغل مرتبط یا غیر مرتبط با مدرک تحصیلی شما، آن‌چه اهمیت دارد، سابقه  و تجربه علمی و عملی شما برای شغل مورد نظر است تا نظر کارفرما سوئدی برای ارسال  دعوت‌نامه و اشتغال به کار  شما جلب شود. بنابراین مدرک تحصیلی شما در گام بعد از بررسی سوابق و تجارب  عملی بررسی  خواهد شد.  توجه کنید که در سوئد، مقطع تحصیلی به نام کاردانی نداریم. چرا که مقطع کارشناسی ۳ سال و مقطع کارشناسی‌ارشد ۲ سال است و برخی از رشته‌ها نیز ۵ ساله بوده و مستقیم از دیپلم به کارشناسی‌ارشد است.

آیا شغل مربوط به زیبایی بانوان در سوئد بازار کار خوبی  دارد؟

بله. این رشته از جمله رشته‌های پر مخاطب است که معمولا پیدا کردن کار در آن سخت نیست و تقاضا هم برای استخدام  منابع انسانی تخصصی بسیار است.

آیا در سوئد برای جوشکاری و کارهای تخصصی مهندسی  نیاز به اخذ مجوز است؟

بله.  اطلاعات بیش‌تر را از اداره کار این کشور سوال کنید. از سایت رسمی سوئد مشاوره بگیرید.

حتما ببینید: هزاران فرصت شغلی در عمان ۱۳۹۸

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود