۵ بلایی که استفاده روزانه از کوله پشتی سنگین بر سر بدن می آورد

۵ بلایی که استفاده روزانه از کوله پشتی سنگین بر سر بدن می آورد

کوله پشتی یکی از رایج ترین و محبوب ترین انواع کیف به ویژه در میان نسل جوان است. گرچه یکی از دلایل پرطرفدار بودن کوله پشتی ها راحتی بیشتر آن ها نسبت به دیگر انواع کیف است، اما حقیقت آن است که کوله پشتی ها می توانند مضرات زیادی برای سلامتی ما داشته باشند. استفاده از کوله پشتی های سنگین بدن را دستخوش تغییرات تدریجی ای می کند که ممکن است ابتدا اصلاً متوجه آن ها نشوید تا اینکه تبدیل به مشکلات بزرگ و جدی ای شوند. کمر درد، گردن درد و کتف درد، اولین نشانه های این مسأله هستند که نباید به آن ها بی اعتنا باشید. در این میان، کودکان به دلیل ویژگی های بدنی شان، آسیب پذیری بیشتری در برابر این مشکل دارند. در ادامه با عوارض استفاده ی روزانه از کوله پشتی سنگین آشنا خواهیم شد و می خواهیم ببینیم چطور می توانیم جلوی بروز این مشکلات را بگیریم.

عوارض کوله پشتی سنگین

۱- فرم بدن تغییر می کند

شاید خودتان متوجه نشوید سنگین بودن کوله پشتی تان تا چه حد روی فرم بدن تان تأثیر می گذارد، اما می توانید با یک آزمایش ساده این موضوع را به خوبی درک کنید. بدون کوله پشتی، به صورت عادی بایستید و بعد یک کوله ی پر از وسیله را روی شانه هایتان بیندازید و ببینید که بدن تان چه تغییری می کند. این مسأله در مورد کودکان هم صدق می کند و تأثیر آن ممکن است به مراتب شدیدتر باشد. در حقیقت یکی از نشانه های سنگینی بیش از اندازه ی کوله پشتی این است که کوله بدن کودک را به سمت عقب می کشاند، مسأله ای که باعث می شود لگن یا به سمت جلو خم یا پشت خمیده شود. این مشکل باعث فشردگی غیر طبیعی ستون فقرات و کاهش تعادل بدن می شود، در نتیجه کودک راحت تر زمین می افتد و صدمه می بیند.

۲- راستای ستون فقرات صدمه می بیند

وقتی برای تعدیل فشار وارده از سمت کوله پشتی سنگین خود، به جلو خم می شوید، بدن فرم دیگری پیدا می کند که می تواند به آسیب دیدگی راستای ستون فقرات منجر شود. استفاده ی هر روزه از کوله پشتی های سنگین، در دراز مدت می تواند باعث صدمه دیدن راستای ستون فقرات شود و به فرآیند تخریب ستون فقرات که به طور طبیعی بر اثر بالا رفتن سن رخ می دهد، سرعت دهد. در این حالت از ماهیچه ها هم بیش از حد کار کشیده می شود، مسأله ای که می تواند ماهیچه ها را بیشتر در معرض خطر آسیب دیدگی قرار دهد.

۳- ریسک ابتلا به آرتروز بالاتر می رود

فرسودگی بدنی ناشی از استفاده از کوله پشتی های سنگین می تواند صدماتی فراتر از پشت دردهای موقتی داشته باشد. وزن اضافه ی کوله پشتی از طریق مفصل ها به ستون فقرات، لگن و زانوها منتقل می شود. این مسأله می تواند ریسک آرتروز (فرسودگی مفاصل) زودرس را افزایش دهد.

۴- عضلات مرکزی بدن تضعیف می شوند

استفاده از کوله پشتی های سنگین باعث می شود بدن خود را به جلو خم کنید و این مسأله می تواند به مرور توان عضلات شکم و پشت را از بین ببرد. خم کردن بیش از حد بدن به سمت جلو و همینطور خم شدن های مکرر، می تواند فشار بیش از اندازه ای به کمر وارد کند. با گذشت زمان، عضلات پشت و مرکز بدن تضعیف می شوند، مسأله ای که ممکن است به پشت درد بینجامد.

۵- ممکن است دچار سردرد شوید

استفاده از کوله پشتی های سنگین، به خصوص اگر کوله پشتی بیش از حد پایین قرار گرفته باشد، می تواند از عضلات گردن بیش از اندازه کار بکشد و این مسأله در نهایت منجر به سردرد شود. کوله پشتی ها فقط به پشت صدمه نمی زنند، بلکه روی گردن و کتف ها هم مکرراً تأثیر می گذارند.

اگر دائماً با مشکل سردرد یا سوزن سوزن شدن و بی حسی مواجه هستید، سعی کنید مدتی از کوله پشتی استفاده نکنید. استفاده ی بلند مدت از کوله پشتی می تواند اعصاب گردن را به هم فشرده کند، مسأله ای که منجر به بی حسی، سوزن سوزن شدن و درد تابشی در گردن و بازوها می شود. استفاده از کوله پشتی های سنگین به دلیل زیاد بودن وزنی که از پشت به بدن وارد می شود، می تواند در بروز سردرد و گردن دردهای مزمن نقش داشته باشد.

نکات مهم در مورد استفاده ی کودکان از کوله پشتی

از آنجایی که ستون فقرات کودکان دائماً در حال رشد و تغییر است، محافظت از آن اهمیت بسیار زیادی دارد. ستون فقرات نوجوان ها از ۳۳ استخوان مهره به همراه دیسک هایی تشکیل شده که مثل ضربه گیر عمل می کنند.

گرچه استفاده از کوله پشتی سنگین هم برای افراد بزرگسال و هم برای کودکان می تواند مشکل ساز باشد، اما در مورد کودکان ریسک بالاتری وجود دارد. کودکان راحت تر درگیر عادت های اشتباهی می شوند که برای فرم بدن آن ها مضر است. بنابراین لازم است به آن ها یاد دهید که چطور باید درست بایستند، راه بروند و از کوله پشتی استفاده کنند.

نحوه ی صحیح استفاده از کوله پشتی

شاید بعد از خواندن این مطلب تصمیم گرفته باشید دیگر از کوله پشتی استفاده نکنید. اما نیازی به این کار نیست. با چند اقدام جزئی می توانید استفاده از کوله پشتی را به تجربه ی کم ضررتری تبدیل کنید. اولین اقدام که ساده ترین و منطقی ترین آن ها است این است که مطئن شوید کوله پشتی تان بیش از اندازه سنگین نیست. در مورد کودکان، از افراط در پر کردن کوله پشتی خودداری کنید و وزن آن را حداکثر به ۱۰ تا ۱۵ درصد از وزن بدن کودک برسانید. کوله پشتی ای که وزن آن بیشتر از این مقدار باشد، در واقع سنگین تر از آن است که بتوان فرم طبیعی بدن را حفظ کرد، بنابراین استفاده از چنین کوله پشتی ای باعث می شود کودک بدن خود را به جلو خم کند و انحنای طبیعی ستون فقرات در قسمت کمر تحت تأثیر قرار بگیرد. این مسأله می تواند باعث مشکلات ارتوپدی متعددی شود.

بعد از وزن کوله پشتی، باید از درست انداحتن آن مطمئن شوید. برای جلوگیری از بروز مشکل، فقط انتخاب کوله ی مناسب نیست که اهمیت دارد، بلکه باید از کوله پشتی به درستی هم استفاده شود. بندهای کوله پشتی را وقتی آن را به پشت دارید، محکم کنید تا مطمئن شوید که کوله پشتی شل و آویزان نیست و به عضلات حساس پشت فشار وارد نمی کند.

علاوه بر این، سعی کنید تا حد ممکن، کمتر از کوله پشتی استفاده کنید. برای مثال، کودک تان را تشویق کنید که بخشی از وسایلی که فقط در مدرسه به آن ها نیاز دارد را در صورت امکان در مدرسه نگه دارد و هر روز با کوله پشتی آن ها را جا به جا نکند.

نحوه انتخاب یک کوله پشتی مناسب

جدا از سلیقه ی شخصی که در انتخاب کوله پشتی دخیل است، قواعد کلی ای در این مورد وجود دارد که همیشه باید آن ها را در نظر داشته باشید.

همیشه به دنبال کوله پشتی ای باشید که جیب های داخلی آن زیاد باشد تا وزن داخل کوله پشتی بتواند به شکل یکنواخت تری تقسیم شود. علاوه بر این بندها هم بسیار مهم هستند. به دنبال کوله پشتی ای باشید که بندهای آن پهن باشد، با فرم بدن سازگار باشد و هوا را از خود عبور دهد. داشتن بند اضافه هم یک مزیت محسوب می شود چون می تواند به تقسیم وزن کمک کند. به علاوه مطمئن شوید که بندها و قسمت پشت کوله پشتی، لایه ی محافظ دارند.

برای اینکه مجبور نشوید کوله پشتی سنگینی را روی پشت خود حمل کنید، می توانید از کوله پشتی های چرخ دار استفاده کنید. استفاده از کوله پشتی های چرخ دار در مدارس رایج تر است و گاهی برای دانش آموزان انتخاب مناسبی محسوب می شود. اما مطمئن شوید که کیف زیاد از حد پر نشده باشد چون در اینصورت سنگین تر از آن می شود که بتوان از پله ها آن را بالا کشید.

به خاطر داشته باشید که قبل از انتخاب کوله پشتی، حتماً آن را امتحان کنید.

منبع: rd
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود